Vara med i facket?

Sv: Vara med i facket?

Alla partier hanterar arbetsrättsfrågor idag, men med olika infallsvinklar. På deras stämmor kommer olika arbetsrättsfrågor upp allt som oftast, och varje gång ett parti väljer att inte verka för ett avskaffande av MBL eller LAS så är det ett ställningstagande till det fackliga och arbetsrätten. Det syns inte så ofta ut i media, men det är likväl ett ställningstagande.

Exakt. Historiskt sett är det vänstern som har drivit frågorna, men vi har ett helt annat läge idag. Det finns ingen anledning att agera konservativt, dåtiden återkommer inte på samma sätt hur vi än bär oss åt.

Precis så.

Faktum är att jag tycker nog att fackrörelsen motarbetar och exkluderar delar av sin målgrupp på ett diskriminerande sätt. Arbetsrätten berör alla arbetare, oavsett vilken politisk värdegrund de står på. Det känns också ganska inavlat och förhistoriskt att tro att alla som _inte_ delar politisk värdegrund med facket, skulle ha diametralt motsatt värdegrund. Det känns lite som att de röda gärna vill måla in sig själva i ett hörn utan att beblanda sig med andra - ganska motsägelsefullt mot den politik de för.
 
Sv: Vara med i facket?

centern tycker att bra villkor är att det inte finns några villkor, det är rätt korkat och inget normalt fackförbund som håller med om det.

Kliv av cykeln. Du har cyklat vilse

Saxat från Cs hemsida om ståndpunkten i arbetsrättsliga frågor.
Arbetsrätt
Den svenska arbetsmarknadsmodellen har tjänat oss väl. Men när tiderna förändras behöver modellen moderniseras. Förhållandena mellan arbetsmarknadens parter måste bli jämnare och arbetsrätten flexiblare.

Centerpartiet vill
•införa en ny svensk flexibel modell som stärker arbetslöshetsförsäkringens roll som omställningsförsäkring, reformerar arbetsrätten, möjliggör för skatteavdrag för omställning samt gör det billigare att anställa.
•reformera Lagen om anställningsskydd och utöka från två-undantaget - de två som redan idag är undantagna - på arbetsplatser med 1-9 anställda till att gälla alla anställda på arbetsplatsen, saklig grund för uppsägning kommer naturligtvis att finnas kvar.
•att turordningsreglerna i LAS ska ha kompetens som bedömningsgrund, inte anställningstid.

Ska du tillskriva ett parti åsikter så bör du väl åtminstone ha läst på. Avskaffa och modernisera är två helt olika ord.
 
Sv: Vara med i facket?

Nu får du nog läsa på lite Golit.
Om arbetsplatsen saknar skyddsombud så skall man enligt facket själv få lov att använda sig av de skyddsombud som sitter nere på avdelningen. Ett regionalt skyddsombud. Det var detta som de inte kunde hjälpa till med.

Och nej jag har inget intresse av att jobba inom facket. Jag har nog att göra ändå. Det finns gott om duktiga människor som kan och vill engagera sig istället. Jag betalade dyrt för en tjänst och då kan jag faktiskt kräva att få den hjälp jag har rätt till eller hur.
 
Sv: Vara med i facket?

Hur vet du det? Utan att veta vilken bransch du arbetat/arbetar i så har du säkerligen dragit nytta antingen av kollektivavtalet eller andra fördelar något fackförbund förhandlat fram.
 
Sv: Vara med i facket?

Hur vet du det? Utan att veta vilken bransch du arbetat/arbetar i så har du säkerligen dragit nytta antingen av kollektivavtalet eller andra fördelar något fackförbund förhandlat fram.

Nej du inte mycket, möjligen nån försäkring men det är småpengar i sammanhanget. Arbetsskadan fick jag dra själv igenom systemet. Lönen är löjligt låg efter 40 år i branschen.
 
Sv: Vara med i facket?

Fördelarna med ett kollektivavtal märker man oftast inte av förrän man hamnar på en arbetsplats utan. Eller för den delen, jämför skillnaden i pension för en person som haft kollektivavtal jämfört med en som inte haft. Det är så mycket fördelar med facket som inte märks av.
 
Sv: Vara med i facket?

Kollektivavtal styr arbetstider och övertid (och sätter nivån på övertidsersättningar), pensionsavsättningar, ledigheter, lönesättning (förhandlar du, förhandlar facket eller sätter arbetsgivaren lönerna på egen hand, finns det lägstalöner och lönetrappor eller är allt kompetensbaserat), extra föräldraledigheter, kompetensutveckling av personal...
 
Sv: Vara med i facket?

Fördelarna med ett kollektivavtal märker man oftast inte av förrän man hamnar på en arbetsplats utan. Eller för den delen, jämför skillnaden i pension för en person som haft kollektivavtal jämfört med en som inte haft. Det är så mycket fördelar med facket som inte märks av.

Jag har aldrig jobbat i ett företag med kollektivavtal. Vi kan jämföra våra pensionsinbetalningar, jag tror nog att mina är konkurrenskraftiga. Liksom alla mina kollegers.

Jag är inte emot kollektivavtal - men det är inte heller så att det behöver vara sämre på en arbetsplats som inte tecknat det. Det är en alltför enkel världsbild. Däremot tror jag att avsaknaden av kollektivavtalsformen helt och hållet - med mycket stor sannolikhet hade gett en sämre situation för medelarbetstagaren.
 
Sv: Vara med i facket?

Som tjänsteman så har man ju oftast ett annat löneläge än vanlig arbetare.

Jo, så summan är inte så intressant. Däremot är slutsatsen att inget kollektivavtal = ingen bra pensionsavsättning inte alls särskilt bra.

Sen vill jag ändå inte hymla med att kollektivavtalets varande hjälper även andra att förhandla till sig liknande och bättre villkor. Annars hade liksom normalläget varit "sämre".
 
Sv: Vara med i facket?

jamen lag är inte PARTIpolitik!
De ska inte sitta i knäet på ETT enda parti!
Man ska inte behöva känna sig malplacerad i den fackförening man vill vara ansluten till, för att få tillgång till hjälp den gång man behöver den, för att man inte håller med om dess politiska åsikter.

Jag håller inte med dig. Lagstiftande är i allra högsta grad partipolitik. Det är ju exakt det som våra politiker ägnar sig åt - att stifta lagar.

Sen kan jag förstå att det skaver att ens fackförening stöder ett politiskt parti som man inte delar uppfattning med. Men jag tror att man får försöka begränsa synen på det. Facket har trots allt bara åsikter om politik som påverkar medlemmarnas intressen ur ett arbetsperspektiv. Facket försöker påverka politiken för din skull, för att skydda dina intressen som arbetstagare.
 
Sv: Vara med i facket?

När en lag är klubbad i riksdagen och inskriven i lagboken, då är det inte partipolitik längre.

Och jag kan inte hitta något enda argument som får mig att kunna acceptera att en fackförening ensidigt enbart och alltid bara stödjer ett enda partis åsikter - OAVSETT om jag stödjer partiet ifråga eller inte.
Som jag skrivit tidigare, lobbyverksamhet kan väl vara okej men då ska man rikta sig åt flera håll. DET kan påverka politiken oavsett vem som sitter vid rodret.
 
Sv: Vara med i facket?

När en lag är klubbad i riksdagen och inskriven i lagboken, då är det inte partipolitik längre.


Det är ju riktigt. Då ska lagen prövas, tolkas och omsättas i praxis. Vilket är en av fackens kärnverksamheter så länge det gäller arbetsrätten.
 
Sv: Vara med i facket?

Facket försöker påverka politiken för din skull, för att skydda dina intressen som arbetstagare.

Nej, eftersom LO-facken och (s) har levt i absolut symbios så länge så är det liksom samma personer som växlar fram och tillbaka, och tämligen ofta har svårt att hålla reda på i vilken roll de just nu agerar. Det har blivit en vanlig karriärväg i båda ändar av karriären och åt båda håll.

Därav kommer de konstiga uteslutningarna och reaktionerna så fort man hittar någon som vill arbeta med fackliga frågor men inte sympatiserar med PARTIET som bästa alternativ i alla frågor.

De fackförbund som inte sitter i knät på ett enda parti är mer tydliga på den saken. Man arbetar för att skydda sina medlemmars intressen. PUNKT.

Det betyder dessutom att man insett att medlemsbasen blir väldigt mycket större och att man faktiskt, på riktigt, tycker att organisationsgrad är en viktig fråga för sina medlemmar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: VLMF
·
Hemmet Jag köpte mig en väckarklocka idag och när jag öppnade facket för batteriet så står det att det ska vara ett batteri med beteckningen...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu börjar tandvårdsförsäkringen på folktandvården fasas ut i mitt län och jag har börjat titta på privat försäkring då mina lagningar...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Är det någon som har erfarenhet av privat psykiatrisk vård? Min pappas sambo mår dåligt och har 2 självmordsförsök i närtid. Hon...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Bansai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp