Vård av sadel i "dubbelt" läder...

Centaur

Trådstartare
Vård av sadel i \"dubbelt\" läder...

Ni som har sadlar av typen med dubbelt läder (Prestige Paris D, Pessoa Legacy bl.a.) alltså läder som inte är riktigt glatt men lite segt så att man sitter bättre, hur smörjer ni??? Vill gärna bevara "segheten", man sitter ju så mkt stadigare.... Bara sadeltvål? Står på flaskan på Prestiges lädermedel att det är gjort för just såna sadlar, men har smörjt in min Golden Star med det, och den blev hemskt hal! Än så länge har jag inte haft något alls på min Pessoa-sadel.....
 
Re: Vård av sadel i \"dubbelt\" läder...

Undrar detsamma!

Jag smörjde min sadel häromdan, men då tog jag inte sätet för jag visste inte hur det skulle bli! Dessutom skulle jag tävla dagen efter och jag ville inte vara röd i baken! :D

Men jag använde bara Willabs sadeltvål och jag tycker den är bättre än stübben tvålen eller annan sån vanlig tvål i blått fack. Har ännu inte smörjt in den utan mest tvättat av den.

Kram Favina :bump:

PS Jag har en Pessoa
 
Re: Vård av sadel i \"dubbelt\" läder...

Vet att du har det! ;)
Jag tänkte också göra så, bara smörja undersidan..... Men NÅN gång måste jag smörja sätet också..... :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Nu hoppas jag äntligen kunna köpa mig en ny hoppsadel, men dock vet jag inte riktigt märke/modell som skulle passa mina krav :angel...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: ameo
·
Utrustning Nu känner jag att jag verkligen behöver lite hjälp på sadelfronten... Har nu en Prestige Venus D som ligger väldigt bra på hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 399
Senast: Muninn
·
Utrustning En av mina hästar är omöjlig att lägga sadel på. Har provat det mesta utan att det fungerar. Har en halvbra bild på ryggen men han är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 588
Senast: skogersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp