Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

HdR:s?

Billiga och bra kvalitet (till det priset). Passar min häst som är både bred och rakryggad.

:)
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

*delvis kl*

Skulle också nämna Globus.

Hade provat ungefär samma märken som du med samma resultat när jag snubblade över en globus som låg som en schmeck. Har också en rakryggad, platt, viding med lite manke (arabkorsning, därmed också ganska kort) och framförallt vidheten är svår att hitta i andra märken.

Jag köpte en globus Clic cc bomvidd 34 som ska ligga runt 105 grader (jfr prestige strl 36 som ligger runt 100). Det enda var just att den vara aningens smal så den är numera såld men ny ska inköpas framöver. Deras vidaste, strl 38 ligger på runt 115-120 grader tror jag.

Skön som attan är den, det var som att sätta sig bomull första gången, och andra osv, det var en fröjd! :love: För dig, det enda jag kan tänka är att den har väldigt mycket stöd och det är väl inte ni som terrängar så förtjusta i? ;)

Sen är den ju en "lågprissadel", ligger på dryga 9000kr ny och en del verkar ha haft dålig erfarenhet vad gäller att ha fått måndagsex men det kan du säkert se själv när du kollar.

Lite bilder på min, tagna inför försäljning för att visa sadeln bara
http://pets.webshots.com/album/233834688gskQKr
Och på häst *don't mind me :o *
http://pets.webshots.com/photo/1166795641056126528HrKREW
 
Senast ändrad:
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Ngn. av Amerigos sadlar kanske, CC är ju rakare.
Stubben Edelweiss NT
Morris and Noland
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Konstigt. Vi har Globus Clic och Esperanza till våra småponnier och de är inte långa i ryggen direkt. Utprövade dessutom.


Har du någon koll på hur långt sadelläge de är?

Vet att jag efter att sadelmakaren tyckt 'för långa' rågade (här på Buke) om någon kunde mäta angläggningsytan, och den var rejält för lång. Men jag har ju koortryggade saker. Tror fasiken Liemannen här IDAG har längst sadelläge (rent frånsett att inget skulle kunna ligga kvar på den ryggen, men *s*)..

Tillägg - vad har flickorna för tumstorlek?
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Har du någon koll på hur långt sadelläge de är?

Vet att jag efter att sadelmakaren tyckt 'för långa' rågade (här på Buke) om någon kunde mäta angläggningsytan, och den var rejält för lång. Men jag har ju koortryggade saker. Tror fasiken Liemannen här IDAG har längst sadelläge (rent frånsett att inget skulle kunna ligga kvar på den ryggen, men *s*)..

Tillägg - vad har flickorna för tumstorlek?

15"-15,5"
Själv har jag 16":D

Ser nu att Globus Clic är en 16" 36 bomvidd. Underbar dressyrsadel som Tara rider i, inköpt till sekt C hingsten. Esperanzan hittar jag inte kvittot till.
 
Senast ändrad:
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Oki, vi kikade ju bara på hopp (minns inte vad det finns mer än Esperanzan), men endera har dina små welshar ändå längre rygg än min lilla pygmeryggare Vision, eller så sitter det i tumstorlek.

Men det låter ju lovande för lilla köttbullens framtid iaf, nåågot säger mig att man får.. hmm.. ta i med bomvidden där.. :crazy:
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Eftersom jag inte är hoppryttare så vet jag ytterst lite om hoppsadlar men en del om raka och breda hästryggar har jag tvingats lära mig. Du har inte sagt hur bred hästen är i grader men jag landade hos Trainers sadlar när jag letade. Min häst mäter jag till 116 grader bred och han får plats i trainers x-vida sadlar. Jag blev först övertalad att prova dressyren, jag var tveksam då det kostar en del att skicka sadlar fram och tillbaka och jag har hört och läst påståendet att Trainers sadlar inte är så vida. Men dressyren passade. Jag vågade mig på att testa en allroundmodell också och även den passade. Att det går att köpa dem för cirka 8.000 nya gör inte direkt ont heller. Jag tycker att det är mycket bekväma sadlar, de ryttare som har provat mina sadlar säger detsamma. Kvalitén är helt ok tycker jag.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Min häst ser nästan likadan ut i ryggen och på honom har jag whitaker sadeln från hööks, många kan tänkas tycka att den är en riktigt b-sadel men den ligger kanon och är helt underbar att rida i :)
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Vad beställde ni för sadel??


Han är 7år skadade sig förra året allvarligt och kom tillbaka så smått i höstas. Då hade han vuxit till sig rejält. Han har gått hårt sedan han var 4år så vilan var rätt behövlig för honom :D

montsiegur (stavning?:crazy:) ja vet inte om du vet va de är för sorts sadlar men dom är lite mer som westernsadlar utan horn och fendrar.. men jag är helt övertygad om att det finns "vanliga" hoppsadlar att beställa också:bump: Fast det är ju som sagt bra om hästen är i den fromen man vill ha den i när man mäter, för dom sadlarna är ju ganska dyra så det är tråkigt att köpa en sen när den kommer hem till en så har hästen musklat sig så den inte passar längre:smirk: men om han är 7 så borde han ju växt klart iaf. :p lycka till med sadeln nu:banana:
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Oj det missade jag:angel:. Tror inte att de finns så breda.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

tror dom blir för svängd.. men iofs är hopp något rakare än dressyr.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Tittade på en idag och den såg väldigt rak ut iof jämförde jag den i affären med en Prestige.

Köpte ett underlägg till min sadel så den inte lättar bak, skall prova ikväll :D
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Har precis köpt mig en Globus Esperanza till unghästen. Utprovad av sadelmakare och hon tycker den ligger bra. Hästen är bred över ryggen och har sadelläget långt bak. Dessutom är han kraftigare fram än bak, så de flesta sadlarna hamnade i bakvikt. Men Esperanzan ligger bra. Jag har 36 i bomvidd och 17,5". Den är lite lång, men inom gränsen för godkänt och då har han ändå sadelläget långt bak. Så jag rekommenderar en Esperanza, skön att rida i dessutom, trots att jag bara ridit i den 3 gånger. Inte alls som damens stübben som var stel och hård från början.

Mvh Jordgubba :)
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Tror du att den skulle passa min ? han har ju tvärtom sadelläga långt fram och är kort
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Skulle valt CWD lite dyrare men helt klart värd sitt pris jag har aldrig suttit i något skönare och faktum är att trots sadlen är måttad till min unghäst så ligger den helt okej även på min andra häst.

Sen är jag en utav de som har en jensensadel som hänger och blir gammal och den var faktiskt lika dyr om inte dyrare än min CWD
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

amerigo?
equippe?

min har lååång, hög manke å rak rygg, testade amerigo, inte en prick efteråt (får JÄMT prickar), å hästen gillade...
amerigo är för övrigt SJUKT bekväma!!!!

bates passade i början, sen inte alls...

hata sadlar...
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 713
Senast: caballus
·
Utrustning Eftersom alla andra gör egna sadeltrådar så gör jag det också ;). har ny foderhäst med både hög manke, spikrak rygg och är ganska...
Svar
17
· Visningar
1 623
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Hittade ingen ny Sadellistan-tråd, bara nr 2 som är låst, och har sökt, och sökt, och sökt, utan att finna. ;) Jag har en...
Svar
4
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp