Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

:cry:

Equipe passar inte alls, han har ju kort manke. Amerigo gillar jag också men de är väl väldigt lika Equipe
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

tror du ska kolla på dom engelska märkena, dom passar oftare raka breda hästar än franska och italienska sadlar.

kollat i sadellistan?
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Det finns ingen som har en Esperanza du kan få prova? Min unghäst är stor, men inte så lång (ganska lik sin far Quite Easy). Men trots att ryggen är "kort" och sadelläget långt bak passar Esperanzan på honom. Min häst är ganska rund och bred över ryggen. Tänkt dig en stor (ca 1,70) Quite Easy.

Hoppas det var till någon hjälp!

Mvh Jordgubba :)
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Rent spontant, Jeremy Rudge. Jag har en själv till min storhäst som har bred rygg (revbensbåge), normal till liten manke och rak rygg (inte så rak som din men nästan och sadeln är ändå liite för rak för min). Otroligt bekväm kvalitetssadel (min är dressyr) med bred kanal undertill. Har kollat på hoppsadlar av samma märke och de är är minst lika fina. Dock kanske lite väl djupa i sitsen om man vill ha mkt öppen sadel och inte så mkt fåtölj? :p
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

*kl*

Inget tjaffs i tråden tack :bow:

Dessutom har jag ju redan skrivit att CWD är ett av mina val.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Här kommer i alla falla lite bilder på hans rygg både med sadel och utan

Här ser ni hur han ser ut ovanifrån i min dressyrsadel. Han har rätt rejäla bullar vid sidan av bogen som ställer till det när det gäller hoppsadlarna antar jag :crazy:
rygg.jpg


Dressyrsadeln igen, och jag vet att bommen är en aning smal för honom, men har ju fler hästar. Dessutom går han väldigt bra med denna sadel och trivs som bara den. Detta är den enda av sadlarna som inte kasar på sidan
rygg1.jpg


Ryggen ovanifrån och där kan ni se hans underliga bula på höger sidan, vi har beställt tid för denna fast å andra sidan så har den funnits där i många år nu och equit tycker inte att det är något som har med muskler att göra. Han är inte heller öm där(????)
rygg3.jpg


rygg4.jpg


Här syns det att manken är väldigt kort
rygg6.jpg


Här har han Bates Momentum med Rött koppjärn, tagit i lite fel vinkel. Denna sadel lättar alltså bak under ridning och åker på sidan.
rygg8.jpg


Här har han Bates CC och detta är svart koppjärn i, en sadel han inte använder. Denna åker också på sidan och lättar bak.
rygg9.jpg


Sedan provade jag idag att rida i JM sadeln och det blev rena katastrofen, jag satt konstant på höger sidan, dock låg den väldigt bra baktill
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Har du varit till sadelutprovare någon gång, eller provat själv? Om du inte har varit iväg tycker jag det är dags nu, brukar bli ekonomiskt smartast, och man behöver ju inte köpa det de provat ut nytt om man inte vill utan kan sen kika begagnat, när man vet vad man ska ha.

'Bullarna' på första bilden behöver du nog inte oroa dig för ska ge problem, de hamnar ju helt sonika framför underkåpan och brukar inte ge bekymmer.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Tyvärr är de sadelutprovare som finns här inte av så hög klass så jag anser att jag vill lägga pengar på dem faktiskt. Detta är den enda häst jag själv gått bet på under de 25år jag tävlat :crazy:

Och jag har själv sett många "utprovade" sadlar som ligger illa som bara den!

Jag skall ju ta ut CWD så de skall mäta honom och jag skall få prova en del sadlar.

Bullarna ligger tyvärr högt upp på honom (högre än det ser ut på bilden)och trycker faktiskt bak hoppsadlarna
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Fast trycker de bak dem längre bak än de ska vara, eller lägger sig sadeln till ro i sadelläget?

Annars får du kika på en sadel med mindre framskuren underkåpa (och om du vill ha framskuret ha överkåpan så, t ex som iaf vissa M&N har). Så har ju jag på just M&N hoppsadeln, av just den anledningen, rejäla muskelbullar som flyttade bak mer framskuren underkåpa.

Trist med sadelutprovarna, för annars är det guld värt att veta vad man ska ha, och så det jag sagt innan, att kunna få besked om stoppningen går att modifiera. Kanske flera av de du tyckt inte går skulle kunna gå med omstoppning. Var stoppar du om sadlarna btw, kan inte den personen hjälpa dig med svar ang det iaf (dvs 'går det här till den här hästen?* För mycket av det som du sagt en del fallit på, är ju sådant som inte är statiskt, t ex för låg mankfrihet och så.

Men vill du ha en CWD och den passar så är ju problemet löst =)

Men varken valackens sadel, eller fblstoets M&N (Crownen var bara lägga på och låg perfekt) skulle jag ha godkänt i orginalutförande, men stoppade efter hästen låg de perfekt. Samma sak med Crownwn och M&N nu till fblvalacken, passade INTE i orginalversion, men stoppad efter honom och voila.
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Amerigo heeelt klart:)
jag har en cc hopp
tror jag de va :D super bra o sköna :) 24tusen gav ja för den
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

*kl*

Kan ju uppdatera lite :D Det blev en Equipe Evolution!!

Den ligger helt perfekt så nu är det bara att vänta tills den kommer :bump:
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Hmm, om den nu är så bra lär du få vänta på den.

*ändrar olgas adress på sadelpaketet till min egen*:angel:
 
Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Nu såg jag ju att du hade fått tag på en sadel.

Men det jag reagerade över var att ingen tipsat om stubben...
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 713
Senast: caballus
·
Utrustning Eftersom alla andra gör egna sadeltrådar så gör jag det också ;). har ny foderhäst med både hög manke, spikrak rygg och är ganska...
Svar
17
· Visningar
1 623
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Hittade ingen ny Sadellistan-tråd, bara nr 2 som är låst, och har sökt, och sökt, och sökt, utan att finna. ;) Jag har en...
Svar
4
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp