Vård av stövlar

Solponny

Trådstartare
Jag har köpt nya stövlar och tänkte ta lite bättre hand om dessa än vad jag gjorde med mina gamla.

Har läst att man inte ska använda sadeltvål till sina stövlar (vilket jag gjore med mina gamla) Så jag undrar vad jag ska använda för produkt
till mina stövlar?

Det finns ju många olika stövelsträckare, vilken är bäst?

Sv: Vård av stövlar

Om man inte vill köra någon avancerad puts så tycker jag det går jättebra att ta vanlig lädertvål och skumma så man får bort smutsen bara och sen torkar jag av med trasa så det inte är något kvar på stöveln. De håller jättefint utan en massa specialskoputsgrejer med måste jag säga..

skokräm borde väll vara ett bra alternativ??:)

Om man inte vill köra någon avancerad puts så tycker jag det går jättebra att ta vanlig lädertvål och skumma så man får bort smutsen bara och sen torkar jag av med trasa så det inte är något kvar på stöveln. De håller jättefint utan en massa specialskoputsgrejer med måste jag säga..

Men var det inte det som förstörde lädret? Fattar dock inte varför det funkar på sadlar och träns om det inte funkar på stövlar, någon som vet?

Hur fungerar det med insidan (mot hästen) av stövlarna? Ska man putsa även där?

Kan man använda tandborste vid dragkedjan?

Sadeltvål innehåller oftast något som återfuktar lädret.

Läder på stövlar och sadlar med mera är inte behandlat på samma sätt. Stövlarnas skinn är otroligt mycket mer känsligt för att bli "felbehandlade".
Därför ska du absolut inte ha något som är gjort för att användas för sadel, träns med mera.

Torka av stövlarna med en fuktig trasa efter du använt dem för att få bort den värsta smutsen.
En gång i veckan putsar du dem med skokräm, till exempel Kiwis produkter.

Vill du göra en mer grovrengöring använd något utan fett, till exempel Effax Lädercombi tror jag det är som är godkänd för stövlar om vi ska säga så. :p

Du kan putsa insidan av stöveln, men det gnisslar utav helskotta när du använder dem nästa gång.

Spruta dragkedjespray eller pälsglans på dragkedjan, är den smutsig kan du använda en tandborste för att få bort det.

Kom ihåg, ABSOLUT INTE lädertvål, läderfett, läderbalsam, läderolja medmera. Det syns inte på en gång, men lädret kommer att börja krackelera efter några månader.

Tack för tipsen! Dom kom på posten idag, men jag får inte ner hälen i dom! Provade dom för en dryg månad sedan i butik utan problem. Kan man lästa ut dom eller något?

Vad är det för stövlar? Märke?

De i butik har nog fler provat så de är något större, var det samma modell och storlek?

Kom ihåg, ABSOLUT INTE lädertvål, läderfett, läderbalsam, läderolja medmera. Det syns inte på en gång, men lädret kommer att börja krackelera efter några månader.[/QUOTE]

Detta kan jag intyga....Köpte nya jodphurs i läder i våras och tänkte att nu ska de här minsann hålla och jag ska sköta om dem så att de inte går sönder. Alltså har jag regelbundet tvättat dem med sadeltvål samt smörjt med läderfett...:o
De har spruckit i lädret naturligtvis och de är inte ens ett halvår gamla. Har inte fattat varför och att jag gjort fel förrän jag läste det här.:crazy:
Ska inte göra samma misstag med de nya jodphursen som jag blir tvungen att köpa till våren...Ja ja, man lär så länge man lever.:)

Jag använder det bara för att få bort smutsen med, torkar ju i princip bort allt efteråt så det kan omöjligt förstöra lädret eller återfukta det såpass att det töjs eller blir mjukt :)

Sadeltvål har jag alltid gjort rent stövlarna med och de senaste är 20 år gamla och jättefina. Fettar in dem någon gång och har alltid galoscher på när de används. Har stövelsträckare i dem alltid. (sådana som liksom spänner ut skaftet) Håller man stövlarna rena och använder stövelsträckare håller de sig fina länge.

Att lädret skulle krackelera efter några månader, som någon skrev, kan jag dementera. Då skulle läder i grimmor, träns osv inte heller tåla sadeltvål eller andra läderprodukter. (det konstiga påståendet har jag aldrig hört förut.)
Använd produkter som är anpassat för rengöring och smörjning av läder. I butiken där du köpt dem kan de säkert rekommendera vad som passar bäst till just dina stövlar.

Senast ändrad:

Jag pratade lite med ridsportbutiken här om just hur man tar hand om stövlarna.
De sa precis som de andra här säger, att man inte ska använda sadeltvål.

Lädret i stövlar och skor räknas som "blankt läder", till skillnad från t.ex. träns (vet inte exakt vad hon menade) och därför ska det skötas med andra produkter.

Jag blev rekommenderad att torka av med fuktig trasa efter ridning för att få bort svett och smuts från hästen, och emellanåt smörja på Effax lädercombi.

Det är en STOR skillnad mot stövlarna som är gjorda för 20 år sen och de som är gjorda idag. De klarar inte samma behandling!

Dags att uppdatera lite.

Effax Lädercombi är den normala lädertvålen man kan använda på stövlar, för det innehåller inte fett.

:)

Det är en STOR skillnad mot stövlarna som är gjorda för 20 år sen och de som är gjorda idag. De klarar inte samma behandling!

Dags att uppdatera lite.

:rofl: Ja mina är ju gamla, men så fina att jag inte har någon anledning att se mig om efter nya. Mina har ingen ytbehandling och det kanske de flesta stövlar har i dagens läge? Inte konstigt att vanlig läderrengöring funkar bra på de gamla då.
Varför är de nya annorlunda? Vad ska vara bättre?

Det låter inte trevligt alls. Varför gör de så?? underligt. vanligt läder är ju bra. (och snyggt)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 429
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
426
Senast: MiniLi
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 139
Senast: Ajda
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 442
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka