Värde på sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 1 962
C

Cronis

Vad har en (dressyr)sadel för värde egentligen? Om märket är "känt" för vissa men inte någon Stübben eller Amerigo.
Är den helt kass då?
Den är 10 år gammal, värvårdad och hel.

-obs detta är inte någon annons-

Sv: Värde på sadel?

Det beror lite på.

Självklart är det svårare att sälja en sadel av ett märke som inte är vidare känt i tex. sverige (om sadeln ska säljas i sverige). Vad är det för märke på sadeln? De allra flesta går ju efter märket då det är det som säger dels vilken kvalité sadeln håller och dels ungefär hur bommen ser ut och vilka typer av hästar den kan tänkas passa. (och så har vi ju dom som köper sadel efter märke pga av status :angel: )

Sen tror jag att det är mycket lättare att sälja breda sadlar än smala, många äldre sadlar verkar tyvärr vara ganska smala.

Detta är alltså en engelsk sadel, som min ridlärare sa va av bra kvalité och inget skräp. Jag visste dock inte vad det va för sadel, mer än en lädersadel, och en i dressyr. Typ.
Jag har bara "kommit över den".

http://www.fotogalleriet.se/alb_list_id13874_order1.html här kan du se bilder

obs, det är inte rätt häst som sadeln ligger på, det är inte hans sadel (så slipper jag få påhopp om en illa tillpassad sadel)

edit- synd att jag inte fotade det som va ingraverat, för det står något i stil med "frexible...." samt Made in england (förstås)

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för märke då? Du kan ju PM:a om du inte vill skriva ut här.

Jag är mer bekymrad över att den är så pass gammal isåfall. 10 års garanti brukar ju ligga på bommen så nu har ju den garantin ha gått ut.

Är den smalare i bomvidden så är den ju även värd mindre, smalare bommar är ju hemskt lätta att få tag på den är ju när man kommer upp i den breddare bomvidden som sadeln lättare håller sig kvar ett bra värde lättare. HUr bred är sadeln? Är sitsen utav en mindre modell håller ju även värdet i sig en del eftersom att det finns en hel del hästar med krotare rygg min tillexempel får max ha 16,5 tums sits på sig å det är ett helvete att få tag på en sådan sadel kombinerad med bomvidden hon har (x-vidd).

Så som sagt det beror ju på helt enkelt, lättare att säga om man får lite mer information.

Okej, han skriva innan bilderna kom ut.

Hur bred är bommen längst bak? Den såg lite small ut där.
Säljer ´du den som en engelsk kvalitetssadel så kan du nog få ut iaf minst 5 tusen kronor för den, lite beroende på hur stort intresse du får för sadeln. Ju mer man vet om en sadel desto mer ökar dom i priset. Tyvär så är den ju som sagt så pass gammal så att bomgarantin har gått ut å det minskar ju en del i värdet. Men minst 5 tusen skulle jag tippa på och max 10 skulle jag gissa på att den hamnar på om jag ska vara ärlig.

Oj! Så mycket! :eek:

edit- jag vet inte hur bred bommen är, i grader, mer än att sadeln är 17/normal. Men allt sådant går att ta reda på om någon vill ha den, och om jag ska göra mig av med den, seriöst.

JO du skulle kunna få ut så mycket för den, det beror juförsig lite på bomvidd, sitsen och hur många som är intresserade. Men om du skriver med all info och säljer den på ett bra ställe där sadlar säljs för en hel del pengar så. Är det en engelsk kvalitetssadel så är det ju en engelsk kvalitets sadel dock behöver ju köparna hittas oxå...

Jag sålde min gamla stubben allround sadel (ponny sadeln) för 4 500 kr till en ridskola å då var den över 5 år (visste inte åldern på den själv, köpte den begangat för 3 500 med tillebhör sålde den utan) å den hade en normal mot vidd bomvidd.

Jag får kolla upp sadeln hos en sadelmakare, den har som sagt hängt ett tag, (2 år) och en sadel ska användas för att må bra.
Ska kolla alla mått och så, jag vet inte hur man gör det. Jag tänkte nämligen ha den på Bobo, men den är för liten på honom, samt att sitsen är på tok för liten till mig :p

Så idag är min nya sadel skickad hem på posten, jag är så glad. (men pank)

Hehe jo jag vet hur du känner dig. Köpte min nya för 2 veckor sedan, hade en hoppsadel förut som jag inte var helt nöjd med, å då är ju inte ekipaget helt nöjd någon utav dom så jag köpte en ny å då blev det en stubben allround :love: Känner mig lite pank jag oxå, fast jag har tjänat in mat å så för denna vecka (tar hand om mammas stall å motionerar hennes häst) så då känns det lite bättre...

Jo du får kolla upp det hos en saldemakare då kanske h*n kan säga lite om vad det är för en sadel och dom brukar normalt sett kunna säga vad den är värd.

Ska sälja sadel själv nu, helt märkeslös den tänkte jag ta 2 000 kr fast jag ska sälja den ihop med annat som jag inte behöver.

nu är du lite och fantaserar om priserna.

man kan prova att sätta ut ett pris, men vet man ej märke och dylikt, samt hur gammal den är, hur den är i sitt skick o dylikt så kan det va svårt att få 5000 spänn.
(vid bomvidd är lättare än tex smal att sälja dock...)

själv annonserade jag ut en sadel för 3000 spänn, nypris 12 tusen.
märket ej känt i sverige, därav svårsåld. Såg dock helt ny ut, med bred kanal och mkt bra i sitt skick.

har sett många som sätter ut märkeslösa dressyrsadlar för 2-3 tusen.
många av dessa är från H**ks gamla sortiment, dom som dom sålde ut för 750 spänn i slutet.....

__Stilett__ skrev:
men vet man ej märke och dylikt, samt hur gammal den är, hur den är i sitt skick o dylikt

Men jag vet ju ålder, samt märke på sadeln.
Och den är välvårdad, och hel, men den ska iaf kollas upp, bara för att.

edit- plus att information om sadlarna går att finna på tilverkarnas egna hemsida

JO men jag skrev oxå ut att det beror ju på bomvidd och sits och liknande.
SEdan skrev h*n ut åldern på sadeln.

En englesk märkessadel kan man få ut så mycket för förutsatt att man hittar köpare, det är det som är den svåra delen. Skrev oxå att man bör ha så mycket info för att få ut så pass mycket pengar för sadeln.

Jag fick 7 000 kr för min prestige som jag köpte in för 9 900. Å det var från en ridskola hade jag sålt privat hade jag fått ut mer.

det är fortfarande svårt att få ut pengar för en sadel som är "okänd" i märket. lite lättare dock om personer i fråga får se, klämma och prova.

har annonserat ut en prisvärd engelsk sadel för ngt års sen elelr två,,,som inte va känd som märke i sverige. jag har kvar sadeln än idag pga att ingen vågade testa ett märke dom ej känner till. Att det är den bästa sadeln jag nånsin haft vet ju inte en "ev. köpare" om, eftersom det är svårt att hitta info om sadeln av andra som ev. skulle ha en likadan. Nu hade jag enorm tur som igentligen inte blev av med sadeln, för den passar samtliga hästar jag har nu :D

men visst, man kan alltid prova sätta ut ett pris, blir den såld så blir den! kanske finns det ngn som just letar efter en sån sadel!
Blir den såld så är det ju jättebra och man dessutom får ut mer än vad man ev. räknat med :bow:

Det beror ju på det där. Man kan få ut mycket information om man går till en sadelmakare. Då kan man skriva ut att kollat av sadelmakare passar på häst som ser ut si och så i ryggen ni får givetvis komma hit å prova sadeln om ni bor i näheten. Annars kan sadeln skickas mot betalning å så får ni öpet köp å så vidare.

Har ju hunnit sälja en del sadlar själv redan å fick ut bra mycket enligt mig överpris på en sadel jag sålde på tradera. Köptes in för 4 500 kr (syntet uscha) såldes för nära 4 000 kr dock ingick då stigläder i passande material (300kr).

Mycket information om en sadel gör så att sadeln blir i sig lättsåld. Det är just det att man ska skriva ut all info på ett bra sätt.

Ja du ser där la ödet i en kick för dig :) som slutade kannon i slutändan. KOllade du upp hur mycket du kunnat få ut om du hade lämnat in den för försäljning på en affär? Finns ju i vissa större städer iaf...

Jag skulle kunna tänka mig att du får mellan 1500:- till 2000:-, iaf om bommen är hel och stoppningen är bra.

moonlightgarden skrev:
JO du skulle kunna få ut så mycket för den, det beror juförsig lite på bomvidd, sitsen och hur många som är intresserade. Men om du skriver med all info och säljer den på ett bra ställe där sadlar säljs för en hel del pengar så. Är det en engelsk kvalitetssadel så är det ju en engelsk kvalitets sadel dock behöver ju köparna hittas oxå...

Jag sålde min gamla stubben allround sadel (ponny sadeln) för 4 500 kr till en ridskola å då var den över 5 år (visste inte åldern på den själv, köpte den begangat för 3 500 med tillebhör sålde den utan) å den hade en normal mot vidd bomvidd.

Nä du, knappast. Den är väldigt gammal, defintivt mer än 10 år skulle jag gissa. Syns på hur den är sydd.
1.500? Möjligen.

Man måste ju utgå ifrån det folk skriver ut å en sadel som har breddare bom är värd mer. Är det en smalare bom så är den vård mindre.

Å varför tjata på mig om hur gammal sadeln är? Det är inte min sadel.

moonlightgarden skrev:
Okej, han skriva innan bilderna kom ut.

Hur bred är bommen längst bak? Den såg lite small ut där.
Säljer ´du den som en engelsk kvalitetssadel så kan du nog få ut iaf minst 5 tusen kronor för den, lite beroende på hur stort intresse du får för sadeln. Ju mer man vet om en sadel desto mer ökar dom i priset. Tyvär så är den ju som sagt så pass gammal så att bomgarantin har gått ut å det minskar ju en del i värdet. Men minst 5 tusen skulle jag tippa på och max 10 skulle jag gissa på att den hamnar på om jag ska vara ärlig.

5000 - 10 000? Det tror jag verkligen inte. Inte mer än 1500, om ens det.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Tora
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 238
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka