Värde på travare?

Bukefalos 30 år!

Följer en bra sadel och massa täcken och annan utrustning med så är priset hyfsat.

Utan utrustning kanske 15k är rimligare? Låter inte som en särskilt enkel eller rolig häst ärligt talat.

Ni kanske borde kolla runt efter andra ridtravare och kallblodstravare i 30k-klassen? Det går att få stadigare, mer utbildade, och lättlastade individer för den pengen.

Jag hade bjudit 5000 kr + köpt utrustningen till beroende på vad som finns, om det inte är så att ni själva köpt täcken, sadel och träns/grimmor.
Om man är angelägen att få köpa hästen finns det nog stor risk man retar upp säljaren genom att ge ett sånt skambud. På -80 talet låg vbl travare på den summan så något upp måste väl även de gått. Men visst 30 000 känns orimligt.

Om man är angelägen att få köpa hästen finns det nog stor risk man retar upp säljaren genom att ge ett sånt skambud. På -80 talet låg vbl travare på den summan så något upp måste väl även de gått. Men visst 30 000 känns orimligt.
Å andra sidan så får folk inte sina travare sålda oavsett pris utan det finns en hel del skänkesannonser.

Oavsett vad man kallar det tycker jag det verkar som om ägarna antingen inte har koll eller är lite fula och vill göra sig en hacka på att TS dotter redan är fäst vid hästen. Om jag hade en häst ute på foder och ville att den skulle stanna i hemmet skulle jag ta upp det med fodervärden och diskutera fram ett skäligt pris tror jag. Trettio papp är visserligen mycket pengar för mig som låginkomsttagare och vore välkommet, men samtidigt bör man ju vara både realist och shysst.

Att sälja till någon som inte känner hästen och vet exakt vad de får kan dessutom innebära en del ovälkomna besvär.

Värdet *borde* ha gått upp men är de inte mer än insuttna ligger de rent krasst i 5-10k. På gott och ont. I vårat stall tror jag den dyraste kosta 5-6 övriga har varit gratis. Vsg alla utom 1 via kontakter men ändå har inte sett att prisnivån på de annonser jag sett varit så annorlunda.

Kallblodstravarna är de annat med, där är värdet betydligt högre.

Min dotter har en foderhäst.
En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget mer. Är snäll i hanteringen men har ganska mycket nerv. Svårlastad.
Hon har ganska fin stam.
Hon är till salu för 30 000:- utan utrustning. Är detta ett ok pris?
Tycker mig se att travare generellt sett ligger betydligt lägre,men då är det oftast annonser på lite äldre hästar som gått klart på banan.
Vad anser ni om priset?
Jag tycker det låter högt, runt 15 känns mer rimligt. Om det inte ingår en massa utrustning, bra sadel osv.

Däremot är det dumt att vara oförskämd om det är just den hästen ni vill ha. :love: Att förhandla om priset kan man alltid försöka göra, men ger man ett för lågt skambud är det förståeligt om dom ber en dra åt h*lsike. Svår avvägning.

Vi har inte lagt något bud på hästen. Säljarna har satt sitt pris på 30 utan utrustning och de vill inte nuläget inte gå ner i pris.
Givetvis accepterar vi detta och kommer inte att köpa hästen detta pris. Får de inte henne sålt till utsatt pris så lär de ju säkert själva erbjuda oss att köpa till lägre summa,så vi försöker helt enkelt ha is i magen. Vi har bara haft henne på foder i ett par månader.
Som sagt har hon varit till salu sedan början av förra året och jag tror inte att säljarna har full koll på värdet egentligen.
Något skambud skulle vi aldrig lägga på henne med risk för att de då blir besvikna på oss och säger upp fodervärdskontraktet. Vi tycker om både häst och säljare för mycket för det.

Priserna ligger fortfarande på mellan 0 och 10 000.
Nej det finns givetvis dyrare än så.
En snabb sökning pån hastnet så finns det 47 st mellan 0 - 10 000 kr.
Men däremot finns det 84 st mellan 10 000 - 30 000 kr.
Så bara för att det finns är det inte det enda som existerar.

Vi har inte lagt något bud på hästen. Säljarna har satt sitt pris på 30 utan utrustning och de vill inte nuläget inte gå ner i pris.
Givetvis accepterar vi detta och kommer inte att köpa hästen detta pris. Får de inte henne sålt till utsatt pris så lär de ju säkert själva erbjuda oss att köpa till lägre summa,så vi försöker helt enkelt ha is i magen. Vi har bara haft henne på foder i ett par månader.
Som sagt har hon varit till salu sedan början av förra året och jag tror inte att säljarna har full koll på värdet egentligen.
Något skambud skulle vi aldrig lägga på henne med risk för att de då blir besvikna på oss och säger upp fodervärdskontraktet. Vi tycker om både häst och säljare för mycket för det.
Jag tänker att det är inte ett skambud att erbjuda 15´ tex, ni kan lägga fram det på det sättet att ni gärna vill ha hästen och efter att ha kollat runt så är det det priset som dessa hästar faktiskt ligger på.

Förhoppningsvis så förstår ägaren att det är bättre att sälja till det priset och att hästen kommer till ett bra hem. Sen är det också riskabelt för ägaren att hålla kvar en häst den inte vill ha för länge då den faktiskt kan riskera att bli värd ännu mindre om något händer. Lägger ni ett bud så kan det ju iallafall ligga och gro hos ägaren ett tag och den kanske tillslut inser att det är ett helt okej pris.

Nej det finns givetvis dyrare än så.
En snabb sökning pån hastnet så finns det 47 st mellan 0 - 10 000 kr.
Men däremot finns det 84 st mellan 10 000 - 30 000 kr.
Så bara för att det finns är det inte det enda som existerar.
Vad en häst ligger ute för är inte samma som vad den köps för.
Hur många av dessa 84 som ligger över 10 000 sälja som ridhäst och inte för trav eller avel?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka