Värdefulla hästar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Blackie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 719
Sv: Värdefulla hästar

De värdefulla hästarna får oftast inte gå i hage, utan promeneras, ofta ett par gånger om dagen. Och även om de skulle gå ute på natten är risken inte så stor att det stjäls, för hästarna är ju inte så mkt värda om man inte kan gå ut med att det är den hästen.

Mina går ute på natten på sommaren när det är för hett på dagen trots att dom är värdefulla, skulle någon stjäla dom är det ju ett beställningsjobb förmodligen och då snor dom hästarna var dom än går om dom verkligen vill, tar dom bara hästar av en slump så tar dom ju hästar som är lättillgängliga

Mina hästar bor på en gård där det finns en stor ladugård. Jag har faktiskt frågat för jag undrade och de här svaren fick jag.

Mjölkkossor kan inte går ute när det är för kallt för de fryser om juvren.

Kalvar är känsligare än tex hästföl och det är mycket mer noga hur dom kan släppas ut. På "vår" gård går tex kalvarna där lösdriften finns så dom kan ta skydd om det regnar och blåser för mycket medans hästarna och fölen går i vanliga hagar (med skog som skydd i visserligen).

Kvigor och ungdjur skulle kunna gå ute dygnet runt men eftersom dom trampar sönder lite för mycket och de måste ju gå ute sommartid så är de inne vintertid. "Vår" gård har dock lösdrift och kossorna ser ut att ha det rätt bra trots allt. Så mycket det går så öppnas dörrar och sånt nu på våren i alla fall så det kommer in friskt luft och så fort det är varmt nog på nätterna åker alla ut.

Jag kan absolut inget om kossor så jag vet inte om det är sant eller ej.

Jag kunde oxå tänka mej att det kunde handla om juvren, människor får ju mjölkstockning lättare på vintern & de har ju iaf kläder på sig.

Hans Adielssons travhästar är ute från kl 14 på em till 06 följande morgon, året runt. De går 2 o 2 och har små röda hus i sina hagar! :) Syns från yttre ringvägen i Malmö.

*kl*

Vad är egentligen värdefullt? Som jag förstått det löper ponnyraserna som shettis och liknande störst risk att bli stulna. Dessa kan säljas för högt pris utan stamtavla m.m. Vilken glädje skulle man ha av att stjäla en häst som Briar, t.ex.? Man kan ju inte använda hästen officiellt varken i tävling eller avel...:cool:

Jag har en häst som inte är helt värdelös...:angel: ...och hon går ute dygnet runt. Det får alla mina hästar göra när vädret är gynnsamt;) ...henne är jag inte orolig för. Däremot har grannen lånat min hage åt sina russ och den ena är gudafin och skulle säkerligen betinga ett mycket högt pris även utan stamtavla, där är det nog större risk:cool:

Det finns ju inga krav på att hästar ska vara ute. Däremot finns det för åtminstone köttdjur (nöt), så egentligen är det väl hästar som har sämre djurskydd än köttdjur vad gäller detta...Och på nästan alla gårdar i min närhet (som förvisso bara är små och medelstora gårdar) går mjölkkossorna ute så fort det blir väder för det. En högpresterande mjölkko ute i snö och minusgrader låter inte som något eftersträvansvärt det heller ur djurskyddssynpunkt. Men på sikt hoppas jag företeelsen med kor som är uppbundna hela vinterhalvåret försvinner, och utvecklingen med lösdrifter och mjölkrobotar pekar ju också åt det hållet.

Förövrigt tycker jag helt klart att ridsporten har mycket att lära av travsporten när det gäller sådana här saker. Det är ur min synvinkel ohållbart i längden att hålla tävlingshästar isolerade på box med benlindor, svanslindor, täcken och vadderade hurvor mer eller mindre dygnet runt hela sitt tävlingsaktiva liv. Vissa blir dessutom undantagslöst motionerade i ridhus, på ridbanor och med lite tur runt anlagda ridspår och med mycket begränsad variation. Det har travsporten insett är helt knasigt men inte ridsporten. Jag undrar vad det beror på?

Kalvar är känsligare än tex hästföl och det är mycket mer noga hur dom kan släppas ut. På "vår" gård går tex kalvarna där lösdriften finns så dom kan ta skydd om det regnar och blåser för mycket medans hästarna och fölen går i vanliga hagar (med skog som skydd i visserligen).
Det där att kalvar är känsligare än föl är skitsnack enligt mig. Min far har haft kalvar ute dygnet runt oavsett väder mer än halva året utan att någon frysit ihjäl. Om man planerar kalvningar i jan-mars eller april så är det kanske lämpligt med kalvning inomhus. Sedan kan korna kalva utomhus och kalvarna överlever det utan problem. Det är snarare renare och bättre ute och risken för infektioner i främst navel minskar.

Nu pratar jag om amkor där det finns en ko som tar hand om sin kalv. Kalvar efter mjölkkor tål inte lika mycket.

Men det jag vill säga är: Tro inte på allt bortförklaringar om varför djuren inte "kan" gå ute.

En fundering kring stöld av hästar: Om de värdefulla hästarna står väl uppmärkta i var sin box med lämpliga redskap för lastning och uppbindning intill borde de vara lättare att få med sig än om de går lösa i en hage.

Man ska nog snarast fundera över vad som är värde/risk när det gäller hästar. För de tävlingshästar (trav, galopp, dressyr...) som anses mycket värdefulla så ligger värdet i resultat de presterat eller förväntas att prestera. Det största hotet mot det ekonomiska värdet är då att de inte kan prestera längre. Skador och doping är kanske de största hoten. För den som äger en travare så är nog doping det större av dessa bägge eftersom både hästen och ägaren kommer att ifrågasättas.

Att hästen blir stulen är alltså en mindre ekonomisk förlust än att någon elak person ger den dopingmedel!

Avelshästars värde ligger nog framför allt att deras namn och hästamning kan användas i marknadsföring. Då är det osannolikt att man stjäl exempelvis ett högt premierat avelsdjur eftersom man inte kan få del av värdet utan att avslöja sig.

Jag tror inte att värdefulla hästar (dvs. de är värda mycket pengar) är mer eftertraktade att skäla en "vanliga" hästar eftersom det är lätt att följa upp hästens bakgrund och historia. Många känner förmodligen igen hästen och det blir svårt för tjuven att kunna sälja hästen utan att omgivningen har misstankar.

De som verkar vara mest eftertraktade verkar ju vara små ponnyer som är lätta att få med sig, som det finns många av och som är svårare att följa upp i många fall.

De flesta tävlingshästar jag vet (som är värda flera hundra tusen upp till miljonsummor) de flesta utav dessa får daglig utevistelse men går kanske i lite mindre hagar, oftast själva. Men det är ju inte pga att de betraktas som "stöldgods" utan pga. skaderisken osv.

Men sedan finns det såklart nötter som inte låter sina hästar gå ute överhuvudtaget.

I ett stall där jag själv jobbat lite (hopphästar) gick hästarna en och en ute i rasthagar på en yta om ca 25 kvm kanske. Det fanns begränsat med hagar tror det var typ 6 st sånna här rutor och i stallet stod det max 12 hästar som max därför fick man dela upp det så att några fick stå ute förmiddag och de andra eftermiddag. Hästarna gick då ute kanske 3-4 timmar om dagen. Men även fast de stod med 3 täcken på sig motsvarande ibland över 1 kg så var dom ändå tvugna att gå in så fort det började duggregna. Och på vintern fick de inte gå ut överhuvudtaget. Samtidigt så reds eller longerades inte vissa mer en kanske 4 ggr/veckan och generellt sätt så kunde vissa av dessa hästar ändå stå på typ 3-4 kg kraftfoder och kanske 6-7 kg hösilage. :crazy: ..

Ett dressyrstall med utbildningshästar/inridning, där ryttaren är utb. c-tränare fick alla hästar får alla hästar stå ute dagligen , normalt kanske 8 timmar/dag lite beroende på årstid, under sommaren kunde de stå ute 12 timmar dag och vissa kunde stå ute dygnet runt.

Själv så, även Om jag hade haft en dyr häst värd flera hundra tusen eller kanske en miljon så hade jag ändå låtit hästen gå ut i hagen, fått daglig utevistelse och att den hade fått gå med minst en hästkompis i hagen. Detta eftersom att hästen är ett flockdjur, som har behov av att röra sig fritt. Jag hade prioriterat hästens hälsa framför skaderisken för jag anser att hästar som får vistas ute dagligen med andra hästar mår bättre psyiskt en hästar som inte får göra det. Och jag anser att hästarna stärker och bygger upp sig fysiskt också om de får daglig utevistelse.

Tror det är enklare att sno en liten flock shettisar än en GP-häst.

Den erfarenheten jag har av "miljonhästar" är att de står i sin box (stallet olåst natt-tid) går i hage som vilken häst som helst (hingstarna ensama) och är ute i skrittmaskin.

Oftast ligger större gårdar enskilt med bostad på gården, antingen bor ryttaren där med sin familj och ibland även hästskötarna.

Ang. kor så finns det lag på att mjölkkor ska gå på bete minst 2 månader/året. Finns det lag på att hästar ska gå på bete?

Det är riktigt omodernt att bygga båsladugårdar, bönderna är måna om sina djur och gör allt för att de ska må bra och mjölka mycket. Att vara bonde är inte direkt en dans på rosor där pengar strömmar in.

Grisar har man också i lösdrift. Suggor får gå i halmade boxar tillsammans när de ska betäckas/insemineras och under tiden de är dräktiga.
Sen flyttas de över till en egen box där de går med kultingarna tills de vänjs av, då flyttar syskonen över till en egen box och mamma tillbaka till flocken.

Köttdjur brukar man ha inomhus vintertid, bönderna här omkring har så de kan gå ut i en rastgård och äta om de vill de, eller stå inne om de vill göra så.

Bönder som föder upp köttdjur och låter Scan slakta dem, får sina gårdar besiktade minst 2 ggr/år, då kontrolleras djurens hälsa, de tar hygienprover på foder och vatten osv. Häst ägare skriker i princip rakt ut och låser in sig bara de hör att djuskyddsinspektören tänker komma en gång ;)

Tja det här är mjölkko kalvar så jag antar de är känsligare då, även om dom går med mamman i början? Jag har ingen aning. Vet bara att kavlarna inte släpps ut förrän i maj medans hästfölen släpps ut tidigare. Så klart är alla kalvarna och mammorna ute dygnet runt under sommaren.

Nästan alla nya kostallar som byggs är lösdrifter. Så där går det åt rätt håll. Korna är förvisso inte ute på vintern men de går i lösdrift inomhus.

Jag åker förbi flera kobönder varje dag och många av dom har kossorna ute på vinten. Nu är det inte jättestora besättningar men det glädjer mig att någon kossa får andas frisk luft.

Det beror nog lite på vad det är för hästras. Jag har praktiserat på ställen med värdefulla islands- och arabhingstar t ex och de hade helt normal utevistelse, gick på bete dygnet runt på sommaren osv.

En värdefull häst är ju inte så mkt värd utan sina papper. Jag menar vem kränger man en stulen Briar till? Man kan ju inte ut och tävla med honom eller använda honom i aveln precis.

Häststölder verkar vara vanligare i länder där det regelbundet hålls auktioner. Det är väl lättare att snabbt sälja en häst vidare på det sättet antar jag.

Så vanligt är det väl inte att hästar stjäls och speciellt inte topphästarna. Hur lätt är det att bli av med Briar om man skulle stjäla honom?

Tja det här är mjölkko kalvar så jag antar de är känsligare då, även om dom går med mamman i början? Jag har ingen aning. Vet bara att kavlarna inte släpps ut förrän i maj medans hästfölen släpps ut tidigare. Så klart är alla kalvarna och mammorna ute dygnet runt under sommaren.

Hästar kan man släppa på bete tidigare då de biter av gräset med tänderna och föredrar kort gräs, kossor drar av gräset med tungan och de behöver längre gräs för att kunna göra det.

jag vet att Piia Pantsu har sina hästar ute på dagarna iaf utan benskydd , men täcken på vintern.

En häst som får vara ute och röra på sig fritt utan en massa skydd och saker kan också själv ta vara på sig själv och undviker då skador lättare. Dessutom innebär en mindre hage större skador än en stor eftersom det blir flera tväsa inbromsningar och vändningar än om hästen får springa på ett större område.

Angående hästar och kor så är en häst mera en vän för människan som man umgås med. Dessutom används den till idrott så den måste röra sig för att ha någon kondition.

Mjölkkor är känsligare än biffdjur. De kan inte gå ute på samma sätt som biffdjuren dels för att juvren är känsliga, dels för att de inte kan ha lika mycket underhudsfett, för att det då blir för tungt för den att kalva, mjölka osv...dessutom har mjölkkor ofta mindre pälssättning.

ang stölder.

att sälja tex Briar på "svarta marknaden" är nog lagom lätt. Finns ju inte en jävel som har dom pengarna som inte vet vem den hästen är, och vad ska dom göra med honom? avla på en häst utan papper? tävla på brinks stulna häst?

Mjölkkor är känsligare än biffdjur. De kan inte gå ute på samma sätt som biffdjuren dels för att juvren är känsliga, dels för att de inte kan ha lika mycket underhudsfett, för att det då blir för tungt för den att kalva, mjölka osv...dessutom har mjölkkor ofta mindre pälssättning.

Mjölkkor måste tas in två gånger om dan för mjölkning. De måste också ha kraftfodertillskott för att mjölka tillräckligt mycket.

Köttdjur är lättare att släppa iväg på bete långt från stallarna. Det räcker i princip med att man kontrollerar dem dagligen. Det är väldigt lite tid som går åt för djurskötsel på sommaren om man har amkor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 371
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka