Värdefulla hästar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Blackie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 719
Sv: Värdefulla hästar

jag bor uppe på fjället och här finns det inga tjuvar, knappt några människor över hudud taget ^^

Nu har jag inte läst hela tråden, men det är få människor som kan SE på en häst i hagen hur mycket den är värd.

Alla våra hästar går ute, oavsett om de är värdefulla i pengar eller i enbart i kärlek.

Hur göra alla som har värdefulla hästar ute i hagarna?
Tar de in de på nätterna och har koll på de på dagarna
eller låter de dem bara gå..? Det finns ju sånna som stjäl
hästar och då måste man väl vara rädd om sin häst?
Vet ni hur tex Jan Brink och alla de gör?
Jag har jobbat som hästskötare åt en fälttävlansryttare i landslaget. Hon har sina hästar ute på dagarna, ca 6 timmar. Och då i stora fina gräshagar. Täcken på om det är dåligt väder och på vintern då de är klippta, men annars så vet jag några som rullar sig i lera när de går nakna:cool:. Inga skydd eller annat tjafs på förutom när de rids. Så de lever ett ganska normalt liv.

Jag har jobbat i flera stora hoppstall (landslagsryttare) och tävlingshästarna går ut i skritten på morgonen, sen motioneras senare under dagen. Unghästarna och avelsstona går dock ute.

Har ett par stycken som är riktigt lovande och värda mycket pengar.
De går på lösdrift med övriga flocken. Intalat mig själv att ev. tjuvar inte ser nån skillnad på dem och resten. Låtsas att det regnar :angel:

jag låter mina hästar vara ute så mycket som möjligt! det är inte normalt för en häst att vara inne i ett stall hela dagarna. jag brukar ta in dem när det blåser mycket eller regnar. pga att jag har en extremt kännslig häst.

Skaderisken spelar nog en stor roll för hur mkt hästarna får vara i hagen. Där hästarna bara får vara i hagen 1 h/dag så går de nog i skrittmaskin och leds några ggr/dag, och rids också. Fälttävlansryttare låter sina hästar vara ute mkt mer än dressyrryttare tror jag, jag läste att Linda Algotsson låter sina hästar vara ute hela dagarna för att de både får "vara hästar" och tränar balans, koordination, var de sätter hovarna mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 371
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur