Bukefalos 28 år!

Varför är heltid = 40 h/v?

Är 40 timmar/vecka en rimlig tidsåtgång för lönearbete?

  • Jag tycker att det är lagom.

    Röster: 5 3,1%
  • Nej, jag vill jobba mer.

    Röster: 1 0,6%
  • Nej, jag vill jobba mindre.

    Röster: 137 86,2%
  • Har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara på något annat sätt.

    Röster: 3 1,9%
  • Jag vill bara få betalt för att existera.

    Röster: 13 8,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    159
Min arbetsgivare har bestämt att man måste ha 60 minuters rast mitt på dagen. Enligt ATL gäller "minst 30 minuter" men här har man som sagt bestämt 60. Medarbetarna får inte ha åsikter i frågan. Eller jo, åsikter får vi förstås ha men de räknas inte.
Vad gäller fikaraster så har man enligt ATL rätt till fem minuters paus per arbetad timme.
Det innebär att man, om man skulle jobba tre timmar på förmiddagen och tre på eftermiddagen, skulle ha rätt till 15 min paus på förmiddagen och 15 på eftermiddagen. Enligt lagen.

Oj, det låter inte så kul. Ibland äter jag snabbast möjligt, och det är ju skönt att kunna göra det när man vill det.

Det är bra att veta vad som står i lagen, allt om tider är borttaget ur vårt kollektivavtal och det är inte sånt som AG berättar om.
 
Saxat från arbetstid slagen:
"5 §
Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan.

När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor.

Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället. "

Har själv inga problem med att jobba 40 h-veckor eller motsvarande arbetstid. För mig är fördelningen av tid viktigare. Alltså vilka timmar på dygnet jag jobbar.
Jag vill gärna ha sammanhängande arbetstid, dagtid och gärna börja tidigare med få raster. Jag är inte intresserad av en timmes lunchrast, jag går hellre hem tidigare. Rast är givetvis viktigt, men för mig räcker det med 20 min.

Räknas övertid in i 4-veckorsperioden? Spelar det någon roll om den är betald eller inte? Om den är beordrad eller inte?
 
Jag jobbar heltid, 40 h/vecka. Jag skulle egentligen vilja jobba mindre, eller rättare sagt så vill jag ha mer fritid. Jag tycker väldigt mycket om mitt jobb, och har egentligen inte lust att ta bort några arbetsuppgifter för att kunna gå ner i tid. Samtidigt så känner jag i perioder att jag inte gör så mycket annat än att jobba, äta och sova och det känns mindre stimulerande.

Mitt stora problem är nog egentligen att jag har ett stort sömnbehov. Med mindre sömn skulle saker lösa sig mycket bättre!
Nu har jag dock flyttat så jag bor närmare jobbet, hoppas att det kommer hjälpa när restiden minskar.
Annars funderar jag på att gå ner i tid i framtiden, men just nu känns det inte som om jag vill tappa inkomst. Hade jag fått gå ner i tid med bibehållen lön hade det varit toppen!

Jag är nog lite inne på att förslagen om minskad heltid med bibehållen lön kan vara riktigt bra. Troligen skulle iaf jag vara ännu mer produktiv på jobbet om jag inte var så himla trött hela tiden..
 
Jag tycker det är rätt rimligt att man lägger halva den vakna tiden på att göra nytta för folk som inte är ens familj och vänner, alltså resten av samhället, och halva tiden på sig själv och nära och kära.

Jag vill gärna ha det välståndet vi har, och det handlar ju verkligen inte bara om prylar, utan också t ex utbildning, vård, rättsväsende, och om vi inte allihop, på olika sätt hjälps åt att göra allt det för varandra, så skulle vi ju rimligen ha mindre.

Ur mitt eget egoistiska perspektiv vore det kanske trevligt att fortsätta få lika mycket från andra (=lön, samhällsservice, etc), men bidra mycket mindre (=ägna mig åt att umgås med vänner o familj, och mina egna intressen), men ur samhällsperspektiv funkar det ju inte om alla gör så. Det finns ju en berömd gyllene regel, vet inte vem som sa det, men att man ska handla på ett sånt sätt att om alla gjorde på det sättet, så skulle samhället fungera. Med andra ord, man ska försöka undvika att vara en freerider, eller annorlunda uttryckt, undvika the tragedy of the commons. Och om alla jobbade mindre, så skulle vi ju också åstadkomma mindre tillsammans, och ha mindre av allt det som människor gör för varandra genom lönearbete. Allt från sjukvård till kvällsöppna butiker till miljövänlig teknik till dressyrtränare, så att säga. Jag vill ha allt det där, och då får jag också, som jag ser det, dra mitt strå till stacken och bidra med min tid och energi.

Så ur individperspektiv är jag med på att det är schysst att få lika mycket men göra mindre, men aggregerat till samhällsnivå får jag inte ihop det.
 
Jag tycker det är rätt rimligt att man lägger halva den vakna tiden på att göra nytta för folk som inte är ens familj och vänner, alltså resten av samhället, och halva tiden på sig själv och nära och kära.

Jag vill gärna ha det välståndet vi har, och det handlar ju verkligen inte bara om prylar, utan också t ex utbildning, vård, rättsväsende, och om vi inte allihop, på olika sätt hjälps åt att göra allt det för varandra, så skulle vi ju rimligen ha mindre.

Ur mitt eget egoistiska perspektiv vore det kanske trevligt att fortsätta få lika mycket från andra (=lön, samhällsservice, etc), men bidra mycket mindre (=ägna mig åt att umgås med vänner o familj, och mina egna intressen), men ur samhällsperspektiv funkar det ju inte om alla gör så. Det finns ju en berömd gyllene regel, vet inte vem som sa det, men att man ska handla på ett sånt sätt att om alla gjorde på det sättet, så skulle samhället fungera. Med andra ord, man ska försöka undvika att vara en freerider, eller annorlunda uttryckt, undvika the tragedy of the commons. Och om alla jobbade mindre, så skulle vi ju också åstadkomma mindre tillsammans, och ha mindre av allt det som människor gör för varandra genom lönearbete. Allt från sjukvård till kvällsöppna butiker till miljövänlig teknik till dressyrtränare, så att säga. Jag vill ha allt det där, och då får jag också, som jag ser det, dra mitt strå till stacken och bidra med min tid och energi.

Så ur individperspektiv är jag med på att det är schysst att få lika mycket men göra mindre, men aggregerat till samhällsnivå får jag inte ihop det.

Men samtidigt har teknikutvecklingen gjort att vi producerar mer under den tid vi arbetar.

Professor Bodil Jönsson går så långt som till att 2 timmars arbete per dag skulle räcka, medan andra ser att 6 timmars arbetsdag vore mer realistiskt att kunna införa.

Att lägga mindre tid på sitt lönearbete kan medföra att man blir mer effektiv, men det kan också leda till att man jobbar mer ideellt.
 
Nu spekulerar jag bara, men om arbetsdagen skulle vara något kortare, skulle det kunna göra att fler får arbete? Exv. om tre personer går från åtta till sex timmars arbetsdag så blir det behov av ytterligare en medarbetare, och att på så vis skulle arbetslösheten minska.

Samhället är ju dock en stor apparat, så jag inser att tanken kanske är på samma nivå som när fattigt land helt enkelt trycker upp mer pengar ;)
 
Jag snittar 37 timmar per vecka, jobbar heltid.
Mina veckor varierar mellan 18 och 55 timmar, fungerar asbra!
 
Men samtidigt har teknikutvecklingen gjort att vi producerar mer under den tid vi arbetar.

Professor Bodil Jönsson går så långt som till att 2 timmars arbete per dag skulle räcka, medan andra ser att 6 timmars arbetsdag vore mer realistiskt att kunna införa.

Att lägga mindre tid på sitt lönearbete kan medföra att man blir mer effektiv, men det kan också leda till att man jobbar mer ideellt.

Ja, det är klart vi producerar mer, men vi har ju också mycket mer! Om vi nöjer oss med 1920-talsstandard på allt, så räcker det ju att vi jobbar tills vi har åstadkommit det man hade på 20-talet, sen kan vi gå hem och vara lediga. Men det är ju få som vill leva som på 20-talet. Det är också möjligt att ideellt arbete ökar med mer fritid, men ur samhällsperspektiv skulle det behöva innebära att man jobbar effektivare eller mer om man inte får lön än om man får det, för att det skulle bli mer samhällsnytta gjord sammanlagt om folk lönearbetade mindre och jobbade mer ideellt istället.

Nu spekulerar jag bara, men om arbetsdagen skulle vara något kortare, skulle det kunna göra att fler får arbete? Exv. om tre personer går från åtta till sex timmars arbetsdag så blir det behov av ytterligare en medarbetare, och att på så vis skulle arbetslösheten minska.

Samhället är ju dock en stor apparat, så jag inser att tanken kanske är på samma nivå som när fattigt land helt enkelt trycker upp mer pengar ;)

Så kan man göra. För att ekvationen ska gå ihop, så får ju då de fyra dela på de tre personernas lön. Med andra ord, de skulle innebära att tre personer börjar jobba deltid för deltidslön, och sen kan en fjärde anställas på de timmar som blir över.
 
Men samtidigt har teknikutvecklingen gjort att vi producerar mer under den tid vi arbetar.

Professor Bodil Jönsson går så långt som till att 2 timmars arbete per dag skulle räcka, medan andra ser att 6 timmars arbetsdag vore mer realistiskt att kunna införa.

Att lägga mindre tid på sitt lönearbete kan medföra att man blir mer effektiv, men det kan också leda till att man jobbar mer ideellt.
Fast det beror ju på vad man har för arbete också.
Arbete inom sjukvård producerar ju inget på det viset, så där räcker inte direkt 2 timmar per dag.
 
Fast det beror ju på vad man har för arbete också.
Arbete inom sjukvård producerar ju inget på det viset, så där räcker inte direkt 2 timmar per dag.

Arbete inom sjukvård producerar såklart vård? Eller hur menar du?

Med produktion menar man förstås inte bara saker, utan också tjänster.
 
Arbete inom sjukvård producerar såklart vård? Eller hur menar du?

Med produktion menar man förstås inte bara saker, utan också tjänster.
Menar att på två timmar hinner man kanske inte alltid så mycket inom vården. En operation kan tex ta betydligt längre tid än så. Likaså saker som hör hemma på akuten tex.
 
Jobbar själv inom djursjukvården och på två timmar kan man ibland hinna massor - och ibland inte mycket (rent produktionsmässigt). Mycket beror på vad för patient man har.

Däremot är jag för att ha kortare arbetsdagar, tex 6 timmar istället för 8 timmar som heltid. Som någon ovan skrev så skulle det ge arbete åt fler.
 
Jobbar själv inom djursjukvården och på två timmar kan man ibland hinna massor - och ibland inte mycket (rent produktionsmässigt). Mycket beror på vad för patient man har.

Däremot är jag för att ha kortare arbetsdagar, tex 6 timmar istället för 8 timmar som heltid. Som någon ovan skrev så skulle det ge arbete åt fler.

Men deltidsarbete finns väl redan? Det fackföreningarna driver är ju snarare ökad möjlighet till heltidsarbete, inte bättre möjligheter att gå ner till deltid?
 
Men deltidsarbete finns väl redan? Det fackföreningarna driver är ju snarare ökad möjlighet till heltidsarbete, inte bättre möjligheter att gå ner till deltid?
Deltid finns som sagt. Men bättre vore om heltid var 6 timmar per dag, då skulle fler orka/kunna arbeta heltid.
 
Deltid finns som sagt. Men bättre vore om heltid var 6 timmar per dag, då skulle fler orka/kunna arbeta heltid.

Du menar att man lagstiftade så att man i genomsnitt inte fick jobba mer än 30 timmar i veckan för en och samma arbetsgivare, och sen minskade alla heltidslöner med 25%? Jag är inte säker på att alla som idag jobbar heltid skulle klara sig på 75% av sin nuvarande lön, och jag är inte heller säker på att det är en bra idé att dra ner samhällets produktivitet såpass mycket, det bör ju slå hårdast mot personalintensiva jobb då, alltså 25% mindre bemanning i vård, skola, serviceyrken av olika slag.
 
Du menar att man lagstiftade så att man i genomsnitt inte fick jobba mer än 30 timmar i veckan för en och samma arbetsgivare, och sen minskade alla heltidslöner med 25%? Jag är inte säker på att alla som idag jobbar heltid skulle klara sig på 75% av sin nuvarande lön, och jag är inte heller säker på att det är en bra idé att dra ner samhällets produktivitet såpass mycket, det bör ju slå hårdast mot personalintensiva jobb då, alltså 25% mindre bemanning i vård, skola, serviceyrken av olika slag.
Nej, minskad heltid med bibehållen lön.

Och om man minskade antal arbetade timmar borde man kunna få in fler tjänster så inte tex vård, service mm blir lidande.
 
Ja, det är klart vi producerar mer, men vi har ju också mycket mer! Om vi nöjer oss med 1920-talsstandard på allt, så räcker det ju att vi jobbar tills vi har åstadkommit det man hade på 20-talet, sen kan vi gå hem och vara lediga. Men det är ju få som vill leva som på 20-talet. Det är också möjligt att ideellt arbete ökar med mer fritid, men ur samhällsperspektiv skulle det behöva innebära att man jobbar effektivare eller mer om man inte får lön än om man får det, för att det skulle bli mer samhällsnytta gjord sammanlagt om folk lönearbetade mindre och jobbade mer ideellt istället.

Det är ju välkänt att ju fler grejer vi har, desto lyckligare blir vi :grin:. Och det är jätteviktigt för vår lycka att åka till Thailand varje år, eller fylla på garderoben med det senaste modet.

Du menar att man lagstiftade så att man i genomsnitt inte fick jobba mer än 30 timmar i veckan för en och samma arbetsgivare, och sen minskade alla heltidslöner med 25%? Jag är inte säker på att alla som idag jobbar heltid skulle klara sig på 75% av sin nuvarande lön, och jag är inte heller säker på att det är en bra idé att dra ner samhällets produktivitet såpass mycket, det bör ju slå hårdast mot personalintensiva jobb då, alltså 25% mindre bemanning i vård, skola, serviceyrken av olika slag.

Hur tänkte du där? I personalintensiva jobb anställer man så klart fler personer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp