Bukefalos 28 år!

Varför är heltid = 40 h/v?

Är 40 timmar/vecka en rimlig tidsåtgång för lönearbete?

  • Jag tycker att det är lagom.

    Röster: 5 3,1%
  • Nej, jag vill jobba mer.

    Röster: 1 0,6%
  • Nej, jag vill jobba mindre.

    Röster: 137 86,2%
  • Har aldrig tänkt på att det skulle kunna vara på något annat sätt.

    Röster: 3 1,9%
  • Jag vill bara få betalt för att existera.

    Röster: 13 8,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    159

pajaztar

Trådstartare
Jag är i en period där jag dras med diverse filosofiska funderingar över liv och leverne. Det senaste nu är lönearbete. Här kommer frågor jag inte hittar svar på:

Varför är heltid lika med ungefär 40 h/vecka? Vem har bestämt det? Är det lagom?

Varför finns denna strävan om att "alla ska jobba heltid" - det borde väl rimligen vara "alla borde ha en heltidslön"? Och i så fall, vad är en rimlig heltidslön?

Med all teknisk utveckling i samhället, borde vi inte sträva efter att arbeta mindre tid för mer pengar istället för att bara slita ut oss på tjänstgöring?

(Ja, detta bottnar i att jag är rätt uttråkad och less på mitt jobb)
 
Jag är i en period där jag dras med diverse filosofiska funderingar över liv och leverne. Det senaste nu är lönearbete. Här kommer frågor jag inte hittar svar på:

Varför är heltid lika med ungefär 40 h/vecka? Vem har bestämt det? Är det lagom?

Varför finns denna strävan om att "alla ska jobba heltid" - det borde väl rimligen vara "alla borde ha en heltidslön"? Och i så fall, vad är en rimlig heltidslön?

Med all teknisk utveckling i samhället, borde vi inte sträva efter att arbeta mindre tid för mer pengar istället för att bara slita ut oss på tjänstgöring?

(Ja, detta bottnar i att jag är rätt uttråkad och less på mitt jobb)
Fast det är ju inte det i alla jobb. Där jag jobbar nu är heltid 43 eller 42 timmar minns inte exakt, och där jag jobbade förut var heltid 38.
 
8 timmars jobb, 8 timmars fritid och 8 timmars sömn. Juste fördelning mellan olika delar. Dygnet har bara 24 timmar. 5 dagars arbetsvecka gör 40 timmars arbetsvecka.
 
8 timmars jobb, 8 timmars fritid och 8 timmars sömn. Juste fördelning mellan olika delar. Dygnet har bara 24 timmar. 5 dagars arbetsvecka gör 40 timmars arbetsvecka.
Men varför ska det vara uppdelat så? Vad är jobb och vad är fritid? Fritiden i mitt fall blir ju dessutom inte 8 timmar eftersom delar av den går åt till att vara på väg till och från arbete.
 
Utan ha faktiska lösningar i tanke så känner jag att jobbet tar lite för mycket tid av mitt liv. Emellanåt får en vara glad om en ens orkar mocka en box eller laga mat efter en tuff dag på jobbet. Jag jobbar 40 h/vecka i snitt. Jag sover dessutom mer än åtta timmar om jag ska må bra.
 
Jag förstår ju principen med 8 h arbetsdag men det finns ju så mycket annat man vill hinna med också.. ;) Men å andra sidan så jobbar maken periodvis 12 h arbetsdag så då är ju 8 h rätt soft. ;) Men hur man ska lösa det vettigt... Nja tyvärr inga förslag. ;) Personligen är jag beredd att gå ner i lön för att jobba mindre.
 
Men varför ska det vara uppdelat så? Vad är jobb och vad är fritid? Fritiden i mitt fall blir ju dessutom inte 8 timmar eftersom delar av den går åt till att vara på väg till och från arbete.
Det som inte är lönearbete är antingen sömn eller fritid. Kan du få betalt för restiden så är det ok. Alternativet är att bo på jobbet eller åtminstone bo närmare för att minimera restiden som stjäl tid från fritiden.
 
Jag är i en period där jag dras med diverse filosofiska funderingar över liv och leverne. Det senaste nu är lönearbete. Här kommer frågor jag inte hittar svar på:

Varför är heltid lika med ungefär 40 h/vecka? Vem har bestämt det? Är det lagom?

Varför finns denna strävan om att "alla ska jobba heltid" - det borde väl rimligen vara "alla borde ha en heltidslön"? Och i så fall, vad är en rimlig heltidslön?

Med all teknisk utveckling i samhället, borde vi inte sträva efter att arbeta mindre tid för mer pengar istället för att bara slita ut oss på tjänstgöring?

(Ja, detta bottnar i att jag är rätt uttråkad och less på mitt jobb)
Rätten till heltid handlade ju om att alla ska ha en lön att kunna leva på. Speciellt många som dessutom hade osäkra anställningar. Det debatterades ju mycket kring kvinnor som jobbade inom vården. Och visst det bästa vore ju att få en lön som det går att leva på även om man jobbar mindre än heltid. Men det var låglönegrupper man pratade mest om har jag för mig och då behövdes väl heltid för att komma upp i rimliga lönen.

Jag har själv gått ner i arbetstid och förlorar inkomst pga det. Känner att jag inte haft något val då jag har ca 3,5 h restid per dag och det i kombination med sjukdom är inte hållbart att jobba heltid för mig.
 
Men varför ska det vara uppdelat så? Vad är jobb och vad är fritid? Fritiden i mitt fall blir ju dessutom inte 8 timmar eftersom delar av den går åt till att vara på väg till och från arbete.

Jag tror att den uppdelningen ligger kvar sedan arbetarrörelsen fick ner arbetstiden från en mycket mer omfattande arbetsvecka. Då var tanken att livet skulle ha tre lika delar; arbete, fritid och sömn.

Restid, tandborstning, städning, handling och annat räknas som fritid eftersom det varken är arbete eller sömn.
 
Jag jobbar deltid 85% inom vården. Skulle inte orka jobba mer tyvärr.
Men veckorna ser väldigt olika ut pga jobbar varannan helg. Förra veckan hade jag 20 timmars arbetstid. Denna 45 timmar.
 
Jag tror att den uppdelningen ligger kvar sedan arbetarrörelsen fick ner arbetstiden från en mycket mer omfattande arbetsvecka. Då var tanken att livet skulle ha tre lika delar; arbete, fritid och sömn.

Restid, tandborstning, städning, handling och annat räknas som fritid eftersom det varken är arbete eller sömn.

Ja, så har jag också förstått det. Att det var en bra uppdelning att driva politiskt.

*kl*
Nu har det ju så mycket annat förändras, så jag tycker nog att det kan vara dags att även dra ner normaltiden för en heltid. 35-38h motsvarande dagens 40h-vecka vore lagom som ny norm, tycker jag. Dock förstår jag inte varför folk förväntar sig att få samma lön, om arbetstiden förkortas? Jag har inte engagerat mig så mycket i frågan men de debattartiklar jag sett verkar driva det, men jag hoppas jag har fel?
 
Jag har en arbetsvecka (heltid) på knappt 34 h, det är alldeles lagom. Då jobbar ju jag skift och 10-timmarspass, så det blir löjligt mycket fritid av det. Jag har faktiskt blivit ombedd att söka en tjänst inne på kontoret, men eftersom det skulle innebära 40h arbetsvecka (samt dagtid) kommer jag inte göra det. Jag trivs alldeles för bra med min korta arbetsvecka!
 
Men varför ska det vara uppdelat så? Vad är jobb och vad är fritid? Fritiden i mitt fall blir ju dessutom inte 8 timmar eftersom delar av den går åt till att vara på väg till och från arbete.

Vem som har hittat på vet jag inte men fackförbunden har varit delaktiga.
Det finns lag (men be mig inte leta upp paragrafer för jag är inte lagkunnig) som säger att heltid är 40 veckoarbetstimmar.
Om man jobbar obekväm tid eller skift, minskar många gånger veckoarbetstiden för att kompensera.

Själv skulle jag gärna jobba mindre (jobbar heltid och dessutom lite jourer som ingår i tjänsten att jag ska göra; får i och för sig ersättning för extratiden) för samma lön.
 
Jag gillar mitt jobb men livet har ju så mycket annat att erbjuda, så jag skulle gärna jobba mindre. Jag kan även tänka mig att gå ner i lön. Men även om jag går ner i tid som anställd, så skulle jag nog inte ligga på sofflocket. Det finns ju så många skojiga saker att göra som kan ge lite extrainkomster, men som man kanske inte vill satsa på så mycket att man kan leva på dessa.
 
Jag jobbar gärna, men 40 timmar är i mesta laget. 6-7 timmars arbetsdagar är så mycket skönare! Jag har valt att inte jobba heltid just nu, vilket jag har ekonomisk möjlighet till, men det ifrågasätts ganska rejält varför jag inte jobbar heltid...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp