Varför är padd så viktigt till permanentstoppad sadel?

Detta är intressant tycker jag. Jag var i kontakt med ett företag som säljer mycket sadlar av olika märken och vi pratade om Childericsadlar. Det nämndes inget om att en padd skulle behövas eller att panelerna skulle bytas ofta eller att de inte skulle ridas i varje dag. Tvärtom så sa försäljaren att om man rider flera hästar varje dag i den så kanske panelerna behöver bytas ut efter ca 10-15 år. Vad är era tankar om detta?
Låter fullt rimligt.
 
Den stora skillnaden mellan panel och ullstoppade bossor är att en panel måste passa väldigt bra för att vara bekväm för hästen. En panel är aldrig förlåtande utan tvärtom. Går ej att korrigera bort med pad. En liten nubb under paneln som sitter fel ger ett tryck. En grop i panelen likaså. Ullstoppade bossor måste givetvis även dom passa hästen, men är mer förlåtande då ullen inte ger samma tryckpunkter. Nu talar jag om kvalitets sadlar av båda sorterna. Snedsuttna paneler på grund av oliksidig ryttare eller hård bakkant på panelen kombinerat med en ryttare som sitter för långt bak gör stor skada.
Så man får vara mer uppmärksam med en panelsadel då den inte går att justera.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
954
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp