Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Hitta en sådan studie för massa år sedan (inte svensk), mycket möjligt att nyare forskning visar annorlunda för nu när jag letar hittar jag den inte igen:o.

Det enda jag känner till, och som är vad som brukar hänvisas till är detta. Och det är, som synes, inte något vidare bevis...

35543


Klippet kommer från den här sidan, som är en vegansida.

https://veganhealth.org/vitamin-b12-plant-foods/
 
Så var är dina cherrypickade studier? Jag vill gärna se studier som visar på det du påstår, cherrypickade eller ej. Jag har pratat med så många köttätare som påstår att studier visar att en blandkost är bättre än en vegansk kost men ingen av de köttätaren har någonsin kunna ge mig de studierna de hänvisar till.

Här är en som visar att en kost som inkluderar fisk är bättre än en "vegansk"(kriterierna för de olika grupperna stämmer inte direkt överens med de gängse). Det är f ö en studie som vegetarianer/veganer brukar hänvisa till, uppenbarligen utan att ha läst den ordentligt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4191896/
 
Då letar du väldigt dåligt, både röd och gröna linser är på listan under 500. Även flera nötter är med på listen.
Äter du så pass mycket linser och nötter att det täcker ditt dagsbehov av selen, eller tar du tillskott för selen? Och är det vanligt att veg/veganer gör det?
 
Så var är dina cherrypickade studier? Jag vill gärna se studier som visar på det du påstår, cherrypickade eller ej. Jag har pratat med så många köttätare som påstår att studier visar att en blandkost är bättre än en vegansk kost men ingen av de köttätaren har någonsin kunna ge mig de studierna de hänvisar till.

Det finns väl ingen anledning att cherrypicka studier som ingen i tråden förespråkar?

Det finns en massa reviews och metaanalyser som konkluderar att både blandkost och vegetarisk kost kan vara nyttiga. I de flesta sådana så varnar man för rött kött och charkuteriprodukter i större mängder samt höjer ett varningens finger för brister som kan uppstå vid vegetarisk eller vegansk kost, framförallt för vissa riskgrupper. I dagsläget är konsensus inte klurigare än så.

Jag hänvisar till bra livsmedel baserat på nordiska näringsrekommendationer. https://www.livsmedelsverket.se/glo...-livsmedelsverket-nr-19-2014_korr_jan2018.pdf
 
Det finns väl ingen anledning att cherrypicka studier som ingen i tråden förespråkar?

Det finns en massa reviews och metaanalyser som konkluderar att både blandkost och vegetarisk kost kan vara nyttiga. I de flesta sådana så varnar man för rött kött och charkuteriprodukter i större mängder samt höjer ett varningens finger för brister som kan uppstå vid vegetarisk eller vegansk kost, framförallt för vissa riskgrupper. I dagsläget är konsensus inte klurigare än så.

Jag hänvisar till bra livsmedel baserat på nordiska näringsrekommendationer. https://www.livsmedelsverket.se/glo...-livsmedelsverket-nr-19-2014_korr_jan2018.pdf
Tack, så bra länk! Jag är rätt trött på alla i kostdebatten som ”öh, kolla här, en studie från Big City university i Bortre Okändastan som säger att kokt gråsten är bästa dieten”. (Inte sällan säger dock studierna som slängs in på det viset något helt annat)
 
Så var är dina cherrypickade studier? Jag vill gärna se studier som visar på det du påstår, cherrypickade eller ej. Jag har pratat med så många köttätare som påstår att studier visar att en blandkost är bättre än en vegansk kost men ingen av de köttätaren har någonsin kunna ge mig de studierna de hänvisar till.

Cherries of little value:
https://research-information.bristo...en(dc5e2932-fdf3-47b4-9d90-6ef97dead72d).html
https://journals.lww.com/epidem/ful...f_Vegetarian_Diet_on_Immune_Response.649.aspx
http://theconversation.com/vegan-diets-are-adding-to-malnutrition-in-wealthy-countries-107555
 
Tack, så bra länk! Jag är rätt trött på alla i kostdebatten som ”öh, kolla här, en studie från Big City university i Bortre Okändastan som säger att kokt gråsten är bästa dieten”. (Inte sällan säger dock studierna som slängs in på det viset något helt annat)

Oftast säger de nästan ingenting med någon större säkerhet. Det är lite för svårt och lite för dyrt när det gäller kost. I bästa fall kommer de med en hyfsat underbyggd indikation på att en hypotes kan stämma. Är det något slags nivå på forskningen så finns i alla fall inte ordet "bästa" med, för den studien har ingen i världen råd med (att göra en uttömmande stor studie av alla dieters långtidseffekter.)
 
Oftast säger de nästan ingenting med någon större säkerhet. Det är lite för svårt och lite för dyrt när det gäller kost. I bästa fall kommer de med en hyfsat underbyggd indikation på att en hypotes kan stämma. Är det något slags nivå på forskningen så finns i alla fall inte ordet "bästa" med, för den studien har ingen i världen råd med (att göra en uttömmande stor studie av alla dieters långtidseffekter.)
Nej, det är ju sant. En studie kan vara hur välgjord som helst, den är ändå i händerna på uttolkaren. Därför är t ex Livsmedelsverket så bra som har experter som tolkar resultaten åt oss. Och Jacob Gudiol, han är grym.
 
Fast du får ju inte i dig allt du behöver på vegansk kost? Inte utan att ta tillskott/berika. Jag får inte ihop att det skulle vara naturligt för människan att äta veganskt då.
Många mejeriprodukter är ju berikade. Innebär det att det är onaturligt med blandkost eftersom blandkostare tycks behöva berikade produkter?
 
Det finns väl ingen anledning att cherrypicka studier som ingen i tråden förespråkar?

Det finns en massa reviews och metaanalyser som konkluderar att både blandkost och vegetarisk kost kan vara nyttiga. I de flesta sådana så varnar man för rött kött och charkuteriprodukter i större mängder samt höjer ett varningens finger för brister som kan uppstå vid vegetarisk eller vegansk kost, framförallt för vissa riskgrupper. I dagsläget är konsensus inte klurigare än så.

Jag hänvisar till bra livsmedel baserat på nordiska näringsrekommendationer. https://www.livsmedelsverket.se/glo...-livsmedelsverket-nr-19-2014_korr_jan2018.pdf

Livsmedelverket säger även att det är fullt möjligt att få i sig alla näringsämnen som man behöver från en vegansk kost.
 
Livsmedelverket säger även att det är fullt möjligt att få i sig alla näringsämnen som man behöver från en vegansk kost.

Är inte det superbra att vi hittat bra lösningar för de (idag ca fyra procent enligt nåt jag läste) som vill göra ett sådant kostval?

En del studier med negativa resultat för veganer visar på att risken för näringsbrist är större, eftersom det är lite svårare att få i sig allt man behöver. Men vi har kunskapen om hur man gör och den är ganska tillgänglig - även om man ser mycket som hamnat om bakfoten på olika ställen också.

För tydlighets skull är det fullt möjligt att få i sig alla näringsämnen som man behöver från en icke-vegansk kost. Till och med indikerar studier att det verkar lite enklare på det viset.

Jag tror ingen har hävdat att veganer egentligen bara är sekunder från döden genom sitt kostval. Eller att det ens behöver finnas någon skillnad.
 
Många mejeriprodukter är ju berikade. Innebär det att det är onaturligt med blandkost eftersom blandkostare tycks behöva berikade produkter?
Att äta blandkost innebär inte att alla människor äter en perfekt balanserad kost.
Livsmedelverket säger även att det är fullt möjligt att få i sig alla näringsämnen som man behöver från en vegansk kost.
Precis som detta. Hur många veganer äter i sin ideologi, en perfekt balanserad kost, i synnerhet när man uttrycker det med formuleringen att "det är fullt möjligt"?
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 238
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 752
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp