Bukefalos 28 år!

Varför använder ni ledande tygeltag när ni rider?

M

Marlenè

Är det endast för att visa hästen "ridvägen" extra tydligt?
Eller är det mest för att komma åt att mjuka upp framdelen/nacken/bogen?
Förklara när och varför ni använder ledande tygeltag?

Ursäkta min okunskap-
men frågor man inget får man ju inget veta! :)
 
Jag använder det för att leda honom lite extra, iaf på volten, för han vill gärna titta på allt annat ;)
 
Jag använder faktiskt mest ledande tygeltag utåt. Om man tar yttertygeln utåt så ber man bakdelen att gå inåt, mkt effektivare än att ta i innertygeln, hästen ralar inet på innerbogen då.
 
hm.
det där kan nog förklara varför jag skulle ta ledande med ytter när jag skulle börja lära mig bakdelsvändningar.

//en lizan som fortfarande inte riktigt fattat alla hjälper som skulle till då... :D
 
Jag har lärt mig att man aldrig får ta ledande tygeltag med ytter, men det kanske är en gammal "ridskolesanning". :angel:

mvh Jessica
 
Jo det är lätt hänt, man får parera en del. Är ändå bättre med att hamna på ytter än innerbogen tycker jag, förstör inte lika mkt.
 
jag har ofta fått ta ledande med ytter på tex volter. ofta på antingen yngre lite vingliga hästar, eller på äldre superstela sådana. på ridskola alltså. :)
 
På en ung häst för att lära hästen svängande tygeltag, på en som har kommit lite längre tar jag gärna ledande tygeltag i rörelseriktningen i de rörelser där hästen är ställd från rörelseriktningen eller i de fall där hästen inte vill böja sig efter spåret utan genar eller faller inåt. Helt enkelt där jag vill att hästen ska rätta sig efter min ridning och inte efter tygletaget, förtydligar jag med ledande tygeltag om det behövs.

Och man brukar göra skillnad på ledande tygeltag och underställande, båda går utåt men det ena påverkar framdelen och det andra bakdelen. / Å
 
använder mycket sällan direkta tygeltag på min, använder sitsen för att styra med, men jag använder inderekta att ställa med. :)
 
Jag använder ledande tygeltag för att böja hästen kring innerskänkeln (lösgörande) för att den ska söka stöd på yttertygeln.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: JohannaB
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 327
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 257
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp