Varför begär Åklagarmyndigheten ut uppgifter från SPAR?

Rosett

Trådstartare
Tog ett registerutdrag från SPAR (Statens person- och adressregister) förra året och såg till min förvåning att Åklagarmyndigheten begärt uppgifter om mig året innan det. O_o
Blev väldigt förvånad, har aldrig gjort nåt brottsligt (ok, brukar gå mot rött ibland), känner inga kriminella (vad jag vet), aldrig haft kontakt med åklagare.

Så är jättenyfiken på varför de begärt uppgifter om mig!

Nån här som vet olika orsaker till att de kan ha gjort det?

Kan inte sluta tänka på detta! :arghh:

Har såklart skrivit till dem och frågat men lär inte få svar förrän om några veckor kanske.

Tänkte det kunde bli en spännande tråd. ;)
 
Önskar jag hade kunnat kasta lite ljus över saken, men tyvärr vet inte jag heller och är väldigt nyfiken på vad du får för svar! Jag gör själv inte några kontroller i SPAR utan det brukar vara inlagt adresser när vi får ärendena. Men det kan ju vara adressuppgifter till både misstänkta och andra parter i ett ärende. Jag antar att du själv inte har anmält någon under den tiden så att du skulle kunna vara registrerad som målsägande? Lämnat några vittnesuppgifter i ett polisförhör? Någon lömsk bekant/ovän som skulle kunna tänkas ha gjort en felaktig anmälan mot dig som lagts ner utan att du blivit hörd? Begärt kontaktförbud?

Sedan kommer jag inte på mycket mer än alternativen tryckt fel medvetet (om du har någon stalker som skulle kunna jobba inom ÅM O_o) eller förhoppningsvis omedvetet.
 
Tog ett registerutdrag från SPAR (Statens person- och adressregister) förra året och såg till min förvåning att Åklagarmyndigheten begärt uppgifter om mig året innan det. O_o
Blev väldigt förvånad, har aldrig gjort nåt brottsligt (ok, brukar gå mot rött ibland), känner inga kriminella (vad jag vet), aldrig haft kontakt med åklagare.

Så är jättenyfiken på varför de begärt uppgifter om mig!

Nån här som vet olika orsaker till att de kan ha gjort det?

Kan inte sluta tänka på detta! :arghh:

Har såklart skrivit till dem och frågat men lär inte få svar förrän om några veckor kanske.

Tänkte det kunde bli en spännande tråd. ;)
Kan vara nåt så enkelt att det begåtts ett brott i närheten eller av någon i närheten och åklagaren "knackat dörr". Det är som du skriver också ett adressregister. Ibland finns det anledning att se vilka som är skrivna på adresser i ett visst område.
 
Kan vara nåt så enkelt att det begåtts ett brott i närheten eller av någon i närheten och åklagaren "knackat dörr". Det är som du skriver också ett adressregister. Ibland finns det anledning att se vilka som är skrivna på adresser i ett visst område.
Om brott utreds så är det oftast polisen som utreder vilka som bor var och genomför dörrknackning. Och polisen kollar upp sånt i sina egna system.
 
Om brott utreds så är det oftast polisen som utreder vilka som bor var och genomför dörrknackning. Och polisen kollar upp sånt i sina egna system.
Jepp, men åklagaren är förundersökningsledare. Ibland är det enklare att kolla själv om man upplever att en uppgift saknas än att vänta på att polisen som Vabbar kommer tillbaka och gör det.
 
Jag blir mest så glad över att leva i ett samhälle där du faktiskt kan få och har rätt att få veta att en myndighet gjort denna slagning. Det är ganska fantastiskt på många olika vis.
Jag tror det blev nån miss, att det egentligen inte skulle synas, för i infon högre upp i utdraget står:

”Information om att en brottsbekämpande myndighet fått uppgifter om dig från SPAR redovisas inte i registerutdraget. Uppgifterna från SPAR kan hos en sådan myndighet användas i en förundersökning. Information om att den brottsbekämpande myndigheten fått uppgifter från SPAR kan vara sekretessbelagd enligt Offentlighets- och sekretesslagen (18 kap 1 §). För att inte begå sekretessbrott redovisas därför inte när en brottsbekämpande myndighet fått uppgifter om dig från SPAR.
 
Önskar jag hade kunnat kasta lite ljus över saken, men tyvärr vet inte jag heller och är väldigt nyfiken på vad du får för svar! Jag gör själv inte några kontroller i SPAR utan det brukar vara inlagt adresser när vi får ärendena. Men det kan ju vara adressuppgifter till både misstänkta och andra parter i ett ärende. Jag antar att du själv inte har anmält någon under den tiden så att du skulle kunna vara registrerad som målsägande? Lämnat några vittnesuppgifter i ett polisförhör? Någon lömsk bekant/ovän som skulle kunna tänkas ha gjort en felaktig anmälan mot dig som lagts ner utan att du blivit hörd? Begärt kontaktförbud?

Sedan kommer jag inte på mycket mer än alternativen tryckt fel medvetet (om du har någon stalker som skulle kunna jobba inom ÅM O_o) eller förhoppningsvis omedvetet.
🤔 Det finns faktiskt en person som utsatt mig för näthat men inte under det året. Jag bröt kontakten för rätt många år sen.
Kan inte skriva mer än så för personen är bra på att hitta folk på nätet.
 
Jag tror det blev nån miss, att det egentligen inte skulle synas, för i infon högre upp i utdraget står:

”Information om att en brottsbekämpande myndighet fått uppgifter om dig från SPAR redovisas inte i registerutdraget. Uppgifterna från SPAR kan hos en sådan myndighet användas i en förundersökning. Information om att den brottsbekämpande myndigheten fått uppgifter från SPAR kan vara sekretessbelagd enligt Offentlighets- och sekretesslagen (18 kap 1 §). För att inte begå sekretessbrott redovisas därför inte när en brottsbekämpande myndighet fått uppgifter om dig från SPAR.

Bra spanat. :D Jag tvekade lite om det var taktiskt att avslöja just den delen så här på ett forum, men när du själv har hittat det så... detta är dock ändrat ganska nyligen så 2021 och oklart hur långt tillbaka var det mycket riktigt så att det syntes om myndigheten gjort en slagning. Men i början på detta år så ändrades det till att inte längre synas. Men trots denna inside information så vet jag ändå inte mer om hur det kan komma sig att någon gjort en sökning på dina uppgifter.
 
Kan man ha letat efter någon som bor i din fastighet?

Jag har begärt ut uppgifter därifrån när jag letat efter barn av viss ålder och kön i en fastighet.
Ingen aning. Är det inte bara att ringa folkbokföringen då?
Är barn också registrerade i SPAR?
 
Bra spanat. :D Jag tvekade lite om det var taktiskt att avslöja just den delen så här på ett forum, men när du själv har hittat det så... detta är dock ändrat ganska nyligen så 2021 och oklart hur långt tillbaka var det mycket riktigt så att det syntes om myndigheten gjort en slagning. Men i början på detta år så ändrades det till att inte längre synas. Men trots denna inside information så vet jag ändå inte mer om hur det kan komma sig att någon gjort en sökning på dina uppgifter.
Kollade på fel utdrag. Det var det jag tog idag som det stod om brottsbekämpande myndighet.

Det utdraget där åklagarmyndigheten stod med hade inte den texten, det fick jag i feb -21.
😊
 
Ren gissning men tänker att det inte är osannolikt att någon du har någon koppling till är part i en förundersökning. Någon på din arbetsplats, någon i ditt hus, någon i din syförening, vad som helst. Och du behöver inte ha något alls med saken att göra utan är bara en av alla återvändsgator i undersökningen.
 
Ren gissning men tänker att det inte är osannolikt att någon du har någon koppling till är part i en förundersökning. Någon på din arbetsplats, någon i ditt hus, någon i din syförening, vad som helst. Och du behöver inte ha något alls med saken att göra utan är bara en av alla återvändsgator i undersökningen.
Ja, kanske. Men den där näthataren jag nämnde är nog mer sannolik, vet att h*n anmält/hotat anmäla åtminstone en annan person (som jag inte har koppling till).
Har haft en granne förut som jag vet hade näringsförbud men inte varför.
 
En bekant blev kontaktad av polisen i samband med en stor brottsutredning för många år sedan. Minns inte säkert, men det kan ha varit Ausonius. Oavsett så hade den misstänkte halva Stockholm i sin adressbok, varenda person han någon gång träffat. Tror att kopplingen var att de två hade gått någon universitetskurs samtidigt eller ngt. Vet inte om de ens hade hälsat på varandra.
Kan ju finnas fler sådana som "samlar på folk" och därför de ville kolla upp något?
 
Ok, begärde registerutdrag från Åklagarmyndigheten. Det var 4-5 sidor info om deras olika register men på själva utdraget står det bara om kontakterna jag haft med dem nu i november. Typ information/kommunikation med allmänhet. Ja de visste jag ju redan om. :meh:
Bleh! Får väl fortsätta vara ovetande.
:arghh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 635
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 541
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej alla, tänkte att ni har kloka huvuden att slå ihop. Jag går på en av världens bästa skolor inom mitt kreativa fält och håller på att...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp