Varför bits de?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fjunet

Nu har ännu ett barn blivit biten av de andra barnen på ett dagis i Malmö. Vad får barn att bita andra barn egentligen? Jag har aldrig hört talas om att barn bits :confused:
 
Sv: Varför bits de?

Det är ett sätt att få kontakt och reaktion.
Det är ju inte sådär bra, men den är instinktiv.

Man smakar på det som man vill undersöka.
Och biter i den man vill kontakta.

Det är bara att avstyra vänligt men bestämt, SAMTIDIGT som man visar ett annat sätt att ta kontakt.
Jag har kört "Inte bita, klappa i stället" samtidigt som jag har tagit det bitande barnets hand och med den smekt den barnet försökt att bita, eller lyckats att bita med för den delen.

Min mellanson han bet när han blev frustrerad.
Sista gången var det i första klass, då var han 7 år och bet en Fröken i armen.
Honom har vi tränat till att gå undan och räkna till 10 i stället för att bita eller slå.
 
Sv: Varför bits de?

Mitt ena barn kunde bitas ibland under en period när hon var riktigt liten, dock aldrig andra barn. Däremot kunde hon sätta sina små tänder i låren på mig när jag exempelvis stod med ryggen mot henne vid diskbänken......det gjorde ont....milt sagt. Så ett tag fick jag verkligen hålla ögonen på min lilla piraya.
Men det gick snart över. Jag vet inte varför hon gjorde så men det var inte för att vara elak utan jag tror att det handlade om att få min uppmärksamhet, få kontakt. Det hände även på vårt dagis att små barn bet varandra, även det tror jag för att få kontakt.
 
Sv: Varför bits de?

Haha hela den här tråden låter som om den borde ligga under Andra djur. :D

Jag var förresten också en piraya när jag var bäbis. Bet mamma i axeln en gång så hon åkte in å tog stelkrampssprutan i säkerhets skull, hoho.
 
Sv: Varför bits de?

Freud pratade om olika stadier i livet, anala, orala och så vidare. Och att man kunde "fastna" i ett, eller återgå till ett senare i livet.
Rökare är till exempel fast i det orala stadiet.

Jag tycker att det låter ganska rimligt.

Jag tror att om jag orkade leta upp psykologiboken så kanske jag till och med skulle kunna förklara på ett riktigt bra sätt... Men jag har inte aning om vart den kan vara.


Dessutom så bits ju alla små djur som har tänder, det är deras sätt att undersöka saker. Och det går ju över.
Även om just människobett är väldigt farliga... och onödiga.
 
Sv: Varför bits de?

jag hörde på radion för inte så länge sedan att det är mycket vanligare än man tror att barn biter varandra och det var nån mamma som hade bitit tillbaka för att visa att det faktiskt gjorde ont. och efter det så bet ungen aldrig mer. :smirk:
 
Sv: Varför bits de?

Jag bet när jag var mindre. Stackars min lillebror... Lucas bits. Förrut när han var yngre så var det när han blev överväldigad av känslor (kunde även vara glada), nånting han inte hanterade liksom. Sen när han inte gjorde sig förstådd. Nu har det varit lugnt länge, men sista veckorna har han plötsligt börjat bita Nathalie... mindre kul. Han biter i annat också, sin jacka, vagnen, bordet, sin egen hand (!), så det ser ut som nåt som bara måste ut. Jättesvårt att försöka komma på vad man ska göra.
 
Sv: Varför bits de?

Det är ganska vanligt att små barn bits. Själv bet jag två gånger som liten... En gång högg jag min dagmammas valp... Vi lekte ihop och sen blev väl jag arg och högg hunden (undrar om jag kanske skulle ha umgåtts med andra barn istället... ;) ) Hund stackaren var livrädd för mig restän av livet... När andra kom i närheten av deras tomt vrålskällde den men när jag kom sprang hon och gömde sig, jag kanske var lite drygt året när jag bet henne... Sen bet jag även pappa en gång i backen. Mamma hade tittat på mig för hon undrade vad jag funderade på för jag satt på golvet och råstrirrade på pappas bak och sen tog jag sats och sprang och högg... Hungrig kanske? Mamma höll på att skratta ihjäl sig men pappa tycket inte att det var lika roligt... Det är de enda gångerna som min föräldrar kommer ihåg.

På elins dagis finns det en lite tjej som ett tag bet sina kamrater, men det fick de henne att sluta med men nu klappar hon stenhårt istället så det är inte så mycket bättre... Det mamman var mest störd över var att personalen inte informera henne utan det var en annan förälder som berättade det...
Det jag har hört om varför barn biter är att de har svårt att för medla vad de vill och då blir det en överslags handling, som en del barn bli arga och slänger sig på golvet, tysta istället osv... Så det gäller att vara uppmärksam.
 
Sv: Varför bits de?

Min dotter 1år 4månader bits till och från, efter att ha fått åtskilliga bannor för att ha satt naglarna i och rivits på både mamma och pappas lår när de sitter i soffan och tittade på tv, insåg hon att det faktiskt går lika bra att bitas. Man blir ganska förvånad första gången och dottern tittar upp och ler med hela ansiktet!

Men nu har vi varit stenhårda och bitas är det sista hon får göra och det hjäper. Men ibland så vill hon gärna pröva lite med tänderna oxå.
 
Sv: Varför bits de?

Barnens kusin bet äldsta min äldsta dotter när de båda var ca 1½. Han gjorde det när de lekte och han blev uppspelt. Tydligen hade han gjort det flera gånger (ingen som talat om för oss dock...). Dottern fick riktiga bitmärken med blått runtomkring på kinden. Men vad jag har förstått är det inte alls ovanligt.
Min yngsta dotter har också bitits ibland men inte alls så hårt.
 
Sv: Varför bits de?

Oj, nu känner jag mig dum. Nästa höst börjar jag läsa till förskollärare och jag kände inte ens till detta fenomen. Men det är onekligen ett intressant ämne, kanske t.om blir mitt examensarbete? Vem vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 562
Senast: Anna
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 266
Övr. Barn Vad har hänt med flytande Alvedon? Barnen har i alla år aldrig nånsin knorrat över flytande Alvedon, den som är som vatten. Men nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: emma74
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 703
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp