Varför då då?

B

Bill

Varför heter det Islandshäst och inte Islandsponny.
De allra flesta islandshästar/ponnys håller ju ponnymått!
 
Sv: Varför då då?

Bill skrev:
Varför heter det Islandshäst och inte Islandsponny.
De allra flesta islandshästar/ponnys håller ju ponnymått!

Tror det beror bla på att det inte finns någon övre gräns för hur hög en islandshäst får bli. Finns tydligen en på 164. Sedan förknippas väl ponny mer med barnhäst och visst passar en del islandshästar som barnhästar men de flesta användningsområdena har med vuxna aktiviteter att göra. De är otroligt starka dessutom, ungefär som en nordsvensk travare eller fjordhäst. Fjordhästar är ju ofta i ponnystorlek också och påminner mycket om islänning på flera sätt. Nordsvensk travare kan ligga på ponnymått och även vanlig nordsvensk, arab, tinker, fullblod osv osv, men de har ingen övre gräns för mankhöjden som ponnyraserna.
 
Sv: Varför då då?

Bra svarat!

Dessutom är det ju den enda rasen på island så alltså är det en häst. Varför dela upp i olika häst/ponny när det bara finns en ras i ett helt land????
:D
 
Sv: Varför då då?

Sen ska man oxå gå in och kolla vilka raser som ligger islänningen..

arab
fjording
norlandshäst
shettis
och sen några gamla "vildhästar" så som presiwalia och en tundrahäst...

utav shettisen fick vi säckar.. men inte så mycket mer..

visst blir det en häst när man går igenom vad som finns i dom :D
 
Sv: Varför då då?

För att det är en häst i liten förpackning... :smirk:

Pröva säga "islandsponny" om en islandshäst till en islänning... Då åker du garanterat på en smäll..
 
Sv: Varför då då?

Nattfardis skrev:
För att det är en häst i liten förpackning... :smirk:

Pröva säga "islandsponny" om en islandshäst till en islänning... Då åker du garanterat på en smäll..

BARA en smäll?!!? :eek: jag som trodde att dom skulle bli ännu mer arg :o
 
Sv: Varför då då?

Dessutom finns det en ras som heter Islandsponny. Kommer dock ej ihåg användningsområdet för denna ras. Men det finns en egen speciefik ras som heter Islandsponny.

Och som någon sa, en islandshäst en en stor häst i ponnyformat, det är ingen ponny.
 
Sv: Varför då då?

Nej, det gör det inte. Det finns EN ras från island, och den benämns normalt islandshäst. Sedan finns det en massa hästböcker (särskilt de lite äldre) som kallar islandshästen för islandsponny, men det blir det inte mer rätt av ;-)
 

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
638
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag undrar om det är någon mer 15 åring som är intresserad av att gå Wången islandshäst, men kanske bor långt ifrån skolan?🤔...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Blossom
·
Bukefalos På ett hästforum - hur är det ens möjligt? VM för islandshästar har pågått i Holland 8 - 13 augusti, Sverige har haft ett flertal...
Svar
10
· Visningar
1 212
Senast: Migo
·
Utrustning För mååånga år sedan fick jag ett par uppbindningslinor av en vän som haft dem till sina islandshästar. Jag har aldrig, varken före...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp