Bukefalos 28 år!

Varför den akademiska ridningen inte finns.

Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Men de flesta dras ju till ord. Människor gillar nya spännande saker, givetvis dras man då till kurser i doma vaquera eller akademisk ridkonst. Inte sjutton vill de bara åka på en "ridkurs". Då vet man ju inte vad man får. Själv föredrar jag en enkel kursbeskrivning framför snofsiga ord. Sedan är det ju inte alltid kursbekrivningen stämmer överens med verkligheten. Aldrig får man vara riktigt nöjd... :smirk:
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Det är detta jag brukar försöka få fram i mina kritiska inlägg, att det sägs att AR fokuserar på långsam utveckling och att fokus ligger på ryttaren. Jag har hittills inte sett något som pekar i den riktningen och speciellt inte i DK. Tvärtom, det föreligger VÄRRE genvägar på en del barockclinics än vad som förekommer inom den del av den svenska dressyrridningen som jag inte vill tillhöra. Och eftersom man maskerar bristfällig kunskap med ordet "akademisk" verkar folk inte kunna kritisera.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Antti är inne på något viktigt, tycker jag. Du också, Jessica.

Jag har länge efterlyst _hästen_ i den akademiska ridningen. Jag har kanske haft oturen att observera att kunskapen till hästen nonchaleras i ivern att klättra på trappan, vilket gjort att jag faktiskt lessnat på många "AR människor". På samma gång så är det tur att jag fått se hur jag själv aldrig skulle vilja göra. Jag vill inte förstöra den relation jag redan har med min häst.
Att, som redan sagts, komma med tekninska lösningar och tips till ryttaren, sånt som redan står i "boken" eller sånt som man upplevt själv behöver man ingen häst för. Det går lika bra att sitta på en köksstol och träna koordination, koncentration och samtidigt fundera på hur man överför detta till den man samarbetar med.
Men att se hur hästen reagerar och visa ödmjukhet i samarbetet? Näe. Det är något som verkar ligga i vägen. Egot? Blockeirngar av den mänskliga egenskapen att förstå andra, i detta tillfälle hästen?

Jag har inte gett upp hoppet, utan tror att det finns människor som delar min syn, jag har bara inte mött dessa ännu. Men den som söker han finner...
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Men även om du tränar hästen så att den uppför sig med dig så kommer det så småningom bli problem för hästägaren om den fortsätter i samma mönster. En hästägare som alltid flyttar sig för hästen kommer alltid ha en häst som bestämmer över den på många plan.

En väninna till mig var på ridkurs där en kvinna kom med en hingst som flängde runt. När tränaren tog över hästen (portugis tror jag det var) så blev den lugn som en filbunke av tränarens blotta existens. Vad hjälper det ägaren och hingsten?
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Jag förstår inte heller varför folk blir sura över råd, Monster1's svar här ovan gjorde mig ännu mer förbryllad - varför just hästfolk? Jag funderar vidare;
Jag håller på med datorer, och sen så dansar jag breakdance, och i bägge dessa intressegrupper blir man GLAD över att någon tar sig tid att hjälpa en att bli bättre.
Sen kanske det är så, att det finns en ödmjukhet inför sin okunskap inom dessa två intresseområden som kanske inte finns inom hästvärlden?
Man ger inte råd eller berättar hur man ska göra, om man inte säker på att man verkligen kan sin sak. (Det visar sig ofta rätt så fort om någon gett fel råd och det riskerar liksom inte folk. Inom datorerna så kommer inte grejen att funka helt enkelt, och inom breakingen så slår man sig oftst eller tappar balansen eller gör något annat dumt.)
Men det gör man ju rätt ofta inom hästvärlden. Så det kanske är därför folk är lite försiktiga med att följa andras råd. Det råder en väldigt vilsen stämning, det är väldigt få som egentligen kan något om detta oerhört komplexa.
Men även om jag inte tycker att jag får bra råd av t ex Pelle som tycker att man ska böja hästen med innertygel för att få den eftergiven, så betyder inte det att jag måste bli sur på Pelle? Jag kan väl bara säga tack, och glömma hela saken?
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Zora skrev:
Alltför många tränare tittar bara på hästen när de undervisar, att hitta tränare som fokuserar på ryttaren för att hjälpa hästen till ett drägligare liv på ridbanan är mycket svårt.

Saknas intresset eller är det insikten?

Som jag kan se det så saknas det holistiska tänkadet. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och i mina ögon består det inte bara länken av teoretiska läror, ryttare och häst.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Många ryttare tar illa vid sig ifall tränaren börjar ifrågasätta sitsen eller handhavningssättet. Många är de som tror sig sitta i lodrät sits, ha en mjuk hand och kunna inverka med minimala hjälper på sin häst. Denna prestige i kombination med att kunskapsbristen är stor gör att t ex AR fått ett så enormt uppsving. Ett alternativ som saluför sig som det "eftertänksamma", "teoretiska" men med roliga mål och medel (skolor ovan mark, stångbett, bomlösa sadlar osv) har självklart en nisch att fylla i ett U-land.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Stalldrängarna höll på med hästarna och lärde sig hästvett, som i dag många gånger saknas? Kan hästvett köpas? Böcker kan köpas.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Jag har själv varit på kurs där jag fått höra, sitt rakt. När jag förklarat att jag sitter så som jag är, fysiskt så kan jag inte bli rakare, så faller hela konseptet.
Vad ska då instruktören lära ut när lärorna inte går att omforma till eleven och hästvett saknas?
Jo, som jag ser det, kompromissa så att ryttaren och hästen fungerar tillsammans. Det kräver då erfarenhet som inte går att läsa sig till eftersom alla är individer med olika svagheter, både människorna och hästarna.
Mallen är boken, det raka, men hur är verkligeheten?
Vill vi leva i verkligheten eller i en drömbubbla?
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Verkligheten är att det är KASS av en instruktör att inte kunna ge dig verktyg för att få en rakare kropp och därmed kunna inverka på din häst. Du är väl inte gjuten i cement?! Du begär att hästen ska ändra sitt rörelsemönster (bli rakställd, ta vikt på bakdelen istället för att vara naturligt banan-ig och gå med vikt på framdelen) men du själv tror inte du kan ändra din kropp?

Jag lever i verkligheten, är medveten om mina brister, får hjälp med dem och jobbar med dem. Det är verkligen ingen drömbubbla, det är faktiskt riktigt jobbigt.

Att säga "sitt rakt" är en enkel väg ut och tyder på en lat lärare som inte gitit sätta sig in i fysiologin. Och nej, man kan nog inte läsa sig till allt, men man måste skaffa sig erfarenheten på något sätt. Man kan inte bara gå ut och säga "gm att skola ett bakben i taget blir hästen rakare" om det är den djupaste kunskapen man har. Man MÅSTE ha väl underbyggda teorier och FAKTA bakom. Och även förstå i vilket sammanhang de deviser man lever efter fungerar. Kanske inte det fungerar på hästar med hängmatterygg?
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

imported_Dreamer skrev:
Inte bara ovilja att dela med sig, utan jag märker framförallt en ovilja att ta in!
Ja, visst, och det kan omöjligt uteslutande bero på den som ska ta in, utan även på den som förmedlar. Att prata japanska med en som är döv är liksom lönlöst.

Få är de ryttare som man träffat genom åren som har blivit glada för ett delat råd. Nej tvärtom så kan man minsann själv.
Varför uppsöker sånna människor då en instruktör?
Vad är det dom vill uppnå? Har du frågat vilka förväntningar dessa människor har med sig under lektionerna?

Självklart är inte alla råd bra. Men man kan väl tacka ändå och kanske är det inte så dumt vid ett senare tillfälle?
Att få serverat ett råd som inte är bra eller rent ut dårligt, kan ju i efterhand ses som positivt (till viss mån) eftersom det innebär att man själv måste tänka och bilda sig en uppfattning om vad som passar. Erfarenhet.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

"
Carmenzita skrev:
Många ryttare tar illa vid sig ifall tränaren börjar ifrågasätta sitsen eller handhavningssättet. Många är de som tror sig sitta i lodrät sits, ha en mjuk hand och kunna inverka med minimala hjälper på sin häst. "

:crazy: Under 30 år har jag letat efter en sådan tränare !! Som även ser MINA brister som ryttare och hästhanterare för övrigt ! Jag har ännu inte hittet en enda tyvärr trots alla bokstavstränare.... :(

Varför ?

Det handlar ju om två individer som ska kommunicera med varandra och hästen kan aldrig lära sig prata...men vi kan lära oss att kommunicera på ett sätt som hästen kan förstå :confused:

Numera har jag nästan gett upp hoppet om att hitta den kompletta tränaren och försöker istället lära mig så fort tillfälle ges från någon jag tycker har en fungerande kommunikation med sin häst...plus min egen samlade erfarenhet .....sen kan jag ju endast ta till mig kunskap på den nivå jag själv befinner mig.

Kanske det finns många mer än jag som då är nyfiken på om AR är ett alternativ ? Eller ett komplement till befintlig inriktning?

Aker
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Jag är en cemetgubbe, tyvärr så går inte skelettet att ändra. ;) Men jag jobbar med musklerna och är en holistiskt tänkade människa.

Tvivlar inte på att du lever i verkligheten. Inte menat som en personlig observation.
Det är likadant överallt, inte bara innom AR. Ödmjukhet och insikt kan ju inte köpas.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Har du försökt tala om för en svartsmikad tös att hennes hemsida är ergonomiskt dålig? Att mörkblå fonter knappt syns mot svart bakgrund. Eller att windows script inte är standard.
Gör det och du får ett surt svar.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Om man under 30 år inte hittat en enda tränare som kan så kan man börja undra om det är bara tränar brist.
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Absolut, det är inget unikt för AR att tränare säger "sitt rakt", men om man hållt vad man lovat, hade man kunnat säga andra saker som hjälper ryttaren istället. (Den s k fokusen på ryttaren verkar inte så grundmurad?) Det är musklerna som håller och drar i skelettet, så ändrar du musklerna följer ju skelettet med. Annars hade vi aldrig kunnat rakrikta våra hästar heller. Om vi nu sysslar med det, det är ju så olika... ;)
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

God observation. ;)
Det som slår mig efter att ha läst stor del av tråden är inget främmande i just detta forum.

Det är inte dom som angrips som bör försvara eller förtydliga sina åsikter utan angriparna själva. Vi har alla möjlighet att välja. Vill vi lära? Vill vi vägra att höra andras åsikter? Vill vi ta det som skrivs som negativt och kränkande och sedan angripa?
Att angripa är att försvara något, sin åsikt, som om den vore hotad? Angriparen är då den som sitter med den negativa attityden.

Ingen har bett oss att ta allt som skrivt som kränkningar eller personliga angrepp, så varför välja att reagera på ett sådant sätt?
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Antti skrev:
Om man under 30 år inte hittat en enda tränare som kan så kan man börja undra om det är bara tränar brist.

Det är det faktiskt,
kombinerat med möjligheten att inom rimligt köravstånd kunna hitta en tränare som jag bedömer som komplett och då menar jag en tränare som även har kunskap och kompetens att kunna träna häst OCH ryttare. Mitt mål är nämligen att kunna rida/kommunicera med min häst på ett sådant sätt att vi förstår varandra !

Och som jag ser det kan man då inte bara fokusera på hästen..... :crazy:
Detta kallar jag för ödmjukhet som ryttare .....och ett faktum att det kanske är jag som ryttare som måste korrigera mig. Verkar vara väldigt svårt att förstå för många s.k. tränare.

Hur många tränare sitter inte hellre upp på en häst och rider igenom den istället för att ge ryttaren nycklen ??? Vad lär jag mig om tränaren rider min häst ? Jo hästen går kvar på dennas hjälper men det varar ju inte för evigt eller hur ? Du måste ju själv lära dig.

Jag har ändå haft tur genom 30 år på så vis att man fått lite kunskap och hemligheter från olika håll samt lagt ihop sina erfarenheter så det är väl inte helt tokigt alltid :o men jag saknar ändå förmågan att kunna se helheten hos många tränare som håller lektioner. Hästtränare brukar ju dessutom också ta betalt för sina lektioner, ibland också ganska mycket :crazy: ......
Aker
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

aker skrev:
"Numera har jag nästan gett upp hoppet om att hitta den kompletta tränaren och försöker istället lära mig så fort tillfälle ges från någon jag tycker har en fungerande kommunikation med sin häst...plus min egen samlade erfarenhet ....."

Nu har vi väl alla olika erfarenheter såklart, och olika inställning... Men - ÄR det inte så det är? Ingen tränare är komplett, man måste hela tiden vidga sina vyer och leta mer. Kanske lära sej lyssna mer och mer till hästarna, de har lösningarna på de flesta frågorna.
Det är min erfarenhet, var och en av de tränare jag haft har hjälpt mycket - men på olika sätt. Det jag saknat hos den ena kanske jag kan hitta hos en annan?

Visst, inom BB-nichen så tycker jag också att ryttar-fokusen är väldigt liten. Kanske är det ett medvetet val å BB´s sida, eller så "saknas" den kunskapen. Vad vet jag. Men BB är ju inte den enda tränaren i detta land.....
Dessa bitar kan man leta på andra ställen. Är man kanske tvungen att leta på annat håll. Samtidigt är många (de flesta..?) av våra tränare också sökare... Ha en "nära" relation med sin tränare och levande diskussioner med densamme, är enligt min erfarenhet viktigt. Kan man bolla idéer och "utvecklas tillsammans" blir vägen något mindre knölig. Fast det gäller ju inte enbart tränare då, utan folk i allmänhet som man träffar på...

Nå, nu ska jag återgå till att plugga in latinska ord för benbitar. Inte ens något så påtagligt finns det en exakt vetenskap om...
 
Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Nej, det är intressant att det finns olika latin!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 590
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 211
Senast: Jealle
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 681
Senast: holymary
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 813
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp