Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

cutty

Trådstartare
Är det bara jag som irriterar mig på det?

Ibland ser det ut som om det är ett litet barn som skriver. Hur seriöst är det?
Likaså i annonser och svar på dem.

Finns det ingen rättstavning i skolan längre?
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag blev tvungen att googla för att se om okorrekt ens var ett godkänt ord. Jag är en språkpolis utan dess like och hoppar ofta över hela inlägg här på buke för att jag inte står ut att läsa. Jag kan förstå att en del människor har svårt att stava rätt och så, har flera kompisar som är dyslektiker, men det är ändå jobbigt för mig att läsa så därför låter jag bli.

Ett av mina största hatobjekt just nu är när folk inte kan skilja på de och dem. Dom är ju numera godkänt så varför inte bara skriva det istället för att det blir fel?

(Samtidigt vet jag ju att det troligtvis är jag som är den med problem och påpekar sällan såna saker på forum eller internet öht sålänge det inte gäller seriösa hemsidor)
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Är det bara jag som irriterar mig på det?

Ibland ser det ut som om det är ett litet barn som skriver. Hur seriöst är det?
Likaså i annonser och svar på dem.

Finns det ingen rättstavning i skolan längre?

Det heter väl inkorrekt?:angel:....
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Du är inte ensam. (förresten, det heter väl inkorrekt) Jag är lite språkpolis jag också och jag blir tokig när folk skriver "även fast" i den följden. Det heter antingen "även om" eller helt enkelt "fast". När nyhetsuppläsarna på radion säger "det var allt för nu" får jag magont. Det är inte svenska utan en rak översättning från engelskan och det låter inte klokt.
Nej, lite bättre språkvård vore inte fel.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag blev tvungen att googla för att se om okorrekt ens var ett godkänt ord. Jag är en språkpolis utan dess like och hoppar ofta över hela inlägg här på buke för att jag inte står ut att läsa. Jag kan förstå att en del människor har svårt att stava rätt och så, har flera kompisar som är dyslektiker, men det är ändå jobbigt för mig att läsa så därför låter jag bli.

Ett av mina största hatobjekt just nu är när folk inte kan skilja på de och dem. Dom är ju numera godkänt så varför inte bara skriva det istället för att det blir fel?

(Samtidigt vet jag ju att det troligtvis är jag som är den med problem och påpekar sällan såna saker på forum eller internet öht sålänge det inte gäller seriösa hemsidor)


Kunde varit jag som skrev detta :D
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Skönt att man inte är ensam med sina problem :angel:
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag håller med er andra! Är också en jobbig språkpolis som får inre darrningar av att "de-dem", "dressyr sadel" (dressyrsadel) "vart är den" (var är den) osv osv.

Förstår också att det finns många med dyslexi som har stora problem, men har en känsla av att det slarvas väldigt mycket. Många ungdomar skriver ju här och man ser att de är påverkade av chat- och smsspråket.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag är med dig. Tänker inte säga att jag själv är helt felfri, och ibland går det av bara farten i ett ilsket ögonblick, men jag kan ändå uttrycka mig korrekt.

Blir tokig på, i både skrift och tal, när ord som typ, liksom eller 'asså' används frekvent (detta säger alltså jag som är sjutton). Och sen stöter man också på en del meningar och formuleringar här på buke som inte är språkligt inkorrekta men ändå får i alla fall mig att se lite svagt rött.

Åh, eller när folk inte använder punkter och kommatecken! Eller bara skriver med små bokstäver hela tiden... :devil:
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

En till :bow: Kul att en till har "samma" uppfattning.

Naturligtvis kan det bli fel för oss alla. Men det var ej det jag vände mig emot.

Felstavning är i mina ögon OK, att medvetet ex skriva asså i stället för alltså gillar jag ej. Det är ju ej ens samma bokstäver.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Da jag inte ar flytande i svenska pa nagot satt och vis, kan jag inte uttala mig overhuvud taget. Larde mig svenska fran min mormor som hade ett helt annan vokabular den vad dagens svenska ar.

Men jag forsoker sa gott jag kan, ibland blir det ratt, ibland helt upp pa vaggarna...

Men retar mig likval pa spraket som vissa skriver. Mestadels pa FB men aven i vissa tradar har. Men sallan gor jag en anmarkning om det. Var dock vikarie i engelska pa local skola och var tvungen att hoppa in pa svenska ocksa. Hade skoj ratta uppsatser, det har nog aldrig varit sa mkt rott pa ett papper forr lol..Och ungdomarna forstod inte alls vad det var for fel pa deras stavning/grammatik.
Men spraken forandras och snart ar det val helt obsolete...
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag blev tvungen att googla för att se om okorrekt ens var ett godkänt ord. Jag är en språkpolis utan dess like och hoppar ofta över hela inlägg här på buke för att jag inte står ut att läsa. Jag kan förstå att en del människor har svårt att stava rätt och så, har flera kompisar som är dyslektiker, men det är ändå jobbigt för mig att läsa så därför låter jag bli.

Ett av mina största hatobjekt just nu är när folk inte kan skilja på de och dem. Dom är ju numera godkänt så varför inte bara skriva det istället för att det blir fel?

(Samtidigt vet jag ju att det troligtvis är jag som är den med problem och påpekar sällan såna saker på forum eller internet öht sålänge det inte gäller seriösa hemsidor)


Nu blir jag jättenyfiken. Vem har godkänt "dom"? Många har lobbat för en stavningsreform men det finns motargument också. Är det vanligt att svensklärare lär ut "dom" nu för tiden?

(Jag är alltså nyfiken på riktigt, inte sarkastisk. Det kan vara svårt att förmedla ibland och tonen här kan ju vara lite ... hrrm. Hård.)

Allmänt sett tycker jag inte att man måste fila på sina inlägg på ett internetforum i flera timmar av rädsla för att det ska bli fel. Men visst häpnar jag ibland när jag läser annonser, exempelvis. Störningsfrihet för läsaren brukar vara en bra princip att sträva efter.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Nu blir jag jättenyfiken. Vem har godkänt "dom"? Många har lobbat för en stavningsreform men det finns motargument också. Är det vanligt att svensklärare lär ut "dom" nu för tiden?
Tydligen numera accepterad förenkling(?) av "de". Enligt Nordstedts ordbok så är "dom" en vardaglig form av "de".

*Kl*

Håller med i kritiken av dålig svenska (när denna beror på nonchalans). Ibland blir budskapet i det skrivna helt fel för att man särskrivit, hopskrivit eller på annat sätt slarvat med grammatiken.
Om man vet om att man har svårt med grammatik, stavning etc, så finns ju fina kontrollprogram i Office m fl. Eller varför inte använda "Förhandsgranska inlägg" här på Bukefalos? Jag tycker själv att felen syns tydligare då.

*moholmarabs*
Varför inte använda å, ä och ö?

LIA
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Känns fjantigt ibland, men jag håller med. Förutom de/dem/dom så är det tydligen väldigt svårt att veta när man ska använda han/honom och hon/henne.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag kan ju svara för mig själv.

Stavning och till viss del meningsbyggnad har varit ett problem för mig sedan jag började skolan, går nu sista året i gymnasiet och jag kämpar fortfarande men på en mer omedveten nivå, speciellt i engelska.

Det som händer när jag skriver är att jag dels skriver för snabbt och för långa stycken innan jag kollar hur det ser ut i meningsbyggnad och stavning. Jag har dessutom endel slarvfel som hängt med mig länge som gör att jag inte riktigt ser dem när jag korrektur läser.

Jag försöker dock att inte vara så slarvig men ibland händer det, och det är därför jag allt som oftast går in och ändrar i mina inlägg efter att jag postat dem, för att jag i efterhand ser något som jag gjort fel på men som jag missat när jag försökt rätta mig själv.

När jag dock skriver något som är lite känsloladdat på ett eller annat sätt så blir jag mycket värre än om jag skriver något neutralt, lika så om jag är stressad eller ska skynda mig så blir det fler fel och så slarvar jag också med att stavnings kolla mig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Tydligen numera accepterad förenkling(?) av "de". Enligt Nordstedts ordbok så är "dom" en vardaglig form av "de".



LIA

Jag tycker att det är helt okej att skriva "dom" i vardagliga sammanhang, t.ex. på internetforum. Jag tror att Norstedts menar att det är vanligt i bruket, men man kanske inte ska skriva "dom" i en jobbansökan, exempelvis. Samma sak gäller för honom, henne, han och hon. Jag tror att betydelsen oftast framgår och det är väl inget jätteproblem att använda talspråksformer i vardagliga sammanhang även om man bör vara medveten om att läsaren kan bli irriterad.

När man formulerar en annons kan det ju vara en bra idé att låta någon korrläsa den, men så kan man ju inte hålla på i vanliga debattinlägg. Fast "förhandsgranska" är en jättebra funktion, ja.
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Håller med, och lägger till ytterligare ett uttryck "senare sen", vet inte hur många gånger man hör/läser "jag kommer över senare sen" eller "jag gör det senare sen"
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag är absolut ingen språkpolis, och gör nog alla dom felen som ni skriver om utan att ens märka det själv.

MEN en sak som jag verkligen stör mig på är när folk skriver "mej" och "dej". Har det helt plötsligt blivit godkänt att skriva så? Har sett det i flera böcker och blir galet irriterad..
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Jag kan tycka att det känns lite fånigt att leka språkpolis på ett internetforum.

Jag tror inte alls att det är värre idag än "förr".Jag tror däremot att allt fler kan,törs och har lust att uttrycka sig i tal och skrift.En del har det inte lika lätt som andra.Det kan tex bero på olika funktionsnedsättningar,den miljön man vistas i och vilken hjälp man har tillgång till.

En del uttryck som vi kan se på ett internetforum har dialektala inslag,en del har med ålder att göra eller ursprung (och en del envisas med talspråk).

MEN så länge man förstår tycker jag att alla kan ta en säck med bokstäver och placera in de olika bokstäverna på rätt plats,utan att för den skull slå ned den som skriver i skorna.

Jag tycker att vi ska uppmuntra alla att skriva mer.Vi behöver inte skuldbelägga dessa personer mer än nödvändigt.(Vad blir nästa steg?Klaga på den Cp-skadade som har svårigheter att tala tydligt?)

Nä,jag stöttar alla som har problem att skriva ännu mer.Vi är säkert många som inte bryr oss om formen,bara man kan förstå innehållet.

Z/Med en bror som har dyslexi
 
Sv: Varför denna okorrekta svenska? I hur många trådar som helst

Ett forum är ett ställe där vi alla, kan ventilera våra åsikter. Ledsen om du finner tråden stötande.

Men, tittar jag på hästannonser, går de annonser direkt bort med för många syftnings-eller stavfel. Jag tror ej att jag är ensam om detta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Hedinn
·
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 185
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 412
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp