Svenska julsånger - har vi ovanligt många?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag alltså svensk-svenska, inte internationella låtar som översatts till svenska. Jag har någon slags teori om att detta kanske beror på att just luciatraditionen är så stark, men jag vet inte ens om jag har rätt i att det faktiskt finns ovanligt mycket svenska sånger. Gör det det, eller är det bara jag som inbillar mig? Jag har bara erfarenhet av Sverige och Storbritannien, så jag har liksom inte så mycket att jämföra med. Däremot reagerar min man, som är brittisk, varje år på hur många julsånger det verkar finnas som tillhör klassikerna i Sverige men som han aldrig ens hört talas om.

Hur ser det ut i resten av Europa, har man lika många "egna" julsånger där?
 
Britterna känns det som har i särklass mest och sedan kommer amerikanarna och på tredje plats svenska. Och ska man räkna språket så är nog engelska julsånger lika många som alla andra räknat tillsammans.

Edit: Jag älskar brittiska julsånger. Det bästa i den vägen var en konsert i York Minister i december, just innan universitet stängde. Akustiken var helt makalös och de kan sjunga i kör de goda britterna.
 
Just när det kommer till luciasånger tror jag vi utmärker oss i Sverige just för att vi firar Lucia. Som jag förstår det är det inte direkt vanligt i något annat land, eller?
Personligen så tycker jag att jag hör så många familjära melodier som gjorts om till julsånger eller där texten bytts ut till svenska, så mitt intryck är väl att vi inte är så originella när det kommer till julsånger överlag i Sverige. 😅
 
Menar du att britterna skulle ha färre egna julsånger än vi svenskar?

Chris Rea - Driving home for christmas
The Pogues - Fairytale of New York
Elton John - Step into christmas
Band Aid - Do they know it’s christmas
Gary Glitter - Another rock and roll christmas
Wham! - Last christmas
John Lennon - Happy Xmas (war is over)

För att nämna några av de första som dyker upp i huvudet. Det finns ett gäng. :D
 
@Hedinn @MJLee

Hoppsan, ser att det blev lite missförstånd. När jag skrev att jag bara har Storbritannien att jämföra med menade jag att det här såklart också är ett land som har väldigt många egna julsånger, precis som Sverige. Men eftersom Storbritannien är så pass mycket större, och låtarna dessutom är på ett språk som förstås och pratas av så många människor i världen = får mer spridning, räknar jag liksom inte riktigt med dem.

Min fråga var huruvida det finns något annat land i Europa, utöver Sverige och Storbritannien, som har så många julsånger som inte är "importerade" så att säga. Hur ser det till exempel ut i Norge, Danmark, Tyskland?
 
Norge har rätt många julsånger och låtar som är klassiska julsånger/julmusik.

Men om du tänker sånger som är mer av typen visor som hör till just traditionen Luciatåg och som man sjunger när man lussar så tror jag nog att Sverige utmärker sig både i Norden, Europa och internationellt. Är uppväxt i Sverige och har bott på/i ; Island, Norge, Danmark, Spanien, England och Korea och själva Lucia traditionen upplever jag definitivt som starkast i Sverige där man verkligen lussar överallt, i stan, på tv, på arbetsplatser, nästan alla förskolor, skolor etc & vi har en ganska fast tradition med klädsel, sånger och hur man går i Luciatåg, alla har liksom samma bild av vad ett Lucia tåg är och hur det ska se ut.

Iaf här i Norge är dom rätt chill och har ingen direkt tradition på klädsel mer än vitt, kanske ljus och glitter på alla i tåget och en del skolor & förskolor har tåg som tradition, men långt ifrån alla och ibland hoppar dom över det nått år utan att någon blir så upprörd. Inga vuxna lussar, skulle tro det räknas som lite märkligt att göra iaf har jag den uppfattningen efter mina 10+ år här☺️
 
Många (majoriteten?) av svenska julsånger är översatta från andra språk, inklusive några av de mest ikoniska. Stilla natt (Stille Nacht), O helga natt (Cantique de Noël), Kom Jesus kom osv. För att inte tala om alla moderna sångerna som Rudolf, Vinterland, Jag kommer hem till jul, jag såg mamma kyssa tomten. Ett barn är fött på denna dag (Martin Luther). En hel del av de underbara Brittiska sk christmas carols har även de fått en svensk text.

Mina bästa christmas carols i originaltappning





 
@Hedinn @MJLee

Hoppsan, ser att det blev lite missförstånd. När jag skrev att jag bara har Storbritannien att jämföra med menade jag att det här såklart också är ett land som har väldigt många egna julsånger, precis som Sverige. Men eftersom Storbritannien är så pass mycket större, och låtarna dessutom är på ett språk som förstås och pratas av så många människor i världen = får mer spridning, räknar jag liksom inte riktigt med dem.

Min fråga var huruvida det finns något annat land i Europa, utöver Sverige och Storbritannien, som har så många julsånger som inte är "importerade" så att säga. Hur ser det till exempel ut i Norge, Danmark, Tyskland?
Ah då förstår jag mer.

Men samtidigt är det väl ganska naturligt att man inte känner till så många låtar från länder som sjungs på språk man inte kan? De låtarna blir ju sällan exportvaror, så att säga.
Ändå dyker några upp, t.ex Freddy Kalas ”hey ho” och Feliz Navidad. Lär ju finnas väldigt många fler som inte blir kända utanför egna landet om språket inte är nåt ”alla” kan.
 

Liknande trådar

Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 964
Senast: Nahar
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 944
Senast: Efwa
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 761
Senast: OlleAtlas
·
Foder & Strö Har länge gått och sneglat på allt som växer ute i skog och mark, och för en tid sedan gjorde jag slag i saken och köpte "Hästägarens...
2
Svar
26
· Visningar
3 020
Senast: Osis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp