Bukefalos 28 år!

Varför får vissa stanna men andra inte?

Personer md svenskt medborgarskap kunde väl före 2001 ha utländskt medborgarskap.
<snip>

Nej det gick inte fore 2001 att ha dubble medborgarskap i Sverige. USA andrade lagen runt 1990 och Sverige andrade den 2001. UK har alltid (?) tillatit dubbelt medborgarskap och innan datorernas inflytande vet jag att det fanns Svenskar (och formodligen andra nationaliteter ocksa) som hade bade Svenskt och UK pass.
 
Nej det gick inte fore 2001 att ha dubble medborgarskap i Sverige. USA andrade lagen runt 1990 och Sverige andrade den 2001. UK har alltid (?) tillatit dubbelt medborgarskap och innan datorernas inflytande vet jag att det fanns Svenskar (och formodligen andra nationaliteter ocksa) som hade bade Svenskt och UK pass.
Jo jag vet att det var huvudregeln. Men det fanns och finns länder som inte erkänner en växling av medborgarskap, dvs personen i fråga betraktas som om han fortfarande var en medborgare i det gamla landet.
Dessa länder måste väl varit kända för svenska myndigheter ändå kunde en person från ett sådant land erhålla svenskt medborgarskap.
Och hade då i praktiken dubbla medborgarskap.
 
Det har stammer inte. Ambasadpersonal har Svenska loner och betalar Svensk skatt (men lagre kommunalskatt). De arbetar pa "Svensk mark" och far darfor bade barnbidrag, foraldrapenning och A-kassa.
Det beror tydligen på. Vad jag förstår gäller (gällde) detta diplomater, men inte all (svensk) personal. Åtminstone inte förut när vi inte var med i EU. Nu kan det vara annorlunda inom EU. Känner även personer som arbetat på olika utländska beskickningar. En del har formellt varit/är bosatta i Sverige och ingår därmed i vårt system. Andra har som du skriver varit på sitt lands mark och t ex uppehållstillstånd har upphört samma dag som de slutat på ambassaden.
 
@mamman Det brukar finnas "lokal anstallda" pa de flesta ambassader och consulat som har andra regler, men alla som ar anstallda fran Sverige har Svenska loner och Svenska formaner. Det finns ingen form av "karens" nar man kommer tillbaka till Sverige om man ar Svensk medborgare. Man anmaler (personligen) att man flyttat tillbaka och man ar aterinford som den Svenska medborgare man ar.
 
@mamman Det brukar finnas "lokal anstallda" pa de flesta ambassader och consulat som har andra regler, men alla som ar anstallda fran Sverige har Svenska loner och Svenska formaner. Det finns ingen form av "karens" nar man kommer tillbaka till Sverige om man ar Svensk medborgare. Man anmaler (personligen) att man flyttat tillbaka och man ar aterinford som den Svenska medborgare man ar.
Jag vet inte vilken anställningsform våra bekanta hade. De var rekryterade från Sverige och hade tjänster som endast svenskar kunde/skulle utföra. Men kan ändå ha räknats som lokalanställda. De fick lite av en kalldusch när de insåg hur dåligt skydd som de hade när de skulle få barn. Detta var före inträdet i EU (de var i ett annat EU-land) och idag hade det inte varit något problem eftersom EU-medborgare har samma rättigheter som de i landet. Men de fick inte barnbidrag etc förrän de varit bosatta i Sverige ett år. Kanske har reglerna ändrats även för personer som kommer från andra länder? Tidigare, hade försäkringskassan också karens för alla när de t ex gällde sjukpeng. Har jobbat så länge över maxbeloppet att jag inte vet om det gäller fortfarande.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 635
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 181
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 557
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp