Bukefalos 28 år!

Varför gör han såhär?! *film*

Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Vid en allergi behöver dom inte bli speciellt snoriga/hostiga......

Kolla öronen så det inte ligger flugägg längre ner mot örongången......
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Jag är nästan helt säker på att det är flugor som lagt ägg i hans öron. De är svarta och syns inte alltid. Ta en bomullstuss och stryk i hans öra så kommer du se att det fastnar små svarta prickar. Ibland spricker äggen och då kommer det blod på tussen. Prova smörja runt, och i örat med Skillingarydsalva. Det hjälper. Lycka till!

å tänk om de är så lättlöst! måste kolla de dirkt när jag kommer ut!

men näskliandet å frustandet?
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Vid en allergi behöver dom inte bli speciellt snoriga/hostiga......

Kolla öronen så det inte ligger flugägg längre ner mot örongången......

aha ja trodde dom blev snoriga, upplever att de bli något värre så fort de blir lite dammigt i stallet alternativt så ärde att jag borstar runt nacken... (dammet på halsen alltså som frigörs...och att han får in de i näsan) det som även oroat mig endel är att han hade besvär med detta, sen blev de lite svalare och jag upplevde då att han nästintill slutada med detta, sen nu senaste tre dagarna har skakar rejält.... men då har de även vart fint väder....:confused: iofs kan de ju vara så att jag bara fått för mig detta....
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Mitt halvblod gör sådär när jag har nos/nackludd på. Och ifall jag har ludd på tränset. Men jaa, svårt att säga varför just din häst gör så :S
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Hej, tyvärr känner jag igen dessa symptom o de liknar de min häst har o de kallas headshaking syndrom... de kan yttra sej som små tics med huvudet till helt ohållbara skakningar. När upptäckte du detta? Min kille har en mild form av detta helvetiska syndrom o han funkar... vill inte va pessimist men din häst verkar ha en allvarlig form av detta. Hjälpmedel finns meeen, det är en hel vetenskap. Hör gärna av dej om du vill prata om de kanske kan jag komma med tips. kram nuttan
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Jag är nästan helt säker på att det är flugor som lagt ägg i hans öron. De är svarta och syns inte alltid. Ta en bomullstuss och stryk i hans öra så kommer du se att det fastnar små svarta prickar. Ibland spricker äggen och då kommer det blod på tussen. Prova smörja runt, och i örat med Skillingarydsalva. Det hjälper. Lycka till!

Men snälla! Flugor som lägger svarta ägg och ägg som blöder om dom spricker?
Ingen som sett flugägg? Dom är gulvita! Sen blir det fluglarver och dom är oxå gulvita. Varifrån skulle blodet komma?

Det är flugor/andra insekter som suger blod i hästens öron och det blir små bloddroppar som koagulerar på huden = svarta prickar. Blodet kommer från hästen själv!

De enda flugor som, mig veterligen, lägger ägg på hästen är styngflugan och den lägger äggen på bringa och framben för att hästen ska kunna få dem i sig. Och vilken färg har dom? Jo, oxå vita!

Gällande ts häst: Är det ett problem som varat länge? Såg ingen sån uppgift i tråden. Är hästen genomgången av veterinär?
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Ehm... Våra hästar får alltid små SVARTA ägg ffa vid juvret men även ibland under magen.
Om det inte är ägg så är det väl något annat :p men jag har alltid fått för mig om att det är flugägg.

Kan även bli blodigt, ja, men kanske inte av själva äggen (?) - men det blir blodigt om man gnor bort dem..
Är 100 på att det inte är bloddroppar.
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

en ny häst för mig har bara kännt honom sen april.
Men han är inte kollad av vet.
Detta kommer och går enligt uppgift inget nu under vintern i princip...som jag förstått det
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Vill absolut inte skrämma upp dig, kan ju finnas hur många lättbehandlade anledningar till detta som helst, men headshaking är inte att leka med...Koppla in veterinär direkt skulle jag säga! (När du kollat öronen efter flugägg osv...)
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Håller med PathOfClovers. Kolla igenom öron, näsborrar och om du kan känna något i hud/muskler runt huvudet och om du inte upptäcker något uppenbart så kontakta veterinär. Hästen är uppenbart besvärad vad det än är.
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

en ny häst för mig har bara kännt honom sen april.
Men han är inte kollad av vet.
Detta kommer och går enligt uppgift inget nu under vintern i princip...som jag förstått det

Med den informationen skulle jag tro att det är headshakingsyndrom fast årstidsbunden.
Prova att ha en flugmask som går ner över nosryggen och täcker öronen dygnet runt den närmaste tiden och se om det blir bättre.
Ytterligare en sak att prova är att sätta grimman och nackstycket längre bak så att det inte ligger precis bakom öronen.
På min häst, när hon fortfarande kunde ridas, så tog jag bort pannbandet på tränset och satte nackstycket en dm längre bak än normalt. Det fungerade en tid tills hon var så påverkad att hon kastade även utan något tryck alls.

Man vet inte säkert varför vissa hästar får hedshakingsynrom men en teori är att det är en nerv i nacken som kommer i kläm, därav de "tics" liknande symtomen.
De kan helt enkelt inte hejda sig med viljan.

Vissa får problem så fort det blir varmt, andra av insekter, andra av när det är mycket pollen/damm i luften vissa av solljus eller riktigt starka lampor.
Ytterligare andra, som min får så stora besvär året runt att de inte kan överleva:cry:

Man ska försöka förebygga det så mycket som är möjligt eftersom kasten i sig gör att hästen får muskelbristningar och sträckningar hela tiden, kroppen går helt enkelt sönder av de kraftiga kasten. Min hade så ont i kroppen sista tiden att hon inte ens ville bli borstad, då gav jag upp och lät henne somna in.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Känner igen detta så väl...

Vi var inställda på att det var Headshaking-syndrom på våran gamla kille när han åkte på utredning till ett av de större djursjukhusen i det här landet....

Just dessa ofrivillga ticks i kombination med konstant "gnufsande" med mulen... Tyvärr kunde dom varken bekräfta eller dementera Headshakingsyndrom, men att det troligtvis rör sig om ett nervproblem var dom säkra på.

När han blev sämre så gick han o drog mulen i marken som en myrslok...
Han blev mkt stressad över dessa ofrivlliga ticks o gick ner sig ordentligt i vikt pga stress.. :(

Han går idag på bete o väntar på trotjänaravlivning :cry: då han mår mkt dåligt pga av dessa ticks.. Han kan inte ens gå på bete o njuta av det utan är hela tiden stressad o mår dåligt :(

Enda sättet att få reda på exakt vad det är för fel på honom är att göra en obduktion av kroppen... men vad hjälper det honom då..:(

*TS*
Det finns gott om foderhästar... jag skulle inte satsat på denna om jag var du.. om den har en nevrologisk skada så blir h*n aldrig bra..
Då den visat detta syndrom tidigare så tror jag inte att det skule vara flugägg el dylikt i öronen, tyvärr...
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Det ser oxå ut som fåglarna iriterar hästen.. hehe

Eller hur:grin: Fåglarna irriterade mig bara under den lilla filmsnutten:angel:, kan bara tänka mig hur jäkla jobbigt det skulle vara att behöva höra på dem 2-3 timmar om dagen:cool::crazy:

TS: Hoppas att hittar vad det är för fel. Eftersom han inte gillar när du håller på uppe vid nacken osv tror jag absolut det har med öron,nacke regionen att göra. Att gå igenom honom ordentligt tror jag är bäst i det här skedet. Ett större djursjukhus kan ju också titta in i öronen via fiberoptik och se enkelt om det fastnat något väldigt långt in.
Headshaking, allergi,främande föremål i örat,spänningar, en skada i nacken osv. Finns många saker som symtomen härstammar ifrån. Hoppas verkligen att det löser sig för er två!

Åh just det, finns en sak till jag kan tipsa om som ni kanske tycker är lite långsökt men... Det är nog ovanligt men har mött ett EXTREMT ljudkänslig sto en gång och hon höll på nästan lika dant, även om det här verkar vara värre. Men slutade så fort det var helt tyst runt omkring henne.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

*TS*
Det finns gott om foderhästar... jag skulle inte satsat på denna om jag var du.. om den har en nevrologisk skada så blir h*n aldrig bra..
Då den visat detta syndrom tidigare så tror jag inte att det skule vara flugägg el dylikt i öronen, tyvärr...

tråkigt att höra att de blev så med din häst :( man vill och försöker göra allt bra men så går de inte....:(

Egentligen ska jag köpa häst men efter att ha blivit grymt lurad sist (pleggad häst vid provridning och transportfrd osv osv som slutade med att jag fick avliva hästen) och lite sånnt där, så tänkte ja att de kanske är en bättre nde att börja i men nej de verkar inte som ja har tu här heller :cry:

Denna kille är helt underbar på alla sätt och vis annars men! Precis en sånn häst jag vill ha förutom detta då...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Ytterligare en sak att prova är att sätta grimman och nackstycket längre bak så att det inte ligger precis bakom öronen.

De kan helt enkelt inte hejda sig med viljan.


Man ska försöka förebygga det så mycket som är möjligt eftersom kasten i sig gör att hästen får muskelbristningar och sträckningar hela tiden, kroppen går helt enkelt sönder av de kraftiga kasten. Min hade så ont i kroppen sista tiden att hon inte ens ville bli borstad, då gav jag upp och lät henne somna in.

super tack för bra svar!

grimman något längre bak upplever jag fungerar bättre, men då måste jag hinna ta bak den innan han börjar ordentligt....

å som du säger så tror ja inte heller han kan hejda de,,, på nåtgot konstigt sätt, han får helt annan blick och öronen hänger olyckligt åsneaktigt (de såg ni visserigen säkert på filmen men)

och ja har även tänkt på hur de sliter på kroppen, han slår ju ihop tänderna när han gör de tex. Och hela hästen blir ju spänd.... :cry: som sagt de är väll inte riktigt så illa än men de känns som att de är allt annat än bra för honom :crazy:
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Precis dom symtom du beskriver fick min tränares förra häst...Två somrar kämpade dom på, sen gick det inte mer. Det humanaste var att låta honom vandra vidare, som du skrev, denna blev också väldigt skärrad och stressad över detta med tiden...
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

och ja har även tänkt på hur de sliter på kroppen, han slår ju ihop tänderna när han gör de tex. Och hela hästen blir ju spänd.... :cry: som sagt de är väll inte riktigt så illa än men de känns som att de är allt annat än bra för honom :crazy:

Sista vändan in på klinik så konstaterade veterinären att min häst inte hade någon tuggyta kvar alls, tänderna var lena:( som om någon hade raspat bort hela tuggytan.
Tänderna var kollade 7-8 månader innan och då var de ok, sedan blev hon bara sämre och sämre.
Min häst bet förmodligen ihop så hårt, kanske för att lindra smärtan att hon slet ned tänderna så totalt.

Hon tappade hela tiden i hull vad jag än gav henne och en mager fjording är inte ofta man ser. Det är väl enda gången jag har varit glad för att en häst varit i överhull tidigare, hon var tidigare hopplöst lättfödd.

Jag tycker att du ska säga upp kontraktet och lämna tillbaka honom.
Det är så sorgligt när det blir så här och jag förstår faktiskt inte hur ägaren tänkte när de lämnade ut honom på foder när de visste att han har de här problemen, det är verkligen inte snällt, vare sig mot dej eller hästen:(
 
Sv: Varför gör han såhär?! *film*

Vår lånehäst skakar kraftigt upp och ner på huvudet, men bara när man rider i trav. Hon gör det enbart då. Kan det vara en ovana kanske?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 219
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 842
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp