Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Min kompis ardenner försvann.
Hon lämnade honom på foder, efter ett tag undrade hon hur det gått och då hade fodervärden sålt honom!
De i sin tur hade sålt honom vidare till slakt för att "han va omöjlig att hantera"... eller hur...
Så jäkla hemskt!
Man måste skriva in i kontraktet att varke häst eller fodervärd får flyttas utan att ägaren informeras...
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Min häst flyttade fyra ggr utan mitt tillstånd. Jag hade godkänt stallet fodervärden valt efter att besökt det och skrivit in i kontraktet att han inte fick flyttas utan mitt godkännande. Detta för att han inte skulle hamna i ett sunkit skitstall med skräp i hagarna och dålig luft och kassa rutiner. Ändå var det precis vad som hände. Fodervärden blev tydligen vräkt i stall efter stall pga obetalda stallhyror utan att informera mig och fick givetvis ständigt byta ner sig.

Jag kunde ju försökt att prosessa om det kontraktsbrottet och jag hade säkert fått rätt men vad hade det gett i utdelning rent ekonomiskt? Antagligen hade det kostat mig mer än vad jag fått igen.

Det är därför man bör skriva in ett straffvite på de olika kontraktsbrotten. Tex olovligt stallbyte: Värde 5000:- el vad man nu kommer överens om sins emellan. Då vet fodervärden att det är den summan h*n kommer att få hosta upp vid en tvist.

Det man kan göra för att mindska riskerna för den typen av fodrvärdar/ägare är förutom bra kontrakt med vite i är:

-Kreditupplysning på FV och ägare.

-Skicka inte hästen för långt bort så täta besök kan ske.

-Kolla referenser, gärna från instruktörer och tidigare stallägare. Lätt att skaffa falska referenser från kompisar om man tar det på telefon, så prata gärna med referenserna öga mot öga på deras hemmaplan.

-Be att få lista på vilka som ska vara inblandade i hästen tex hovis vette, tränare osv så att det är seriöst och autoriserat folk.

-Vetbesikta hästen innan och efter.

-Fota utrustning och lista utrustning så du får tillbaka det i någorlunda samma skick.

- Tänk noga igenom hur uppsägningen skall se ut och väg in att något kan gå snett så man kanske vill avsluta samarbetet tidigare.

-Skriv under alla sidor i kontraktet samt foton med datum och bådas namntäckning så ingenting sedan kan komma att ifrågasättas.

Låter strängt men är båda parter seriösa så inser de att det gagnar båda. En oseriös Fv drar oftast öronen åt sig om det ställs lite krav.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Foderhäst är ett bra alternativ till att köpa häst, särskilt om det är första gången. Så gjorde jag med.

Har haft funderingar på att lämna ut min häst på foder i höst. Vet inte hur länge i så fall. Allt hänger på att jag har en bra fodervärd (någon jag känner). Anledningen: Jag ska börja plugga, så det är både pga tidsbrist och ekonomiska skäl.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Foderhäst är jättebra att starta med! Jag hade foderponnyer hela min ponnytid. I några fall ville ägarna bara inte ta bort gamla tävlingsponnyer, i andra fall hade barnen vuxit ur ponnyerna, en ponny var inköpt som träningslägerponny och jag hade honom resten av året, en hanns inte med av dåvarande fodervärd och behölls av ägaren pga avelsvärdet (den avlas på nu, jag tävlade den). Bla. Så det finns många anledningar till varför hästar finns på foder :)
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Jag hade min gammelpålle utlånad på foder i 4 år. Anledningen till det var att jag hade inte varken tid eller råd att ha två hästar när jag flyttade till en annan ort.

Gammelpålle var fullt brukbar trots att han var 22 år, och jag ville inte att han pga att jag hade tidsbrist skulle "stå på undantag" och knappt bli riden för att jag inte hade tid. Hade jag behållt honom hade han bara blivit stående, säkerligen inte ens ryktad varje dag som han var var vid! Och jag hade inte haft råd att tävla med min andra häst. Hästen i fråga var en utmärkt läromästare, så han skulle också göra rejäl nytta hos någon som ville lära sig rida på en trygg och välutbildad häst i både hoppning och dressyr.

Medryttare hade jag i dåläget mycket dålig erfarenhet av, dessutom kände jag inget hästfolk alls på nya orten dit jag flyttade.

Fodervärden kom och provred, det fungerade kanon och de tyckte om hästen. Så han flyttade hem till den familjen och de hade honom till hans död när han var fyllda 26 år.

Att jag inte valde att sälja var för att jag ville ha koll på hästen så han hade det bra, en så pass gammal häst, trots att han var så fräsch skulle ju tappa allt enormt fort om han inte sköttes väl, så därför valde jag fodervärd i stället för att sälja. Tyckte jag var skyldig den fina hästen det! :love:
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Lämnade ut lillgrabben i 14 månader av ekonomiska skäl. Slutade gymnasiet och hade på känn att jag inte skulle hitta ett "fast" jobb nog snabbt. Ville då vara säker på att han skulle ha det bra ändå:) Passade helt perfekt för både mig och fodervärden då dom behövde en tillfällig ponny åt yngsta sonen tills han blivit nog lång för deras egen shettis.

Skulle jag lämna ut honom igen kommer det vara för att jag måste flytta för att kunna studera, men förhoppningsvis kommer jag in på distansutbildningen jag vill:)
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

jag har en foderhäst nu och ska ha henne under ett år.

hästen är ett outbildat varmblodssto med en del problem, alltså ingenting att sälja, så för ägaren är det perfekt att jag har henne på foder, då har hon koll på att hon har det bra helt enkelt, och kan vara säker på att hästen inte blir en vandringspokal, inte hamnar på nån italientransport etc. dessutom så kännerägaren en stallkompis till mig så för ägaren är det ganska safe.

Ägaren förhoppning är nu att jag ska köpa henne.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Min kompis ardenner försvann.
Hon lämnade honom på foder, efter ett tag undrade hon hur det gått och då hade fodervärden sålt honom!
De i sin tur hade sålt honom vidare till slakt för att "han va omöjlig att hantera"... eller hur...
Så jäkla hemskt!
Man måste skriva in i kontraktet att varke häst eller fodervärd får flyttas utan att ägaren informeras...

Men herregud! :eek:
Det måste väl någonstans vara olagligt att göra så? Stackars hästägare och stackars häst! :(
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Jag har lånat ut min 5åring (snart 6åring, börjar bli stora damen ;) ) för jag jobbar i Karlskrona och bor egentligen i karlstadtrakten. Pendlar givetvis inte utan bor på jobbet, har ganska speciellt jobb så jag bor liksom på jobbet och jobbar mycket så kan inte ha häst med.
Jag jobbar som soldat i Försvarsmakten så ah fick tyvärr välja bort hästen, kommer som det ser ut nu inte kunna ha tid för häst på flera år det är lite trist men älskar jobbet så vad gör man.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Jag lämnade min halvblodsvalack på foder i somras pga att jag själv skadade mig för några år sedan och har haft svårt att komma tillbaka. Jag har kunnat rida ibland, men inte regelbundet. Har haft medryttare, men min häst är lite speciell, inte helt lättriden, så det har varit svårt att hitta någon som hästen känt sig trygg med. Till slut bestämde jag mig för att lämna på foder, då jag måste få tid på mig att komma igen och hästen behövde träning.

Han står nu i större stall med ridhus, 2 mil från mig, rids och tränas regelbundet. Han är lugn och stabil och fodervärden är jättenöjd med honom. Det har gått över förväntan, och jag kan åka och hälsa på när jag vill. Känns jättebra, och jag är beredd att låta henne ha honom kvar ytterligare ett år om hon vill.

Min häst är 11 år och jag har haft honom sedan han var liten, jag känner absolut inte att jag vill sälja honom. Längtar tills jag kan rida honom igen, samtidigt som det är skönt med en paus.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Jag lämnade ut min häst på foder första gången våren 2009, för då flyttade jag ett år till Irland. Sedan kom jag hem sommaren 2010, och då hade jag åter ansvaret för honom, eftersom kontraktet var skrivet så. Hösten 2010 fick han en ny fodervärd, eftersom jag då flyttade till Malmö för att plugga. Nu till sommaren går kontraktet ut igen så då blir det vi två igen under sommarmånaderna.

Min häst är nu 23 år och för det första så vill jag ha kontroll över hur han har det och var och hos vem han är, för det har jag lovat både mig själv och hästen; hos mig är han kvar tills han tar sitt sista andetag. För det andra så skulle det säkert vara svårt att sälja en så pass gammal häst, även om han är i toppenskick... Men men, han är the love of my life och jag vill veta att han har det bra! Därför är fodervärdsalternativet superbra, för då har man den kontrollen.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

jag har lämnat ut min ponny på foder. jag började gymnasiet i höstas och flyttade då hemmifrån om än bara mil. men jag kände att jag inte skulle hinna med honom. dom senaste två (?) sommrarna har en tjej lånat honom. min svägerska bor och har ett stall på samma ort som jag går gymnasiet på.

Så hon ville ha honom till lite lektioner och så frågade vi tjejen som lånat honom om hon ville ha honom på foder, ett år till att börja med.

så nu står han där och jag får rida och hälsa på honom så mkt jag vill, + att jag gar väldig koll hur det är med honom.

han lämnades ut på foder i stället för att säljas för att jag ska kunna få tillbaka honom om några år eller efter gymnasiet i alla fall :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: mars
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 744
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 400
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp