Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

M

MamaJustify

Funderar ev. på foderhäst istället för att köpa häst som första häst. Skulle vara intressant och roligt att höra av er som lämnat ut era hästar på foder, skälet?
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Jag har min shettis utlånad på foder sedan 3 år tillbaka. Vill ha kontroll över vart han hamnar och det har jag inte om jag säljer!
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Nu har inte jag lämnat ut min häst på foder än, men funderar på det. Jag gör det av hälsoskäl, jag är inte beredd att sälja honom än. Min förhoppning är att hitta någon som kan rida, aktivera honom mer än vad jag kan göra just nu. Men skulle en bra köpare helt plötsligt dyka upp tror jag att det skulle vara bättre att sälja. Att hitta en bra fodervärd kan vara svårt, jag vet många som har haft otur med sina hästar och de har kommit tillbaka väldigt dåligt skötta.
Kanske kan Bukefalos skapa en kategori för intresserade fodervärdar så kan vi som vill hitta en leta bland annonser/eller tvärtom, de hittar oss med fodervärdshästar:idea:
Ex. Jag kan presentera min häst och mig och sen ha en öppen dialog med en eller flera intresserade och på så sätt komma fram till om det stämmer överens. Eller så hittar någon annan sin fodervärd. Om ni förstår hur jag menar?
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Min häst är ute på foder sedan augusti 2010.

Under hösten tappade jag orken. Våren kom, senare sommaren, men den återvände inte riktigt. Jag tog studenten, började jobba heltid, och allt föll omkring mig. Jag var ofta helt slut psykiskt, och snart också fysiskt av minsta ansträngning. Jag fick tvinga mig själv att sadla. Bara jag kom upp i sadeln så gick det bra, men att komma dit krävde mycket av mig. Jag kände att jag var på väg in i väggen, med huvudet före, och det var inte första gången i mitt nitton år långa liv. Mitt sto är ingen häst som mår bra av vila, långt ifrån - hon behöver ridas ofta för att må bra mentalt, för att vara harmonisk och trivas. Min ekonomi har aldrig varit speciellt bra - det har gått, men det är också det. Stressen med ekonomin, tiden som aldrig tycktes räcka till, gjorde att ansvaret till slut höll på att knäcka mig. Jag kände att jag var tvungen att få tid för bara mig, att ha ansvar för bara mig själv.

Jag hade under vintern haft henne ute på annons, och haft en potentiell köpare, men denne blev tvungen att dra sig ur av personliga skäl och jag bestämde mig för att bita ihop. Nu bestämde jag mig - det var dags att göra vad jag borde ha gjort under vintern. Men. Genom ett par nära vänner dök en fodervärd upp: en tjej som visade sig vara helt perfekt, och tyckte mycket om hästen då vi for dit för provridning.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Foderhästar har ju sina fördelar. Du kan fortfarande få tillbaka din häst, kan ha regelbunden överblick över den men slipper den dagliga omvårdnaden.

Trots att jag själv har lite för många hästar har jag en häst på foder här hemma, som fungerar som sällskapsdam åt mina hästar. Ägaren har småbarn och har inte tid för den pensionerade hästen, och tycker det är bättre att jag tar hand om henne eftersom jag har en bra lösdrift, en flock hon trivs i och daglig koll.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

De flesta som lämnar ut på foder gör det för att de behöver vara utan häst under viss period (men sen har tänkt ta hem hästen igen) eller för att de inte vill sälja fast att de egentligen inte har möjlighet att ha hästen kvar. Ofta vill man kunna kontrollera så att hästen har det bra, med diverse regler om hur hästen ska skötas.

Jag gjorde det själv när jag fick jobb på veckopendligsavstånd, tog hem hästen igen sen när jag slutade på det jobbet.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Jag lånade ut mitt kallblod pga graviditet. Hade honom utlånad i 6 månader.

Lånade ut min shettis pga platsbrist/ingen ryttare till honom. Han var ute i 1 år. Såldes sedan.

Lånade ut min ponny pga graviditet/barn. Hon skulle iväg och ridas in. Ska säljas efter sommaren.
Hade planerat långtidsfoder men har insett att jag inte kommer ha tid/ork för ponnyn + 2 småbarn. 1 häst räcker för mig!

Anledning att jag lånat ut shettisen och ponnyn och sålt är kontroll behov;) Ponnyn är född hos mig och shettisen kom från en svår bakgrund innan vi fick honom. Så ville ha koll på honom.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Första gången var att jag vuxit ur ponnyn och ville inte sälja min prins så hamnade han hos grannen tills dess att deras barn vuxit ur honom, sen var han så gammal och lånades ut som sällskap tills dess att han fick somna in.

Andra gången var pga jag skadade mig rejält och inte skulle kunna varken rida eller sköta hästen själv på över 1 år och jag ville inte sälja hästen utan lånade då istället ut hästen tills dess att jag kunde ta hand om denne igen :)

Om jag av någon oförutsedd anledning inte skulle kunna ha min häst kvar så skulle första valet vara att låna ut hästen tills att läget ändrat sig och jag kan ha hästen igen.

Jag har svårt för att göra mig av med djur, jag fäster mig så vid dom.
Om jag säljer min bil så kan jag köpa en likadan senare om jag vill.
Om jag säljer hästen så kan jag köpa en annan häst senare men chansen att jag kan köpa samma häst är ju oerhört liten.. Och som vi alla vet är det oerhörd skillnad mellan olika hästar även om de är av samma ras.
Däremot är det väldigt liten skillnad mellan 2st Saab 9-3 från 2010 med samma utrustning..
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Lånade ut en av mina tre hästar i augusti pga graviditet, de två jag har kvar är en unghäst som inte rids än och en tävlingshäst som inte har något emot lite ledighet och kan stå två veckor för att sedan skritta en runda utan att flyga i luften, till skilnad från den jag lånat ut :p

Det är en young rider som lånat henne och det fungerar verkligen jättebra! Vi skrev kontrakt på 1 år först, men redan i december sa jag att de inte behövde räkna med att lämna tillbaka henne då om de inte ville. Reaktionen från ryttaren var tårar i ögonen :love: Just nu känns det som att de två jag har hemma räcker för mig, så vi får se hur länge den tredje stannar hos fodervärden :)
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Nu har inte jag lämnat ut min häst på foder än, men funderar på det. Jag gör det av hälsoskäl, jag är inte beredd att sälja honom än. Min förhoppning är att hitta någon som kan rida, aktivera honom mer än vad jag kan göra just nu. Men skulle en bra köpare helt plötsligt dyka upp tror jag att det skulle vara bättre att sälja. Att hitta en bra fodervärd kan vara svårt, jag vet många som har haft otur med sina hästar och de har kommit tillbaka väldigt dåligt skötta.
Kanske kan Bukefalos skapa en kategori för intresserade fodervärdar så kan vi som vill hitta en leta bland annonser/eller tvärtom, de hittar oss med fodervärdshästar:idea:
Ex. Jag kan presentera min häst och mig och sen ha en öppen dialog med en eller flera intresserade och på så sätt komma fram till om det stämmer överens. Eller så hittar någon annan sin fodervärd. Om ni förstår hur jag menar?

Hmm vad obehagligt med oseriösa fodervärdar...

Ja en bra ide du kommer med, då skulle man direkt se vad man kan matchas ihop med..
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

För några år sen var det ett program på TV Uppdrag granskning? om en kvinna som lovat att ta hand om ett äldre halvblod och ge det ett livslångt hem. Halvblodet försvann och man kunde spåra det till ett hästslakteri i södra Sverige. Sånt är fruktansvärt:cry:

I god tro lämnar man sin vän för att den ska få komma till ett bra hem och kanske bara vara promenadhäst. Det förekommer faktiskt såna annonser här på Bukefalos, de som så att säga vill ta hand om din älskling och erbjuda ett bra hem och att det går före pengar. Men av den anledningen kan det vara bra att lämna på foder först för att ha koll på hur hästen får det. Om man har tveksamheter att sälja, för det kan vara som många nämner en period som man har svårt att ta hand om sin häst.

Jag svarade på en annons, en kvinna som vill "ha" en foderhäst, eller låna för ett längre tag eller så att säga "köpa". Hon ville hämta min häst på momangen, idag. Hon har fortfarande inte ringt och pratat med mig:confused: Jag vill varna för dessa, kanske någon mer som svarat på denna annons?
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Jag lämnade ut min förra häst på foder. Anledningen var ryggproblem. Han var bara 5½ och krävde en hel del stimulans. Jag försökte länge med medryttare mm innan jag tvingades inse att skulle jag få en chans att bli bättre behövde jag en totalpaus från hästen. Jag hade köpt min drömhäst som 3-åring och det var på livstid så att sälja fanns inte i tanken alls.

Jag gjorde många missar när jag skaffade fodervärd. Nummer ett var att jag skickade iväg honom för långt bort vilket omöjliggjorde täta besök. Nummer två var att jag förlitade mig på färdigtryckt fodervärdskontrakt. De är jättebra som riktmärken men slår det slint så måste man vara beredd att ta en kostsam strid i rätten som kan ge noll kronor i utdelning. Jag rekomenderar att man har vite på vad de olika kontraktsbrotten är värda. Då är det lättare att få betalt för kontraktsbrotten.

Sen tror jag inte att fodervärdar är sämre hästfolk än hästägare. Men det blir väldigt tydligt när en fodervärd missköter sig. Vem rapporterar när saker går som det är tänkt? Ingen. Det är ju när det går åt pipan som trådar startas för tips mm så därför ser man mest den sidan. Jag tror det finns minst lika många rötägg till hästägare i egna stall runt om i sverige. Men insynen i dessa stall är ofta minimal och därför hör man inte så ofta om kassa hästägare.

Jag har varit fodervärd själv 3 ggr. Den sista hästen äger jag nu. Jag har haft tur med mina "ägare". Men jag har några enstaka vänner som råkat ut för minst lika skrupelfria hästägare som sett chansen att dumpa trasiga problemhästar på någon annan. Därför är bra kontrakt och täta besök bästa försäkringen för båda parter. Men över lag har fodervärdslösningen varit positiv för båda parter i de fall jag har haft omkring mig.

Att vara fodervärd är en briljant lösning i mina ögon om man kanske inte är helt redo att köpa häst på livstid. Trots att det gick år pipan med min första häst skulle jag kunna tänka mig att lämna ut min nuvarande på foder om det krävdes. Jag skulle bara göra det lite annorlunda.

Lycka till med hästletandet // Voff
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Noak- den kvinna du pratar om håller fortfarande på. Det var bara några veckor/någon månad sen jag läste här på buke om en foderhäst som försvunnit.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

när jag lånat ut min häst har det varit pga tidsbrist och eller av ekonomiska skäl
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Noak- den kvinna du pratar om håller fortfarande på. Det var bara några veckor/någon månad sen jag läste här på buke om en foderhäst som försvunnit.

Det var fruktansvärt att höra. Hoppas vi är många som uppmärksammar detta. Man tror att man träffar likasinnade och att de kommer att älska min häst lika mycket, men ack så man kan bedra sig. Jag tycker denna tråd är viktig. Bra att veta andras erfarenheter. Jag ska nog tänka mig för.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Tack!:)
Ja det gäller ju att vara noga med både kontrakt och annat.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

*kl*

Vi har precis lånat ut vårt avelssto då hon går gall i år och tiden inte finns att hålla igång henne. Så länge hon är dräktig/har föl trivs hon med livet, men när hon inte har det vill hon också ha en sysselsättning.
Ev ska hon betäckas i sommar men åker i så fall tillbaka till fodervärden tills det närmar sig fölning.
Utlånas som "hobbyhäst" till promenadridning och pyssel.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

KL

Skulle börja plugga och hade bara tid/råd med en häst isf. Blev inget plugg, men hästen trivs så bra hos fodervärden, och fodervärden med honom, så han har fått stanna där på obestämd tid.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

KL

Skulle börja plugga och hade bara tid/råd med en häst isf. Blev inget plugg, men hästen trivs så bra hos fodervärden, och fodervärden med honom, så han har fått stanna där på obestämd tid.

Tur det finns solskenshistorier också:) Håller med om att det är en jättebra idé om man av någon anledning måste/behöver låna ut sin häst ett tag.
 
Sv: Varför har ni lämnat ut era hästar på foder?

Ja det va det absolut värsta beslutet att fatta. Speciellt eftersom hästen i fråga är väldigt speciell, lite temperment och inte helt lättriden, och som ryttare måste man tackla honom på rätt sätt. Trodde aldrig jag skulle hitta någon, men nu har jag världens underbaraste fodervärd! Hon älskar honom över allt annat:) Nu är det nog något av det bästa jag gjort:)

Är verkligen glad att hon har honom, hon håller mig uppdateradom allt som händer, hon bor bara 4mil bort så jag kan hälsa på hur ofta jag vill, vi brukar åka på samma tävlingar osv osv.

Man har ju hört skräckhistorier! :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har funderat på det här med att ha häst i en ekonomisk kris, klarar man det om man bor själv och har en medelinkomst? Tycker också...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 925
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp