Bukefalos 28 år!

Varför inget tävlingsupplägg liknande meistaradeildin i Sverige?

Brolinskan

Trådstartare
Har funderat en del på det under de senaste veckorna. Meistaradeildin är en tävlingsform här på Island där man tävlar i (sponsrade) lag (om 3+reserv), under försäsongen (dvs, nu) ett visst antal gånger med en tävlingsgren per kväll. Tävlingarna går ex på torsdagar, varannan vecka och pågår under nästan tre månader. Tror det är sju tävlingar. Det är bara ryttaren som är med i laget om man använder således olika hästar beroende på gren. Tävlingarna är i stort ridhus på en och samma plats varje gång och vad jag vet så är det två stora omgångar här på Island, en i norr och en i söder. Men jag vet att även mindre klubbar har egna tävlingar med samma upplägg. De två stora filmas och man kan se det live-streamat på deras hemsida mot en mindre kostnad. Det finns hur mycket som helst att berätta om konceptet, men jag är inte tillräckligt insatt.
(Den som vill läsa mer om de isländska tävlingarna kan kolla här: http://www.meistaradeild.is/)

Men, jag och vänner till mig har funderat över varför den här idén inte har spridit sig till Sverige. Givetvis skulle det behövas fler "omgångar" i ett så stor och avlångt land som Sverige, men i de hästtätaste områdena borde det ju gå att få till några lag? Kanske skulle det inte bli lika "mästar-tätt", här är det lite the best of the best som är med i de olika lagen, men spelar det någon roll?

Jag för min del skulle tycka att det var ett roligt sätt att komma ut med hästarna på försäsongen, känna på formen, utan att behöva boka upp varenda helg hela året. Dessutom är lagtävlingar roliga.

Vad tror ni, finns det någon "marknad" för en sån här tävlingsform hemma i Sverige? Man måste givetvis anpassa format efter möjligheter, men de ryttare som jag känner som är med och tävlar säger att det är väldigt roligt och när jag var där var det det helt knökfullt med folk på läktarna.
 
Sv: Varför inget tävlingsupplägg liknande meistaradeildin i Sverige?

På södra sidan är de med lag, på norra är de bara meistardeild i den meningen att de är bara runt 18st ekipage med i varje omgång (samma varje gång) och de tävlas om att komma med (12st översta i sammanlagda poängen över alla grenar går vidare från år till år och de sista 6platserna tävlas det om. Jätteroligt att titta både på södras och norras, bara bra hästar med (nästan).

Annat som vi har är ju helt enkelt bara ridhustävlingar (för vem som helst) på vintern för att komma igång och veta hur man ligger till. Vilket är kanonroligt och då blir säsongen längre och hästföreningarna kan få in mer pengar - fast kanske lite mer utspritt... :)

//Petronella
 
Sv: Varför inget tävlingsupplägg liknande meistaradeildin i Sverige?

Åh Petronella, jag hade hoppats att du skulle hoppa in och klargöra lite. Tack! :)
Har mest koll på södra sidan, tog bara för givet att det var samma upplägg på norra. :o Överlag upplever jag att det är en mer levande hästkultur här på Island, men det borde gå att dra igång något liknande i Sverige, hoppas jag!
 
Sv: Varför inget tävlingsupplägg liknande meistaradeildin i Sverige?

Jag tror att det bla är avstånden som gör det. Halldór Gudjónsson (isländsk tränare som bott på västkusten i ett år) sa i en intervju att en av orsakerna till att de flyttade tillbaka till Island var att avstånden var enorma och att man fick åka i flera timmar för att tävla.
Vi som bor i Norrland tycker nog att avstånden på västkusten inte är så stora.

Men i Mellansverige borde det väl gå att få till ngt. Du får väl undersöka intresse och sätta igång!:idea:

Islandshästkulturen är av naturliga skäl mkt mer levande på Island än här (åh vad jag längtar tillbaka ibland) men jag tror att när det gäller "vanliga" hästar annordnas mkt mer tävlingar och andra aktiviteter i olika former året runt.
 
Sv: Varför inget tävlingsupplägg liknande meistaradeildin i Sverige?

Jag vet att det diskuteras lite om det ska anordnas någon slags regionstävlingar i höst/sensommar där man kan kvala sig vidare, men i övrigt tror jag att SU just nu fokuserar på att utveckla och få upp intresset för Gaedingakeppni i Sverige.

Tycker dock själv att inomhus-försäsongstävlingar låter kul. Just det avslappnade formatet att köra en vardagskväll är ju också väldigt tacksamt för oss som har mycket för oss på helgerna... Gyda har ju kört liknande ett par år med endagarskvaltävlingar där deltagarna kvalificerar sig till final mot slutet av perioden.

Konceptet Lag-tävling skulle jag också gärna se mer av, superkul!

Men gäller ju att folk dels orkar dra igång något och dels att folk dyker upp sen när det kommer till kritan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp