Varför just Fjording? Irriterande fråga...

Jag älskar alla raser!
Det är bara försöka att inte bry sig när folk pratar.
Jag har varit medryttare på isläning, nordis, fjording, dartmoor och nu har jag ett halvblod!
/G
 
vissa människor har helt enkelt problem med andra hästraser än ens egen, likadant med VBL som ridhästar... *suck*
 
Jag känner igen det där

Jag känner igen det där och jag tror att det funkar åt alla håll.
Men jag tycker inte man ska se ner på någon ras utan mer se på det positiva på dem. Fördomar finns åt alla håll, inte bara fjordingar. Det finns de som har oerhörda fördomar mot de som har dubbla raser eller så i sig.
Det gäller bara att stå på sig och verkligen tro på sig, sitt val och sin häst, så kommer man alltid vara en vinnare oavsett vad de andra säger.
Hästar / ponnyer som har en ryttare som tror på den över 120 %, kan man ibland se uträtta mirakel :rofl:

Stå på dig vännen!! Du är en vinnare oavsett vad alla andra säger om din häst och dig! ;)
 
Jag har möts av samma sak i alla de år jag har haft min häst.
Jag har alltid fått försvara Teddie inför andra ryttare.
Jag tycker att det är jätte jobbigt, det är lugnare nu än förut.
Jag vet ärligt talat inte varför folk har sånt problem med fjordingar.
Tråkigt tycker jag...
:mad: :crazy:
 
Förlåt mig men denna rasfixering alltså.... Hur man kan säga att man avgudar travare? Alla hästar är väl individer?
Jag har haft hand om både fjording, travare, fullblod och hbl och äger i dag ett hbl, men jag skulle aldrig säga att alla halvblod är underbara? Nej för tusan.
Jag köpte häst efter hjärtat och ändamål. Även om jag nog är lite extra förtjust i halvblod tycker jag inte om ALLA halvblod och bara halvblod.

Riktat till alla.
 
Jag vill ha halvblod för att jag vill tävla och träna dressyr.
Om jag hade familj och ville ha en go familjehäst som jag och barnen kunde rida samt köra, rida lättare klasser dressyr och småhoppa skulle jag mycket väl kunna tänka mig en fjording! Dem fjordingar jag träffat har varit lugna och trevliga. Och söta!!!
 
Anledningen till att de flesta som jag känner inte gillar fjordingar är för att de, liksom jag själv, inte har possitiva erfarenheter av dem. Alla fjordingar som jag träffat på, ett 10 tal, har varit helt omöjliga att rida och handskas med på "normalt" sätt. Oerhört istadiga och tjurskalliga. De flesta har inte ens gått att leda i grimma och grimskaft för de har helt sonika bara rusat i väg! Fjordingar är enligt mig klövjehästar och inga ridhästar i den bemärkelse att de PASSAR för ridning. Sedan GÅR det att rida dem men RIDBARHETEN är det inget bevänt med om man jämför med hästar som har avlats för ridning.
Vill du ha en fjording så får du skaffa det, men du får nog räkna med att många "ridnissar" kommer att rynka på näsan åt dig. Men det du kan gör för att tysta "oss" är ju helt enkelt att tävla och vinna över "oss" med din fjording! Den som vinner är ju bäst!
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Fjordhästar var en av de första hästraserna att avlas för ridning, synd att du är så illa påläst att du har missat det...
Synd också att du är så pass okunnig att du inte känner till att hästar blir som man gör dom.
Du har träffat ett 10-tal fjordingar säger du, jag har träffat flera hundra. Ingen av dom jag har träffat har varit så som du beskriver, men en handfull har varit felhanterade och därför rätt starka och oregerliga. Jag vet dock hur man hanterar hästar och har aldrig misslyckats med att få dem att göra som jag vill.
Fjordingar är för smarta för att gå och inte göra någonting, får dom inte stimulans så skapar dom den själva. Dessutom är dom smarta nog att utnyttja människor som är okunniga.

Min häst är definitivt inte svårare att hantera än några av de andra hästarna i stallet, dessutom är hon högre utbildad än de flesta av dom och har helt klart mycket fler tävlingsmeriter. Dessutom har hon bidragit med upp till 35 000:- per år till sin egen stallhyra.
Jag kan med säkerhet säga att du inte känner en häst som kan mer, har fler meriter och är mer lättlärd ochvillig än min häst.
Tycker att det är jäkligt trist att du tycker så och skulle gärna vilja överbevisa dig. Dock har jag tävlat min häst i nästan 20 år och ändå bara nått ut till en promille av dem som tycker som du och många av dem erkänner inte ens för sig själva att jag och min häst är bättre än dom.
 
Du ska veta att dt inte bara är fjordingar som blir trackade... Jag har två ponnyer, en vallack o ett sto. Mitt st är en rätt ädel korsning (50% fullblod, 25% arab och 25% russ) och dom flesta tycker att hon är vacker och "ooohhhh hon måste vara helt underbar o rida!" och så vidare... Min valack däremot är islänning/russ (ser ut som en liten vit fjording) och visst dom säger "söt ponny" mn så kommer resten "asså vad kan han egentligen? hoppa 30 cm eller?" "kan han gå på tygel över huvudtaget??" och så vidare.. Faaan, va förbannad man blir! Bara för att han är lite grövre så älskar jag väl honom lika mycket som mitt sto, trots att hon är ädlare! Fast iof, kan jag ju ge rätt bra svar på tal eftersom han o ja har ridit FEI dressyr ihop o hoppat en meter, men iallafall? Så jävla rasdiskriminerande! :mad:
 
Jag har haft fjording i fem år nu och har blivit "frälst". Men visst får man konstiga kommentarer och man känner sej inte lika "fin" när man talar om att man har fjording för dom som har hbl..
:(När jag skulle skaffa mej min andra häst i år, för att den andra skulle vara mammaledig, så var jag inne på ett halvblod, men när det väl kom till kritan kunde jag inte tänka mej nåt annat än en fjording iallafall! Så nu har jag två underbara, vackra, snälla fjordflickor! :love:
En rolig sak till: Min mamma har sparat en gammal faktaplansch från 60-talet skulle jag tro, om hästar. Där kan man läsa om de olika hästraserna, bla hbl, fullblod, travare mm. När man kommer till fjordingen så står det självklart vilken allroundhäst den är och sen "fjordingen anses även klokare än andra hästar i allmänhet"!
Den planschen har vi hängt upp i sadelkammaren! :bump:
 
vad roligt! :) Ja var hos min moster igår, o dom har ju fjording.. behöver jag säga va ja gjorde hela kvällen?? :D
 
Sv: Re: Varför just Fjording? Irriterande fråga...

Cutie skrev:
Vem är det som är fördomsfull? Hur tror du det känns för oss som har halvblod att alltid bli påhoppade med både det ena och det andra? Så innerligt trött på att alltid halvbloden som ska få ta all skit! :mad:

//Cutie -stolt halvblodsägare

vadå att halvblod får all skit.. de får de väl inte??
de är ju de vsanligaste häsyarna.
ja har ALDRIG hört ngt om de :devil:
 
Sv: Varför just Fjording? Irriterande fråga...

Kan bara säga...har ridit både goda och sämre representanter för rasen.

Den ena var mjuk och fin att rida och bjöd friskt framåt utan för dens skull vara svårreglerad.Hoppade även några studs med henne och hon tvekade aldrig.

Den andre var en ytterst envis och svårreglerad sak som helst av allt vill få av sin ryttare för att sedan sticka hem(men där blev en kamp mellan två åsnor kan man säga).Den var helt okänslig i munnen och för skänklarna.

Många gånger sitter det nog i grund och botten vem som uppfostrat och ridit in dessa hästar.Det blir nog många gånger "gör det själv" hästar.

Ps...jag har sett en fjordingvalack hoppa 1,45 !Såg ganska roligt ut - men han var tapper!
 
Sv: Varför just Fjording? Irriterande fråga...

Tror inte man slipper det där oavsett ras. Själv har jag shetland och halvblod. Vad tror du man får höra när man är vuxen och har shetland?

Vad ska du med dom till? Du är ju för stor för en shettis! Skaffa en ridhäst istället. :smirk:
 
Sv: Varför just Fjording? Irriterande fråga...

*lånar knapp* (eller vad dom brukar skriva)

Hur kommer det sig att så här gamla trådar vaknar upp helt plötsligt? :)
 
Sv: Varför just Fjording? Irriterande fråga...

har exakt samma problem -fast jag har shettis! frågor som "när ska du skaffa en riktig häst" o "vad ska du med den till" det är vardagen det!! :(
ang. fjordingar så är det underbaar hästar med bra psyke dock en häst som inte skulle passa mig, men man kan ju vara fördomsfri ändå :)
 
Sv: Varför just Fjording? Irriterande fråga...

Ja. Mitt svar är enkelt. Har man blivit förälskad så har man. Det finns ingen vackrare häst än fjordhästen i mina ögon. Den är och förblir NR 1.
Jag har svårt att se några begränsningar på den rasen (ur mitt perspektiv), men däremot kan jag rabbla upp en hel del som gör att jag begränsar mina hästar!
 
Sv: Varför just Fjording? Irriterande fråga...

Skuggfaxe12 skrev:
Oj jaså det var en gammal tråd. Läste inte så noga!
:D

men däremot kan jag rabbla upp en hel del som gör att jag begränsar mina hästar!
Ja du där brister det nog för de flesta av oss dödliga :D
Sen att jag kan ställa mig bland de sämsta ryttarna det är ju en annan sak :crazy:
Huga buga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp