Varför kan jag inte bara plugga?!

Ackela

Trådstartare
GAH! Blir så trött på mig själv. Jag läser en kurs på distans just nu som väl kanske inte är jätteintressant men den funkar. Jag får skriva och det är ju det jag gillar. MEN, ändå tar jag mig inte för att plugga?! Jag gör ALLTID uppgifterna i sista minuten och det har väl funkat genom grundskolan och gymnasiet men nu när det är en högskolekurs funkar det nog inte så länge till.... :meh:

Ni som är likadana, har ni några tips? Vad gör ni för att verkligen ta tag i det i tid? Jag försöker planera är jag ska plugga men det blir antingen att jag gör något annat eller bara sitter där och gör... inget vettigt... Jag jobbar ju också så jag har inte all tid i världen vilket betyder att när jag väl har tid så BORDE jag verkligen plugga. Problemet är inte att jag har svårt för uppgifterna utan helt enkelt bara att jag har kass självdisciplin. Det sjuka är att jag vill verkligen plugga och tycker att det är kul men ändå gör jag såhär... :arghh:

Alla tips mottages tacksamt :nailbiting:
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Ja jag kan väl ha lite samma problem ibland, men när det drar ihop sej inför tenta eller inlämning så är "motivationen" alltid rädslan att få en omtenta om jag inte pluggar tillräckligt.

Men annars är det väl bra att lägga ifrån sej mobil och inte ha massa saker som distraherar och verkligen försöka vara sträng mot sej själv, eller köra med belöningssystem, är ju lite olika vad som fungerar bäst :)
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Jag är exakt likadan! Nu pluggar jag inte längre, men ska kanske göra det igen i höst. Det som funkar bäst för mig är:

1. Sitt någon annanstans! Jag har ett favoritcafé att sitta på, som är jättemysigt och det är rätt vanligt att folk sitter där och jobbar/pluggar. Annars så funkar alltid bibliotek, men undvik att sitta hemma om du kan. Och om du måste sitta hemma, ha en specifik arbetsplats där du bara pluggar, vill du slösurfa så måste du flytta dig därifrån.

2. Att ha pluggsällskap är guld värt! Behöver inte plugga samma sak, utan grejen är att det motiverar att någon annan pluggar. :)
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

skamt at sidan, for mig funkar det battre om jag lagger in tid pa schemat da jag far ha fritid. Annars sitter jag och stressar hela tiden och far inget gjort och distraherar mig sjalv med typ en film eller baka eller nagot. Mycket battre nar jag vet att jag far ha tid ledigt da allt stressigt inte ska tankas pa :)

beroende pa vad det ar jag pluggar sa funkar olika saker också :) calculus kurserna just nu vill jag gora, men dem funkar mycket battre hemma an pa kontoret. Daremot funkar dataanlysen battre pa kontoret med kollegor runtomkring, lasning vet jag inte vart den funkar an! (det funkar alltid battre nar det ar pa papper for mig, men jag kan inte skriva ut sa har mycket sa jag maste lara mig att lasa digitalt och lasa klart hela dokument. Jag blir for exalterad over nagot i texten, det ar latt att ga online och ladda ner referenser eller soka pa softwares och helt plötsligt ar man distraherad :o)
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

hahaha ja det ar det nog :D fast nar jag var i sista aret pa kandidaten sa fick jag radet av en ny-exad elev "you always get more done with a glass of wine, but be careful, after half a bottle you are at the your best. After the whole bottle it just goes downhill."
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Är på VillageGirls idé; nytt ombyte, exemplevis ditt lokala bibliotek! Studera hemma var värdelöst för mig.

Sen fick jag alltid göra en "deal" med mig själv, 1 timmes plugg= 15min "fritid", exempelvis.
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Jag är likadan. Jag har superlätt för plugg, men jag får ändå aldrig tummen ur. De tråkigaste saker, som dammsugning, blir plötsligt oerhört intressanta när man har en uppsats att skriva!
Jag ska faktiskt ta till mig av tipset att ha ''en pluggplats'' där jag bara skriver.
Annars läste jag en grej om studieteknik en gång, 25 minuters plugg, 5 minuters paus osv, och var tredje timme en halvtimmes paus. Det har räddat mitt matteplugg iallafall, jag tycker att det blir lättare att motivera mig när jag kan kolla på klockan och tänka ''bara en kvart kvar'', ''bara fem minuter kvar'' osv.
Det känns mer överkomligt när jag bryter ner det än om det bara är ett stort, abstrakt tidsspann som varken har början eller slut.
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Struktur är mitt tips.

Jag har ett schema med vilka inlämningsuppgifter med när de ska vara klara. Tex inlämning A ska vara klar senast vecka 13 osv.Allt eftersom stryker jag över så det minskar. Annars skulle jag skjuta upp mina studier oxå :o
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Grymma tips, tack alla! Haha som någon skrev så har dammsugning och annan typ av städning plötsligt fångat mitt intresse ;) Har även kollat på x antal filmer (vilket jag typ aldrig tar mig tid att göra annars), rensat garderoben, gjort plötsliga besök hos mamma, varit ute och gått med hunden (åt mamma, för att vara snäll eller för att hon inte har tid såklart, iiiiiingen annan anledning :angel:) och ja, diverse andra onödiga saker :meh:

Men biblioteket har jag faktiskt varit inne på, det känns som att det kan funka. Får man dricka vin där? :idea: Närå, får prova vingrejen hemma... Men visst får man våldgästa bibliotek och sitta där fast man inte läser deras böcker? Hej-det-var-länge-sen-jag-var-där... :o
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Jag har i högstadiet och gymnasiet varit en sista veckan/sista minuten-pluggare, och konstigt nog funkade det ju helt okej under alla åren:D

Men nu har jag börjat läsa ett program på distans (några inneveckor ibland) och insett att det är mycket roligare att lämna in uppgifterna i god tid innan deadline och vara helt ledig mellan uppgifterna då, istället för att göra som i gymnasiet: vara "ledig" i några veckor och sedan stressgöra en text/uppsats eller liknande.
Nu gör jag uppgifterna så fort som möjligt, för då har jag ledigt "på riktigt" tills nästa ska in och har då tid att göra vad jag vill (tex jobba extra, pengar är kul att ha) och slipper ha ångest över att det bara är en dag kvar till deadline.

Så min motivation (förutom att jag pluggar nåt jag är intresserad av) är att jag hellre slappar/jobbar/gör vad som helst när plugget är klart, då blir det ju nästan som en belöning för att man är klar, istället för att man måste plugga som ett straff för att man sköt upp det. Det är liksom sjukt skönt att ha kryssat över alla uppgifter i studiehandledningen nästan två veckor innan nästa innevecka börjar! :)

Ehehe, långt det blev :p, men men: ett annat lite mer kortsiktigt tips som funkar för mig är att äta godis :angel:, typ att ska jag läsa en miljon sidor i en bok så får jag äta godis samtidig. Ätbar motivation funkar så gott som alltid för min del :bump:
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Haha och jag som är inne i en godisfri period...... annars kan jag se att det skulle funka ett tag i alla fall ;) förstår hur du menar med att vara ledig, en vecka gjorde jag klart en uppgift på torsdagen fast den kunde väntat till söndagen men det var otroligt skönt att slippa tänka på det den helgen! Ska verkligen försöka bli bättre. Ska väl börja med analysen nu kanske..... som ska vara klar på söndag.... som ska vara på 2½ sidor.... och jag ska jobba i veckan också.... jaja, det drabbar ju bara mig ;)
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Gick de två sista åren på Korrs distansutbildning, det jag lärde mig är i stort sätt samma sak som när man letar efter hus: "Location, location, location".

Lämna mobilen någonstans och bestäm dig för vad du ska göra, ignorera ursäkterna som "Jag kanske borde tanka energi", "svara sms innan jag...", "... stängde jag av spisen". Luktar det rök så vet du. ;) Ställ dig upp varje timme och sprattla runt lite - det hjälper, känns lite konstigt men det hjälper.

För mig har det alltid fungerat bättre att sitta på biblioteket, instrumental musik i öronen (Maggot brain - Funkadelic :D) och sedan skriva frågor på att jag läser. Alla pluggar olika, men jag måste jobba med texten. Har du redan en uppgift, dela upp den dag för dag och låt inget interfere. När man väl kommer in i det så blir det lättare och det går bättre att koncentrera sig.

Keep up the good work! :)
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Vänthallen efter incheckning på flygplatser! :D

Nåja, är kanske inget lysande tips för den som inte är ute och far fyra-fem dagar i veckan. Men det är helt seriöst den plats jag pluggar absolut bäst på. Där och på tågresor. Ställen där man är låst till en plats och där det inte finns någonting att avleda sig med. Jag gillar också att ha lite liv i bakgrunden, sitter mycket hellre på caféer än på knäpptysta bibliotek. Av någon anledning pluggar jag bättre kring människor som inte pluggar :p

Sen är det där att plugga i grupp svårslaget. Är ju svårt när man läser på distans men du har ingen annan (ambitiös och disciplinerad) student i din vänskapskrets? Det där dåliga samvetet man får när man är den enda som inte pluggar är ganska effektivt ibland.
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Jag har ett par till som också pluggar men jag tror att det snarare skulle påverka oss negativt om vi satt tillsammans ;)
Kan tänka mig att det är skönt att plugga på tåg men jag åker inte tåg SÅ ofta så att det är en hållbar plan, men jag kanske skulle tågluffa runt i länet och se om jag får något gjort då ;)

Idag fick jag tillbaka respons och betyg på den första uppgiften vi gjorde och jag fick högsta betyg så nu blev jag lite mer peppad :D

Imorgon och helgen blir pluggdagar, men eftersom att jag har en långdragen förkylning just nu så passar det ändå ganska bra. Kanske ska skaffa lite vin också då och se om det funkar, fast jag gillar ju egentligen inte vin höhö... :cool:

Tack alla ni snälla som kommer med tips, jag behöver detta! :)
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Hade samma problem, för mig funkade det bäst att i början av varje kurs göra upp ett schema över exakt vad som skulle göras varje dag. Jag var väldigt generös med tiden för att hinna läsa i lugn och ro (läser sjukt sakta). Och la inte upp för långa dagar. Hellre bli färdig i tid än att behöva stressa i slutet.
Sen var jag noga med att försöka komma ut, typ gå och köp ett äpple.

Allra bäst var att plugga ihop med någon som hade bra disciplin. Jag pluggade mycket med en som var precis som jag, och det var hos trevligt att fika och snacka skit, men vi hade nog fått mer gjort med nån som piskade oss lite. Gick dock bättre att plugga med henne än helt själv, och på nåt jäkla sätt lyckades vi liksom ändå prestera när det väl gällde.
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

*kl*

Jag läser min åttonde termin på universitetet nu och har haft extremt lite schemalagd tid i princip hela utbildningen... jag har därtill superdålig självdisciplin ända fram tills jag VERKLIGEN måste göra något för att hinna till deadline och är bra på att hitta på annat (började tex. följa Doctor Who slaviskt under min c-uppsats, smart drag att välja världens typ längsta serie med sisådär 800 avsnitt i bagaget... verkligen :meh: ).

Jag har dock konstaterat att:
- Jag behöver belöningar! I fysisk form och efter omfattning på prestation. Kan vara allt från en tur i favoritbutiken till ett nytt nagellack eller en godispåse eller en resa. Jag inkasserar inte alltid mina belöningar, men jag måste veta att jag tillåter mig själv att göra det om jag vill.
- Jag kan inte sitta hemma när det krisar, då åker jag in till biblioteket eller ett café.
- Jag skriver bäst på nätterna, så det är ingen idé att försöka hålla ett klokt dygn inför en stor deadline. Då får jag låta kroppen bestämma dygnsrytmen och maximera de timmar när jag är som mest produktiv.
- Jag ÄLSKAR listor, alla typer på alla vis. Skriver därför listor med datum för deadline där jag varje vecka listar i kalendern vilka grejer som måste bli klara den veckan för att sedan disponera dagarna som det passar bäst utifrån andra bestämde grejer. Sedan skriver jag även listor för dagen och morgondagen i en app på mobilen där mer specifika grejer bockas av (tex. så kan det i kalendern stå att "deluppgift 3" ska göras under veckan och på tisdagens lista kan det stå att jag ska "skriva rent inledning" samt "skriva metod". Då ser jag mina framsteg varje dag och blir lite mer motiverad.

Kontentan är väl att man får prova sig fram och lära sig hur man själv fungerar, jag trodde inte heller att "sistaminuten"-prestationer skulle räcka på universitetet men insåg sedan att det i många fall gör det. Så när tiden kör ihop sig eller motivationen bara inte finns där (för även om jag älskar ämnet och är superpeppar inför delar av det så kan jag inte älska ALLA kurser och ALLA delar, vilket jag har fått jobba lite med att acceptera och bara kunna släppa och göra det bästa av) så gör jag hemtentor på någon dag eller pluggar i panik sista kvällen. För mig är sällskap ett big nono för jag får ännu mindre gjort då.

Men nu måste jag återgå till att skriva rent en föreläsning inför nästa tenta :angel:
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Att sitta på universitetsbiblioteket har funkat bra för mig. Det ska helst vara ett ställe där man verkligen måste plugga, där det måste vara helt tyst och man skäms lite om man inte pluggar.
 
Sv: Varför kan jag inte bara plugga?!

Ingen tröst. Jag fortsätter i samma stil - pluggar i sista stunden till tentorna :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
10
· Visningar
1 489
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 536
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp