VARFÖR KLIAR DET?!

Mela99

Trådstartare
Håller på att bli galen.. Gaaaaaalen!!

Började med att det kliade lite då och då lite här och där för någon vecka sedan. Blev sen mer och mer, mest på kvällarna och när jag låg i sängen. Sen kom en helvetesdag, givetvis när jag var i Oslo (verkar klia mer när jag rör på mig mycket?) - kliade som fan hela dagen, höll typ på att börja grina.

Sedan dess så ptja, kliar mycket och ofta och över HELA kroppen. Inte en millimeter slipper undan. Inte ens öronsnibbar, lixom.

Vet att jag förmodligen borde gå till läkare by now. Har hoppats på att det ska gå över!

Funderat på om det först var för att jag hade torr hud då jag känt mig lite torrare på sistone. Men smörjt mig med rejält fet kräm och blir i princip endast värre. Provat antihistaminer - hjälper icke.

Aldrig varit allergiskt mot något, aldrig överkänslig mot något (vet att man såklart kan bli det dock), inte bytt varken tvål, shampo, balsam, duschcreme, hudlotion, tvättmedel eller sköljmedel etc.

Funderat på skabb.. Men känns som det borde vara ännu jävligare? Förstått att det ska vara fruktansvärt? Men kanske är olika? Ser inga små blåsor el irritation mellan fingrarna. Sambon känner inte av något alls. Smittar väl rätt bra?

Inte en chans att det går att stå emot att klia. Kanske kan stå emot en sekund el två men sen lixom sticker det till rejält och impulserna bara skriker RIV, så benet eller vad det nu är lixom flyger upp automatiskt till och med.

Har INGA utslag, rodnader, prickar osv...

Weeeeird??

EDIT: När jag stod i duschen igår var det förjävligt. Aldrig haft sån klåda i hela mitt liv.
 
Senast ändrad:
En bekant till mig fick sådan klåda när hon var gravid. Har för mig att det hade med levern att göra. Åk till vårdcentralen imorgon är mitt tips.
 
Kolla upp hos läkare och fram tills dess kyl! Värme gör det värre. En vetekudde i frysen att ta fram är sååååå skönt när det kliar!
 
Kan nog vara en god idé att kolla upp hur levern mår :).

Hoppas det går över fort! Klåda är så klaustrofobiskt!
 
Ja är det allergi/överkänslighet så brukar ju antihistaminer dämpa rätt bra. Skulle också kolla upp så det inte är nåt med levern. Har också en kompis som blev så pga levern när hon var gravid.
 
Det låter, som många andra skrivit och med tanke på dina tidigare inlägg, som om det kan vara levern som inte är helt kry. Du borde du verkligen kolla upp det. Du har bara en lever, var rädd om den!
 
Tack för svar!

Ja, jag läste att det kunde vara levern. Är säkert det för hade dåliga värden sist jag kollade upp den. Men det var lixom.. 1½ månad sen? Kände inget då och har druckit myyyycket mindre sen 2 månader tillbaka.

Har även nyligen slutat med Cymbalta. Funderade på om det kunde vara något utsättningssymptom men aldrig hört att man kan få klåda av det. :p
 
Skabb går inte ovanför halsen, har jag fått lära mig. Så du kan nog utesluta det i alla fall. :up:
 
Alltså jag har typ samma problem.
Det kliar som f*n. Men har aldrig sett det som nått som borde kollas upp då jag alltid haft lite eksem.
Men även som dig är det outhärdligt just nu sen en tid tillbaka.
Fast jag får som massa röda prickar (som att huden e irriterad) men det försvinner typ efter en liten stund bara.
Har jag frusit och blivit kall är det som värst!

Vet inte om det hjälpte nått men du e iaf inte ensam :p
 
Tack för svar!

Ja, jag läste att det kunde vara levern. Är säkert det för hade dåliga värden sist jag kollade upp den. Men det var lixom.. 1½ månad sen? Kände inget då och har druckit myyyycket mindre sen 2 månader tillbaka.

Har även nyligen slutat med Cymbalta. Funderade på om det kunde vara något utsättningssymptom men aldrig hört att man kan få klåda av det. :p

Som sagt, kolla upp levern igen och se ifall labvärdena förändrats. Har du gjort ultraljud på den någon gång?
 
Man kan klia rejält av stress och diverse olika psykiska illamåenden också :) Det kan vara en helt normal stressreaktion om det nu inte är t.ex levern då, mediciner eller något du ätit.
 
Ja, jag läste att det kunde vara levern. Är säkert det för hade dåliga värden sist jag kollade upp den. Men det var lixom.. 1½ månad sen? Kände inget då och har druckit myyyycket mindre sen 2 månader tillbaka.
Skulle det vara levern så återhämtar den sig har min doktor sagt. Nu dricker inte jag så kommentaren var av andra skäl, men du gör och minskar du ännu mer så repar levern sig.

Det tar runt en månad för den att bli ok - men doktorn sa att det är inget han säger till alkoholberoende.

Orkar du minska alkoholen ännu mer? Kanske sluta helt?
 
Alltså jag har typ samma problem.
Det kliar som f*n. Men har aldrig sett det som nått som borde kollas upp då jag alltid haft lite eksem.
Men även som dig är det outhärdligt just nu sen en tid tillbaka.
Fast jag får som massa röda prickar (som att huden e irriterad) men det försvinner typ efter en liten stund bara.
Har jag frusit och blivit kall är det som värst!

Vet inte om det hjälpte nått men du e iaf inte ensam :p

Skönt att veta :D Även om jag inte önskar dig samma h-lvete som jag uppenbarligen hamnat i :p
 
Skulle det vara levern så återhämtar den sig har min doktor sagt. Nu dricker inte jag så kommentaren var av andra skäl, men du gör och minskar du ännu mer så repar levern sig.

Det tar runt en månad för den att bli ok - men doktorn sa att det är inget han säger till alkoholberoende.

Orkar du minska alkoholen ännu mer? Kanske sluta helt?

Jo, jag vet ju att den repar sig. Och för nuvarande så hell yeah att jag inte tänker dricka alls på ett tag för att se om det går över! Mycket har jag skitit i till fördel för alkoholen i mina dar, men definitivt inte detta.
 
Låter som samma som jag har. Kommer varje höst vinter och är fruktansvärt. Man tror man ska bli galen.
Jag har inte heller sökt för det.
Men har lärt mig under åren att hålla det i någorlunda schack genom att sola solarium någon gång i bland. När jag känner att klådan börjar komma så solar jag en till två ggr så klarar jag mig ett tag igen.
Har även en släkting som lidit av samma och han klarade av att hålla undan det med allergietabletter....
Lider med dig, jag kunde bli liggande på golvet och gråta av klådan.
 
Skulle det vara levern så återhämtar den sig har min doktor sagt. Nu dricker inte jag så kommentaren var av andra skäl, men du gör och minskar du ännu mer så repar levern sig.

Det tar runt en månad för den att bli ok - men doktorn sa att det är inget han säger till alkoholberoende.

Orkar du minska alkoholen ännu mer? Kanske sluta helt?
Fast det där är en sanning med modifikation. Levern har en stor återhämtningsförmåga och klarar av rejäla akuta belastningar men bara till en viss gräns. sen hamnar den i ett sluttande plan och då är transplantation enda räddningen.

Nu behöver såklart inte klådan bero av alkoholen (som leder till leverskada) men med tanke på TS tidigare trådar så måste man nog ha med det som en möjlig anledning
 

Liknande trådar

Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 365
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp