Varför köper du ekologiskt?

Casteloro

Trådstartare
Frågan i sig behöver väl egentligen inte ställas, men jag diskuterade med en väninna om det starkaste skälet till att köpa ekologiskt/kravmärkt och hur vi båda tänkte om det. Jag påstår att större delen av marknaden köper på grund av djur och människors förhållanden ska vara så bra som möjligt, medan min väninna menar att flest köper ekologiskt för att slippa gifterna som finns i "vanliga" produkter. Om man måste välja något av de båda alternativen, varför köper du ekologiskt/kravmärkt?

Jag är inget helgon, men jag har köpt ekologiska/kravmärkta ägg i ett par år nu och har börjat övergå mer och mer till övriga mejeriprodukter i ekologisk/kravmärkt tappning. Jag tittar alltid så att krav-märkningen finns med när jag köper ekologiskt, och tanken är att ändra min/vår köttkonsumtion och istället köpa vilt eller från närproducenter där vi vet att djuren har det bra (eller det tredje alternativet där jag/vi går med i en grupp som hyr ladugård och bedriver självförsörjning).

Så, hur tänker ni?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag gillar inte besprutad frukt och köper därför aldrig vindruvor och i görligaste mån ekologiska bananer tex. Köper aldrig paprika eftersom jag inbillar mig att den är hårt besprutad.

Äpplen köper jag sällan annat än svenska. Svenska ekologiska äpplen är inget jag sett i handeln. De finns i min trädgård däremot :)

Grönsaker köper jag under vinterhalvåret frysta och där är det sällan märkt.

Så min metod är att jag försöker i görligaste mån att undvika besprutad frukt och grönt och dessutom köper jag så mycket svenskt som möjligt och under säsong.

Man måste inte äta gurka och tomater hela året.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

I första hand för att det är mindre gifter i ekologisk mat. Men det ligger fler anledningar bakom, som att jag vill sponsra långsiktigt tänkande och kloka miljöval, göra en markering till handlarna, politiker och medmänniskor samt att djuren ska få det bättre (i den lilla mån djuren får det bättre om de är eko).
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Bananer köper jag bara ekologiska för de vanliga är så hårt besprutade med gifter. De ekologiska är det inte. Sen köper jag eko fil och ägg. Tycker det ekologiska blivit mindre dyrt?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Köper vissa saker ekologiskt som grönsaker/frukt som annars kan vara tungt besprutat (tex bananer, druvor & skulle väldig gärna säga vin men har inte hittat något jag faktiskt gillar :( ) och helst griskött men inte andra saker som tex ägg.
Köper sånt där jag tycker att jag själv antagligen får i mig mindre gift eller där jag pga egen erfarenhet sett att djuren ofta har det betydligt bättre om de hålls ekologiskt. Föredrar egentligen närproducerat från "gårdsbutiker" där jag sett hur djuren har det.

Just ägg får jag av en bekant med egna höns men ser ingen anledning till att köpa det ekologiskt med tanke på att visst, hönorna får rent tekniskt sett gå ut och har lite mer plats per höna, men de får ändå hållas i så enormt stora grupper att majoriteten av hönsen ändå aldrig är ute pga att dörrarna ut inte är på det område de rör sig inom. Det som jag oftast upplevt som störst problem i de stora hönserier jag varit i är luftkvaliteten och där finns inga skillnader.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

kl

Jag köper eko/krav för att
*Undvika gifter och sådant
*Jag värnar om djur och hur dom hålls
*Jag tycker det är viktigt att människor får arbeta under bra förhållanden (tex kring kaffebönor osv)
*Jag värnar om miljön

*Kunna sova gott om nätterna eftersom jag skulle skämmas ihjäl och må skit om jag köpte danskt griskött, ägg från burhöns osv.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag köper eko (eller krav) för min egen skull. Och för alla andras.

(Gillar den här planeten och vill gärna bo kvar ett tag.)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

När det kommer till kött och mejeriprodukter försöker jag så långt det går se till att allt åtminstone är svenskt, men helst ekologiskt, för djurens skull. Vill uppmuntra bra djurhållning liksom. Samma sak med ägg där det hänt att vi gått hem tomhänta för att de ekologiska varit slut, där kan jag inte tänka mig att kompromissa.

I övriga produkter är det mer för min egen skull, vill inte få i mig massa skit och inte heller att världen jag lever i ska bli förstörd av massa skit.

Men sen skulle jag såklart kunna vara noggrannare. Är det råvaror som köps in är jag duktig, men när jag köper färdiga grejer slarvar jag nog en del och äter jag ute tänker jag knappt på det.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Varför jag köper ekologiskt/krav/svenskt kött/närproducerat skulle jag spontant säga är för att:
1. För att jag inte vill få i mig massa skit
2. Vill att djur och bönder ska ha ett bra "arbetsklimat"/liv
3. För att miljön mår bättre av det

Men samtidigt så är jag noga med att bara äta/köpa svenskt kött när jag äter ute och köper färdigmat, så både djurens liv, böndernas situation & tex antibiotikaanvändningen prioriterar jag nog egentligen högre än att inte få i mig massa skit.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Förutom de alldeles uppenbara argumenten så vill jag lägga till en mycket godare smak!
Bland annat
- Ekofilen har en helt annan smak än dito konventionella.
- Kravgris är himmelskt, går inte att jämföra med konventionellt uppfödd (tål inte lukten av stackars dansk gris :wtf:)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Kl Enligt svaren hittills så verkar ju min väninna få rätt då alltså.. Crap! :D
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag väljer ekologiskt, närodlat/uppfött, rättvisemärkt, krav-märkt så fort jag har det valet.

Anledningarna är följande, rangordnade viktigaste först och sen sjunkande:
1) För att djuren ska ha det så bra som möjligt!
2) För att värna naturen
3) För att människorna som producerat maten osv ska ha det bra.
5) För att det ofta är godare och för att jag är helt säker på att det är nyttigare.

Saker som jag alltid gör.
Väljer bort danskt fläskkött, köper inte jätteräkor, köper kravmärkt mjölk, grädde mm. och köper ägg från en lokal producent som har kravmärkta ägg och riktigt utevistelse för hönsen

Sen väljer jag alltid närproducerat kött om det finns, i andra hand svenskt...
Om två varor finns som krav och icke krav väljer jag den kravmärkta varan.
Jag försöker handla grönsaker efter "säsong", och odla en del själv.

Jag funderar på att helt sluta äta eller i varje fall dra ner kraftigt på griskött från grisar som inte får vara ute och kyckling.
Kanske skaffa en egen gris eller köpa in mig hos grannarna som funderar på att skaffa ett par grisar - och att skaffa egna höns.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag vet inte riktigt varför jag köper ekologiskt i så pass hög grad som jag gör, men det har i alla fall inget att göra med vilka gifter jag själv eventuellt får i mig.

När det gäller uppenbara miljö- och hälsobovar som bananer och kaffe, köper jag ekologiskt för arbetarnas skull.

Vad gäller frågan om långsiktig hållbarhet och att handla ekologiskt därför, är jag egentligen rätt säker på att det inte spelar någon som helst roll så länge vi inte har en mycket mer uttalad politik för konsumtion. Trots det köper jag ekologiskt när det är möjligt, mest av gammal vana.

Miljösituationen kommer inte att lösas genom konsumentinsatser utan politik, det är min övertygelse.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Först och främst för att man inom det ekologiska jordbruket sprider mindre gifter. Sedan av djurskyddsskäl även om ekologiskt inte alltid innebär bättre djurvälfärd och sedan finns definitivt smakfaktorn. Jag kan inte att äta "vanliga" bananer eller ägg numera. :yuck:
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag håller med du! ;)

Jag köper det allra främst för djurens skull! Dom ska inte behöva lida mer än nödvändigt för att jag ska ha mat på bordet.

Köper allt som finns ekologiskt. Kött, frukt, mejeriprodukter, grönsaker osv.

Finns det inte ekologiska alternativ så är nästa steg svenskproducerat.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Förutom de alldeles uppenbara argumenten så vill jag lägga till en mycket godare smak!

Ägg och bananer! Där är smakskillnaden jättestor, tycker jag. Och kaffe.

Jag är rätt övertygad om att främsta orsaken till att folk köper ekologiskt är att de vill undvika gifter. Är också rätt övertygad om att det är undersökt men orkar inte googla fram något :p
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det är undersökt och du har rätt, men jag orkar inte heller googla eller leta fram något ur mina samlingar.

En liten minoritet köper ekologiskt av miljöskäl, resten av hälsoskäl. Det är ingen slump att så många butiker har en blandad avdelning med ekologiskt och hälsokost av olika slag.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Kaffe?! Tycker du att kravkaffet är godare? Vilka sorter jämför du då?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Kl

Jag köper så mycket eko som ekonomin gör möjligt (främst storbovar som kaffe kakao bananer och stapelvaror som linser och tomatkross).

Det finns hundra anledningar till det men den viktigaste är helt enkelt att jag försöker bete mig som en ansvarsfull jordbo. Vi är väldigt många på planeten och fler lär vi bli, och om vi i väst inte kan tänka på miljön hur kan vi då förvänta oss att ex Kina ska göra det?

"Be the change you want to see in the world" och andra corny fraser, etc.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp