Bukefalos 28 år!

Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det är undersökt och du har rätt, men jag orkar inte heller googla eller leta fram något ur mina samlingar.

En liten minoritet köper ekologiskt av miljöskäl, resten av hälsoskäl. Det är ingen slump att så många butiker har en blandad avdelning med ekologiskt och hälsokost av olika slag.

Tänkte väl det. "Gifter i min kropp" är lättare att greppa än "klimatförändringen/hållbarheten". Många som säger sig tänka på det senare har väldigt vaga argument om man ställer följdfrågor, det är i största allmänhet bra för planeten liksom. Men det är väl kanske vackert så.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Gött att någon är inne på min linje ;) Alltså jag tänker mycket på det här och jag märker ju att fler och fler i min omgivning köper ekologiskt. Jag märker det också i min lokala handel samt att det blivit lite av ett eko-krig mellan handlarna. I handeln en mil bort har de börjat ta in väldigt mycket frukt och grönt till butiken och har fått en hel drös som bytt butik på grund av det. Det blir som oftast ingen extra resa dit eftersom de flesta jobbar i storstan, samt att det i många fall inte är så mkt dyrare än "vanliga" varor.. Vilket måste bero på att försäljningen av eko/krav ökat?

Jag har kompromissat lite med valet av eko-varor och väljer främst sådant som påverkar min direkta närhet. Dvs. mejeriprodukter och till viss mån även kött osv. Tänker nog att rom inte byggdes på en dag och oavsett om priserna har gått ned så blir det mindre kännbart om jag lurar hjärnan att tro att det inte blir så stor skillnad. Och jo, bomullsprodukter köper jag eko samt krossade tomater och sådant. Vet inte varför det har blivit så, men kanske att jag läst om ngt om bomull tidigare? Palmolja är ju en annan produkt som diskuteras rätt flitigt nu, men som jag inte är helt insatt i...
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

1) För att djuren ska ha det så bra som möjligt!
2) För att värna naturen
3) För att människorna som producerat maten osv ska ha det bra.


Samma här. Fast jag köper ytterst sällan kött/ägg i butik alls.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

För mig är det förstås en kombination av alla skäl som är uppräknade i tråden, men starkast är djurskyddet när det handlar om mejerivaror och gifterna i min egen kropp för övriga varor.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Alltså, jag hittar inget ekologiskt kaffe jag gillar, för min del kan Gevalias lika gärna vara det godaste/minst äckliga som vilket som helst annat ekokaffe.

Och det är ju garanterat betydligt godare än det förbannade Africafé som jag drack i många år i min ungdom.

Jag köper slumpmässiga rättvisemärkta ekokaffesorter i affären, och ibland har jag turen att GLÖMMA det och köper då en god franskrostad orättvis icke-ekologisk sort.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Vi köper svenskt/närproducerat, eko/krav främst för djurens skull men även för att vi vill behålla arbeten här.
För oss känns det galet att köpa mat från andra länder när det finns svensk mat.
Kött, ägg, mjölk, potatis osv odlas ju alldeles i närheten av oss så det känns bäst att köpa från dem.
Vi köper mat direkt från bönderna i den mån det går.
Sen vill jag inte äta onödigt mycket gift och har lite miljötänk i bakhuvudet.

Men jag är inte slavisk i att precis allt alltid måste vara eko/krav.
Då skulle livet bli så krångligt, men där det är enkelt så är valet självklart.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag håller med om att KRAV-kaffet som finns inte är gott.

Däremot vet jag att jag inte skulle kunna se en människa i ögonen och säga att de får jobba med bekämpningsmedel, utan skyddsutrustning och till en skitlön för att min smakupplevelse ska bli lite bättre.

Jag dricker hellre OK kaffe och tar avstånd från sånt.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men det måste ju finnas något som är gott också? (Förutom Gevalia då :p)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Halvt kl

Nu dricker ju inte jag kaffe. Men har Arvid Nordqvists ekologiska och har inte hört någon ogilla det hittills :)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Inget ekokaffe jag har köpt har varit lika gott som valfritt kaffe i normalprisklass som är franskrostat.

Däremot är ekokaffet nu väldigt mycket godare än det var för 30 år sedan.

Migo, jag lyckas OFTAST köpa rättvist kaffe. Men ibland går det helt enkelt inte, njutningslystnaden tar egoistiskt över. (Jag vet allt det där om arbetarna.)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Halvt kl

Nu dricker ju inte jag kaffe. Men har Arvid Nordqvists ekologiska och har inte hört någon ogilla det hittills :)

Det är det jag oftast har också. Självklart klagar inte gästerna, de har normal hyfs. Jämfört med det franskrostade smakar det ekologiska rävgift.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Fast då är väl kläd- och prylhandeln det svarta hålet. Vad man än köper så är det producerat i lågprisländer vars arbetsvillkor man inte har en susning om. Ska man gå efter vilka man vill kunna se i ögonen så skulle man inte kunna konsumera överhuvudtaget.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

-Jag har förstått att det bara är liv som kan ge hållbart liv. I en ekologisk odling är microlivet i jorden mycket rikare och även antalet maskar, insekter mm. Och microlivet frigör näring som växten suger upp. Därför är ekologiska varor näringsrikare. Jorden ska vimla av liv både under och över ytan, ju mer dess bättre. I ekologiska odlingar försöker man undvika skadeinsekter genom att växelodla, samodla och i en del fall plantera in levande fiender till de skadedjur man vill bekämpa. I kommersiella så besprutar man istället för det är enklast. En växt som växt fort pga kvävegödsel har tunna kärlväggar och sämre livskraft och är dessutom mer mottaglig för sjukdomar och skadedjur. Det är ju liksom naturens lag att det som är svagt ska bort... Jag är trädgårdsoldlare själv dessutom bonddotter så jag har sett hur det fungerar. Jag köper ekologiskt till minst 90 %. Slinker ned en bit oekologisk (men åtminstone svensk) ost ibland, någon korg med kiwi på extrapris mm. Men aldrig bananer som inte är KRAV-märkta! Och aldrig kakao, te, kaffe mm som inte är det. Jag vill att djuren ska ha det så bra att dom har livsglädje ända tills dödsögonblicket - då tycker jag inte det är så hemskt än om dom slaktas då dom är unga. Jag äter fisk en gång ibland men undviker sorter som är utrotningshotade. Jag äter ju mjölk o mjölkprodukter och jag har tänkt på att KRAV-kossor slaktas, oftast redan efter två-tre laktationer (=kalvningar med mjölkprodukton efter födsel) och deras tjurkalvar föds upp till köttdjur. Det blir en massa kött som jag inte vill ha! Och jag har inte fattat varför KRAV-kött från kor är nästan dubbelt så dyrt som vanligt kött eftersom KRAV-mjölk och Bregott inte är det. Jag förstår er köttätare som tycker det blir för dyrt att välja det hela tiden, särskilt om ni har några barn att försörja.

Sammanfattningsvis kan säga att jag känner ansvar för det jag äter vare sig jag själv har brukat jorden eller betalat någon annan för att göra det. Jordbrukare är vi allihopa! Jag älskar Gud som är livets ursprung och källa och att bry mig om naturen och jordens framtid är för mig ett sätt att älska Gud och människor lika mycket som mig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag kämpar på med det också - det ena utesluter inte det andra;)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Mina vänner och familj skulle definitivt tala om om det var äckligt!

Men det är inte äckligt. Det är bara, tycker jag, inte lika gott som många orättvisa kaffesorter.

Dina vänner och familj dricker väl också kaffe av varierad kvalitet under en normal vekca, tex halväckligt på jobbet ibland osv. Självklart är inte det där ekokaffet så äckligt att det är sämre än allt annat kaffe man får. Det är bara sämre än det man har valt ut för att det ska vara GOTT, tycker jag.

Att de är så ohyfsade att de klagar på kaffet hemma hos andra, kan jag bara beklaga.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Absolut. Jag försöker i så stor utsträckning som möjligt att inte konsumera i onödan samt välja begagnade produkter när det går. Inte helt lätt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp