Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jo, konventionell odling fungerar för att kunna producera tillräckligt bra skördar. Eko är mer tveksamt - skördarna blir ju överlag mindre (vilket det finns många studier över).

Varför menar du att de svenska miljöreglerna inte räcker?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jo, konventionell odling fungerar för att kunna producera tillräckligt bra skördar. Eko är mer tveksamt - skördarna blir ju överlag mindre (vilket det finns många studier över).

Varför menar du att de svenska miljöreglerna inte räcker?

Det handlar ju bara om pengar, inte om hållbarhet eller miljöekonomi. Ekoskördar blir mindre, men är hållbarare. Eko handlar heller inte bara om vad som hälls eller sprutas i jorden, det handlar om långsiktighet hela vägen från producentansvar till konsumtionsansvar.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Varför menar du att de svenska miljöreglerna inte räcker?

Det går väldigt dåligt med att nå såväl de miljömål som Trani nämnde, som klimatmålen. Sverige lever helt enkelt inte upp till politiskt beslutade miljömål, varken de nationella målen eller de internationella. Därför att miljöreglerna i praktiken, tex när det gäller jordbruk, är sådana att de inte i tillräcklig grad bidrar till att nå målen. Det blir inte ens successivt bättre med alla miljömålen, några går det bakåt med. Jordbruket har stor del i det.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

På vilket sätt är ekoskördar hållbarare? Utveckla gärna!

Ja, det mesta handlar ju tyvärr om pengar. Det gör det ju för alla - även för eko-odlare som ju därför tar mer betalt för sina (mindre) skördar.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

På vilket sätt menar du att eko-odling når miljömålen bättre än den konventionella odlingen? Om du t ex ska bekämpa ogräs i en eko-gröda, så måste du göra det mekaniskt, vilket innebär betydligt flitigare användning av traktorn.

Livsmedel måste vi ju ha, så jordbruk måste vi ju ha. Och alla ska ha råd att köpa maten.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det finns ungefär hur mycket beräkningar och studier som helst över det där. Ekologiskt är inte alls allena saliggörande, men där har man åtminstone en uttalad strävan att minska miljöpåverkan.

Jag säger inte att jag kan lösa problemet. Jag säger att den tillit du i tidigare inlägg visade gentemot svenska miljöregler och svensk livsmedelsproduktion, inte är alldeles välgrundad. Att man kan peka på ett problem, betyder inte att man också kan, eller ens är skyldig att lösa det.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det känns som vi ska behöva gå tillbaka till ruta ett miljödebatten och jag har ärligt talat inte ork att ta den med dig, du låter för ignorant eller för färgad av konventionell agro-anti-eko-argumentation för det.
En liten film som torde vara begriplig för de allra flesta:
http://hyllat.se/blommor-och-bin/
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Nej, jag är definitivt inte ignorant eller färgad. Det är värst vad du har lätt för att svänga dig med en massa negativa adjektiv om din meningsmotståndare!

Och det är just detta som jag har svårt för i dagens eko-debatt - den består mer av känslor än av fakta. Det kanske kan vara dags att gå tillbaka till ruta ett igen!

Och, som sagt, sprutar gör man ju även i eko-odlingar. Så att skrämmas med besprutning - som i din lilla film - är kanske inte så klokt?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Fast det är VERKLIGEN skillnad på spruta och spruta.

Ekoodling är inte lösningen på alla världsproblem och det finns såklart negativa miljöaspekter där - i vissa fall större än i konventionell produktion. Men att gå därifrån till att förkasta de olika alternativen är bara ett tecken på okunskap.

//athena, lantbrukare och KRAV/eko/konventionell "kontrollant"
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men jag förkastar inte det ena på bekostnad av det andra? Var har jag skrivit det? Däremot så är det ju exakt det som eko-förespråkarna gör. När jag sticker ut hakan och tycket annorlunda i den här tråden så blir jag kallad för både dum, ignorant och okunnig. Inte speciellt seriöst!

Targa//har jobbat med växtodling och växtskydd (både konventionellt och eko, tänka sig!) i över 30 år.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men när du påstår att de direkta krav det svenska jordbruket har på sig idag skulle räcka till ur ett miljöperspektiv så framstår det såklart som att du har noll koll på miljöfrågor och -politik. Dvs vad vi har för problem och hur arbetet med miljö går till.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Då tycker jag att du uttryckte dig slarvigt.

Jag tycker nog generellt sett att de som ställer produktionsformerna mot varandra finns till lika stor del på "båda sidor".
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men när du påstår att de direkta krav det svenska jordbruket har på sig idag skulle räcka till ur ett miljöperspektiv så framstår det såklart som att du har noll koll på miljöfrågor och -politik. Dvs vad vi har för problem och hur arbetet med miljö går till.

Om vi pratar miljö-"politik" så är vi ute på ett gungfly - där är det definitivt mer tyckande än vetande.

Och du får gärna definiera vad du menar med "räcka till ur ett miljöperspektiv".

Athena - på vilket sätt uttryckte jag mig slarvigt?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag syftar främst på det här inlägget:

KL

Det är en missuppfattning att tro att ekologiskt = obesprutat. Det sprutas nämligen även i eko-odlingar av den enkla anledningen att man måste skydda grödan mot svamp och skadeinsekter.

I t ex ekologiska äppleodlingar sprutas med koppar, svavel, svavelkalk, pyretrum, kvassia, bakterier, svampar mm. Och trots att man använder skorv-resistenta sorter, så bryts resistensen lätt om trycket av skorvsmittan blir för högt.

Dessutom litar jag inte på eko-märkningen. Har hört alldeles för mycket om fusk i t ex eko-produktionen av vin.

Jag köper hellre närodlade produkter som jag vet är producerade enligt svenska regler. Det behöver inte var eko-odlat, jag vet att de konventionellt odlade svenska produkterna är framtagna med minsta möjliga risk för människa och miljö.

Att säga att man sprutar är väl rätt i sak, men som sagt, det är skillnad på spruta och spruta.

Sen att du inte litar på kontrollen - visst, jag kan förstå att det känns knepigt ibland men för oss som jobbar med det vet vi hur rigoröst det ändå är.

Någon ovan (åke) skrev om mjölkbilarna och det är ju ren bullshit att uttrycka sig på det sättet. Vet man inte mer än så ska man bara vara tyst (det här sista behöver du inte ta åt dig av :)).
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Om vi pratar miljö-"politik" så är vi ute på ett gungfly - där är det definitivt mer tyckande än vetande.

Och du får gärna definiera vad du menar med "räcka till ur ett miljöperspektiv".

Både Trani och jag har ju skrivit om otillräcklig politisk strävan för att nå miljömålen, och om hur dagens miljölagstiftning i många avseenden inte är tillräcklig för att nå nationella och internationella miljö- och klimatmål.

Ursäkta mig, men i det replikskiftet lät du snarast som att du aldrig hade hört talas om miljömål.

Självklart är miljöpolitik en fråga om tyckande, om åsikter och värderingar. Det är exakt all politik. Vi väljer ju politiker just utifrån åsikter och värderingar, vi utser inte en grupp vetenskapsmän som ska bestämma över oss.

Att vi i dagsläget, med den förda politiken, inte når miljömålen är dock ingen åsikt. Det är så det är. Hur mycket forskning och utredning som helst visar det.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Att den miljöpåverkan som jordbruket ger inte är negativ vare sig kortsiktigt eller långsiktigt. Där är vi liksom inte alls men du påstod ändå att "de konventionellt odlade svenska produkterna är framtagna med minsta möjliga risk för människa och miljö". Du behöver bara titta på övergödning så ser du att ditt påstående inte stämmer: ett av miljökvalitetsmålen är att övergödning inte ska förekomma alls och det kommer vi inte att ha uppnått år 2020.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Att den miljöpåverkan som jordbruket ger inte är negativ vare sig kortsiktigt eller långsiktigt.

Och dit lär vi väl aldrig nå, eftersom all form av odling påverkar miljön.

Så var ska vi dra gränsen? Ska vi producera mat i tillräcklig mängd till hyfsade kostnader med liten påverkan på miljön, eller ska vi producera mat i liten mängd till högre kostnader men med minimal påverkan på miljön?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Nettopåverkan behöver inte vara negativ.

Dra gränsen? Vi ska väl göra allt vi kan för att uppnå de mål vi själva har satt upp, till att börja med. Det är inte så att svält och katastrof är det enda alternativet till dagens jordbruk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp