Bukefalos 28 år!

Varför koksalt vid sårtvätt?

superstar

Trådstartare
Här finns ju alla allvetande hästmänniskor, så är det någon som vet varför man använder koksalt vid sårtvätt i stället för enbart vatten? Vad har saltet för funktion?

Jag är på väg ut till min medryttarhäst, som har ett sår som enligt ägarens instruktioner ska tvättas med koksaltlösning. Jag läser till sjuksköterska och började fundera på detta, söka på nätet och titta i kurslitteratur men hittar ingen som helst information/belägg för varför det är bra. Enda tanken är att om man köper på apoteket så är det ju sterilt, och det kan ju vara en aspekt, men gör man ändå egen hemma så är den ju inte steril.

Kan man lika gärna ta kokat vatten eller har saltet någon funktion för sårrengöringen?

(har givetvis inga planer på att gå emot order, men är nyfiken av naturen och vill lära mig mer, tycker att detta är något jag faktiskt borde känna till)
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Koksaltlösningen har samma salthalt som kroppens "eget" vatten - det har med osmos (heter det väl - länge sen jag läste kemi) att göra. Vätskorna strävar alltså efter att få samma salthalt. Dvs tvättar du med "för salt" vatten så vill saltet krypa in i kroppen och tvärtom så lakas kroppens salt ut - fast en snabb tvätt påverkar nog inte så mycket, men koksaltlösningen är snällare mot huden alltså.

Köpevattnet är väl inte sterilt längre i samma stund som du öppnar flaskan (om det är en sådan som du häller ur alltså)? Finns ju mycket osynligt som virvlar runt i luften... och när du kokar eget vatten så borde väl det mesta som ev. fanns i vattnet/saltet oskadliggöras? Jag tror man klarar sig ganska bra med "eget".

Själv använder jag gärna köpevatten eftersom det är så praktiskt förpackat, men skulle jag ha större mängder så kokade jag nog själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Okej, tack. Hade koll på att sammansättningen är rätt (dvs osmolariteten) men tänkte inte på att det hade så stor betydelse vid just sårtvätt, om vätskan ändå inte ska in i kroppen. Men det låter ju ändå logiskt.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Ja, fast som sagt, jag tror inte det har jättestor betydelse vid en snabbare tvätt/avspolning.

Men i ett sår så skyddas ju inte cellerna av huden och det blir kanske yttepyttelite vatten kvar - som en vattenhinna - som skulle kunna diffundera in i de yttersta cellerna (saltet kan ju inte gå ut) och riskera att spränga dem... Kanske kan det ha betydelse om skadan är stor eller individen svag av någon anledning? Det blir ju iaf en "belastning" som man undviker med koksaltlösning, vare sig den är köpt eller egentillverkad.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Oj, oj, trots att jag skriver så långsamt så skriver jag ändå fortare än jag tänker :o

Saltet kan ju inte vandra in eller ut ur cellerna, det är ju vattnet som vandrar. Tvättar man med för salt vatten så dras vatten ut ur cellen som skrumpnar och tvärt om så tar cellen upp vatten med risk att sprängas. Rättelse alltså i mitt första inlägg!

Ber så hemskt mycket om ursäkt, men TS, du kanske hade bättre koll och fattade hur jag menade iaf?
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

En koksalt lösning som ligger i samma procent som blodets svider inte i öppna sår, vilket är bra. Är ett sår infekterat får man göra rent med något som desinficerar men ett färskt sår som bara ska göras rent görs med fördel rent med en koksaltlösning.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Fast vanligt vatten svider ju inte heller... frågan var just varför koksalt och inte vanligt vatten, om koksaltet hade någon funktion?
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

En aspekt som sjukvårdsproduktföretaget (långt ord :D ) Smith and nephew kom fram till vid en studie som de gjorde var att visst kan steril koksaltlösning vara det egentligen bästa MEN ofta har man köpt och betalat dyrt för dropparna vilket gör att man blir lite snål och istället för att få sköljt bort bakterier och smuts så rör man mest runt dom. Tar man istället kranvatten som man inte betalar så mycket för så är man mer frikostig och spolar med väldigt mycket större mängder som är till en större fördel för sårets renhet än att det det man spolar med från början är sterilt. :laugh:
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Fast vanligt vatten svider ju inte heller... frågan var just varför koksalt och inte vanligt vatten, om koksaltet hade någon funktion?

Precis, jag har också alltid tänkt så, koksalt svider inte... Men insåg idag när jag började fundera, att det gör ju inte vatten heller :p

Tack iaf för dina förklaringar! Dom är helt logiska, och efter all cellbiologi förstår jag faktiskt, jag kunde bara inte lista ut det själv. :banana:
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Låter också rimligt, tror det är vanligt att man snålar. Jag gjorde idag så att jag tvättade runt såret med ljummet vatten och sen själva såret med hemgjord koksaltlösning, som jag gjort mycket av och därför kunde vara generös med.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Men framförallt tror jag faktiskt man rekommenderar koksalt just för att det kommer sterilt, hemkokat el i flaska. Man vill ju inte tillföra smuts när man tvättar utan det ska ju bli rent. Så att ta steril koksalt på bomull som legat öppnad i stallet tex, är nog lika "dåligt" som att ta kranvatten på bomullen.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Nej, och jag tror inte det spelar någon roll vad man använder om det redan är ett "smutsigt" sår. :)
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Fast vanligt vatten svider ju inte heller... frågan var just varför koksalt och inte vanligt vatten, om koksaltet hade någon funktion?

Om du provar att skölja ett sår på dig själv med först vatten och sedan 9% NaCl så kommer du att märka att det är skillnad. Det kanske inte är direkt skadligt med vatten men det är bekvämare med 9% Nacl.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Hmm... nej, inte kan jag märka någon skillnad - men jag är kanske en okänslig typ :rofl: Jag tycker att det har större betydelse vilken temperatur sköljmedlet har och hur hårt det spolas, än om det är isoton saltlösning eller bara vatten...
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Det är ju sant, men om man rekommenderades att skölja med kokt vatten så tror jag många skulle hoppa över kokningen, om det däremot ska sköljas med "koksalt" så kokas det - även fast saltet ju hade löst sig minst lika bra i kallt vatten :p

Så jag tror Kirre har en poäng där - liksom med att det är viktigare att SKÖLJA -inte badda med någon kompress eller liknande - än om det är salt i eller inte. Själv kan jag använda kompress först, för att få loss intorkad smuts, men sedan spolar jag alltid bara efteråt.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

NaCl används för att det inte svider och för att det (iaf förhoppningsvis) är mer sterilt. till er som säger att vanligt vatten inte alls svider i ett sår: nästa gång ni har ett skavsår på hälen, gå in i duschen och spola vatten på såret. svider DJÄVUL första sekunderna. SEN svider det inte längre, men använder du koksalt svider det inte alls :D
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Till er som säger att vanligt vatten inte alls svider i ett sår: nästa gång ni har ett skavsår på hälen, gå in i duschen och spola vatten på såret. svider DJÄVUL första sekunderna. SEN svider det inte längre, men använder du koksalt svider det inte alls :D

Det går även bra med ridsår för att prova den teorin :crazy:
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Jo vanligt vatten svider. har du aldrig duschat med ridsår:) Du kan också testa nässkölj med olika halter av salt, det är inte skönt om det är för lite salt i . Jag tycker inte det är skönt att bada i en insjö heller, svider i ögon och slemhinnor, men Östersjön som ligger nära 0,9 dvs fysiologiskt koksalt där är inga problem att simma med öppna ögon:)
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Salt löser sig inte bra i kallt vatten. Har tyvärr testat det nu när jag använt salt för att tina frusna rör. Det går inte att hälla salt och kallt vatten i tex en spruta och tro att det går att spruta ut ( en sån där uppdragare man har när man sprutar hästar med tex penicillin) Det löser sig hundra gånger snabbare i varmt vatten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp