Bukefalos 28 år!

Varför koksalt vid sårtvätt?

Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Hmm... nej, inte kan jag märka någon skillnad - men jag är kanske en okänslig typ :rofl: Jag tycker att det har större betydelse vilken temperatur sköljmedlet har och hur hårt det spolas, än om det är isoton saltlösning eller bara vatten...

Ja du e nog en okänslig typ i så fall.
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Visst har jag det, både badat och duschat (när jag var ung spelade jag mycket volleyboll och där fick man också stoora sviidande sår om det var fel sorts golv). Ju varmare vatten, desto mer svider det - det är sällan koksaltlösningen är lika varm som duschen :grin: - men det svider bara i början och går över väldigt fort. Och så länge såret är öppet, dvs när det fortfarande vätskar sig, så svider det till i början även när jag bara spolar med koksalt. Andra typer av sår, dvs djupare sår som blöder, där inte bara huden skavts av, tycker jag dock inte svider i vatten öht.

Men alla är olika känsliga och det är ju så att vi upplever smärta på olika sätt - den går inte att mäta! Kanske är jag "okänslig" och bagatelliserar "vattenspolning" eller vad vi ska kalla det, men anledningen att det svider tror jag är den påverkan som vattnet har på salthalten i cellerna. Det skulle förklara varför jag upplever att varmt vatten svider mer - det går fortare in i cellerna för då finns det inte bara ett osmotiskt tryck utan även ett termiskt tryck (heter det så), då det inte bara är salthalt utan även temperatur som vill utjämna sig.

ekedal: visst löser det sig, jag har aldrig sagt att det löser sig BRA :grin: men helt sant löser det sig fortare ju varmare vattnet är. Beror iofs på hur mycket salt du har i, det finns en mättnad för allt!
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

Salt har ju också en viss bakteriedödande effekt, det är delvis därför vi använder det i sjukvården...
 
Sv: Varför koksalt vid sårtvätt?

kl

Jag fick nyligen l'ra mig att när det gäller osmos så går det bra att skölja småsår med bara vatten men på större sårskador ska man använda koksalt för att inte riskera att döda mer celler än de som redan var.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp