Varför låser mammas fingrar sig?

Enya

Trådstartare
Min mamma undrar det och tycker att jag ska ta reda på det åt henne. Hon ska till läkaren den 23/6 för att diskutera och justera mediciner som inte är rätt inställda på henne och ska ta upp det med läkaren, men vill ju veta redan nu vad som är orsaken. Någon som vet?

Jag röstade för att hon skulle ge lederna lite olja, men hon tyckte det förslaget var dumt! :D
 
Mina gör detsamma, så jag undrar också ;) för min del händer det ofta om jag bär något (tungt) och har fingrarna utsträckta, då fastnar de i det läget en stund innan de går att böja igen :p
 
Om de låser sig i böjt läge kan det vara "trigger finger". Knuta på sena eller förtjockning i sena eller senskida (minns inte säkert, var länge sedan jag sysslade med ortopedi), som gör att senan inte glider som den ska i senskidan på insidan av handflatan, och fingret kan låsa sig. Vad jag minns ganska vanligt och lätt att opererera.

Edit: såg att jag var för långsam...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
783
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 358
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 648
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 590
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp