Bukefalos 28 år!

Varför måste allt vara vitt, vitt, vitt?

Det här med färg/tapeter är spännande. När min mamma och hennes man gjorde om köket får ett x antal år sedan, så betsade dom taket BLÅTT. Du milde tid vilka reaktioner. MAN KAN VÄL INTE HA BLÅTT TAK!?! :eek::confused::eek: Och alla som såg det sen reagerade "ja men det blev ju ganska bra ändå". Blått tak, nått terrakottaaktigt på skåpsluckorna och ett golv i "sten" med terrakotta och blått i blev resultatet. Nu har min mor ändra om i köket igen, nu är det orange tapet och svart träpanel 50/50 på väggarna. Svarta vitvaror och svart klinkers. Hon kör all in med orange på alla tillbehör som dukar, servetter mm i köket. Inget jag själv skulle välja, men det är härligt med nått annorlunda :) (det blåa taket är kvar än ;) )

Personligen vill jag inte ha vitt, möjligen i nån gråaktig ton eller med mönster i. Vitt är sjukhus för mig med. Tycker heller inte om beige/latte - blaskiga ljusa bruna färger :wtf:
 
Om man ska analysera det hela... Vitt är ju en kombination av alla (ljusets) färger, det är ett icke-val. Vitt förknippas med oskrivna blad, det finns ju en anledning till att hemside-ytan jag skriver på just nu är vit, att skriv- och ritblock är vita, etc etc.

Men alltså... Jag gillar vitt. Jag tycker det är skönt med vitt, jag blir lycklig när jag kommer hem till mina vackra vita ytor, jag trivs med det och jag tycker det är snyggt. Det passar min personlighet, jag vet att jag har karaktärsdrag som kan sägas "höra ihop" med de stora vita ytorna. Det är inte för att jag ingen personlighet har!

Jag tycker faktiskt det var direkt oförskämt att säga att vitt är opersonligt! Visst kan det vara det, men det kan storblommigt och regnbågens alla färger vara också. Om inredning är personlig eller ej beror inte på vilken inredning man har utan på om man lagt något av sig själv i inredningen. Min personlighet finns väl synlig i varenda rum i mitt hus, och varenda rum är vitt.
 
Om man ska analysera det hela... Vitt är ju en kombination av alla (ljusets) färger, det är ett icke-val. Vitt förknippas med oskrivna blad, det finns ju en anledning till att hemside-ytan jag skriver på just nu är vit, att skriv- och ritblock är vita, etc etc.

Fast om du ritar eller skriver på det vita papperet, då blir det personligt? Hur många har helt vita hem, utan möbler, textilier, belysning, tavlor osv? Näe just det, ingen. Ett helt tomt rum är ju opersonligt oberoende av färg. Graden av personlighet sitter inte i färgvalet, det är helhet som gör det!
 
Fast om du ritar eller skriver på det vita papperet, då blir det personligt? Hur många har helt vita hem, utan möbler, textilier, belysning, tavlor osv? Näe just det, ingen. Ett helt tomt rum är ju opersonligt oberoende av färg. Graden av personlighet sitter inte i färgvalet, det är helhet som gör det!

Exakt!
Jag svarade ju på frågan om varför vitt kan anses som opersonligt.

Om man inte fyller det vita arket med något personligt, så blir det ju just opersonligt (de homestylade vitvitvita exemplena på hemnet som vi pratar om i tråden). Mer så än om man har opersonlig inredning men färgade väggar.

@Monstermom Jag förstår inte varför du blir arg på mig, jag spann vidare på jarakamandans fundering över varför just färgen vit kan anses opersonlig. Läs gärna mitt inlägg igen, jag upplever att jag blev ganska missuppfattad.

Jag har själv ett vitt kök och matrum.
 
@skiesabove Tycker du drar analysen för långt när du pratar om färgens symbolik och vitt som ett icke-val. För om symboliken var avgörande borde väl beige, om någon färg, anses som opersonlig. Beige är ju faktiskt synonymt med just tråkig och opersonlig.

Min bestämda uppfattning är att det hade kunnat vara vilken färg som helst, nu är det vitt som anses opersonlig för att vitt = trend/norm.
 
Även om en inredningsstil inte är ens egen personliga, kan man ofta känna att något är mer eller mindre tilltalande för ögat. (Om det inte vore så, skulle inredare aldrig kunna jobba med människor som har en annan stil än dom själva.) Det finns liksom "grundlagar" i färgval och stil. Det handlar om hur man kombinerar, och väggar med mörkare färger kräver betydligt mer tanke på övrig inredning än vad ljusa väggar gör.

Tar man TS exempel med terracottafärgen så är det en färg som kan vara jättefin i sig, i rätt sammanhang, exempelvis som detaljer tillsammans med grått eller gråblått i "antikstil". Men den är supersvår om man väljer den som väggfärg för det är så många färger och nyanser som blir helt fel för ögat (för dom flesta av oss). Exempelvis trärent. Träfärgen ligger för nära i nyans för att bryta av men för långt ifrån för att det ska bli harmoniskt. Det blir varken en framhävande kontrast eller matchning, vilket resulterar i att det "skär sig".

Vitt är ju bra på det sättet, det framhäver och matchar precis allt. Nu har jag visserligen själv bara helvita väggar i min målarateljé, för att inget ska störa färger och former i mina målningar men jag har gott om vitt som inramning och kontrast även i rum med färg och mönster på väggarna. Vita gardiner, tak, lister, dörrar osv är för mig en förutsättning för att det ska kännas behagligt med väggar som har lite mer uttryck. Fast där är vi ju också olika med hur mycket färg och form vi trivs med. Själv kan jag tycka att det är jättesnyggt med vitt i vitt om man har många olika runda och talande former i det vita men apfult om allt det vita är avskalat, rakt och strikt.

Fast värst av allt är ändå generationen "kaka på kaka, mycket av allt, från alla tidsåldrar vi har upplevt". Får nästan andnöd hemma hos svärmor som har tre rader tavlor i olika stilar på alla väggar, volanggardiner i glättiga färger, gigantiska bokhyllor med tusentals små pryttlar och stora arrangemang med färgglada tygblommor inklämt i sin lilla lägenhet. Kan tänka mig att många som gillar det riktigt sparsmakade har vuxit upp i något sådant och helt enkelt fått en överdos.
 
Exakt!
Jag svarade ju på frågan om varför vitt kan anses som opersonligt.

Om man inte fyller det vita arket med något personligt, så blir det ju just opersonligt (de homestylade vitvitvita exemplena på hemnet som vi pratar om i tråden). Mer så än om man har opersonlig inredning men färgade väggar.

@Monstermom Jag förstår inte varför du blir arg på mig, jag spann vidare på jarakamandans fundering över varför just färgen vit kan anses opersonlig. Läs gärna mitt inlägg igen, jag upplever att jag blev ganska missuppfattad.

Jag har själv ett vitt kök och matrum.

Det är ju dock du som tar upp opersonligt och safe i inlägget innan, sedan kommer frågan om varför det skulle vara opersonligt. Båda dessa inlägg (det första där du säger det är opersonligt och sedan nästa där du förklarar närmare) lästa tillsammans låter som en totalsågning av de som vill ha vitt, som att det är ett val man tar till när man inte klarar av att välja något mer spännande.

Men missuppfattade jag det så var det ju bra. :)
 
Det är väl fantastiskt att vi alla kan få hålla olika stilar i våra hem! Själv gillar jag ljusa väggar, trärena golv, luft under våra ( oftast vita) möbler ( inga stabbiga ben på mina skåp!), gärna naturmaterial och så lite " plotter" som möjligt. Vi bygger många av våra möbler själv för att få dem i den stil vi vill ( mot det gustavianska), tyvärr är det ytterst tidskrävande men det är väldigt trevligt när det är klart!
 
@Monstermom Ja gud ja, jag har själv vitt hemma just pga att jag gillar att ha ett "blankt papper" och en ljus bakgrund som jag sen kan "smaksätta".

Men jag vidhåller ändå att vitt ÄR icke-valet, om man inte spexar till det med personliga saker så blir det ju mycket kallare och tommare än om man har ex en varm beige som bakgrundsfärg.

Jag ser på hemmets väggar precis som på hemsidors bakgrunder: vitt är det enkla valet, det är lätt att lyckas med och vilsamt för ögonen. Men utan väl valda tillbehör blir det sterilt och opersonligt.
 
@Monstermom Ja gud ja, jag har själv vitt hemma just pga att jag gillar att ha ett "blankt papper" och en ljus bakgrund som jag sen kan "smaksätta".

Men jag vidhåller ändå att vitt ÄR icke-valet, om man inte spexar till det med personliga saker så blir det ju mycket kallare och tommare än om man har ex en varm beige som bakgrundsfärg.

Jag ser på hemmets väggar precis som på hemsidors bakgrunder: vitt är det enkla valet, det är lätt att lyckas med och vilsamt för ögonen. Men utan väl valda tillbehör blir det sterilt och opersonligt.

Men det är ju bara ett ickeval om man tar vitt bara för att man inte vill ha något annat. Så är det verkligen inte för mig, eller för många andra! Jag har inte valt vitt för att jag inte vill/orkar/kan välja något annat, jag har valt vitt för att det är precis vad jag vill ha. Och det är inte ett dugg opersonligt.
 
Men det är ju bara ett ickeval om man tar vitt bara för att man inte vill ha något annat. Så är det verkligen inte för mig, eller för många andra! Jag har inte valt vitt för att jag inte vill/orkar/kan välja något annat, jag har valt vitt för att det är precis vad jag vill ha. Och det är inte ett dugg opersonligt.

Jag lyckas fortfarande inte uttrycka det jag vill få fram märker jag. Om vi säger såhär då: vitt är ingen vanlig "färg". Det är antingen frånvaron av pigment eller kombinationen av alla ljusets färger. Att välja vitt är att välja allt OCH inget samtidigt.

(Nu pratar jag alltså om "färgen" i sig och inte om inredningsstilar).
 
Jag lyckas fortfarande inte uttrycka det jag vill få fram märker jag. Om vi säger såhär då: vitt är ingen vanlig "färg". Det är antingen frånvaron av pigment eller kombinationen av alla ljusets färger. Att välja vitt är att välja allt OCH inget samtidigt.

(Nu pratar jag alltså om "färgen" i sig och inte om inredningsstilar).

Men det handlar ju om vitt specifikt som inredningsfärg/stil? Oavsett vad en färg är rent tekniskt så handlar väl diskussionen om vad man väljer och varför, och du har själv beskrivit det som ett icke-val - något att ta till om man inte klarar av mer avancerade val?
 
Jag lyckas fortfarande inte uttrycka det jag vill få fram märker jag. Om vi säger såhär då: vitt är ingen vanlig "färg". Det är antingen frånvaron av pigment eller kombinationen av alla ljusets färger. Att välja vitt är att välja allt OCH inget samtidigt.

(Nu pratar jag alltså om "färgen" i sig och inte om inredningsstilar).
Jag förstår nog vad du menar. Vitt framhäver mest bara allt annat. Mer neutralt kan det ju inte bli. Det är som en inramning till det som ska stå i fokus.
 
Jag förstår nog vad du menar. Vitt framhäver mest bara allt annat. Mer neutralt kan det ju inte bli. Det är som en inramning till det som ska stå i fokus.

Fast man kan faktiskt tycka att vitt är vackert i sig självt också. Andra behöver givetvis inte hålla med, men nog tycker jag man kan låta bli att diskvalificera åsikter man inte håller med om.
 
Men det handlar ju om vitt specifikt som inredningsfärg/stil? Oavsett vad en färg är rent tekniskt så handlar väl diskussionen om vad man väljer och varför, och du har själv beskrivit det som ett icke-val - något att ta till om man inte klarar av mer avancerade val?

Jag förstår inte riktigt varför du verkar bli kränkt? Jag har aldrig sagt att alla med vita väggar är inkapabla till att välja färg, däremot att det är ett säkert val för den som är osäker.

Eftersom vitt är den mest neutrala bakgrunden (avsaknaden av färg) så kan det ju aldrig bli fel, ett tomt vitt rum är ju bara ett oskrivet blad. Medans ett tomt blått rum uttrycker något i sig självt.

Finns ju en anledning till att gallerier och muséer har vita väggar.
 
Hmm, inser att denna diskussionen tydligen är rätt känslig för vissa, jag hävdar ändå att det man gillar och passar ens personlighet är väl det man ska ha hemma...
Rummet är klart (listerna ska upp också, men det stora hela är klart). Resultatet är detta:
DSC_1329_zpstes9sc95.jpg

Stolen framför balkongdörren ska inte stå där utan har bara använts under renoveringen. Byrån och lampan är gamla. Sängen var en mörkbrun IKEA Malm, men vi målade den antikvit eftersom mörkbrun hade definitivt blivit för mörkt och för många olika träslag.
Det blev ett varmt och välkomnande rum och jag tror att man kan sova riktigt gott där.
Både jag och sambon gillar som sagt gamla saker och möbler, att jag sedan dessutom jobbar på museum kan ha lite med saken att göra.
 
Hmm, inser att denna diskussionen tydligen är rätt känslig för vissa, jag hävdar ändå att det man gillar och passar ens personlighet är väl det man ska ha hemma...

...men med en fundering om det verkligen är kul att bo i ett vitt minimalistiskt hem? ;)

Det är klart det blir känsligt när personliga val ifrågasätts och kritiseras. Var det inte det som var utgångspunkten för tråden? Det funkar liksom inte att försvara sitt eget val genom att raljera över andras val. Två fel gör inte ett rätt.
 
Jag förstår inte riktigt varför du verkar bli kränkt? Jag har aldrig sagt att alla med vita väggar är inkapabla till att välja färg, däremot att det är ett säkert val för den som är osäker.

Eftersom vitt är den mest neutrala bakgrunden (avsaknaden av färg) så kan det ju aldrig bli fel, ett tomt vitt rum är ju bara ett oskrivet blad. Medans ett tomt blått rum uttrycker något i sig självt.

Finns ju en anledning till att gallerier och muséer har vita väggar.

Jag håller inte alls med. Ett tomt vitt rum kan givetvis bli fel, om det inte passar personen eller huset/lägenheten. Det är heller inte ett safe val, annat än när det är trend och det finns massor med förlagor att kopiera. Ett antal år framåt eller bakåt vore det att sticka ut att måla allt vitt.

Vitt kan vara ett enkelt icke-val, men det kan lilarandigt med silverprickar vara också - om det är det man "ska" ha då. Vad jag inte gillar är det totala avfärdandet av vitt som ett aktivt val.

Och @SusieQ , jag skulle inte trivas i ditt terracottarum alls, men det skulle aldrig falla mig in att tycka att du valt fel! Trivs ni är rummet perfekt, skit i vad besökare säger. :up:
 
...men med en fundering om det verkligen är kul att bo i ett vitt minimalistiskt hem? ;)

Det är klart det blir känsligt när personliga val ifrågasätts och kritiseras. Var det inte det som var utgångspunkten för tråden? Det funkar liksom inte att försvara sitt eget val genom att raljera över andras val. Två fel gör inte ett rätt.

Min mening med tråden har jag ju redan (vid ett flertal tillfällen) nämnt i tråden och det var inte att reta upp eller trycka ned någon eller någons smak, utan helt enkelt en fråga, som det står i trådrubriken, Måste allt vara vitt? Och frågan kom sig av att när vi sa att vi skulle måla terrakotta, blev vi överösta med kommentarer att "väggar skall vara vita" och "man bör ju måla vitt för att det ska bli snyggt", inget annat, plus att jag givetvis undrade hur andra kände i förhållande till vita vs färgade väggar, för en diskussion då, annars ingen mening med en tråd. Jag själv har inte bott med vitt på väggar särskilt mkt (hade jag vetat att detta var ett så känsligt ämne och att folk skulle bli så pass otrevliga, hade jag kanske låtit bli). Men om du tycker att det är roligare att tjafsa och skriva som du gjorde i inlägget jag citerat så får du det, men gör det gärna någon annanstans.

@Monstermom , det är nog många som inte skulle trivas där, men det är ett gästrum och ingen kommer att bo där permanent. Den dagen vi tröttnat på det är det enkelt att fixa, bara måla om ju. Nu är vi faktiskt nöjda med hur det blev, även om vi blev tveksamma efter första strykningen.
 

Liknande trådar

Hemmet Nordsjö base white på vägg och sen 0502-Y på golvlister, det kommer inte se bra ut eller hur? Jag vill helst inte ha 0502-Y på väggarna...
Svar
15
· Visningar
1 516
Senast: sweep
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 462
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Jag trivs inte i mitt sovrum som jag när jag flyttade in för två år sedan inbillade mig att jag ville ha i shabby chic light. Vita...
Svar
12
· Visningar
4 889
Hemmet Håller på o fixa köket, så mycket det går i alla fall. Budgeten tillät inte att riva ner exakt allt o börja om. Så det fick bli såhär...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: Lukaskatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp