Varför nosgrimma?

B

**BORTTAGEN**

Jag rider aldrig med nosgrimma på min häst, tycker att det är onödigt. Nu undrar jag, varför rider ni med nosgrimma?
 
Det finns massor av sådana här diskussioner tidigare.. Sök..
 
Har eg. inget bra svar... :o
Har ridit stora hästar förut.. då hade man pannband, käkrem, nosgrimma och hela baletten.. Sen började jag rida islandshäst, och då vart det plötsligt bara sidostycken och nosgrimma kvar... kändes lite naket.. så nosgrimman hänger liksom med av bara farten fortfarande..
Någonstans tänker jag kanske att om det händer nått och hästen får tokfnatt å bara far iväg så hindrar ju nosgrimman iaf att hästen öppnar munnen så mycket att man riskerar att dra bettet tvärs igenom munnen... :crazy:

Fast det är ju skönt ju mer naturligt man kan ha det tycker jag.. :smirk:
 
är inte det mest för att den inte skall gapa?
jag rider inte själv med det,
men min medryttare gör det
 
Jag har det bara för att det är snyggt. Har den jättelöst spänd så hon märker inte av den ett dugg! :)
 
rider me engelsk nosgrimma . dels för att man inte får tävla utan (enl TR men sen så vet ja folk som tävlar utan o inget händer ändå) o dels för att ja tycker bettet sitter stabilare .
 
Jag tror att nosgrimman ger hela tränset stabilitet, även om man har den löst spänd. I somras fick min häst ett rejält insektsbett som svullnade så nosgrimma var inte att tänka på.

Jag red utan nosgrimman i skogen och han slog med huvudet för att få bort alla flugorna. Rätt som det var hade han skakat tränset över ena örat! (och käkremmen var inte för löst spänd) Tänk om han skakat av sig hela tränset! :eek:
 
nosgrimman ska stabilisera tränset och inte trycka upp bettet eller något. klart att man kan rida utan men..
 
Jag lade bort Bestens nosgrimma för mer än ett år sedan, den fyllde ingen som helst funktion.
Jag tänker visserligen tävla någon gång i framtiden, men träna kommer jag att göra utan nosgrimma.

En jag känner har ridit sin häst med nosgrimma men utan snokrem i flera år. Inga som helst problem med gapande häst eller så, men nu kom det en ny tränare som sa att snokremmen måste vara på. Nästa ridpass åkte snokremmen fram.... Helt i onödan!

Immer
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 243
Senast: Badger
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
196
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 077
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 880
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp