Koppel som släppte

Denna stänger sig, jag brukar känna då jag inte ser. Men den lutar ju något inåt, så har börjat fundera på om det påverkar på något vis, även om det inte ser mycket ut. Den kan ju lossna av att han bara skakar på kroppen. Jag kan förstå att den glider upp ibland när han rullar sig, men att bara skaka sig känns lite knäppt. Måste vara slitage i den då kanske.
Jag har inte märkt felet förens haken gått upp och jag synat noga. Då har jag sett att ”pistolpinnen” inte gått helt in i hålet och då har den glidit upp när det blivit tryck på öppningen :)
De blir slappa med åren. Eller kan kärva om det kommer smuts där i pistolpinnen ska vara.

Asflummig beskrivning som säkert ingen fattar 😂😂😂
 
Har funderat lite och en sådan hake är ju en sådan som fanns ofta förr på koppel, och jag har för mig jag råkade ut för att den fastnade någonstans på hundens bakben. Många år sedan, dobermann så inget fluff som var i vägen heller. Det gick att lirka upp, lite sliten hake, men ett jävla jobb innan hunden var loss igen, lugn hund som tur var, så gick att hantera på ett lugnt sätt. Tog någon minut av känsla av panik innan vi kunde andas ut. Mängder av år sedan, har inte en sådan hake numera sedan många år.

Googlade och såg haken och kände rädslan och så kom minnet tillbaka. Komiskt egentligen hur minnet fungerar, att bara se en bild så minns man saker och känslor som annars lagts bort pga tid som gått. Men minns hur den kändes att trycka på och hur man kunde böja ena biten lite för att få ut hunden från haken. Avskyr dem.
Förstår dig, det är verkligen inte kul när det händer och många hundar och ägare som får panik!
 
Jag har inte märkt felet förens haken gått upp och jag synat noga. Då har jag sett att ”pistolpinnen” inte gått helt in i hålet och då har den glidit upp när det blivit tryck på öppningen :)
De blir slappa med åren. Eller kan kärva om det kommer smuts där i pistolpinnen ska vara.

Asflummig beskrivning som säkert ingen fattar 😂😂😂
Har aldrig tänkt på att det är ett hå där den ska gå in, det måste jag undersöka! :D Men förstår din beskrivning i alla fall. :)
 
Pistolhakar är inte säkra. Under åren har jag varit med om 2 st som gått av trots rejälare sort, och flertalet som fastnat i öppet läge pga att grus eller rost fastnat i fjädern. Ibland öppnas de spontant pga att något fastnar i haken.

Jag har dem ändå för de är ju smidiga, men till en hund som inte får komma loss hade jag bytt ut dem. Kruxet med flexi är att det inte får tvinnas dvs det måste finnas någon rörlig del (lekare) som kan snurra runt. Så fästet behöver nog sprättas upp och sys om.
 
Pistolhakar är inte säkra. Under åren har jag varit med om 2 st som gått av trots rejälare sort, och flertalet som fastnat i öppet läge pga att grus eller rost fastnat i fjädern. Ibland öppnas de spontant pga att något fastnar i haken.

Jag har dem ändå för de är ju smidiga, men till en hund som inte får komma loss hade jag bytt ut dem. Kruxet med flexi är att det inte får tvinnas dvs det måste finnas någon rörlig del som kan snurra runt. Så fästet behöver nog sprättas upp och sys om.
Varför får de inte tvinnas?

Jag tänkte man kanske kunde sätta ny hake i den gamla och tejpa fast gamla haken i stängt läge.
 
Varför får de inte tvinnas?

Jag tänkte man kanske kunde sätta ny hake i den gamla och tejpa fast gamla haken i stängt läge.
Då rullar de inte smidigt längre. Att tejpa en pistolhake löser bekymret med att de öppnar sig men jag har som sagt råkat ut för att de helt sonika har gått av
 
Jag har varit med om precis samma med münstern, han rullar sig gärna och den typen av hake som är på flexi får han då upp när den sitter fast i selen. Testat lite olika men inte hittat någon bra lösning… Värsta var dock när jag köpte ett helt nytt och infästningen släppte direkt, lös münster under icke jaktsäsong är inte kul. Reklamerade det i butik och svaret jag fick ”Flexi och jakthund hade jag aldrig vågat ha, litar inte på att det håller”.
 
Jag använder bara karbinhake efter att ha upplevt precis samma sak, dock använder jag inte flexi. Oavsett är det inte kul att stå med kopplet i handen och hunden nån annanstans.
 
Då rullar de inte smidigt längre. Att tejpa en pistolhake löser bekymret med att de öppnar sig men jag har som sagt råkat ut för att de helt sonika har gått av
Aha är det "bara" det. Tror spionen är så duktig på att orsaka det själv i och med att han vissa gånger snurrar runt runt så att bandet är alldeles snurrigt så jag får snurra upp det igen.

Man kanske kan sätta haken i öglan den andra haken sitter i, en till nosgrimman och en till halsbandet. Öglan har jag inte varit med om har gått av faktiskt. Eller är det där dina gått av?
 
Jag har varit med om precis samma med münstern, han rullar sig gärna och den typen av hake som är på flexi får han då upp när den sitter fast i selen. Testat lite olika men inte hittat någon bra lösning… Värsta var dock när jag köpte ett helt nytt och infästningen släppte direkt, lös münster under icke jaktsäsong är inte kul. Reklamerade det i butik och svaret jag fick ”Flexi och jakthund hade jag aldrig vågat ha, litar inte på att det håller”.
Jag förstår inte varför det inte skulle hålla? Är det för att haken är för klen och går av eller för att den öppnar lätt eller kopplet som inte håller till vissa raser?

Mitt flexi är 8 meter för 50 kg, han väger 25, tycker de ska klara honom utan att gå sönder. Öppnas när de rullar visst, det är kanske sättet de är skapta, men annars är det ju konstigt att flexi skulle anses osäkert tycker jag. Det är ju samma sort hake till tusentals andra koppel och jag har lite svårt för att betala dyra pengar för koppel och liknande (för märket....) när billigare varianter duger lika bra.
 
Jag använder bara karbinhake efter att ha upplevt precis samma sak, dock använder jag inte flexi. Oavsett är det inte kul att stå med kopplet i handen och hunden nån annanstans.
Nej verkligen inte! Som tur var den här gången fattade han inte att han ens var lös så han stod kvar och väntade på att jag skulle fixa. Han är van vid att jag säger just "vänta, jag måste fixa ditt koppel" och så står han och väntar tills jag säger att det är okej och att han kan gå, så för hans del var det väl samma som vanligt- ena hade lossnat eller kopplet hade snurrat sig osv. inget konstigt i hans värld. Frågan är om han kanske ens hade rusat iväg om han vetat att han var lös i världen? Han har dock INGEN som helst respekt för bilar så han hade genast blivit påkörd antar jag.

Det är standard i huskygrupper från USA förresten "Min husky rymde och blev påkörd av en bil och dog" (eller "Min husky rymde och blev skjuten av grannen" är ju också rätt vanligt...).
 
Aha är det "bara" det. Tror spionen är så duktig på att orsaka det själv i och med att han vissa gånger snurrar runt runt så att bandet är alldeles snurrigt så jag får snurra upp det igen.

Man kanske kan sätta haken i öglan den andra haken sitter i, en till nosgrimman och en till halsbandet. Öglan har jag inte varit med om har gått av faktiskt. Eller är det där dina gått av?
Ja själva haken har gått av. Har också varit med om att linan lossnade från rullen, i det fallet slutade det med att min hund gav sig på en annan hund. Det var bara tur att den inte blev fysiskt skadad. Men det var snart 20 år sedan, jag tror att de håller högre kvalitet idag.
 
Jag förstår inte varför det inte skulle hålla? Är det för att haken är för klen och går av eller för att den öppnar lätt eller kopplet som inte håller till vissa raser?

Mitt flexi är 8 meter för 50 kg, han väger 25, tycker de ska klara honom utan att gå sönder. Öppnas när de rullar visst, det är kanske sättet de är skapta, men annars är det ju konstigt att flexi skulle anses osäkert tycker jag. Det är ju samma sort hake till tusentals andra koppel och jag har lite svårt för att betala dyra pengar för koppel och liknande (för märket....) när billigare varianter duger lika bra.
Det var inte själva haken som gick sönder utan ihopsättningen av tapen. Det sitter ju en plastbit över där dom limmat ihop det och det var där det släppte. Jag använder fortfarande Flexi, trots kommentaren men uppgraderade till extreme.

Jag har samma längd och vikt som du, kanske att münstern väger lite mer. Men nog fasen tycker man att det ska hålla!
 
Det var inte själva haken som gick sönder utan ihopsättningen av tapen. Det sitter ju en plastbit över där dom limmat ihop det och det var där det släppte. Jag använder fortfarande Flexi, trots kommentaren men uppgraderade till extreme.

Jag har samma längd och vikt som du, kanske att münstern väger lite mer. Men nog fasen tycker man att det ska hålla!
Hoppla! Visste inte att det bara var limmat där! plastbiten är loss och glider omkring... jag kanske får köpa nytt koppel ändå. illa ju! De borde verkligen göras så att de håller! När han har selen på sliter han på rätt bra i kopplet så det blir ryck, han är stark som en oxe. Även i nacken, kan vrida huvudet åt "andra" hållet med kraft när han vill liksom, bara sådär. kompisen han leker med att nog en cm eller två högre, något kortare i kroppen och snärtare kanske man kan säga, och snabbare när de springer, men min har en annan styrka. Så kompisen är sprintern och spionen är styrkan brukar jag säga :D
 
Ja själva haken har gått av. Har också varit med om att linan lossnade från rullen, i det fallet slutade det med att min hund gav sig på en annan hund. Det var bara tur att den inte blev fysiskt skadad. Men det var snart 20 år sedan, jag tror att de håller högre kvalitet idag.
Det har jag aldrig hört om, vad hemskt faktiskt. Hoppas de håller högre kvalitet i dag för det är sådant som inte får ske ju. Har fått för mig att tape är bättre än snöre, men jag vet inte? Fick med ett flexi när jag köpte honom, hade det de första dagarna men det var liksom slitet i linan så att säga så kändes inte säkert att använda, duger som någon slags reserv, men har legat sedan de första dagarna innan detta köptes.
 
Hoppla! Visste inte att det bara var limmat där! plastbiten är loss och glider omkring... jag kanske får köpa nytt koppel ändå. illa ju! De borde verkligen göras så att de håller! När han har selen på sliter han på rätt bra i kopplet så det blir ryck, han är stark som en oxe. Även i nacken, kan vrida huvudet åt "andra" hållet med kraft när han vill liksom, bara sådär. kompisen han leker med att nog en cm eller två högre, något kortare i kroppen och snärtare kanske man kan säga, och snabbare när de springer, men min har en annan styrka. Så kompisen är sprintern och spionen är styrkan brukar jag säga :D
Det som heter xtreme är sytt, då har du även expander längst ut. Jag använder bara det på münstern nu för tiden! Även han är stark som en oxe när han vill, och han vill mest hela tiden :D

IMG_6633.jpeg


Kul för spionen att ha en sån kompis! :love:
 
Vissa flexikoppel har ett band man kan fästa och ha runt handleden i fall man tappar taget om handtaget så tappar man inte dosan och den åker iväg. Kanske är det du menar? Eller en sån snodd man ska ha runt halsen?Visa bifogad fil 141606
Men gud vad smart! Jag har alltid trott att det var världens sämsta halsband som hänger med flexikopplet och slängt den delen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 935
Senast: Sel
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 029
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 490
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp