Varför regnbågen?

Mirre

Trådstartare
Har funderat på en sak, varför har man just valt regnbågen som symbol för homosexualitet? (Den står väl säkert för mer men är inte så insatt i det)
 
Tog @Mirre upp ber jag om ursäkt men jag tycker att en googling kan vara på sin plats innan man börjar diskutera minoriteters symboler. Jag upplevde det nämligen en smula arrogant och förminskande att uttrycka sig på det sätt hen gjorde. Tänker man diskutera en grupp kan man först åtminstone googla upp vilka som är delar av gruppen.

På engelska wiki finns också historien bakom:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_flag_(LGBT_movement)
 
Givande svar, verkligen.

Om man är inne på buke och kommer på en sak man undrar, då kan man skriva en tråd om det. Det är syftet med diskussionsforum, att starta trådar och diskutera i.

Fast ärligt talat är inte mitt svar menat som en pik utan en genuin undran eftersom du väljer att skriva att "du inte är så insatt". Att diskutera kan man göra även med lite fakta på fötterna. Speciellt om man ska diskutera en grupp människor och deras symboler. Jag tycker att det handlar om respekt. I det här fallet handlade det verkligen om att skriva in "rainbow flag" på Google (eller regnbågsflagga, vilket för till ovan nämnda artikel, vilken jag använde för att klicka vidare in på engelska).

Jag ber som sagt om ursäkt ifall du upplevde mitt inlägg som förminskande. Det var inte syftet. Ditt inlägg till mig bara antar jag är menat att förminska vad jag skrev och i sanningens namn får det mig att må dåligt, så jag lämnar diskussionen och hoppas att någon annan kan och vill diskutera med dig :)
 
Jag kan starta trådar på Buke även om jag googlar ibland. Pga då kan man också få höra andras perspektiv. Samt ofta kan det leda till andra diskussioner tex vad betyder denna symbolen för dig, vad betyder den idag etc.
 
I länken står inte varför man valde den. Men den infon kanske finns om man googlar mer?

Finns det inte något uttryck. " i regnbågens alla färger" ?
Det betyder väl att något finns i alla möjliga varianter?
Ursäkta om det låter klumpigt uttryckt när det gäller människor..
 
I länken står inte varför man valde den.

Jo:

The original gay pride flag flew in the San Francisco Gay Freedom Day Parade on June 25, 1978. It has been suggested that Baker was inspired by Judy Garland's singing "Over the Rainbow" and the Stonewall riots that happened a few days after Garland's death (she was one of the first gay icons).[3][4] The flag also strongly resembles the ribbon colors of the WWI Victory Medal, though no connection is evidenced. Another suggestion for how the rainbow flag originated is that at college campuses during the 1960s, some people demonstrated for world peace by carrying a Flag of the Races (also called the Flag of the Human Race) with five horizontal stripes (from top to bottom they were red, black, brown, yellow, and white). Gilbert Baker is said to have gotten the idea for the rainbow flag from this flag[5] in borrowing it from theHippie movement of that time[6] largely influenced by pioneering gay activist Allen Ginsberg. The flag consisted of eight stripes; Baker assigned specific meaning to each of the colors:

hot pink: sexuality
red: life
orange: healing
yellow: sunlight
green: nature
turquoise: magic/art
indigo/blue: serenity/harmony
violet: spirit
Thirty volunteers hand-dyed and stitched the first two flags for the parade.[7]


:)

Jag såg någon dokumentär för ett tag sedan där de nämnde just Judy Garland grejen. Tycker det är en ganska fin tanke att det skulle varit ursprunget, speciellt med texten till "Over the Rainbow" i åtanke. Men det finns säkert fler anledningar än bara den - precis som nämns i texten ovan.
 
Senast ändrad:
Jo:

The original gay pride flag flew in the San Francisco Gay Freedom Day Parade on June 25, 1978. It has been suggested that Baker was inspired by Judy Garland's singing "Over the Rainbow" and the Stonewall riots that happened a few days after Garland's death (she was one of the first gay icons).[3][4] The flag also strongly resembles the ribbon colors of the WWI Victory Medal, though no connection is evidenced. Another suggestion for how the rainbow flag originated is that at college campuses during the 1960s, some people demonstrated for world peace by carrying a Flag of the Races (also called the Flag of the Human Race) with five horizontal stripes (from top to bottom they were red, black, brown, yellow, and white). Gilbert Baker is said to have gotten the idea for the rainbow flag from this flag[5] in borrowing it from theHippie movement of that time[6] largely influenced by pioneering gay activist Allen Ginsberg. The flag consisted of eight stripes; Baker assigned specific meaning to each of the colors:

hot pink: sexuality
red: life
orange: healing
yellow: sunlight
green: nature
turquoise: magic/art
indigo/blue: serenity/harmony
violet: spirit
Thirty volunteers hand-dyed and stitched the first two flags for the parade.[7]


:)

Jag såg någon dokumentär för ett tag sedan där de nämnde just Judy Garland grejen. Tycker det är en ganska fin tanke att det skulle varit ursprunget, speciellt med texten till "Over the Rainbow" i åtanke. Men det finns säkert fler anledningar än bara den - precis som nämns i texten ovan.
Ok jag såg bara svenska länken och det var där det inte stod. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Av "anledning" började jag fundera på saken. Hur ofta brister du som vuxen ut i gråt? Ibland? En gång per år? En gång i veckan? Aldrig...
2 3
Svar
45
· Visningar
703
Senast: Lager
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Jag är less på det mesta just nu. Allt är så tungt med rehab som inte går framåt och sen känns det som att livet just nu dessutom ger...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp