Varför ridskola?

Sv: Varför ridskola?

Eller av ryttarföräldrar som varken kan häst eller företagande. :devil:

Uppenbar brist på kompetens är i det här fallet mindre allvarligt, dom kan snacka snömos men dom brukar inte driva frågor som är direkt skadliga för klubben (stallhyror).
Värre är det när man får in dessa hästägare från privatstallet som gömmer sig bakom sitt eget hästägarskap för att ha tvärsäkra åsikter om all hästhantering och hur ridskolans verksamhet skall drivas som det tar en massa tid och kraft att argumentera imot när dom är ute och cyklar. När dom dessutom jobbar för att hålla ner sin egen stallhyra till förfång för klubben så blir dom ofta en stor nackdel för klubben.
Visst kommer kan även den inkompetente ryttarföräldern försöka gynna sig själv ekonomiskt, men en terminsavgift motsvarar kanske en månads stallhyra så vinsten personligen är mycket mindre medans verkan på klubbens ekonomi är mycket tydligare, så det är svårare att komma undan med.
 
Sv: Varför ridskola?

Sen har jag ju sett kombinationen av detta också... gubbe utan hästkunskaper med en dotter med privathäst uppstallad på anläggningen, då får man nån som både snackar snömos och som vill hålla nere stallhyran :grin:

Jag tycker det är fascinerande att många kommuner skjuter till pengar utan att ställa några motkrav, tex ni får anläggningsbidrag med 355 000 per år men då måste privathäststallet bära sina egna ksotnader fullt ut och ni måste erbjuda xxxx många ridlektioner till försäljning till allmänheten - annars blri det inga pengar.

Ofta är det ju tom tal om kommunägda anläggningar så dom skulle kunna kväsa mycket i sin linda.

Fast jag vet ju en kommun som sålde anläggningen för 1 krona när dom tröttnade på ridklubbens fjollande... :bow:
 
Sv: Varför ridskola?

Sen har jag ju sett kombinationen av detta också... gubbe utan hästkunskaper med en dotter med privathäst uppstallad på anläggningen, då får man nån som både snackar snömos och som vill hålla nere stallhyran :grin:
Jotack det är en döskallemärkt kombination, vanligen kryddad med en försvarlig dos ekonomiskinkompetens.
Jag tycker det är fascinerande att många kommuner skjuter till pengar utan att ställa några motkrav, tex ni får anläggningsbidrag med 355 000 per år men då måste privathäststallet bära sina egna ksotnader fullt ut och ni måste erbjuda xxxx många ridlektioner till försäljning till allmänheten - annars blri det inga pengar.

Tror att de flesta föreningar kommer undan här genom för dålig bokföring, dvs man kan inte särskilja kostnaderna för privatstallet från ridskolans kostnader. Däremot är intäkterna lätta att se, medan tex personalkostnader hamnar i en klump på ridskolans konto.
 
Sv: Varför ridskola?

Jo visst, men rör det sig om sådär 250 - 500 000 per år i nått decennium eller två så skulle åtminstone jag göra en mera ingående kontroll än att bara titta på de uppgifter som föreningen lägger under näsan på en.

Som sagt var så är det ju vanligt att man bokför all avlönad arbetstid på ridskolan trots att kanske bortåt 50 % av arbetstiden ägnas åt privathästar - frågan är ju hur rmånga ridskolelever som är medvetna om att dom sponsrar privathästar till snorkiga "tävlingsryttare" ?
 
Sv: Varför ridskola?

Varierade ridskolor existerar faktiskt, jag har själv ridit och jobbat på en.

Där fungerar det ungefär så här, det är ca 20 skolhästar, plus, minus, varvat 4 st är shettisar (dom går i egen hage), resten går i en stor hage, tillsammans, blandat sto och vallacker, det finns 3 stora hagar att växla skolhästarna på.
I varje ridgrupp är det mellan 2-6 st som rider, beror helt på nivå och vad för typ av ridning det är, ex. på en uteritt går det fler elever med än på ex en dressyrlektion.
På anläggningen finns det två ridbanor och ett ridhus, ungefär 1 gång i månaden, oftare på sommarhalvåret, är det tävlingar, både hoppning, dressyr och fälttävlan (då det finns terrängbane möjligheter runt hela anläggningen, även några hinder är belägna i några utav hagarna.
Utomstående kan komma in och hålla kurser så det har varit mycket kurser inom islandshäst och körning bland annat,

varje lördag är det något som kallas ministallgänget, då är det barn från 4år upp till 12år som får vara med i stallet, vi brukar rida ut, köra shettisarna, smörja läder, ha småtävlingar om vem som kan mest anatomi på en häst, eller rykttävlingar.

Skolhästarna har varsin "halvfodervärd" som rider "sin" häst på 2 lektioner i veckan, och rider ut på helgen, antingen lördag eller söndag, dessa ska då göra iordning kvällsfoder åt hästen och mocka boxen.

Skolhästarna går ute från 7 på morgonen till 4, ibland 5 på eftermiddagen, då lektionerna oftast börjar vid 5 eller 6, mellan april-oktober går hästarna ut igen över natten när sista lektionen har varit, men då får dom komma in på morgonen och få sitt foder, och sedan släpper man ut dom igen.

Hovslagaren kommer alltid på måndagarna, och visserligen så missar de flesta eleverna att se hur hovvården på skolhästarna går till, men det brukar hållas kortkurer i hovvård för dom intresserade, likadant som det hållt kortkurser i dressyr, hoppning, körning och hästhantering.

På lektionerna varieras det ofta mellan ridhusridning/ridbaneridning i form utav dressyr eller hopp, uteritt (inkl hoppning ibland, ute i skogen då alltså), voltigeträning och sitsträning under longering (då brukar vi vara två st instruktörer så vi kan arbeta 2 st i taget, i dom mer erfarna grupperna får eleverna longera varandra medan vi står på sidan och instruerar både linlöparen och den som rider.

Ingen av skolhästarna är direkt sur eller grinig av sig, de flesta är riktigt högt utbildade och tävlas på kretsmästerskapen och ibland större tävlingar, av både elever och intruktörer. Hästarna får även 1 vecka ibland helt fritt från lektionsridning och rids då endast utav sin fodervärd (om den har någon) och någon utav instruktörerna, mest för att ridas igenom och dessutom få vila lite.

Det finns även ca 10 privathästar inackorderade på ridskolan, dom går också ut vid sjutiden fast dom kommer in mellan 10-11 på kvällen, ev tidigare av hästägaren. Dessa går uppdelad i mindre grupper och går i stora hagar.

Det finns 5 st mindre hagar som är sjukhagar eller till för tillfälliga hästar på gården, 3 st mindre och 2 lite större hagar.

Kan tillägga att skolhästarna är från shettisar upp till halvblod på 180cm, vid utsläpp brukar vi leda ungefär 4-6st hästar var (vi som känner hästarna såklart, annars är det en policy på max 1 häst i taget), såklart väljer man hästar som inte bråkar och tror det aldrig varit någon skada på varken häst eller människa vid utsläpp, vid insläpp så öppnar vi grindhagen och hästarna får själva springa in, dom vet ju vilken box dom ska stå i! detta gäller även vissa privathästar som stått där ett par år och invand vid den typen av insläpp.

Ridcentret är privatägd och drivs av ett par där mannen inte håller på med hästarna, Men dom har mark som dom slår höet själva från, och även säljer balar, mannen jobbar även inom skogsbruket. Kvinnan i huset är utbildad instruktör på högsta nivå, hon håller i de flesta utav lektionerna.

Det finns även två till utbildade instruktörer, den ene är även stallchef så hon har inte så mycket lektioner, sedan finns det två till som jobbar några timmar i veckan, utbildade ridledare, inte högre, men dom är otroligt pedagogiska och bra.

Ibland får även såna som jag, praktikanter utan direkt erfarenhet, hålla i lektioner som jag är lämpad att kunna utbilda eleverna inom, även vi som håller i ministallgänget på lördagarna.

Kan också tillägga att det finns 3 skolhästar som är väl lämpade för handikapsridning så vi har ett par elever i veckan som är funktionshindrade på antingen fysisk eller psykisk väg, varannan tisdag far även två st av instrukörerna iväg till ett handikapscenter där vi har "ponny"ridning åt dom.

Så det finns dom ridskolorna som är lagd åt det bättre hållet, tack vare det här ridcentret har jag lärt mig otroligt mycket inom massa olika grenar, det är fantastiskt.!
 
Sv: Varför ridskola?

Och var kommer variationen in? Missförstå mig inte men ridskolan du beskriver gör ungefär vad alla andra gör, den håller sig till de klassiska engelska ridsportgrenarna som de flesta ridskolor varierar med även om den kanske har med någon mer än vad som är vanligt. Det svårare blir om man vill blanda in AR, Western (som i sig har massor av grenar liksom den engelska ridningen), Islandshästridning, galopp, polo, trav mm.
 
Sv: Varför ridskola?

Sedan var det uppföljning: hur många har haft ett kvartssamtal på ridskolan?:devil:

Räcker upp handen.

Men...då ingick jag i ridskolans "tävlingsgrupp" som bestod av totalt 12 elever, 6 st hopp och 6 st dressyr. Resten av ridskolans hundratals elever hade inget motsvarande.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 668
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp