Bukefalos 28 år!

Varför romantiseras vin och bubbel?

Men visst maste det tillsattas chlorine, chloramine, eller nagot liknande for att ta bort alla bakterier, virusar och annat otyg? Salmonella, dysentery, eller eschericha coli tex ar ju annars nagot som ofta sprids med vattnet i lander dar reningen ar undermalig (och man recommenderas att varken dricka vatten eller anvanda is).

Aven har ar vattnet godast nar det gar genom sedimentara bergarter eller stora sand depaer och ar riktigt gott nar det ar kallt.
Man kan behandla vattnet med UV eller ozon istället för klor . Sen kloreras väl vattnet här också ibland men i lägre doser.
 
Alltså, skulle jag få för mig att bjuda på surströmming till intet ont anande gäster på en större bjudning så lovar jag att också bunkra upp med alla tänkbara alternativ till dryck så att var och en får det den vill ha...! 😄
Sprit, ren sprit och ingen fisk så kanske jag står ut med lukten.
Ung, dum och kär försökte jag en gång äta blek korv stroganoff i samma rum som ett sällskap surströmmingsätare. Det var ett lidande då och ett livslångt hjärtekrossat lidande sedan dess. Nä, ok, tog mig bara drygt 30 år att komma över det ruttnande aset. :angel:
 
Jag gissar att tillagade ostron inte heller är slemmiga i konsistensen, inte för att jag ätit några.

Det finns hur manga satt som helst att "laga" ostron. Nu gillar jag ostron raa och "on a half shell", eller "pa halva skalet", men bade pa ostkusten och har ar det mycket vanligt att aka ut till beachen och "plocka ostron".
Det vanligaste ar att grilla eller "deep fry" de sma guldklimparna. sedan serveras de med en sas eller dipp beroende pa hur det ar tillagade.

Det ar vansinnigt gott om den som lagar inte overkokar/steker/grillar/fry/angar/whatever dem. Jag ar mycket fortjust i bade grillade och deep fried, men godast ar de nar de blivit stoppade i en "bon fire" och tas ut just nar de ar klara ... MUMS!
 
Men visst maste det tillsattas chlorine, chloramine, eller nagot liknande for att ta bort alla bakterier, virusar och annat otyg? Salmonella, dysentery, eller eschericha coli tex ar ju annars nagot som ofta sprids med vattnet i lander dar reningen ar undermalig (och man recommenderas att varken dricka vatten eller anvanda is).

Aven har ar vattnet godast nar det gar genom sedimentara bergarter eller stora sand depaer och ar riktigt gott nar det ar kallt.

Här (i kommunen jag bor i) kloreras vattnet väldigt sällan, och då med väldigt små mängder. Det är nästan bara när det är något skevt i reningen (tex vid extremt höga flöden) som det behövs. :)
 
Märkligt att det ska dras till sin spets och bli något som ingen i tråden hävdat....

Jag har läst om personer som varit uppgivna över att det antingen serveras öl och vin med alkohol i eller öl och vin utan alkohol. Vill man inte ha det är det en kanna kranvatten som erbjuds. Jag har inte läst att man kräver olika alternativt annars utan typ mineralvatten istället för kranvatten, eller åtminstone vatten med isbitar och en citronskiva i.

Vad har dragits till sin spets? Ingen enskild har efterfrågat att alla de uppräknade alternativen, men poängen är att även om varje person som tycker att vatten är trist att bli bjuden på bara framför ett eller två andra önskemål, så blir det sammantaget väldigt många önskemål för värden som tar emot allas olika önskemål. Det är inte så bara att bjuda på läsk t ex. För många är det jätteviktigt att läsken är sockerfri, för andra är det precis lika viktigt att den inte innehåller något sötningsmedel. Ytterligare andra dricker inte koffein och således inte vanlig Cola. Nu finns Cola både med och utan socker och koffein, men det blir då 3 stycken sorters Cola att köpa hem, och flera av varje eftersom man inte vet om alla kommer vilja ha samma sort eller olika.

En del vill ha smak i bubbelvattnet, andra vill ha så neutral smak som möjligt.

Det är helt enkelt inte så lätt att tillfredsställa alla, och min poäng är att det troligtvis inte är av illvilja eller slapphet i de allra flesta fall. Det är helt enkelt svårt att räcka till som värd inför alla önskemål som finns.

Hade det inte kommit upp diskussionen om att det kan vara normer som gör att många i tråden inte blir tillfredsställda på middagsbjudningar, så hade jag nog inte kommenterat alls i tråden. Men diskussioner om normer är viktiga, eftersom de väldigt ofta går att läsa in en förväntan om att saker och ting borde förändras när normen är synliggjord. Som jag skrev så tycker jag att det ÄR viktigt att prata om de normer som finns, men det är också viktigt vad som händer efter att normen är identifierad. Det finns normer som är skadliga, och som därför bör bekämpas. Sedan menar jag att det också finns normer som inte är särskilt skadliga, även om det ofta kan kännas tråkigt och irriterande att vara utanför en norm. Men om normen inte är skadlig, och de utanför normen inte behandlas eller bemöts på ett nedvärderande sätt, så tycker jag inte att deras önskemål nödvändigtvis måste mötas. Det är alltid nyttigt att höra och bli påmind om önskemålen, men jag behöver inte känna mig som en dålig människa som inte alltid lyckas möta dem. Vid andra normer kan istället vara jätteviktigt för mig att verkligen anstränga mig varje dag för att inte vara en del av reproducerandet av normen. Att aldrig uppmuntra/förvänta alkoholhalt i någons dryck är jag t ex mycket mer mån om, än att bjuda hela sällskapet på läsk, must, juice och mjölk som måltidsdryck på var x:te bjudning för att inte vara en del av öl- och vinnormen.
 
Man kan behandla vattnet med UV eller ozon istället för klor . Sen kloreras väl vattnet här också ibland men i lägre doser.
@Sassy

Visst kan man anvanda UV och manga gor det har ocksa. Bland annat vart vatten ar UV behandlat men man anvander ocksa chlorine eller chloramine i sma doser. Har har man chlorine eftersom det dunstar av fort och man sager har att det dunstar pa mindre an en timma i en oppen karaff. Nagot som standigt pratas om i colibri sammanhang da de sma liven sa klart inte ska ha chlorine. (nej, jag litar inte pa det)

Nu har ju de flesta har vatten kopplat till kylskapet och ett "outlet" pa dorren eller inne i kylskapet. I kylen finns ocksa ett vatten filter som filtrerar bort allt fran chlorine till manga mineraler annat vi inte ska ha. Jag tar allt vatten till kolibri mataren fran kylskapet aven om det innebar att jag maste varma det for att sockret ska smalta. (och nar jag varmer skulle chlorinet dunstat i vilket fall) :p

Som jag forstar det ar det dock for varmt och bakterie vaxten ar for stor och snabb for att forlita sig pa UV enbart, sarskilt i de sodra staterna.
 
Vad har dragits till sin spets? Ingen enskild har efterfrågat att alla de uppräknade alternativen, men poängen är att även om varje person som tycker att vatten är trist att bli bjuden på bara framför ett eller två andra önskemål, så blir det sammantaget väldigt många önskemål för värden som tar emot allas olika önskemål. Det är inte så bara att bjuda på läsk t ex. För många är det jätteviktigt att läsken är sockerfri, för andra är det precis lika viktigt att den inte innehåller något sötningsmedel. Ytterligare andra dricker inte koffein och således inte vanlig Cola. Nu finns Cola både med och utan socker och koffein, men det blir då 3 stycken sorters Cola att köpa hem, och flera av varje eftersom man inte vet om alla kommer vilja ha samma sort eller olika.

En del vill ha smak i bubbelvattnet, andra vill ha så neutral smak som möjligt.

Det är helt enkelt inte så lätt att tillfredsställa alla, och min poäng är att det troligtvis inte är av illvilja eller slapphet i de allra flesta fall. Det är helt enkelt svårt att räcka till som värd inför alla önskemål som finns.

Hade det inte kommit upp diskussionen om att det kan vara normer som gör att många i tråden inte blir tillfredsställda på middagsbjudningar, så hade jag nog inte kommenterat alls i tråden. Men diskussioner om normer är viktiga, eftersom de väldigt ofta går att läsa in en förväntan om att saker och ting borde förändras när normen är synliggjord. Som jag skrev så tycker jag att det ÄR viktigt att prata om de normer som finns, men det är också viktigt vad som händer efter att normen är identifierad. Det finns normer som är skadliga, och som därför bör bekämpas. Sedan menar jag att det också finns normer som inte är särskilt skadliga, även om det ofta kan kännas tråkigt och irriterande att vara utanför en norm. Men om normen inte är skadlig, och de utanför normen inte behandlas eller bemöts på ett nedvärderande sätt, så tycker jag inte att deras önskemål nödvändigtvis måste mötas. Det är alltid nyttigt att höra och bli påmind om önskemålen, men jag behöver inte känna mig som en dålig människa som inte alltid lyckas möta dem. Vid andra normer kan istället vara jätteviktigt för mig att verkligen anstränga mig varje dag för att inte vara en del av reproducerandet av normen. Att aldrig uppmuntra/förvänta alkoholhalt i någons dryck är jag t ex mycket mer mån om, än att bjuda hela sällskapet på läsk, must, juice och mjölk som måltidsdryck på var x:te bjudning för att inte vara en del av öl- och vinnormen.
Normen är att det är viktigt att det finns gott rödvin och gott vitt vin till en middag, sedan sådant utan alkohol, men de som inte dricker det hänvisas till kranvatten. Man kan inte ens servera kolsyrat vatten utan smak eller kranvatten med is och citron- nej, alkoholdrickarna får något väl utvalt och de som inte gillar det hänvisas till ickekallt kranvatten. DET ser jag flera reagera mot, däremot ser jag ingen som kräver än det ena och än det andra utan man tycker bara att något annat än kranvatten borde väl gå att serveras. Man kanske helst vill ha läsk, vem vet, men hellre dricker kolsyrat vatten framför kranvatten för att det ska kännas lite speciellt. precis som alkoholdrickarna knappast kan välja de vinen de mest föredrar.

Ingen har påstått att det är av illvilja heller.
 
Normen är att det är viktigt att det finns gott rödvin och gott vitt vin till en middag, sedan sådant utan alkohol, men de som inte dricker det hänvisas till kranvatten. Man kan inte ens servera kolsyrat vatten utan smak eller kranvatten med is och citron- nej, alkoholdrickarna får något väl utvalt och de som inte gillar det hänvisas till ickekallt kranvatten.

Är det verkligen normen? Folks erfarenheter går isär rätt rejält.

Att vattnet vid en middag inte ens varit kallt skulle nog många reagerat på eftersom de som väljer vin brukar dricka vatten också.
 
Men vad är ett generiskt vin? :confused:
Nåt random vin i mellanprisklass. Som inte sticker ut åt nåt håll, husets, typ.
@athena

Genergiska viner är vin som är märkt med vart de kommer ifrån snarare än vilken druva de innehåller. I vissa regioner är det väldigt viktigt att upprätthålla en viss standard med klassificering, men är den klassificeringen inte tillgänglig, tex för att druvrankan är för ung eller vingården inte är tillräckligt stor så hamnar vinet utanför klassificeringen och blir därmed ett generiskt vin, eftersom det saknar klassificering.

Men det innebär inte att det är något random vin från mellanklass, utan det handlar om viner som kommer från regioner som har högre klassificering, men där vinet av en eller annan anledning inte kunnat klassificeras utan hamnar i en utanför-grupp. Det kan också handla om nya producenter som inte är med i systemet för klassificering och inte följer "traditionella" sätt att göra vin på. Är man lite påläst kan man hitta ordentligt fina viner till jättebra priser i denna grupp.

 
Jag är dålig på konkreta exempel just nu, men får hela tiden känslan av att vin och/eller bubbel löser alla problem. Varför är det så?
Men är det verkligen så att marknadsföring eller människor menar att vin eller bubbel löser alla problem?

Att det är romantiserat håller jag med om, men det är väl för att vin och bubbel för vissa människor är ett sätta att njuta av livet. Precis som semester, spa och spendera tid på landet är romantiserat.
 
Normen är att det är viktigt att det finns gott rödvin och gott vitt vin till en middag, sedan sådant utan alkohol, men de som inte dricker det hänvisas till kranvatten. Man kan inte ens servera kolsyrat vatten utan smak eller kranvatten med is och citron- nej, alkoholdrickarna får något väl utvalt och de som inte gillar det hänvisas till ickekallt kranvatten. DET ser jag flera reagera mot, däremot ser jag ingen som kräver än det ena och än det andra utan man tycker bara att något annat än kranvatten borde väl gå att serveras. Man kanske helst vill ha läsk, vem vet, men hellre dricker kolsyrat vatten framför kranvatten för att det ska kännas lite speciellt. precis som alkoholdrickarna knappast kan välja de vinen de mest föredrar.

Ingen har påstått att det är av illvilja heller.

Gott och gott vin, man får det som erbjuds. Alla vindrickare gillar inte samma viner, och det är väldigt olika hur mycket energi man lägger på att hitta ett vin som ska passa till just den maträtten.

Kolsyrat vatten har många skrivit att det ofta erbjuds, så då är vi överens då om att det är en helt okej bjudning. Alla är nöjda?
 
Normen är att det är viktigt att det finns gott rödvin och gott vitt vin till en middag, sedan sådant utan alkohol, men de som inte dricker det hänvisas till kranvatten. Man kan inte ens servera kolsyrat vatten utan smak eller kranvatten med is och citron- nej, alkoholdrickarna får något väl utvalt och de som inte gillar det hänvisas till ickekallt kranvatten. DET ser jag flera reagera mot, däremot ser jag ingen som kräver än det ena och än det andra utan man tycker bara att något annat än kranvatten borde väl gå att serveras. Man kanske helst vill ha läsk, vem vet, men hellre dricker kolsyrat vatten framför kranvatten för att det ska kännas lite speciellt. precis som alkoholdrickarna knappast kan välja de vinen de mest föredrar.

Ingen har påstått att det är av illvilja heller.

Att servera både rött och vitt brukar mer höra till buffeservering i min erfarenhet.

Ofta är en bra dryck noga utvald och designad ihop med rätten som serveras, och då får man välja på att vara med på den lite exklusivare designade resan eller ta något av backupalternativen, som kanske är kranvatten eller kolsyrat smaksatt vatten.

Det där med gott vin är verkligen inte unisont. Många viner jag gillar skulle rynkas på näsan åt av andra (gillar exempelvis rökiga fatlagrad chardonnays som många finner lite svåra) och en del av de viner som är vanligt förekommande väljer jag helst bort och tar ett glas iskallt kranvatten istället. Men ofta är det intressant ändå att ta ett litet glas och dela upplevelsen i gemenskapen och ibland blir man överraskad, ett vin man ”vet” att man inte gillar - softar plötsligt ihop med rätten man har framför sig på ett grymt sätt.
 
Om vi beställer vatten på en ok restaurang, brukar vi få det i en snygg flaska eller karaff. Vissa restauranger lägger stor vikt vid att servera vattnet i en riktigt fin flaska - alltså inte en köpeflaska utan nån mer elegant/charmig. Det gör faktiskt skillnad också - gott, friskt, kallt vatten i en snygg flaska - wow!
 
Men visst maste det tillsattas chlorine, chloramine, eller nagot liknande for att ta bort alla bakterier, virusar och annat otyg? Salmonella, dysentery, eller eschericha coli tex ar ju annars nagot som ofta sprids med vattnet i lander dar reningen ar undermalig (och man recommenderas att varken dricka vatten eller anvanda is).

Aven har ar vattnet godast nar det gar genom sedimentara bergarter eller stora sand depaer och ar riktigt gott nar det ar kallt.
Reningsverk för vatten ska ju ta bort det mesta av det där, så kan man ha mindre klor.

Västländer ska ju generellt sett kunna klara av att inte ha en undermålig rening av vattnet. Tekniken finns såvitt jag har förstått så om man renar eller ej verkar ju i så fall i ett västland handla om intresse. Intresse i ett västland kan ju påverkas genom demokrati. Likaså såklart ledningarna som vattnet går i.

Sediment är ju såklart bäst men inte nödvändigt, det går ju att rena sjövatten också.

Men man har ju fått intrycket av att USA inte är intresserat av att återanvända plasten från vattendunkarna, elda sopor el dyl trots att tekniken finns och att det är en lönsam bransch utan hellre gräver ned det och kanske inte heller är intresserat av att varken spara vatten där det är allvarlig brist eller rena det?
 
Normen är att det är viktigt att det finns gott rödvin och gott vitt vin till en middag, sedan sådant utan alkohol, men de som inte dricker det hänvisas till kranvatten. Man kan inte ens servera kolsyrat vatten utan smak eller kranvatten med is och citron- nej, alkoholdrickarna får något väl utvalt och de som inte gillar det hänvisas till ickekallt kranvatten. DET ser jag flera reagera mot, däremot ser jag ingen som kräver än det ena och än det andra utan man tycker bara att något annat än kranvatten borde väl gå att serveras. Man kanske helst vill ha läsk, vem vet, men hellre dricker kolsyrat vatten framför kranvatten för att det ska kännas lite speciellt. precis som alkoholdrickarna knappast kan välja de vinen de mest föredrar.

Ingen har påstått att det är av illvilja heller.
Jag har nog faktiskt aldrig varit på någon form av middagsbjudning - privat eller mer "officiell" - där det enda alkoholfria alternativet varit ljummet kranvatten. På restauranger, konferenser och liknande ser jag i stort sett alltid två vattenkaraffer - en med stilla och en med kolsyrat vatten. Och privat brukar iaf mina vänner och släktingar ha någon läsk, något mineralvatten osv även om det såklart aldrig förekommer samtliga alternativ på en gång :)
 
Jag har nog faktiskt aldrig varit på någon form av middagsbjudning - privat eller mer "officiell" - där det enda alkoholfria alternativet varit ljummet kranvatten. På restauranger, konferenser och liknande ser jag i stort sett alltid två vattenkaraffer - en med stilla och en med kolsyrat vatten. Och privat brukar iaf mina vänner och släktingar ha någon läsk, något mineralvatten osv även om det såklart aldrig förekommer samtliga alternativ på en gång :)
Inte jag heller. Och då har jag jobbat inom hotell och restaurang och serverat på ett otal privata evenemang. Har aldrig heller upplevt det på kurser, bröllop, stora födelsedagsbaluns m.

Givet förekommer det. Men kan knappast vara vanligt.
 
Att servera både rött och vitt brukar mer höra till buffeservering i min erfarenhet.

Ofta är en bra dryck noga utvald och designad ihop med rätten som serveras, och då får man välja på att vara med på den lite exklusivare designade resan eller ta något av backupalternativen, som kanske är kranvatten eller kolsyrat smaksatt vatten.

Det där med gott vin är verkligen inte unisont. Många viner jag gillar skulle rynkas på näsan åt av andra (gillar exempelvis rökiga fatlagrad chardonnays som många finner lite svåra) och en del av de viner som är vanligt förekommande väljer jag helst bort och tar ett glas iskallt kranvatten istället. Men ofta är det intressant ändå att ta ett litet glas och dela upplevelsen i gemenskapen och ibland blir man överraskad, ett vin man ”vet” att man inte gillar - softar plötsligt ihop med rätten man har framför sig på ett grymt sätt.

En restaurang här på orten har en fantastisk avsmakningsmeny som man kan köpa ett vinpaket till. Det är jättehäftigt att smaka på vinet innan man tagit en tugga av rätten det är avsett för! Senast jag var där var det ett av vinerna som jag inte gillade alls när jag smakade på det, men tillsammans med maten blev det perfekt!
 
Surströmming är chockerande äckligt! Jag blev så paff, hade helt klart förväntat mig något i stil med en vällagrad ost men det smakar ju ruttet? Sån där haj som smakar ammoniak är ju godare... Detta måste vara mitt livs största besvikelse.

Men blåmusslor är milda i smaken. Kan hända att konsistensen inte tilltalar alla (väldigt mjuka om de inte är överkokta, då kan de bli lite sega och gummiaktiga) men annars smakar de typ lite fisk och lite hav. Ostron är en annan femma, de äts ju ofta råa. Tillagade ostron är fortfarande lösare i konsistensen än andra musslor. Och de har en distinkt havsvattensmak, samtidigt som de är mer eller mindre söta.
Stora problemet med musslor tycker jag är att de har en tendens att knastra av sand (om någon här kommer med ett -men Xs musslor knastrar Aldrig! så blir jag bara glad och testar :) ). Men de ska vara mycket miljövänliga så jag hade gärna ätit dem ofta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp