Varför romantiseras vin och bubbel?

Stora problemet med musslor tycker jag är att de har en tendens att knastra av sand (om någon här kommer med ett -men Xs musslor knastrar Aldrig! så blir jag bara glad och testar :) ). Men de ska vara mycket miljövänliga så jag hade gärna ätit dem ofta.
Jag läste för bara någon dag sedan att om man köper svenska, odlade musslor så slipper man sanden då de odlas på rep och aldrig kommer i kontakt med sanden, till skillnad mot de som trålas eller handplockas i vikar.
 
Stora problemet med musslor tycker jag är att de har en tendens att knastra av sand (om någon här kommer med ett -men Xs musslor knastrar Aldrig! så blir jag bara glad och testar :) ). Men de ska vara mycket miljövänliga så jag hade gärna ätit dem ofta.

Min man har den dåliga smaken att vara allergisk mot musslor. Annars skulle jag äta det oftare, dels för att det är gott men också för att det är miljövänligt.
 
Sprit, ren sprit och ingen fisk så kanske jag står ut med lukten.
Ung, dum och kär försökte jag en gång äta blek korv stroganoff i samma rum som ett sällskap surströmmingsätare. Det var ett lidande då och ett livslångt hjärtekrossat lidande sedan dess. Nä, ok, tog mig bara drygt 30 år att komma över det ruttnande aset. :angel:
Du var för nära helt enkelt. Jag har varit på ett surströmmingskalas (och kanske smakade en bit, eller så lyckades jag slingra mig och bara fick med potatisen, vem vet), vi barn höll oss på lagom avstånd. Två kvarter bort i en gungställning. Och festen var lämpligt nog utomhus.
 
En restaurang här på orten har en fantastisk avsmakningsmeny som man kan köpa ett vinpaket till. Det är jättehäftigt att smaka på vinet innan man tagit en tugga av rätten det är avsett för! Senast jag var där var det ett av vinerna som jag inte gillade alls när jag smakade på det, men tillsammans med maten blev det perfekt!

Om någon bukefalist befinner sig i Siljansbygden och vill besöka ovan nämnda ställe är jag naturligtvis villig att erbjuda mitt charmerande sällskap. :angel:
 
Du var för nära helt enkelt. Jag har varit på ett surströmmingskalas (och kanske smakade en bit, eller så lyckades jag slingra mig och bara fick med potatisen, vem vet), vi barn höll oss på lagom avstånd. Två kvarter bort i en gungställning.
Hade sett lite märkligt ut om jag tog en tallrik potatis och gick iväg från hela sällskapet när det var min stora kärlek och hans familj som bjöd och vi var på landet, utan andra 23-åringar och gungställningar. 😆

Det blev inga fler surströmmingsfester, några månader senare dumpade han mig på telefon 2 veckor efter att min häst bröt benet i hagen och strax efter min födelsedag. Min värld rasade samman. 😭💔
 
Normen är att det är viktigt att det finns gott rödvin och gott vitt vin till en middag, sedan sådant utan alkohol, men de som inte dricker det hänvisas till kranvatten. Man kan inte ens servera kolsyrat vatten utan smak eller kranvatten med is och citron- nej, alkoholdrickarna får något väl utvalt och de som inte gillar det hänvisas till ickekallt kranvatten. DET ser jag flera reagera mot, däremot ser jag ingen som kräver än det ena och än det andra utan man tycker bara att något annat än kranvatten borde väl gå att serveras. Man kanske helst vill ha läsk, vem vet, men hellre dricker kolsyrat vatten framför kranvatten för att det ska kännas lite speciellt. precis som alkoholdrickarna knappast kan välja de vinen de mest föredrar.

Ingen har påstått att det är av illvilja heller.
Men normen är inte alls att det finns gott rödvin och gott vitt vin eller ett gott öl.

För det första tycker inte alla att samma vin är godast, precis som alla inte tycker att samma mineralvatten är godast.

Normen är att det finns ett rödvin eller/och ett vitt vin, beroende på mat och eller öl och det är praktiskt taget alltid dålig öl.

Att det ska vara gott är verkligen inte en norm. Vid en stor middag är det snarare ekonomin som avgör och även om det är ett helt ok vin för vissa behöver det inte vara det för andra eftersom folk har olika smak.

Så det är att jämföra med att det finns en typ av läsk helt enkelt oftast en billigare typ av läsk eftersom restauranger lägger på ganska mycket på vinet. Typ premium cola och premium apelsin, eller vad ngt billigt märke läsk heter.

(nu kommer någon och säger att de väljer jättenoga det perfekta anpassade vinet till den fantastiska maten hemma hos sig. Men om du har ett bröllop på en plats med restauratör har du ju färre val och om du fixar helt själv kan du spara jättemycket pengar på att ha ett ok vin istället för ett optmalt vin.)
 
Stora problemet med musslor tycker jag är att de har en tendens att knastra av sand (om någon här kommer med ett -men Xs musslor knastrar Aldrig! så blir jag bara glad och testar :) ). Men de ska vara mycket miljövänliga så jag hade gärna ätit dem ofta.
Köp svensk musslor från fiskbilen eller fiskdisken. Då slipper du sand.
Jag köper ett nät musslor 1-2 ggr i månaden (Älskar moule med chili och vitlök i) och jag får mycket sällan sand i nån mussla :)
 
Jag läste för bara någon dag sedan att om man köper svenska, odlade musslor så slipper man sanden då de odlas på rep och aldrig kommer i kontakt med sanden, till skillnad mot de som trålas eller handplockas i vikar.
Aha! låter som hittat! (nästa besök i affären ska testa!)
 
Köp svensk musslor från fiskbilen eller fiskdisken. Då slipper du sand.
Jag köper ett nät musslor 1-2 ggr i månaden (Älskar moule med chili och vitlök i) och jag får mycket sällan sand i nån mussla :)
Ah ja men vi är för lata för att köpa med skal :) vi (eh min man) har gjort det och skurat dem och allt möjligt, men helt ärligt är det lättare att bara njuta av dem på restaurang då och då. (håller dock med om att de inte var sandiga :) )

Jag är lat och gillar att slänga en burk musslor i en stekpanna med grönsaker och sedan på en pasta till vardags.
 
En restaurang här på orten har en fantastisk avsmakningsmeny som man kan köpa ett vinpaket till. Det är jättehäftigt att smaka på vinet innan man tagit en tugga av rätten det är avsett för! Senast jag var där var det ett av vinerna som jag inte gillade alls när jag smakade på det, men tillsammans med maten blev det perfekt!
Jag minns ett program där deltagarna fick smaka på ett antal viner ihop med olika maträtter och sen berätta vilket vin de tyckte bäst om. Vissa viner tyckte de var väldigt goda, andra inte alls. Det visade sig ... att det var samma vin hela tiden, men till olika maträtter smakade de helt olika! Där ser man!
 
Ja, vad jag har hört så är det mjölk man ska dricka. Dubbelt blä! :yuck:

Vad som passar bäst att dricka till surströmmingen är en smaksak. Situationen får oftast avgöra. Vardag eller fest. Den som vill följa en alkoholfri linje kan med fördel välja kall mjölk, som förespråkas av flera surströmmingsälskare. Använd gärna is och häll sedan över mjölk (helst den röda).

Om Surströmming: Som Västerbottning i förskingringen (Skåne) köpte jag nyligen en burk Röda Ulven här på ICA Maxi. Lycklig tog jag ut den för rituellt vördnadsfullt öppnande med trädgårdsslangen tillgänglig för att skölja av händerna ... öppnade ... och inget pys, ingen doft, INGENTING! Där i låg strömmingarna filéade och rensade och prydliga - och smakade heller ingenting. Bara ... salt. Jag blev SÅ besviken!! Köp aldrig färdigfiléad surströmming! Så bedrövligt. Tänk om folk tror att det är så surströmming ska dofta och smaka?!? Bedrägeri!!!

Inte ens dottern, som är skeptisk till denna magiska rätt, tyckte det smakade nåt annat än salt.....
 
Ah ja men vi är för lata för att köpa med skal :) vi (eh min man) har gjort det och skurat dem och allt möjligt, men helt ärligt är det lättare att bara njuta av dem på restaurang då och då. (håller dock med om att de inte var sandiga :) )

Jag är lat och gillar att slänga en burk musslor i en stekpanna med grönsaker och sedan på en pasta till vardags.

Är det sand i burkmusslor? :eek: Bra att veta, då ska jag aldrig prova. Vi brukar köpa nät från odlingen några mil bort, och jag har någon gång fått ett enstaka gruskorn i någon mussla. Men det är ju lite jobb.

Skulle jag vara lat tror jag att jag hade valt frysta? Har i ärlighetens namn inte provat att laga det heller, men jag är inte så intresserad av att köpa bottentrålad mat öht så det kanske blir svårt att hitta.
 
Är det sand i burkmusslor? :eek: Bra att veta, då ska jag aldrig prova. Vi brukar köpa nät från odlingen några mil bort, och jag har någon gång fått ett enstaka gruskorn i någon mussla. Men det är ju lite jobb.

Skulle jag vara lat tror jag att jag hade valt frysta? Har i ärlighetens namn inte provat att laga det heller, men jag är inte så intresserad av att köpa bottentrålad mat öht så det kanske blir svårt att hitta.
Det är vanligtvis ingen sand i burkmusslor. Däremot hittade min mamma en gång en liten, liten pärla i en burkmussla! :D

Jag köper i stort sett enbart färska, odlade svenska musslor och det är mycket, mycket sällan minsta gruskorn i dem. Tycker inte det är så farligt jobbigt att skrubba och kolla dem heller!
 
Är det sand i burkmusslor? :eek: Bra att veta, då ska jag aldrig prova. Vi brukar köpa nät från odlingen några mil bort, och jag har någon gång fått ett enstaka gruskorn i någon mussla. Men det är ju lite jobb.

Skulle jag vara lat tror jag att jag hade valt frysta? Har i ärlighetens namn inte provat att laga det heller, men jag är inte så intresserad av att köpa bottentrålad mat öht så det kanske blir svårt att hitta.

Jag brukar köpa ICAs burkmusslor. Ingen sand i dem hittills. Det beror ju helt på hur de odlats. Har de odlats på rep så är det väl mycket sällan sand i dem.
 
Är det sand i burkmusslor? :eek: Bra att veta, då ska jag aldrig prova. Vi brukar köpa nät från odlingen några mil bort, och jag har någon gång fått ett enstaka gruskorn i någon mussla. Men det är ju lite jobb.

Skulle jag vara lat tror jag att jag hade valt frysta? Har i ärlighetens namn inte provat att laga det heller, men jag är inte så intresserad av att köpa bottentrålad mat öht så det kanske blir svårt att hitta.
Ah frysta har jag inte heller testat. Det ska jag göra.

Är och är, vet inte men min upplevelse är att de knastrar ibland.
 
Gott och gott vin, man får det som erbjuds. Alla vindrickare gillar inte samma viner, och det är väldigt olika hur mycket energi man lägger på att hitta ett vin som ska passa till just den maträtten.

Kolsyrat vatten har många skrivit att det ofta erbjuds, så då är vi överens då om att det är en helt okej bjudning. Alla är nöjda?
Det var ju precis det jag skrev om vinet??

Många har skrivit att kolsyrat vatten inte har erbjudits....
 
Att servera både rött och vitt brukar mer höra till buffeservering i min erfarenhet.

Ofta är en bra dryck noga utvald och designad ihop med rätten som serveras, och då får man välja på att vara med på den lite exklusivare designade resan eller ta något av backupalternativen, som kanske är kranvatten eller kolsyrat smaksatt vatten.

Det där med gott vin är verkligen inte unisont. Många viner jag gillar skulle rynkas på näsan åt av andra (gillar exempelvis rökiga fatlagrad chardonnays som många finner lite svåra) och en del av de viner som är vanligt förekommande väljer jag helst bort och tar ett glas iskallt kranvatten istället. Men ofta är det intressant ändå att ta ett litet glas och dela upplevelsen i gemenskapen och ibland blir man överraskad, ett vin man ”vet” att man inte gillar - softar plötsligt ihop med rätten man har framför sig på ett grymt sätt.
Jodå jag förstår det, precis som jag förstår att vettendrickarna kanske vill ha kolsyrat vatten med viss smak men får nöja sig med någon smak eller neutralt kolsyrat. Grejen var när det bara serveras kranvatten, det är ju vad hela diskussionen handlar om, inte att de som drickar alkohol har tusen krav som måste uppfyllas.
 
Jag har nog faktiskt aldrig varit på någon form av middagsbjudning - privat eller mer "officiell" - där det enda alkoholfria alternativet varit ljummet kranvatten. På restauranger, konferenser och liknande ser jag i stort sett alltid två vattenkaraffer - en med stilla och en med kolsyrat vatten. Och privat brukar iaf mina vänner och släktingar ha någon läsk, något mineralvatten osv även om det såklart aldrig förekommer samtliga alternativ på en gång :)
Jag var på en restaurang och åt trerätters och hade att välja på kranvatten i en karaff på bordet. kallt kan det ha varit i början av förrätten, när den var intagen var det allt annat än kallt faktiskt.

Bekanta däremot har ofta något jag kan dricka, vi har rätt likartade smaker. Om inte dricker jag vatten från kranen. Jag är trots allt inte omöjlig.
 
Jag var på en restaurang och åt trerätters och hade att välja på kranvatten i en karaff på bordet. kallt kan det ha varit i början av förrätten, när den var intagen var det allt annat än kallt faktiskt.

Bekanta däremot har ofta något jag kan dricka, vi har rätt likartade smaker. Om inte dricker jag vatten från kranen. Jag är trots allt inte omöjlig.
Men det är väl ändå rätt ovanligt, att en restaurang har kranvatten som enda icke-alkoholfria alternativ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp