Varför romantiseras vin och bubbel?

Men normen är inte alls att det finns gott rödvin och gott vitt vin eller ett gott öl.

För det första tycker inte alla att samma vin är godast, precis som alla inte tycker att samma mineralvatten är godast.

Normen är att det finns ett rödvin eller/och ett vitt vin, beroende på mat och eller öl och det är praktiskt taget alltid dålig öl.

Att det ska vara gott är verkligen inte en norm. Vid en stor middag är det snarare ekonomin som avgör och även om det är ett helt ok vin för vissa behöver det inte vara det för andra eftersom folk har olika smak.

Så det är att jämföra med att det finns en typ av läsk helt enkelt oftast en billigare typ av läsk eftersom restauranger lägger på ganska mycket på vinet. Typ premium cola och premium apelsin, eller vad ngt billigt märke läsk heter.

(nu kommer någon och säger att de väljer jättenoga det perfekta anpassade vinet till den fantastiska maten hemma hos sig. Men om du har ett bröllop på en plats med restauratör har du ju färre val och om du fixar helt själv kan du spara jättemycket pengar på att ha ett ok vin istället för ett optmalt vin.)
Vad löjligt att servera dåligt vin och öl som ingen tycker om bara för att man ska servera sprit...
 
Men det är väl ändå rätt ovanligt, att en restaurang har kranvatten som enda icke-alkoholfria alternativ?
Inte vet jag?
När jag går ut och äter i vanliga fall är det inte trerätters med vin jag beställer, snarare någon stek, med potatis och så en cola till....
 
Vattnet går ju åt så jag tycker att det brukar hinna drickas upp innan det ljumnar, och så får man ta in en kanna till. Jag upplever också personligen det som betydligt lyxigare med iskallt, gott stilla vatten i fin karaff jämfört med kemiskt smaksatt bubbelvatten i plastflaska. Där verkar ju smaken vara väldigt olika, men jag tycker det blir fel att framhålla det stilla vattnet som någon sorts objektivt sämre alternativ.
 
Inte vet jag?
När jag går ut och äter i vanliga fall är det inte trerätters med vin jag beställer, snarare någon stek, med potatis och så en cola till....
Men oavsett vad du beställer på restaurang får du ju välja vad du vill från dryckesmenyn? Och om det är en färdig meny har jag aldrig varit med om att vinet ingår, det får man köpa separat, antingen som dryckespaket eller glas för glas (vilket stämmer med svensk alkohollagstiftning, alkohol får aldrig "ges bort" eller vara med "på köpet")
 
Vattnet går ju åt så jag tycker att det brukar hinna drickas upp innan det ljumnar, och så får man ta in en kanna till. Jag upplever också personligen det som betydligt lyxigare med iskallt, gott stilla vatten i fin karaff jämfört med kemiskt smaksatt bubbelvatten i plastflaska. Där verkar ju smaken vara väldigt olika, men jag tycker det blir fel att framhålla det stilla vattnet som någon sorts objektivt sämre alternativ.
Och om man inte dricker det så snabbt så kan man ju beställa in lite mer is. Vattnet blir ju inte ens utspätt av det!
 
Jag var på en restaurang och åt trerätters och hade att välja på kranvatten i en karaff på bordet. kallt kan det ha varit i början av förrätten, när den var intagen var det allt annat än kallt faktiskt.

Bekanta däremot har ofta något jag kan dricka, vi har rätt likartade smaker. Om inte dricker jag vatten från kranen. Jag är trots allt inte omöjlig.
Vattnet på bordet brukar vara ämnat till alla inklusive vindrickare. Övrig dryck får man beställa och betala för.
Jag har aldrig någonsin upplevt att dryck utöver bordsvatten bjuds på när man är på restaurang.
 
Jodå jag förstår det, precis som jag förstår att vettendrickarna kanske vill ha kolsyrat vatten med viss smak men får nöja sig med någon smak eller neutralt kolsyrat. Grejen var när det bara serveras kranvatten, det är ju vad hela diskussionen handlar om, inte att de som drickar alkohol har tusen krav som måste uppfyllas.

Jag var på en restaurang och åt trerätters och hade att välja på kranvatten i en karaff på bordet. kallt kan det ha varit i början av förrätten, när den var intagen var det allt annat än kallt faktiskt.

Bekanta däremot har ofta något jag kan dricka, vi har rätt likartade smaker. Om inte dricker jag vatten från kranen. Jag är trots allt inte omöjlig.

Om det här är restauranger/cateringställen med alkoholtillstånd så hade de fått anmärkning vid tillsyn. Serverar man alkohol ska det även finnas "fullgott alkoholfritt alternativ" (och det måste vara prissatt så att det är tydlig skillnad på grejer med alkohol och grejer utan, det är här det blir grinigt om man vill servera bra alkoholfritt men inte kan ta rimligt betalt i alla lägen). Att bara ha vatten är aldrig att anse som tillräckligt i den meningen. Vad är det för ställen som har det såhär egentligen?

Kan ni ge exempel? (Utan att hänga ut någon, men "grillrestaurang i x-stad, kostade y kronor för en varmrätt"?)

Till och med våra studentpubar för 20 år sedan sålde ett par sorters läsk och mer än en sorts alkoholfri öl/cider. (Studenterna nuförtiden dricker ju betydligt mindre, så jag ska kolla vad de har på menyn nästa gång jag går förbi...)
 
Fast det måste ju ha varit något missförstånd? Om det var en vanlig restaurang?
Självklart måste en restaurang ha läsk, vatten med bubblor etc.
Jag har ingen aning, första och sista gången för min del. För övrigt drack jag både vatten och alkoholfritt vin. Och insåg att vin, framför allt rött, är överskattat ;) Vin med bubblor gillar jag däremot, tror kolsyran gör en hel del för smaken för mig.
 
Jag gillar inte kolsyra särskilt, vilket i vissa/många fall ger ett rätt begränsat utbud av alkoholfria alternativ. Men tack och lov finns ju alltid möjligheten att dricka vatten - ett fullgott alternativ tycker ju jag.
 
Vad löjligt att servera dåligt vin och öl som ingen tycker om bara för att man ska servera sprit...
Jag förstår inte varför det är så komplicerat :)

Det är trevligt att dricka ett helt ok vin till maten även om det inte är ett så kallat gott och speciellt utvalt vin.

Någon skrev att de som dricker vin hade ägnat mycket kärlek åt att välja vin och sedan slänger åt den som inte dricker alkohol något slags random ogenomtänkta rester.

Men så är det inte alls alltid, det kan ta jättekort tid att välja ett vin i rätt prisklass och jättelång tid att försöka finjustera vad de som inte dricker alkohol skulle kunna bli nöjda med och som är dyrt nog, gärna dyrare än vinet per person. Eller om det är en restauratör så är det ju bara att ta det de erbjuder.

Och det är för att vin passar till mat, som dryck. Det är inte heller något som folk vanligen sveper 70 cl av i en sittning direkt, som med alkoholfritt, utan man dricker en 15-20 cl av.

Det är väl ingen som tycker att det är löjligt om en person som vill ha läsk kan dricka XCola istället för Coca Cola om det är det som finns och tycka det är typ helt ok.

Kommer inte ihåg om du dricker saker med alkohol i eller inte. Men om det är en dryck med alkohol i som inte innehåller mycket socker så är det en trevlig dryck att dricka lite av långsamt. Mineralvatten kan också dras ut lite på, men att sitta och dra ut på en läsk en timma är inte lika lätt.
 
Senast ändrad:
Jag var på en restaurang och åt trerätters och hade att välja på kranvatten i en karaff på bordet. kallt kan det ha varit i början av förrätten, när den var intagen var det allt annat än kallt faktiskt.

Bekanta däremot har ofta något jag kan dricka, vi har rätt likartade smaker. Om inte dricker jag vatten från kranen. Jag är trots allt inte omöjlig.
Men det finns väl annat alkoholfritt än vatten på menyn? Alltså på den alkoholfria delen av vinlistan? Där brukar ju finnas både olika alkoholfria viner/öl och diverse mineralvatten och läsk? Att det sedan står vatten i karaff på bordet också är ju en annan sak (oftast är ju det ett komplement till vinet).
 
Jag har ingen aning, första och sista gången för min del. För övrigt drack jag både vatten och alkoholfritt vin. Och insåg att vin, framför allt rött, är överskattat ;) Vin med bubblor gillar jag däremot, tror kolsyran gör en hel del för smaken för mig.
Alkoholfritt ”rödvin” är verkligen vidrigt. Smakar som dåligt utspädd saft med lite tillsatt syra för att ta udden av det söta.
Egentligen är det konstigt att det ens får kallas vin för det är en helt annan produkt. Alkoholfri cider får inte kallas cider pga just detta.

När vin jäser minskar sockermängden. Det är därför alkoholfritt rödvin är så himla sött. De röda druvorna passar dåligt till att tillsätta syra. Gröna druvor och vitt alkoholfritt är mer passande. Och blir bättre. Tillsätts dessutom bubblor lättas det upp och smaken stannar inte lika länge i munnen. Därför blir det så mycket bättre till mat för det tar inte över på samma vis :)
 
Jag gillar inte kolsyra särskilt, vilket i vissa/många fall ger ett rätt begränsat utbud av alkoholfria alternativ. Men tack och lov finns ju alltid möjligheten att dricka vatten - ett fullgott alternativ tycker ju jag.
Stilla vatten är egentligen det bästa alternativet eftersom det är helt neutralt.
Smaksatta vatten kan framställa smaker i maten på ett ofördelaktigt sätt. Kolsyrat gör väldigt liten inverkan men jag gillar inte kolsyra när jag äter.

Rätt vin och öl kan lyfta smaker och plocka fram nya dimensioner.

Jag väljer alltid stilla vatten om jag inte vill dricka alkohol.
 
Jag var på en restaurang och åt trerätters och hade att välja på kranvatten i en karaff på bordet. kallt kan det ha varit i början av förrätten, när den var intagen var det allt annat än kallt faktiskt.

Bekanta däremot har ofta något jag kan dricka, vi har rätt likartade smaker. Om inte dricker jag vatten från kranen. Jag är trots allt inte omöjlig.
Restaurangen hade alltså inte mineralvatten eller läsk om man bad om det? Det verkar jättekonstigt, har aldrig hänt mig att det inte finns någon dryck utan alkohol att beställa in på en restaurang.
 
Jag har ingen aning, första och sista gången för min del. För övrigt drack jag både vatten och alkoholfritt vin. Och insåg att vin, framför allt rött, är överskattat ;) Vin med bubblor gillar jag däremot, tror kolsyran gör en hel del för smaken för mig.
Alkoholfritt rött vin brukar inte smaka vin :) Å andra sidan brukar inte vin med alkohol i smaka gott för folk som inte dricker alkohol heller. Dock på ett annat sätt.

Men jag fattar nog inte. Du drack alkoholfritt vin, rött och vitt, med och utan bubblor, i allmänhet vid ungefär den tidpunkten men denna restaurang hade inte det utan bara ljummet vatten?
 
De flesta restauranger brukar dessutom kunna erbjuda stilla vatten på flaska. Från kylen. De brukar fråga (när man ber om vatten) om man vill ha på flaska eller i karaff. Har de koll, och man dricker vin till, bör de utelämna citronskivan i vattenglaset om man beställt rött vin. En servitör tog blixtsnabbt bort mitt vattenglas då han insåg att jag beställt rött vin, och ersatte det med ett glas utan citronskiva. (Kanske man borde göra oavsett vinsort?)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp