Varför spannmålsfritt?

Vilka "spannmålsfria" foder har du sett som innehåller majs?

Själv undviker jag inte spannmål, däremot ger jag det sällan eftersom det inte tillför något som hundarna behöver så de får i princip bara sådant när de äter mina matrester (vilket inte blir ofta eftersom jag är duktig på att beräkna portionsstorlekar och göra matlådor). Ger jag färdiga foder så köper jag spannmålsfritt av den enkla anledningen att jag är snål och inte vill betala dyra kiloprispengar för något som innehåller sådant som hundarna inte behöver och som annars skulle kunna tillsättas hemma, till lägre kilopris.

Jag tror inte att spannmål på något sätt är "farligt" för hundar om de inte har konstaterad allergi. Däremot så det som behövs för att bryta ner spannmål har vi människor redan i saliven, sedan massor i magen och tokmycket i hela tarmarna. Hundarna har liiiiite sådant i en liten del av tarmen (och kanske var det liiite i magen också? minns inte exakt vad jag läste om det där). Det är för lite för att de ska hinna ta upp speciellt mycket av spannmålet innan det passerat hela matsmältningssystemet.
 
Jag tillhör inte skaran som är anti-spannmål i någon direkt utsträckning, däremot så var vete rena döden för min hunds mage. Var det vete i fodret så sket han som en ko, stora högar flera gånger om dagen med samma konsistens som chokladpudding. Luktade fruktansvärt. I min värd så är den typen av avföring tecken på att något inte står rätt till. Korn, ris och majs gick däremot bra. Jag tror att många fått dille på det här med spannmålsfritt lite väl mycket och tänker för mycket på teorierna kring dess förträfflighet istället för att kolla vad som faktiskt funkar för hunden i realiteten. Man ser samma symptom inom många olika områden. Det går mode i det mesta och många hänger på utan att riktigt veta vad de gör egentligen i tron att de gör det bästa för sin hund.
 
Jag har själv aldrig ägt en hund med överkänslighet mot just spannmål, men däremot två hundar av helt skilda raser som reagerat/reagerar mot potatis ? Fast på olika sätt. Ena hunden svullade runt ögonen - vilket även hennes bror gjorde och det tog lite tid lösa gåtan med potatis, så där fanns en familjär känslighet. MIn nuvarande gammeltant får groteska magkramper av allt i potatisväg - inte lös mage, utan kramper.
När jag utredde min hund för allergi så sa veterinären att potatisallergi/reaktioner är vanligare än vad de flesta tror. Min hund visade reaktion mot potatis trots att hon aldrig ätit det
 
När jag utredde min hund för allergi så sa veterinären att potatisallergi/reaktioner är vanligare än vad de flesta tror. Min hund visade reaktion mot potatis trots att hon aldrig ätit det
Jag har faktiskt stött på en hel del hundar som reagerat dåligt med magen på just potatis.
 
Jag tillhör inte skaran som är anti-spannmål i någon direkt utsträckning, däremot så var vete rena döden för min hunds mage. Var det vete i fodret så sket han som en ko, stora högar flera gånger om dagen med samma konsistens som chokladpudding. Luktade fruktansvärt. I min värd så är den typen av avföring tecken på att något inte står rätt till. Korn, ris och majs gick däremot bra. Jag tror att många fått dille på det här med spannmålsfritt lite väl mycket och tänker för mycket på teorierna kring dess förträfflighet istället för att kolla vad som faktiskt funkar för hunden i realiteten. Man ser samma symptom inom många olika områden. Det går mode i det mesta och många hänger på utan att riktigt veta vad de gör egentligen i tron att de gör det bästa för sin hund.
Har också haft en vetekänslig hund, på henne så visade det sig med klåda och eksem. Kunde köra på vilket foder som helst bara det inte innehöll just vete. Även de billiga funka bara de va utan vete.

På min nuvarande hund så har jag provat spannmålsfritt men hon blir bara kass i magen av det. Provat flera sorter men inget funkar, bara foder med spannmål och inte för hög andel kött funkar för henne. Spelar ingen roll på prisklass där heller. Doggy mår hennes mage super av O_o
 
Gluten är inflammatoriskt i kroppen och bidrar till många sjukdommar hos människa (där man ser att problemen försvinner eller lindras betydligt när man utesluter gluten ur kosten). Gluten är ett protein och finns i spannmål (främst i vete, råg och korn). Mängden gluten i dagens vete är betydligt högre än vad det var för bara hundra år sedan och anledningen är att gluten ger jättebra egenskaper i bakning. Hos många så förstör det dock tarmarnas funktion (även hos de som inte lider av celiaki) med mag- och tarmproblem samt försämrat näringsupptag som följd. Vi kan bara anta att samma sak gäller för hundar, då hundar inte är mer anpassade för spannmål än vad vi människor är (vi har ätit det lika länge). Hundar lider dessutom av samma hälsoproblem som vi gör, med mycket mag- och tarmproblem. Och naturligtvis alla problem med munhygien som gör att vi måste borsta tänderna på våra hundar för att de inte ska bli sjuka... Fundera över varför tänderna inte ramlar ur munnen på vilda djur, som äter den mat de är skapta att äta...
En annan sak med spannmål är den höga halten av inflammationsskapande omega 6. Att kompensera det med att ge extra omega 3 kanske jämnar ut förhållandet mellan dem, men fortfarande blir det för höga doser av omega 6.
Problemet med spannmålsfritt foder är dock att de ofta byter ut spannmålet mot annat som inte är speciellt mycket hälsosammare... Samma sak gäller ju inom humankosten, där glutenfri mat ofta är rena orgierna i socker och stärkelse. Inom hundmat så byter man gärna ut spannmålet mot t ex baljväxter, något som inte heller är hälsosamt att äta, bl a pga fytinerna som hindrar upptag av viktiga mineraler.
Artegen mat är det bästa för allt levande. Spannmål är inte artegen mat för hundar.
 
Gluten är inflammatoriskt i kroppen och bidrar till många sjukdommar hos människa (där man ser att problemen försvinner eller lindras betydligt när man utesluter gluten ur kosten). Gluten är ett protein och finns i spannmål (främst i vete, råg och korn). Mängden gluten i dagens vete är betydligt högre än vad det var för bara hundra år sedan och anledningen är att gluten ger jättebra egenskaper i bakning. Hos många så förstör det dock tarmarnas funktion (även hos de som inte lider av celiaki) med mag- och tarmproblem samt försämrat näringsupptag som följd. Vi kan bara anta att samma sak gäller för hundar, då hundar inte är mer anpassade för spannmål än vad vi människor är (vi har ätit det lika länge). Hundar lider dessutom av samma hälsoproblem som vi gör, med mycket mag- och tarmproblem. Och naturligtvis alla problem med munhygien som gör att vi måste borsta tänderna på våra hundar för att de inte ska bli sjuka... Fundera över varför tänderna inte ramlar ur munnen på vilda djur, som äter den mat de är skapta att äta...
En annan sak med spannmål är den höga halten av inflammationsskapande omega 6. Att kompensera det med att ge extra omega 3 kanske jämnar ut förhållandet mellan dem, men fortfarande blir det för höga doser av omega 6.
Problemet med spannmålsfritt foder är dock att de ofta byter ut spannmålet mot annat som inte är speciellt mycket hälsosammare... Samma sak gäller ju inom humankosten, där glutenfri mat ofta är rena orgierna i socker och stärkelse. Inom hundmat så byter man gärna ut spannmålet mot t ex baljväxter, något som inte heller är hälsosamt att äta, bl a pga fytinerna som hindrar upptag av viktiga mineraler.
Artegen mat är det bästa för allt levande. Spannmål är inte artegen mat för hundar.

Tillförlitliga källor till dina påståenden?
 
Jag bytte från ett spannmålsrikt foder till ett köttrikt. För mina hunder så blev magen bättre (mindre bajs) och vikten pendlar inte, plus att de håller sig mätta på en mindre mängd =bättre för min plånbok.

Vad jag minns så började det med att media hetsade kring hur dåligt det var med spannmål men de experter och sakkunniga jag pratade med tryckte på att man skulle välja foder med huvudingrediens kött. De billigare märken har ofta spannmål som största komponent och mindre kött. I folkmun så blev det en tolkning att spannmål = dåligt.

Jag väljer hundmat som är svenskt med svenska råvaror och kött som största ingrediens.
 
Gluten är inflammatoriskt i kroppen och bidrar till många sjukdommar hos människa (där man ser att problemen försvinner eller lindras betydligt när man utesluter gluten ur kosten). Gluten är ett protein och finns i spannmål (främst i vete, råg och korn). Mängden gluten i dagens vete är betydligt högre än vad det var för bara hundra år sedan och anledningen är att gluten ger jättebra egenskaper i bakning. Hos många så förstör det dock tarmarnas funktion (även hos de som inte lider av celiaki) med mag- och tarmproblem samt försämrat näringsupptag som följd. Vi kan bara anta att samma sak gäller för hundar, då hundar inte är mer anpassade för spannmål än vad vi människor är (vi har ätit det lika länge). Hundar lider dessutom av samma hälsoproblem som vi gör, med mycket mag- och tarmproblem. Och naturligtvis alla problem med munhygien som gör att vi måste borsta tänderna på våra hundar för att de inte ska bli sjuka... Fundera över varför tänderna inte ramlar ur munnen på vilda djur, som äter den mat de är skapta att äta...
En annan sak med spannmål är den höga halten av inflammationsskapande omega 6. Att kompensera det med att ge extra omega 3 kanske jämnar ut förhållandet mellan dem, men fortfarande blir det för höga doser av omega 6.
Problemet med spannmålsfritt foder är dock att de ofta byter ut spannmålet mot annat som inte är speciellt mycket hälsosammare... Samma sak gäller ju inom humankosten, där glutenfri mat ofta är rena orgierna i socker och stärkelse. Inom hundmat så byter man gärna ut spannmålet mot t ex baljväxter, något som inte heller är hälsosamt att äta, bl a pga fytinerna som hindrar upptag av viktiga mineraler.
Artegen mat är det bästa för allt levande. Spannmål är inte artegen mat för hundar.

Det finns inga bevis på att gluten orsakar inflammation (förutom hos personer som har celiaki, vilket är väldigt få), vad har du fått det ifrån?

DN gjorde nyligen en djupdykning i ”antiinflammatorisk kost” som du verkligen borde läsa:
https://www.dn.se/livsstil/halsa/det-har-vet-vi-om-antiinflammatorisk-kost/
 
Senast ändrad:
De enda studier jag vet som finns på ämnet är sådana där man sett ett samband mellan en sjukdom som heter CECS, som förekommer framförallt hos Border Terrier men även beskrivet hos andra raser, och gluten. De hundar som har sjukdomen blir oftast bättre av en kost utan gluten men jag vet inte om man vet varför det är så. Var ett tag sedan jag läste studier om det.
Däremot finns det många studier från olika delar av världen på råutfodring/färskfoder men då handlar det nästan uteslutande om problemet med spridning av resistenta bakterier hos hundar som utfodras rått.
 
De enda studier jag vet som finns på ämnet är sådana där man sett ett samband mellan en sjukdom som heter CECS, som förekommer framförallt hos Border Terrier men även beskrivet hos andra raser, och gluten. De hundar som har sjukdomen blir oftast bättre av en kost utan gluten men jag vet inte om man vet varför det är så. Var ett tag sedan jag läste studier om det.
Däremot finns det många studier från olika delar av världen på råutfodring/färskfoder men då handlar det nästan uteslutande om problemet med spridning av resistenta bakterier hos hundar som utfodras rått.
För de som inte vet så har dessa CECS hundar inte symptom på allergi utan de får anfall. Jag tycker ofta dessa anfall ser ut som ont i magen. De flesta blir bättre på glutenfri diet, många CECS hundar fungerar också bra på allergifoder typ z/d och hypo. En del reagerar negativt på stress. Det verkar vara väldigt komplicerat. Följer en del CECS grupper då jag har BT själv.
 
För de som inte vet så har dessa CECS hundar inte symptom på allergi utan de får anfall. Jag tycker ofta dessa anfall ser ut som ont i magen. De flesta blir bättre på glutenfri diet, många CECS hundar fungerar också bra på allergifoder typ z/d och hypo. En del reagerar negativt på stress. Det verkar vara väldigt komplicerat. Följer en del CECS grupper då jag har BT själv.

Precis! Min kollega har en hund med CECS (ej border terrier) och hans anfall har blivit mindre med glutenfrikost men de är också tydligt stressutlösta.
Lägger till att CECS inte är epilepsi. Det finns inga bevis på att glutenfri- eller spannmålsfri kost skulle minska anfallen på hundar med primär (idiopatisk) epilepsi. Däremot har man sett samband med tillskott av MCT-olja och minskade kramper, Purina har tagit fram ett foder utifrån de studierna men har inte sett om det finns i Sverige. Har själv en hund med epilepsi.
 
Kan nog sammanfatta det hela att den inte riktigt finns nåt bra att stödja sig mot när man säger att hundar ska äta "spannmålfritt". Sen kanske det är som med människor, vetemjöl i större mängder är inte bra för nåt. Ska läsa vidare om det där med baljväxter. Men sist och syvende känns det mest som en diet-trend och inget annat.
 
Hundar kan absolut bryta ner spannmål som är processat men är det nyttigt att äta spannmål på daglig basis för en carnivor ? Tänker samma för människa då jag vet jag mår mycket bättre utan spannmål i kroppen.....fast inte alltid lätt låta bli då bröd är så gott :cautious:

Sen beror det ju på vad för spanmål som ges - sädesslag, ris eller majs är ju lite olika och jag gillar väl ris bäst om man tänker magar och det som är schysstast där för just magen. Majs är snällt mot magen även det, medan säd sväller rätt mycket och blir degigt i magen.
Jag ger dock oftast lite spannmål av något slag till hundarna, men bara en liten del. Jag råutfodrar till största delen, men dom får även lite torrisar. Köper oftast spannmålsfritt men periodvis köper jag ett torrfoder med ris som kolhydrat och blandar med det andra och det gör ingen skillnad på magarna:) Dom får även kex några gånger i veckan.

Jag tror spannmålshysterin kommer med trenden att spannmål faktiskt inte är så nyttigt för oss människor heller i långa loppet. Åtminstone inte som stor del i kosten :) Men om sedan ärtor, linser osv är bättre när det gäller carnivorer vete tusan. Jag kan inte påstå att spannmålsfritt ger mindre "skitar" - det beror på en hel del annat med såsom kötthalten i fodret, fiberhalt. Hög andel kött och låg andel fibrer ger mindre avföring. Än låg kötthalt och mycket fibrer. Säd och fibrer sväller mycket.

Jag skulle akta mig för att använda spannmålskänsliga hundar i aveln, det kan nog lätt utvecklas till större känslighet med tiden. Jag har själv aldrig ägt en hund med överkänslighet mot just spannmål, men däremot två hundar av helt skilda raser som reagerat/reagerar mot potatis ? Fast på olika sätt. Ena hunden svullade runt ögonen - vilket även hennes bror gjorde och det tog lite tid lösa gåtan med potatis, så där fanns en familjär känslighet. MIn nuvarande gammeltant får groteska magkramper av allt i potatisväg - inte lös mage, utan kramper.
Ja, det är ju också lite tvåpoängsfrågan, är hunden kött eller allätare? Men jag antar att du tycker kött? :)
 
Jag tänker att hunden främst är köttätare, men också en opportunist och överlevare - finns inte kött så äter den det den kommer över och klarar sig fint på det också.
Jag var mera nitisk med spannmålsfritt förr, men jag tycker det är jättesvårt att säga att "detta är bäst" nu för tiden eftersom det är så individuellt. Jag är ÅF för ett par färskfodermärken och fodrar själv främst med färskt, men tillsätter torrfoder emellanåt när jag tycker att hundarna behöver det av någon anledning.
Min labradorhane har t ex svårt att hålla hullet på enbart köttfoder, han behöver någon form av kolhydrat för att bulka lite och hålla hullet lättare och därför tillsätter jag ett par dl torrfoder under perioder när det behövs. Min tik som har haft en lång period av rehab blev tvärtom tjock på färskfoder när hon inte rörde sig något, och äter för tillfället bara torrfoder. Min yngsta hane äter framförallt färskfoder, men får också lite torrisar som tillsats emellanåt.
En del hundar klarar inte av den höga fetthalten som blir på rena köttfoder, och därför har jag en del kunder som köper färskfoder med en liten del spannmål, och då fungerar deras hundar utmärkt. Andra tycker att det fungerar bäst med bara köttfoder, och ytterligare en del fodrar 50/50.
 
Ja, det är ju också lite tvåpoängsfrågan, är hunden kött eller allätare? Men jag antar att du tycker kött? :)
Hunden är till största delen köttätare, men äter ju även en hel del annat - och kan äta och smälta en hel del annat :) Sen är det på individbasis hur stor andel icke animaliskt dom mår bra av, men de flesta av mina hundar har fungerat bäst på typ 90-95% animalier. Att dom sedan gillar både bröd, vetekex och annat är en annan sak och dom kan även smälta det......fast långt ifrån lika bra som kött :p
 
En del hundar klarar inte av den höga fetthalten som blir på rena köttfoder, och därför har jag en del kunder som köper färskfoder med en liten del spannmål, och då fungerar deras hundar utmärkt. Andra tycker att det fungerar bäst med bara köttfoder, och ytterligare en del fodrar 50/50.
Upplever du att det är skillnad på om hundarna får spannmål i torrfoderform eller i färskfoderform?

Kommer ihåg när jag skulle byta foder till Wahidah. Det enda spannmål hon kunde äta i torrfoder för att inte svälla upp som en ballong var ris. När hon sedan åt färskfoder kunde hon äta med vilket spannmål i som helst, hon var hela tiden riktigt enkel att hålla i utmärkt hull. Det är också det som gör att jag idag inte har något emot spannmål i foder. Jag tittar betydligt mer på vad det är för typ av foder och hur proportionerna ser ut mellan ingredienserna...
 
Nu har jag inte den studien på den här datorn så det här är ur minnet och minst ett par år sedan jag läste den, men med reservation för att jag minns fel... Det finns genetiska skillnader i typ såväl som på individnivå hur väl hundar kan hantera kolhydrater/spannmål. En del är närmare vargens (o)förmåga medan andra är närmare oss, alltså i stort sett omnivora.

Ett rätt foder, eller ett rätt sätt, för alla hundar är alltså omöjligt. En del mår garanterat bäst på spannmålsfritt medan andra hanterar spannmål helt problemfritt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp