Varför starka bett???

S

strumpan

har en fundering varför man använder starka bett när man kommit upp i det högre klasserna?
Har man då så dålig kontroll över hästen att man måste ta till dessa vapen?
En som bara undrar. :confused:
 
precis tvärtom är det....
När du kommit lite längre med din häst så kan du förfina dina hjälper och kan då rida med ett stångbett. Det är inget man sätter på för att få bättre kontroll i den meningen hålla hårdare, däremot får du bättre kontroll i den mening man avser mindre hjälper.
Vi rider ju med långa tyglar i westernridningen och då underlättar det ju om man rider på en hand att inte behöva göra så stora rörelser, vilket blir möjligt med ett stångbett.
Skriver som jag gjorde i ett annat inlägg om bett tidigare idag:
inget bett är skarpare än den hand som håller i tyglarna!
 
Då kontrar jag, varför har man ännu starkare när man kommer upp i dressyr (kandar)?
 
kommer bara med ett litet inlägg om bett.
I alla ridstilar strävar man efter ett rida med blank stång på enhand. Just kandaret är bara en övergångsfas till den blanka stången. Det jag tycker är väldigt dumt är att den engelska ridningen i många fall tappat sin mening och sitt mål. Målet med ridning är inte att tävla
 
Helt rätt,inget bett är skarpare än den hand som håller i tyglarna.
Därför har jag lite problem att förstå att man rider på tex
stångbett.Om ni nu rider på långa tyglar,som jag tycker ser härligt ut kan jag trots allt inte förstå resonemanget.
Westen hästarna verkar ju så lydiga,därför trodde jag att ju högre man kommer i klasserna desto mindre elände i munnen.
 
Tänk att det har jag också funderat över.
Jag tycker det är förjävligt att knyckla i hop hästarna på
grund att dom har så starka bett.
Dom kanske rent av inte klarar av hästarna.
 
Jo OM man ändock kan behöva korrigera sin häst, så ger det en snabbare signal till hästen om du rider på stång än om du rider på tränsbett. När du rider på en hand som vi inom western måste göra när vi tävlar på b-nivå om hästen är äldre än 5 år, så funker det inte så bra med ett delat bett som ett stångbett, tycker jag, alla tycker ju inte det, det finns ju även ledade skänkelbett.
Hur som helst, jag gillar helt stångbett med någon slags port, då behöver jag bara höja alt skaka lite i tygeln för att få hästen med mig om den tappar formen eller är okoncentrerad. Om man sitter med ett delat bett tycker jag att man inte får samma verkan.
Men här är det många som har olika åsikter... :D

Så återigen, ett skarpare bett ger dig möjlighet att rida mjukare när man kommit en bit i sin utbildning som ekipage. :idea:
 
Och förresten så stämmer det att många westernhästar är så lydiga att de inte behöver träns över huvud taget för att göra tex ett reining-mönster, alltså inte ens en grimma på sig!!
Detta är ju inte tillåtet under tävling, utom i free-style reining där man ibland kan se duktiga ekipage göra just detta!!
Då tränsar man av och håller bara tyglarna runt halsen för att kunna använda dem som neckreining.
Mycket häftigt att se!!
:bump: :bump:
 
Det är ju så att ett stångbett som bara hänger i munnen inte alls är skarpt. Det är ju först när man tar i det som det blir skarpt, eller som en bett tillverkare visade mig en gång: Det är först när man passerar en vinkel som det blir skarpt. (ca 45 grader)
Är det då en port i mundelen så går ju den upp i gommen.. osv..
Men sålänge man använder stången korrekt så är det bara ett hjälpmedel för att förfina hjälperna.
 
jag får väl nöja med det svaret.
Själv rider jag med Bittless Bridle.
Smaken är som baken olika.
Tack ialla fall.
 
nej med "skarpare" bett behövs finare hjälper.
Precis som i dressyren där man inte får tävla utan kandar (två bett i hästens lilla mun + massa tyglar) i de högre klasserna.

När du ska ut i skogen och plocka svamp sätter du på dig gummistövlar.
När du ska gå och handla sätter du på dig streetskor.
När du ska springa 60 meter på tid sätter du på dig löparskor.

När du ska rida din häst i skogen sätter du på den ett side-pull.
När du ska hoppa din häst sätter du på den ett tränsbett.
När du ska utöva svårare dressyrrörelser sätter du på den ett stångbett (stång/kandar).

Det finns alltså bett för olika svårighetsgrad och du bör inte rida på stång/kandar utan att du själv är tillräckligt skicklig för det.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 297
Senast: Jeps
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 499
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp