varför ultraljudar man inte människoben?

@Ray
Hälsenerupturer ska inte ultraljudas i diagnostiskt syfte då det inte är en tillförlitlig metod för det, istället gör man det med en klinisk undersökning.

Vi ultraljudar annars mycket i diagnostiskt syfte. I vårt landsting är tex ultraljud hos fysioterapeut på ortopeden primär undersökning istället för MR vid misstänkt skada i axelledens strukturer.

Vet inte om vi tillhör samma landsting men att även Västerås landsting gör det, jag har nyss fått remiss till fysioterapeut på ortopeden för ultraljud av min skadade höger axel för att se om det visar något som slätröntgen inte gjorde.
 
  • Gilla
Reactions: Io
Vet inte om vi tillhör samma landsting men att även Västerås landsting gör det, jag har nyss fått remiss till fysioterapeut på ortopeden för ultraljud av min skadade höger axel för att se om det visar något som slätröntgen inte gjorde.

Jag jobbar inom Västmanlands landsting kan man säga, dock inte i landstinget, är privat :)
 
Jag jobbar inom Västmanlands landsting kan man säga, dock inte i landstinget, är privat :)

Utför ni ultraljud på eran klinik? Tänkte om det gick snabbare att gå den vägen istället för att vänta på svar på min remiss till ortopeden som brukar ha lång väntetid.

Inge vet vad som är fel på min axel och famlar i luften.
 
Utför ni ultraljud på eran klinik? Tänkte om det gick snabbare att gå den vägen istället för att vänta på svar på min remiss till ortopeden som brukar ha lång väntetid.

Inge vet vad som är fel på min axel och famlar i luften.

Nej, det är fysioterapeuten på ortopeden som är bäst på det i de här krokarna iaf. Det tar tid att bli duktig på att undersöka och diagnosticera med ultraljud. De brukar bara ha några veckors väntetid, har remissen gått iväg för ett tag sedan och du inte har hört något så bör du ringa och kolla hur det går med den.
 
Nej, det är fysioterapeuten på ortopeden som är bäst på det i de här krokarna iaf. Det tar tid att bli duktig på att undersöka och diagnosticera med ultraljud. De brukar bara ha några veckors väntetid, har remissen gått iväg för ett tag sedan och du inte har hört något så bör du ringa och kolla hur det går med den.

Den gick iväg igår så det har bara gått lite mer än ett dygn. Är bara less på att gå runt och ha ont axeln nu eftersom den hindrar mig rätt mycket när jag tex plockar ut disk, bäddar säng mm alltså i nästan allt man gör hemma och även vid andra tillfällen när man använder armarna.

Men jag avvaktar då och ser när jag får en tid.

Tack för svaret! Mycket uppskattat!
 
Likadant här, tur jag är kompis med distriktarn fast han är inget vidare på hästar men bra på kor,,,,,,och tjurar. :o

Brukade få akupunktur av hästens equieterapeut men nu är jag hästlös så jag får nöja mig med en fysioterapeut för människor istället....
 
Brukade få akupunktur av hästens equieterapeut men nu är jag hästlös så jag får nöja mig med en fysioterapeut för människor istället....
Jag fick "tuppkam" i en höft på Strömsholm för typ 100 år sen när jag körde hästar kors och tvärs innan det användes på människor och det funkade,,,,,*Gnäääägggg* :o
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat. Veterinären rekommenderade...
Svar
3
· Visningar
273
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
996
Senast: tott
·
Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 682
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp