Bukefalos 28 år!

Varför valde din partner dig?

Slumpfaktorer, relationsstatus och vissa sannolikhetsbedömningar kring hur kompatibla vi är på nära håll, ja, i stort sett. Jag går ju inte runt och trånar efter mina vänner på ett frustrerat vis, men de flesta tycker jag allt är ganska småattraktiva. Odlar man det inte, så är det ju så klart inget som dominerar relationen i decennier.

Jag förstår nog den där skillnaden mellan partner och vänner, men för mig är det delvis det jag ser som de ofria relationsmönster vi lever med, och att jag lutar åt att vänskap är för lågt värderad i kulturen. Sen delar man ju automatiskt en massa pyssel med den man bor ihop med och kanske uppfostrar barn tillsammans med. (Men jag delar ju också mycket med de närmare kollegorna)

Några av mina närmaste vänner, har jag också haft hyfsat nära mig längre tid än partner. En av dem i ca 40 år, en annan i 35. På många sätt lever vi ju tillsammans, följs åt genom livet i med- och motgång.

Jag vet inte om jag tycker det är så ofritt. För mig så är sexuell attraktion något jag känner för ganska få personer - dels för att bara det ena könet attraherar mig, dels för att utseende är en väldigt viktig faktor för attraktion för min del. Så det är väl kanske en eller två av mina bekanta som jag kanske under andra omständigheter hade kunnat tänka mig att hoppa i säng med. Det vanliga är snarare att de är vänner och inte partners just eftersom jag inte är attraherad av dem. Det är ju inte särskilt ofritt, det råkar bara vara så.

Jag har också vänner som jag känt länge, myclet längre än min partner, men för mig så är det ändå stor skillnad i närhet om man delar bostad och träffas varje dag, eller är goda vänner och ses två timmar i månaden. Man blir inte delaktig i varandras liv på samma sätt då, oavsett hur länge man känt varandra.

Att attraktion skulle vara något som kan viljestyras, så att man kan välja att odla den, och göra sig attraherad eller inte där det är mest praktiskt, känns för mig väldigt främmande. Men det måste vara otroligt behändigt att ha det så!
 
Nu undrar jag varför du tror, eller vet, varför just du blev vald?
Män gillar mig för att jag är rolig och skrattar mycket. Jag är inte världens vackraste, men jag ser helt okej ut trots lite för mycket celluliter och sådär, men jag tar livet rätt så enkelt och det blir sällan drama med mig, vilket människor uppskattar. Jag är underhållande, kan skämta och vara spännande på ett sätt som många tjejer tyvärr inte vågar sig på. Min sambo är å andra sidan väldigt beige, vilket innebär att han väljer någon som mig för att det ska hända någonting i hans liv. ;)

Sen har jag ju en massa dåliga sidor också, men det behöver man ju inte upplysa andra människor om ifall de inte frågar efter den.
 
Jag tvivlar på att min partner kan svara på vad som fick denne att bli kär i mig. Så vad kan jag få fram genom att spekulera om det? :D

Men jag ser ingen riktig skillnad i de formuleringarna. Det handlar fortfarande om vad jag erbjuder min partner. På ett ganska abstrakt vis. För det handlar ju inte om att min partner tycker att jag bakar underbara kanelbullar och ger intressant kritik på dennes teckningar. Eller?


Det är en stor skillnad för mig också men det har bara att göra med att sambon och jag delar bostad och hushåll. I den mån vi planerar framtiden tillsammans (utöver konkreta saker som att planera en resa eller ett soffinköp) handlar det om att bestämma vilken sak som tillhör vem så att vi förebygger gräl om materiella ting den dagen vi delar på bohaget.

Vad intressant, ni har alltså inga som helst gemensamma planer för hur ni vill leva ert liv i framtiden? Typ hur och var ni vill bo, vad ni vill göra på semestrarna, om ni vill ha barn, såna saker?

Jag vet inte om mina personliga och fysiska egenskaper är något som jag anser att jag erbjuder världen. De är ju som de är, med eller utan värld som har glädje eller nytta av dem. Lite förenklat som att jag gillar mina skor, för att de är röda, men deras färg är ju inte precis något som de erbjuder mig - jag råkar bara gilla rött, och de är röda, så då gillar jag dem. Men hade jag inte gillat rött, hade de ju varit lika röda. Deras färg är inte ett erbjudande till mig, det är en egenskap de har oberoende av mig.
 
Då är nog mer upplevelser tältsemester i ösregn där allt är genomblött, trista familjetillställningar, besök på ullared och liknande saker mer avhängigt på kärlek eller ej.
Sådana saker har jag rationaliserat bort.
Allt som är trist - bort med det.

Jag är inte intresserad av sex om jag inte är kär eller älskar.
Det måste till minst en ytterligare person för att jag skall ens tänka i de banorna.
Mitt huvud snurrar av alldeles för mycket annat för det.
 
Vad intressant, ni har alltså inga som helst gemensamma planer för hur ni vill leva ert liv i framtiden? Typ hur och var ni vill bo, vad ni vill göra på semestrarna, om ni vill ha barn, såna saker?
Inte långsiktigt. Vi kan diskutera saker lite lagom drömmande; att det hade varit fett att åka till San Fransisco tillsammans eller att flytta till Köpenhamn eller liknande. Sådär som man kan snacka med kompisar. Men aldrig i livet att vi sitter och gör upp långa livsplaner tillsammans. Vi har båda en alldeles för krass inställning till tvåsamhet för att ägna oss åt sådant. Vi är dessutom båda bohemiskt lagda och har knappt livsplaner för oss själva heller.
 
Nja det är nog personligt. För mig blir inte sexet automatisk bättre för att jag älskar personen. Då är nog mer upplevelser tältsemester i ösregn där allt är genomblött, trista familjetillställningar, besök på ullared och liknande saker mer avhängigt på kärlek eller ej.
Det är väl snarare så att de gånger sexet blir bra, blir det multipla gånger bättre med någon man verkligen älskar och då liksom blir till en organism med en själ som bara råkar ha två kroppar, än med ett random fylleragg från valfri krog.
 
Att attraktion skulle vara något som kan viljestyras, så att man kan välja att odla den, och göra sig attraherad eller inte där det är mest praktiskt, känns för mig väldigt främmande. Men det måste vara otroligt behändigt att ha det så!

Fast det kan till och med jag, trots att jag oerhört konventionell när det kommer till kärleksrelationer. Jag har/har haft manliga vänner/bekanta/kollegor som har attraherat mig som jag liksom bara har passat ner i mitt medvetande eftersom de varit i förhållanden. Och när vi fortsatt vårt umgänge har attraktionen försvunnit för mig.

(Om det nu är det ni pratar om, jag kanske har fattat fel).
 
Att attraktion skulle vara något som kan viljestyras, så att man kan välja att odla den, och göra sig attraherad eller inte där det är mest praktiskt, känns för mig väldigt främmande. Men det måste vara otroligt behändigt att ha det så!
Verkligen.
Kan inte någon uppfinna en app på det?
 
Fast det kan till och med jag, trots att jag oerhört konventionell när det kommer till kärleksrelationer. Jag har/har haft manliga vänner/bekanta/kollegor som har attraherat mig som jag liksom bara har passat ner i mitt medvetande eftersom de varit i förhållanden. Och när vi fortsatt vårt umgänge har attraktionen försvunnit för mig.

(Om det nu är det ni pratar om, jag kanske har fattat fel).

Ja, det var ungefär så jag menade. Det måste ju vara oerhört praktiskt att kunna styra sina känslor på det sättet, aldrig behöva vara olyckligt kär!

Att attraktionen kan minska av umgänge är en annan sak, så är det ju ofta med nån som ser bra ut men inte har så kul personlighet, men det var inte det du menade va? För det är ju inte viljestyrt riktigt.
 
Ja, det var ungefär så jag menade. Det måste ju vara oerhört praktiskt att kunna styra sina känslor på det sättet, aldrig behöva vara olyckligt kär!

Att attraktionen kan minska av umgänge är en annan sak, så är det ju ofta med nån som ser bra ut men inte har så kul personlighet, men det var inte det du menade va? För det är ju inte viljestyrt riktigt.
Nej, jag menade inte att de visade sig vara tråkmånsar eller något, mer att de ändå är utom räckhåll pga förhållanden. Då glömmer liksom både kroppen och skallen av den där attraktionen.

Dock funkar det ju inte alltid så, attraktionen stängs inte av automatiskt med varje person som är upptagen (tyvärr, mitt liv hade varit lite enklare om den gjorde det :cool:)
 
Nej, jag menade inte att de visade sig vara tråkmånsar eller något, mer att de ändå är utom räckhåll pga förhållanden. Då glömmer liksom både kroppen och skallen av den där attraktionen.

Dock funkar det ju inte alltid så, attraktionen stängs inte av automatiskt med varje person som är upptagen (tyvärr, mitt liv hade varit lite enklare om den gjorde det :cool:)

Eller icke-upptagen men ointresserad. Oändliga möjligheter för hjärta och smärta! En avstängningsfunktion hade varit praktiskt.
 
Ja, det vore utmärkt. Olyckligt kär har jag varit alldeles för många år av mitt liv. Dock är jag nog hellre olyckligt kär än lever i ett olyckligt förhållande ;)
Där är det nog hårfint säger jag. Beror nog på hur mycket man plågas av ensamhet?
Ett olyckligt förhållande är sällan 100% olyckligt. Olyckligt kär är man dock till 100%.
 
Där är det nog hårfint säger jag. Beror nog på hur mycket man plågas av ensamhet?
Ett olyckligt förhållande är sällan 100% olyckligt. Olyckligt kär är man dock till 100%.
För mig är det nog tvärtom. Jag har varit olycklig i ett förhållande och det vill jag aldrig göra om, aldrig.

Jag trivs så bra med att inte ha ett förhållande att jag tar olyckligt kär tio gånger hellre än är olycklig tillsammans med någon. Plågats av ensamhet har jag nog aldrig gjort.
 
Plågats av ensamhet har jag nog aldrig gjort.
Där är den avgörande skillnaden?

Även om mitt förhållande var rätt vidrigt så är ensamheten också det! Jag visste att jag skulle bli ensam, så jag höll ut väldigt många år.

Nu var mitt förhållande rätt extremt så jag hade nog inget val. Men att byta ett halvdåligt mot ensamhet - aldrig i livet.
 
Det är väl snarare så att de gånger sexet blir bra, blir det multipla gånger bättre med någon man verkligen älskar och då liksom blir till en organism med en själ som bara råkar ha två kroppar, än med ett random fylleragg från valfri krog.
Njae det är nog en personlig åsikt. Jag har tillexempel haft underbart sex även med personer jag inte varit kär i... Och av de bästa nätterna jag tillbringat med Sambon var natten då vi inte hann med att ha sex eftersom vi ägnade hela natten åt att prata om grammatik. Därmed inte sagt att vi inte har fantastiskt sex, men kärleksbiten har där en underordnad betydelse för mig.
 
Sådana saker har jag rationaliserat bort.
Allt som är trist - bort med det.

Jag är inte intresserad av sex om jag inte är kär eller älskar.
Det måste till minst en ytterligare person för att jag skall ens tänka i de banorna.
Mitt huvud snurrar av alldeles för mycket annat för det.
Nja det enda av just de tre exemplen som hade varit möjliga att rationalisera bort hade väl varit ullared, men det blev faktiskt kul just för att det var vi två. Och jag är helt övertygad om att det var kärleken som fick mig att tycka det. Likaså fjällsemestern när det regnade dygnet runt i en vecka hade nog varit olidlig med någon annan...
 
För mig är det nog tvärtom. Jag har varit olycklig i ett förhållande och det vill jag aldrig göra om, aldrig.

Jag trivs så bra med att inte ha ett förhållande att jag tar olyckligt kär tio gånger hellre än är olycklig tillsammans med någon. Plågats av ensamhet har jag nog aldrig gjort.

Du och jag, Bläckis.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
857
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 296
Senast: LaMagia
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 857
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 665
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp