Vårföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drömde inatt att bebis föddes. Inget om själva förlossningen dock.
Pytteliten, för tidigt, såg ut som en (japantecknad) kaninunge och vi var tillbaka i skolan (?? Jag pluggar inte?) Efter några dagar. Då var typ hela personalstyrkan i Grey's anatomy där och var besvikna att jag inte berättat att bebis kommit.
Haha:D, jag drömmer också massa knas men det där var snäppet värre:laugh:.
 
Åh dessa drömmar!

Nu när det är januari så känner jag att det drar extra mkt i träningstarmen! Dags att damma av gymkortet och komma igång känner jag - i v 25! Har innan ettan tränat rätt mkt och kunnat springa flera mil. Nu kan jag knappt resa mig från soffan utan att stöna.

Så hjälp mig med inspiration! Vad gör ni för att hålla igång? Förra graviditeten tog jag promenader, körde spinning och gravidyogade. Tänkte försöka komma igång m spinning och ev gravidyoga igen. De har även börjat med Bodybalance på mitt gym. Ska se om jag vågar mig dit på fredag.
 
Åh dessa drömmar!

Nu när det är januari så känner jag att det drar extra mkt i träningstarmen! Dags att damma av gymkortet och komma igång känner jag - i v 25! Har innan ettan tränat rätt mkt och kunnat springa flera mil. Nu kan jag knappt resa mig från soffan utan att stöna.

Så hjälp mig med inspiration! Vad gör ni för att hålla igång? Förra graviditeten tog jag promenader, körde spinning och gravidyogade. Tänkte försöka komma igång m spinning och ev gravidyoga igen. De har även börjat med Bodybalance på mitt gym. Ska se om jag vågar mig dit på fredag.
Önskar jag kunde hjälpa med inspiration men är i samma sits. Jag hade hund sist jag var gravid och i mycket bättre form. Nu känns allt tungt och andfått tycker jag. Har iofs ett bitvis väldigt rörligt jobb men någon annan träning än ridningen blir det inte här.
 
Åh dessa drömmar!

Nu när det är januari så känner jag att det drar extra mkt i träningstarmen! Dags att damma av gymkortet och komma igång känner jag - i v 25! Har innan ettan tränat rätt mkt och kunnat springa flera mil. Nu kan jag knappt resa mig från soffan utan att stöna.

Så hjälp mig med inspiration! Vad gör ni för att hålla igång? Förra graviditeten tog jag promenader, körde spinning och gravidyogade. Tänkte försöka komma igång m spinning och ev gravidyoga igen. De har även börjat med Bodybalance på mitt gym. Ska se om jag vågar mig dit på fredag.
Jag gör faktiskt inte mkt alls, trots att jag, tillskillnad från tidigare graviditeter, faktiskt fortfarande kan röra mig utan kryckor.
Tömkör hästen korta pass några ggr i veckan, går promenader med hunden och nu när bilfan gick sönder mellan jul och nyår så blev det en hel del promenader till affären också. Tack o lov kom gubben hem med en ny igår.
Övrig tid jagar jag mest runt på en helvild tvååring eller ligger kraschad i soffan som en strandad val.
 
För mig känns träning helt otänkbart . Jag får mycket sammandragningar bara av lugna och korta promenader. Drygt då jag är van att röra på mig mycket, men inte mycket att göra. Var samma sak förra gravditeten. Är glad att jag i alla fall har lindrigare foglossning denna gång. Sammandragningarna begränsar tillräckligt.
 
Åh känner att jag också skulle vilja röra på mig mer! Just nu är jag dock dunderförkyld så håller mig helt stilla. Ingen höjdare, för kroppen gör mer ont på natten då. Jag blir nog nöjd om jag kommer ut på kortare promenader sen, kanske vågar testa gravidyoga om det finns i närheten. Ni som gått på gravidyoga, hur tyckte ni att det var? Mest avslappning/rörlighet eller även lite ansträngande så man kan räkna det som träning?
 
@anonymApril
Den gravidyogan jag var på var mest andning, avslappning och meditation. Som en förberedelse inför förlossningen. En skön stund helt enkelt. Med vissa styrkeinslag som t ex bäckenlyft.
 
Hårda bud från BM idag. Ligger på gränsen till fetma och ska helst inte få upp ngt mer. Gå ner är tydligen helt ok. Och jag kan leva med att stanna i vikt också. Vill komma igång med löpningen så smart som möjligt igen. Så nu är det slut med onyttigheterna här. Och dags att ta fram promenadskorna. Jag är redan i kategorin äldre som ger ökade risker. Att dubbla det med fetma känns inte så skoj. Är livrädd för graviddiabetes, och hon pratade om glukostest framöver! Huva!
 
Hårda bud från BM idag. Ligger på gränsen till fetma och ska helst inte få upp ngt mer. Gå ner är tydligen helt ok. Och jag kan leva med att stanna i vikt också. Vill komma igång med löpningen så smart som möjligt igen. Så nu är det slut med onyttigheterna här. Och dags att ta fram promenadskorna. Jag är redan i kategorin äldre som ger ökade risker. Att dubbla det med fetma känns inte så skoj. Är livrädd för graviddiabetes, och hon pratade om glukostest framöver! Huva!
Men när bebis och livmodern växer så ökar ju vikten? Jag tycker det är konstigt hur de kan säga att man inte ska gå upp mer.
 
Det här har jag missat helt :o, är det mkt järn i messmör? Jag har också jätteproblem att hålla framförallt hb’t uppe, kämpar för att ligga över 100 men det går sådär.

@Sedna ok det var väldigt lågt redan från början då. Att få i sig genom kosten verkar knepigt.. kanske testa blutsaft o messmör? Mitt hb verkar kanske ha stabiliserat sig, vore skönt isf.
 
Hårda bud från BM idag. Ligger på gränsen till fetma och ska helst inte få upp ngt mer. Gå ner är tydligen helt ok. Och jag kan leva med att stanna i vikt också. Vill komma igång med löpningen så smart som möjligt igen. Så nu är det slut med onyttigheterna här. Och dags att ta fram promenadskorna. Jag är redan i kategorin äldre som ger ökade risker. Att dubbla det med fetma känns inte så skoj. Är livrädd för graviddiabetes, och hon pratade om glukostest framöver! Huva!
Jag har legat på gränsen till fetma de tre senaste gångerna jag har blivit gravid (och passerat gränsen under graviditeterna) och bm har aldrig sagt något om att jag inte borde gå upp mer. Däremot att man kanske inte behöver gå upp så mkt. Men upp går man varesej man vill eller inte. Svårt att undvika när bebis växer, man samlar på sig vätska osv.
 
Det här har jag missat helt :o, är det mkt järn i messmör? Jag har också jätteproblem att hålla framförallt hb’t uppe, kämpar för att ligga över 100 men det går sådär.

Jag är osäker på hur mkt järn relativt andra matvaror messmör innehåller. Men om man är vegetarian (men äter mjölkprod) är det säkert en bra källa. Saxat från Wikipedia: "Mesvarorna är nyttiga eftersom de innehåller mineralämnen som till exempel järn och kalcium, samt nyttigt vassleprotein."

Sen läste jag något om att järn från icke animaliska produkter kan vara svårare för kroppen att ta upp, varför man rekommenderas att inta c-vitamin till det. Hjälpte dock inte för upptag av sk "hemjärn" (animaliskt).

(Blev sjukt sugen på apelsinjuice nu :D:o jag ska inte läsa om mat o sånt när jag är hungrig.. Hehe gravidkroppen alltså!)

Hoppas ngt av mitt svammel kan vara till nytta. Jag har även kommit förbi en sida flera ggr där man kan lista livsmedel efter ett visst innehåll o se i fallande ordning vilka som innehåller mest. Om jag stöter på den igen kan jag skicka en länk om du vill. Vet inte hur pålitlig källan är men kan säkert ge ett humm iaf:)
 
Det här har jag missat helt :o, är det mkt järn i messmör? Jag har också jätteproblem att hålla framförallt hb’t uppe, kämpar för att ligga över 100 men det går sådär.

Jag har aldrig tänkt på att messmör är järnrikt förrän @anonymApril nämnde det. Efter googlande har jag fått fram att messmör innehåller 5mg järn (per 100g), så det är relativt mycket. Leverpastej innehåller ca 8mg järn som jämförelse. Något vegetabiliskt som är riktigt järnrikt är sesamfrön (14mg), men det gäller ju att äta en större mängd för att ge något järn att tala om.

Man får försöka tänka ”många bäckar små”, i synnerhet som vegetarian. Man kan skapa en järnrik vegetarisk måltid genom t.ex. en sallad med spenat, bönor, solrosfrön och pumpafrön. Då ska man dock samtidigt tänka på att kombinera det med c-vitamin och undvika kalcium och koffein, för att maximera upptaget.

Fullkornsbröd med messmör och apelsinjuice till är kanske inget som gör underverk på hb’t, men det är i alla fall betydligt bättre än en ostmacka med kaffe till. För egen del lockar tyvärr det sistnämnda mer. :o
 
Hade sett fram emot julledighet men vi har bara varit sjuka typ hela tiden. Jag har varit dunderförkyld och trött, barnen och maken fick maginfluensa vid nyår. Barnen var sjuka veckan innan jul så trodde vi hade klarat av det...(de kräktes då med)
Ang vikt så har jag inte vägt mig sen inskrivningen, hade då gått upp 5 kg. Nu är jag i v. 20, få se om jag vågar ställa mig på vågen i helgen :nailbiting: Har säkert gått upp runt 10 kg :angel:
Ultraljud i mon,är känns lite pirrigt! Känner av bebisen en hel del, den buffar och greja där inne :p
 
Här tuffar allting på. Fröet är väldigt aktiv både dag och natt (hur ska det bli när han kommer ut!? Haha) och jag mår bra. Gick in i v 30 igår. Mår fortfarande bra men nu börjar tyngden kännas lite och tex förra veckan när jag varit i stallet i många timmar var jag trött i både ländrygg och fötter men vila i soffan avhjälpte situationen ganska snabbt. Försöker fortsätta rida 3-4 dagar i veckan och rider då som vanligt, kanske något lugnare. Har två fantastiska medryttare som hjälper mig de övriga dagarna så hästen är igång som vanligt vilket är väldigt skönt. Nästa vecka åker vi till fjällen och åker skidor och det ska bli kul, är van att åka skidor både utför och på längden så det ska nog gå bra, även om jag tänker att man får se upp lite mer och ta det försiktigt i skidbacken så man inte ramlar eller krockar med någon.

Har sökt min föräldraledighet från jobbet och haft de första kontakterna med FK. Det är mycket man ska tänka på!

Tänker under nästa veckas ledighet börja läsa lite böcker om livet med barn och även om förlossningen, har fått några tips. Det ska bli spännande. Vi har köpt lite kläder, barnvagn och säng är klart. Har även sytt en del fina saker till Fröet, tycker om att sy och att sy bebissaker hjälper mig att förbereda mig lite mentalt. Kan visa lite bilder om någon är intresserad?

Spark spark, hälsar Fröet just i detta nu! :D
 
Har även sytt en del fina saker till Fröet, tycker om att sy och att sy bebissaker hjälper mig att förbereda mig lite mentalt. Kan visa lite bilder om någon är intresserad?

Ja, visa gärna. :)

Jag gillar att sy, men var länge sedan jag tog mig för att plocka fram symaskinen. Har några ofärdiga bebisgrejer liggande sedan jag väntade dottern, borde ta tag i att slutföra dem.
 
Här tuffar allting på. Fröet är väldigt aktiv både dag och natt (hur ska det bli när han kommer ut!? Haha) och jag mår bra. Gick in i v 30 igår. Mår fortfarande bra men nu börjar tyngden kännas lite och tex förra veckan när jag varit i stallet i många timmar var jag trött i både ländrygg och fötter men vila i soffan avhjälpte situationen ganska snabbt. Försöker fortsätta rida 3-4 dagar i veckan och rider då som vanligt, kanske något lugnare. Har två fantastiska medryttare som hjälper mig de övriga dagarna så hästen är igång som vanligt vilket är väldigt skönt. Nästa vecka åker vi till fjällen och åker skidor och det ska bli kul, är van att åka skidor både utför och på längden så det ska nog gå bra, även om jag tänker att man får se upp lite mer och ta det försiktigt i skidbacken så man inte ramlar eller krockar med någon.

Har sökt min föräldraledighet från jobbet och haft de första kontakterna med FK. Det är mycket man ska tänka på!

Tänker under nästa veckas ledighet börja läsa lite böcker om livet med barn och även om förlossningen, har fått några tips. Det ska bli spännande. Vi har köpt lite kläder, barnvagn och säng är klart. Har även sytt en del fina saker till Fröet, tycker om att sy och att sy bebissaker hjälper mig att förbereda mig lite mentalt. Kan visa lite bilder om någon är intresserad?

Spark spark, hälsar Fröet just i detta nu! :D
Vill också se :).
Inte för att jag är nåt för att sy, men svärmor är :angel:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
943
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
968
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
4 481
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 071
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp