Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2019 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp! Var hos BM idag, och kommer bli skickad på tillväxtultraljud pga misstänkt stor bebis :nailbiting: Har fått höra innan att han nog snarare är liten, så blev lite omkullkastad idag.. men ngn som vet vad det egentligen innebär, om det nu visar sig på UL att han faktiskt är stor?
 
Hjälp! Var hos BM idag, och kommer bli skickad på tillväxtultraljud pga misstänkt stor bebis :nailbiting: Har fått höra innan att han nog snarare är liten, så blev lite omkullkastad idag.. men ngn som vet vad det egentligen innebär, om det nu visar sig på UL att han faktiskt är stor?

Ta inte ut något i förskott. Mätningar av livmodern är inte så tillförlitliga, så börja med att se det som ett extra gratis UL :) Jag vet inte hur det är i olika landsting, men en vän som hade väldigt stor bebis fick sitt bäcken undersökt för att se om hon kunde föda barnet vaginalt. Om man kan det är det tydligen inte mer smärtsamt att föda ett stort barn än ett normalstort. Om det inte går att föda vaginalt kommer du få planerat snitt istället.

Så ta tre djupa andetag, inte alls säkert att han är stor, för det första, och även han är det så kommer han komma ut på ett eller annat sätt :)
 
Ta inte ut något i förskott. Mätningar av livmodern är inte så tillförlitliga, så börja med att se det som ett extra gratis UL :) Jag vet inte hur det är i olika landsting, men en vän som hade väldigt stor bebis fick sitt bäcken undersökt för att se om hon kunde föda barnet vaginalt. Om man kan det är det tydligen inte mer smärtsamt att föda ett stort barn än ett normalstort. Om det inte går att föda vaginalt kommer du få planerat snitt istället.

Så ta tre djupa andetag, inte alls säkert att han är stor, för det första, och även han är det så kommer han komma ut på ett eller annat sätt :)

Ja jag hoppas verkligen det. Nu håller jag bara tummarna för att ultraljudet hinner bli av innan förlossningen, BF om en vecka men har ökade sammandragningar och förvärkar varje dag, så kan ju praktiskt taget ske när som..
Ja ut kommer han ju! Har bara precis hunnit bli lugn inför förlossningen, nu känns det som mina tidigare skräckscenarion jag målat upp för mig själv tidigare kommer tillbaka, typ att det blir en segdragen förlossning, sugklocka, akutsnitt osv.. :nailbiting:
Men det är rätt, jag ska hålla mig lugn (försöka) fram tills vi iaf gjort ultraljudet..
Tack för stöd :love:
 
Bebis lever om som en liten kalv på grönbete inne i magen idag :heart Och mamman bokade in sig på massage imorgon efter efter jobbet, efter lite påhejning här, ska bli välbehövligt :love: för graviditeten gör inga underverk för min rygg precis :cautious:

Ni som har era bebisar på utsidan, vart sover de? :o Vi har fått en spjälsäng som står inne i barnrummet just nu, funderar på att låta den stå kvar där och köpa en liten vagga/korg att ha bredvid sängen för de första månaderna istället. Spjälsängen känns så stor? Vet dock inte om det vore bäst med något som går att vagga eller något som står still på golvet?
 
Bebis lever om som en liten kalv på grönbete inne i magen idag :heart Och mamman bokade in sig på massage imorgon efter efter jobbet, efter lite påhejning här, ska bli välbehövligt :love: för graviditeten gör inga underverk för min rygg precis :cautious:

Ni som har era bebisar på utsidan, vart sover de? :o Vi har fått en spjälsäng som står inne i barnrummet just nu, funderar på att låta den stå kvar där och köpa en liten vagga/korg att ha bredvid sängen för de första månaderna istället. Spjälsängen känns så stor? Vet dock inte om det vore bäst med något som går att vagga eller något som står still på golvet?

Angelo sover i dels sitt babynest i sängen bredvid mig, dels direkt bredvid mig efter jag har liggammat honom. Vi har en spjälsäng med, men just nu har jag ingen sambo i sängen så då är det mysigt och smidigt med lillen i sängen. Han har inte ens testat spjälsängen ännu :angel:
 
Bebis lever om som en liten kalv på grönbete inne i magen idag :heart Och mamman bokade in sig på massage imorgon efter efter jobbet, efter lite påhejning här, ska bli välbehövligt :love: för graviditeten gör inga underverk för min rygg precis :cautious:

Ni som har era bebisar på utsidan, vart sover de? :o Vi har fått en spjälsäng som står inne i barnrummet just nu, funderar på att låta den stå kvar där och köpa en liten vagga/korg att ha bredvid sängen för de första månaderna istället. Spjälsängen känns så stor? Vet dock inte om det vore bäst med något som går att vagga eller något som står still på golvet?
Skönt med massage!

Här sover bebis än så länge i babynest i sängen, sen är tanken spjälsäng vid fotändan på vår säng. Fast ungefär halva natten ligger hon direkt bredvid mig eftersom jag inte orkar sitta upp och amma utan somnar liggammandes :p
 
Hjälp! Var hos BM idag, och kommer bli skickad på tillväxtultraljud pga misstänkt stor bebis :nailbiting: Har fått höra innan att han nog snarare är liten, så blev lite omkullkastad idag.. men ngn som vet vad det egentligen innebär, om det nu visar sig på UL att han faktiskt är stor?

Då är han stor! Jag som fött både 2.2 kilo0s och 4.2 kilos kan säga att det är ingen skillnad alls vid själva förlossningen.
 
Bebis lever om som en liten kalv på grönbete inne i magen idag :heart Och mamman bokade in sig på massage imorgon efter efter jobbet, efter lite påhejning här, ska bli välbehövligt :love: för graviditeten gör inga underverk för min rygg precis :cautious:

Ni som har era bebisar på utsidan, vart sover de? :o Vi har fått en spjälsäng som står inne i barnrummet just nu, funderar på att låta den stå kvar där och köpa en liten vagga/korg att ha bredvid sängen för de första månaderna istället. Spjälsängen känns så stor? Vet dock inte om det vore bäst med något som går att vagga eller något som står still på golvet?
Vi har bara sovit ihop två nätter än. Första sov han större delen i babynest i sängen bredvid mig (då sov han bra tack vare trött efter fl). Inatt sov han intill mig för han skrek så fort tutten ramlade ur munnen.

Är inte helt bekväm med att sova liggammamdes för jag ligger med ett finger på bröstet då jag har svårt att få näsan fri och bröstet täpper till hans luftvägar så jag försöker nog med nestet men blir nog en del samsovning ändå. Har ärligt talat inte sovit många timmar de senaste tre nätterna så jag är lite hjärndöd just nu. Hoppas få ta igen lite snart.
 
Ja jag hoppas verkligen det. Nu håller jag bara tummarna för att ultraljudet hinner bli av innan förlossningen, BF om en vecka men har ökade sammandragningar och förvärkar varje dag, så kan ju praktiskt taget ske när som..
Ja ut kommer han ju! Har bara precis hunnit bli lugn inför förlossningen, nu känns det som mina tidigare skräckscenarion jag målat upp för mig själv tidigare kommer tillbaka, typ att det blir en segdragen förlossning, sugklocka, akutsnitt osv.. :nailbiting:
Men det är rätt, jag ska hålla mig lugn (försöka) fram tills vi iaf gjort ultraljudet..
Tack för stöd :love:
Tror inte heller du ska oroa dig. Dels är det ett ganska trubbigt verktyg det där tillväxtultrsljudet och om bebis inte visar sig vara extremt stor eller bredaxlad är det många som säger att det inte gör nån skillnad. Större barn kan ibland vara starkare och kunna hjälpa till mer vid utdrivningen.

Storebror var +17% på TUL i v.36 men vägde 3310 g eftersom han kom 2 v tidigt.

Kanske föreslår de tidigare igångsättning om bebis är stor för tiden och du skulle gå över :)
 
Angelo sover i dels sitt babynest i sängen bredvid mig, dels direkt bredvid mig efter jag har liggammat honom. Vi har en spjälsäng med, men just nu har jag ingen sambo i sängen så då är det mysigt och smidigt med lillen i sängen. Han har inte ens testat spjälsängen ännu :angel:

Skönt med massage!

Här sover bebis än så länge i babynest i sängen, sen är tanken spjälsäng vid fotändan på vår säng. Fast ungefär halva natten ligger hon direkt bredvid mig eftersom jag inte orkar sitta upp och amma utan somnar liggammandes :p

Vi har bara sovit ihop två nätter än. Första sov han större delen i babynest i sängen bredvid mig (då sov han bra tack vare trött efter fl). Inatt sov han intill mig för han skrek så fort tutten ramlade ur munnen.

Är inte helt bekväm med att sova liggammamdes för jag ligger med ett finger på bröstet då jag har svårt att få näsan fri och bröstet täpper till hans luftvägar så jag försöker nog med nestet men blir nog en del samsovning ändå. Har ärligt talat inte sovit många timmar de senaste tre nätterna så jag är lite hjärndöd just nu. Hoppas få ta igen lite snart.
Håller tummarna för att du får sova ordentligare snart! :heart


Känns det som att ni har koll på bebis även när ni sover? Tycker att jag sover så tungt (även om det säkert lär ändras när bebis kommer vad jag förstått :p) Och när vi skaffade hunden lyckades jag sparka ned henne några gånger ur sängen utan att märka något (så nu sover hon hellre på golvet :o) så jag är så himla rädd att jag skulle råka skada bebis på något vis eller lägga täcket över eller så. Vet inte om det baybynestet vi skaffat kanske är en modell med mindre kanter än många andra för jag tycker inte det känns särskilt betryggande det heller.

Dessutom har vi bara en 160-säng och jag vill gärna ha kvar maken där också.

Funderar på något sånthär:
28011

Där man skulle kunna ställa hela korgen mitt i sängen om man känner för det, eller på ett stativ precis bredvid. Försöker dock verkligen att hålla mig från att köpa massa saker bara för att, så i så fall vill jag ju gärna tro att vi kommer att använda den också.
 
Håller tummarna för att du får sova ordentligare snart! :heart


Känns det som att ni har koll på bebis även när ni sover? Tycker att jag sover så tungt (även om det säkert lär ändras när bebis kommer vad jag förstått :p) Och när vi skaffade hunden lyckades jag sparka ned henne några gånger ur sängen utan att märka något (så nu sover hon hellre på golvet :o) så jag är så himla rädd att jag skulle råka skada bebis på något vis eller lägga täcket över eller så. Vet inte om det baybynestet vi skaffat kanske är en modell med mindre kanter än många andra för jag tycker inte det känns särskilt betryggande det heller.

Dessutom har vi bara en 160-säng och jag vill gärna ha kvar maken där också.

Funderar på något sånthär:
Visa bifogad fil 28011
Där man skulle kunna ställa hela korgen mitt i sängen om man känner för det, eller på ett stativ precis bredvid. Försöker dock verkligen att hålla mig från att köpa massa saker bara för att, så i så fall vill jag ju gärna tro att vi kommer att använda den också.
Samsovning rekommenderas ju inte just pga att man kanske inte har koll. Förespråkarna av säker samsovning menar dock att man biologiskt sover lättare och med undermedveten koll på bebis. Det gäller nog inte partner dock. Och inte om man druckit alkohol etc.

En bedside crib kanske vore en idé? Det blir ju som en liten utbyggnad av er säng?

Babynest är ju bra eftersom det nästan går att ha hudkontakt och liggamma men ändå en liten kant som gör att man inte rullar över. Kanske kan man skjuta sängen mot nån vägg så att du vet att bebis inte knuffas ut?

Problemet är ju att många bebisar är som små sensorsirener och så fort de märker att man försvinner, om än bara någon decimeter, larmar de 😇
 
Vi har en spjälsäng där man kan sänka ena sidan som står kant i kant med vår säng. Första nätterna hemma försökte jag lägga över henne där när hon somnat efter amning. Resultatet blev dock att hon vaknade varje gång och jag fick börja om med sövning :meh:

Körde sedan några nätter med henne sovandes på mig eller tätt intill mig tills jag köpte ett babynest att ha i sängen. Funkar klockrent för oss! Bäddar henne tight i det så snart hon somnat och där sover hon. Tänker mig att jag flyttar nestet till spjälsängen senare 👍
 
Vi köpte bedside crib som vi sålde efter bara nån vecka eftersom bebis inte vill sova där. Nu sover han ibland i babynest men oftast på bröstet eller i armhålan. Känns inte riktigt bra, men vad ska vi göra? Vi måste ju få sova.
 
Sömnen är fortfarande ett stort problem här och vi börjar ärligt talat gå på knäna. Jag har fortfarande inte sovit mer än två upphackade timmar per natt efter mina först tre helt sömnlösa och det är på gränsen till att jag alls håller ihop. Vi har beställt en bedside crib, men den kommer inte lösa våra problem mer än med utrymmet. Svårigheten med att få bebisen att sova annat än på mig kvarstår ju och med honom på mig kan jag inte sova (jag har problem med sömnen sen tidigare och väldigt svårt både att somna och hålla mig sovande). Hittills har vi utan framgång provat baby nest, men nu kör vi på att lägga bebisen mellan ett par ihoprullade handdukar efter att jag ammat.

Så fort vi varit igenom hela processen av blöjbyte - amning i 45 min - blöjbyte - mer amning och så till sist amning i vårt hembygda babynest vaknar han igen och vi får börja om. Det är inte ovanligt att vi byter fem bajsblöjor på en natt (varje gång han ammats). Han är bitvis orolig om nätterna och uttrycker att han vill äta, men fladdrar stundtals mest runt och suger inte ordentligt.

Jag drömmer i smyg om att bli sjuk och hamna på sjukhus så jag får sova:o
 
Sömnen är fortfarande ett stort problem här och vi börjar ärligt talat gå på knäna. Jag har fortfarande inte sovit mer än två upphackade timmar per natt efter mina först tre helt sömnlösa och det är på gränsen till att jag alls håller ihop. Vi har beställt en bedside crib, men den kommer inte lösa våra problem mer än med utrymmet. Svårigheten med att få bebisen att sova annat än på mig kvarstår ju och med honom på mig kan jag inte sova (jag har problem med sömnen sen tidigare och väldigt svårt både att somna och hålla mig sovande). Hittills har vi utan framgång provat baby nest, men nu kör vi på att lägga bebisen mellan ett par ihoprullade handdukar efter att jag ammat.

Så fort vi varit igenom hela processen av blöjbyte - amning i 45 min - blöjbyte - mer amning och så till sist amning i vårt hembygda babynest vaknar han igen och vi får börja om. Det är inte ovanligt att vi byter fem bajsblöjor på en natt (varje gång han ammats). Han är bitvis orolig om nätterna och uttrycker att han vill äta, men fladdrar stundtals mest runt och suger inte ordentligt.

Jag drömmer i smyg om att bli sjuk och hamna på sjukhus så jag får sova:o

Usch, det låter riktigt slitigt! Det finns ingen möjlighet att han kan sova på din sambo så att du kan få lite vila? Alternativt att ngn annan kan komma och avlasta lite?

Nu bajsar vår pojk inte riktigt så ofta, men har han bajsat och somnar vid bröstet låter jag honom ibland sova till nästa amning. Vet ej vad som är rätt eller fel, men han har inte fått problem med röd rumpa än iaf...

Det är tungt, men jag försöker hela tiden tänka att det är en övergående fas...
 
Sömnen är fortfarande ett stort problem här och vi börjar ärligt talat gå på knäna. Jag har fortfarande inte sovit mer än två upphackade timmar per natt efter mina först tre helt sömnlösa och det är på gränsen till att jag alls håller ihop. Vi har beställt en bedside crib, men den kommer inte lösa våra problem mer än med utrymmet. Svårigheten med att få bebisen att sova annat än på mig kvarstår ju och med honom på mig kan jag inte sova (jag har problem med sömnen sen tidigare och väldigt svårt både att somna och hålla mig sovande). Hittills har vi utan framgång provat baby nest, men nu kör vi på att lägga bebisen mellan ett par ihoprullade handdukar efter att jag ammat.

Så fort vi varit igenom hela processen av blöjbyte - amning i 45 min - blöjbyte - mer amning och så till sist amning i vårt hembygda babynest vaknar han igen och vi får börja om. Det är inte ovanligt att vi byter fem bajsblöjor på en natt (varje gång han ammats). Han är bitvis orolig om nätterna och uttrycker att han vill äta, men fladdrar stundtals mest runt och suger inte ordentligt.

Jag drömmer i smyg om att bli sjuk och hamna på sjukhus så jag får sova:o
Lider med dig! Vi hade lite samma problem i början men jag kunde sova med henne på mig vilket räddade mig. Inte optimalt men man måste ju göra det som funkar. Efter några nätter kunde jag försiktigt rulla henne av mig och hon sov tätt intill mig istället. Nu rullar jag ner henne i babynestet vilket funkar bra och sömnen funkar mycket bättre nu. Hoppas det blir bättre snart så att du kan få lite sömn!
 
I torsdags kom äntligen vår efterlängtade son 😍
Förlossningen blev inte optimal men på något sätt är jag ändå nöjd. Förlossningsberättelse kommer längre fram.

Mars
28/2, KarinStarfighter, 33 år, 1a barnet
3 - Anemone, 33 år, 2a barnet
11 - Ynnej, 28 år 1a barnet
13 - Flixon, 31 år, 2a barnet
22 - Panamera, 25 år, 1a barnet
24 - Lady_D, 35 år, 1a barnet
26 - Schleten, drygt 30 år, första barnet
31 - Ja88, 30 år, 4e barnet.

April
5 - megin, 31 år, 2a barnet
11 - Elin_b, 29 år, 2a barnet
14 - Aprilbarn, 30 år, 1a barnet
15 - Safir, 31 år, 2a barnet
15 - unicornia, 32 år, 1a barnet
18 - Luktpion, 26 år, 1a barnet
18 - Undeniable, 29år, 1a barnet
23 - BusBarro, 31 år, 1a barnet
27 - _zvea_, 33 år, 1a barnet

Maj
1 - Tussilagos, 32 år, andra barnet
6 - Lönn, 30 år, 1:a barnet
7 - Winifred, 30 år, 1a barnet
7 - Turbofling, 34 år, 5te barnet
19 - Nejlica 27år, 1a barnet
26 - naemi, 1a barnet
27 - Skrottiskrott, 30 år, 1a barnet

Födda;

Mars

2 KarinStarfighter, pojke, 3115 gram, 51 cm
14 Panamera, pojke, 2996 gram, 48 cm
16 Anemone, flicka, 4425 gram, 52 cm
17 Ynnej, flicka, 3008 gram, 48 cm
18 Flixon, flicka, 3796 gram, 52 cm
21 Ja88, flicka, 4325 gram, 52 cm
23 megin, flicka, 2880 gram, 51 cm

April
9 Elin_b, pojke, 3680 gram, 51 cm
11 Lady_D, pojke, 4256 g, 52 cm
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 897
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 835
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 679
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
93 168
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp