Vårföräldrar 2022

Hur går det för er?

Kl
Vi har också haft en tuff bajsperiod, köpte pysventil nu som var succé (fyra bajsblöjor på en morgon). Sömnen är också dålig nu, ska i princip ha tutte i munnen jämt och då kan inte jag sova. Men vi har kunnat vara ute och gå mer efter jag slängde pengar på problemet och köpte en ny vagn! Sen så sover hon inte i den men är nöjd
Slänga pengar på problemen är sjukt bra!

Känner igen sömnproblemen 🤨 på dagen sover han bara på nån och oftast bara en halvtimme i taget, ska det sovas längre så måste det vara knäpptyst (gissa hur ofta det händer med en 4-åring i närheten). På kvällen ska det vara tutte i munnen till 2230, därefter sover han ordentligt fram till småtimmarna (äter nån gång, men somnar om direkt så det räknas inte).

Bajsandet går ok med hjälp. BVC tyckte att vi skulle försöka ha is i magen och inte använda pysventil, men däremot mycket magmassage och benrörelser. Kanske ge katrinplommonpure och rapsolja som smaksensation regelbundet, nu när det är dags att börja med det.
 
BVC i förrgår med lite tidig tremånaderskontroll - 64 cm lång och knappt 6,3 kg. Ligger fortfarande 2 kurvor över standard med längden, men har tappat en viktkurva så nu är hon plötsligt smal för sin längd med bara 1 kurva över vikten. BVC-sköterskan tyckte inte att vi skulle oroa oss eftersom hon verkar må bra, men jag har lite svårt att låta bli att noja och har börjat erbjuda mat ännu oftare. Hon har dock redan god aptit och har ätit minst varannan timme på dagen och bara lite mer sällan på natten, så vet inte hur mycket mer vi kan göra.

Annars går det bra, hon greppar föremål för fullt nu och prövar hela tiden alla möjliga rörelser typ gå upp i brygga, sparka sig runt i en cirkel, hålla på att sparka sig ur knät etc. Undrar nästan om det är därför hon blivit smalare, att hon rör sig hela tiden. Idag vände hon från rygg till mage också för första gången, men det var lyckligtvis bara en slump bland alla vilda kast - tycker att hon kan vänta med det tills hon kan vända sig åt andra hållet :p
 
Nu är vår dotter 6 månader och har flugit för första gången ☺️. Det gick superbra och hon var SÅ duktig. Hon är bara så lättsam och rar och liksom finner sig i saker. Sover när hon behöver och leker där i mellan.

Som nu, vi är hos dotterns farmor och farfar för första gången. Utan problem sover hon i spjälsäng här - ensam på dagarna och på nätterna i samma rum som oss. Inga problem alls. Otroligt skönt att det funkar så bra! Hon trivs jättebra hos farmor och farfar - bad och lek och gos hela dagarna. Så fint att de får så mycket tid med henne nu ❤️.

Vi gjorde 6 månaderskontrollen lite i förtid för att hinna innan vi åkte och allt gick bra. 64 cm lång och 6,8 kg ☺️.

Så här är det fortsatt bra! Är så tacksam för vår fina, goa, glada lilla bebis.
 
S blir fem månader idag, det går så fort. Såg en nyföding igår - har han verkligen varit så liten?

Bajsproblemet verkar vara på väg att lösa sig, han har klarat av det själv flera gånger nu :banana:
Han har fått börja smaka på mat och gillar allt hittills. Hoppas det håller i sig! Bäst är satsumas, tar man fram en sån blir han riktigt otålig, det kan inte gå fort nog :d

Jag är fascinerad av hur sömnomläggningar går till, att det plötsligt går att vara vaken dubbelt så länge som tidigare. Tycker att det borde förlängas gradvis, men icke. Här håller vi på att gå från 1,5 tim vaken till 3. Sömnen har varit lite knölig ett tag men även det verkar ha vänt.
 
Och som han dregglar! Han är som en kran med dålig packning. Byter dregglis konstant och tvättar därefter. Tog fram hoppgungan (uppskattades), efter en liten stund hade han producerat en sjö på golvet :laugh:
 
S blir fem månader idag, det går så fort. Såg en nyföding igår - har han verkligen varit så liten?

Bajsproblemet verkar vara på väg att lösa sig, han har klarat av det själv flera gånger nu :banana:
Han har fått börja smaka på mat och gillar allt hittills. Hoppas det håller i sig! Bäst är satsumas, tar man fram en sån blir han riktigt otålig, det kan inte gå fort nog :d

Jag är fascinerad av hur sömnomläggningar går till, att det plötsligt går att vara vaken dubbelt så länge som tidigare. Tycker att det borde förlängas gradvis, men icke. Här håller vi på att gå från 1,5 tim vaken till 3. Sömnen har varit lite knölig ett tag men även det verkar ha vänt.
Så skönt att magen börjar må bättre :heart
 
T blir 5 månader om en vecka, han fortsätter vara både stor och allmänt lättsam. Humör har han och säger ifrån väldigt tydligt när något inte passar. Som tex att något i smaknappen tagit slut. Bäst är vattenmelon, då blir han så arg när den är slut att byteshandel med bitleksak inte fungerar. Men annars alltid glad. Och har uppskattat alla former av smaksensationer.

Han babblar, ylar och sjunger. Om någon var på kalmar slott häromveckan och mötte en bebis i sele som sjöng sig genom paradvåningarna så var det vi. Han uppskattade akustiken 😅

Han har haft skevt bakhuvud så har gått hos fysioterapeut under sommaren, återbesök imorgon och förhoppningsvis blir det sista besöket. Har blivit mycket bättre. Efter det hoppas vi att kunna byta till sittdel i vagnen, han har instruktioner om att sova på sidan dagtid = behållit liggdelen trots att bebis mycket tydligt sagt att han är för cool för den. Men den har iaf funkat när han sover.
 
Igår blev vår tjej 7 månader ☺️❤️. Hon är fortfarande en harmonisk, rolig, lättsam och rar bebis och livet flyter på fint här. Hon kryp-ålar sedan en månad ungefär och kan nu ta sig runt själv i lägenheten här. Mys! Älskar att fixa med nåt i köket och ha henne farandes omkring i vardagsrummet med sina leksaker. Hon älskar fortfarande mest av allt när man läser för henne ❤️. Hon är nyfiken och glad men lugn liksom. Blir dock arg som fan om hon fastnar i nåt när hon kryp-ålar 😅. Äter gör hon med god aptit - och i princip allt.

Vi är tillbaka hemma efter en månad i södra Europa. Vi har haft det superfint men det är så skönt att vara hemma. Vi känner oss redo för höst och frisk luft och mysiga rutiner. Jag har också äntligen börjat springa medan maken och dottern går en promenad i samma område. Det är så skönt att vara i gång igen!!

Hade jag vetat att det skulle vara såhär jävla fint att ha barn hade jag velat ha barn mycket tidigare. Å andra sidan hade det nog inte varit lika fint då för då hade vi inte haft de förutsättningar vi har idag. Att dela föräldraledigheten mellan oss, att ta långledigt tillsammans, att ha ett roligt jobb att gå tillbaka till, att vi har ett bra boende, allt det hade sett annorlunda ut om vi gjort det här tidigare.

Och just ja! Jag har fått en ny tjänst på jobbet (som jag jättegärna ville ha!) så i december går jag till en ny grupp och nya utmaningar. Är obeskrivligt pepp. Fram tills dess ska jag mysa med min lilla familj allt jag kan ❤️❤️❤️.
 
Senast ändrad:
Igår blev vår tjej 7 månader ☺️❤️. Hon är fortfarande en harmonisk, rolig, lättsam och rar bebis och livet flyter på fint här. Hon kryp-ålar sedan en månad ungefär och kan nu ta sig runt själv i lägenheten här. Mys! Älskar att fixa med nåt i köket och ha henne farandes omkring i vardagsrummet med sina leksaker. Hon älskar fortfarande mest av allt när man läser för henne ❤️. Hon är nyfiken och glad men lugn liksom. Blir dock arg som fan om hon fastnar i nåt när hon kryp-ålar 😅. Äter gör hon med god aptit - och i princip allt.

Vi är tillbaka hemma efter en månad i södra Europa. Vi har haft det superfint men det är så skönt att vara hemma. Vi känner oss redo för höst och frisk luft och mysiga rutiner. Jag har också äntligen börjat springa medan maken och dottern går en promenad i samma område. Det är så skönt att vara i gång igen!!

Hade jag vetat att det skulle vara såhär jävla fint att ha barn hade jag velat ha barn mycket tidigare. Å andra sidan hade det nog inte varit lika fint då för då hade vi inte haft de förutsättningar vi har idag. Att dela föräldraledigheten mellan oss, att ta långledigt tillsammans, att ha ett roligt jobb att gå tillbaka till, att vi har ett bra boende, allt det hade sett annorlunda ut om vi gjort det här tidigare.

Och just ja! Jag har fått en ny tjänst på jobbet (som jag jättegärna ville ha!) så i december går jag till en ny grupp och nya utmaningar. Är obeskrivligt pepp. Fram tills dess ska jag mysa med min lilla familj allt jag kan ❤️❤️❤️.
Gud vad härligt det låter! ❤️ Och stort grattis till tjänsten! 😀

Kul att hon tar sig fram själv nu! Tycker att många pratar om att det blir svårare att vara förälder när de inte längre ligger stilla där man lade dem, men det låter som att det går bra för er? :)
 
Gud vad härligt det låter! ❤️ Och stort grattis till tjänsten! 😀

Kul att hon tar sig fram själv nu! Tycker att många pratar om att det blir svårare att vara förälder när de inte längre ligger stilla där man lade dem, men det låter som att det går bra för er? :)
Tack!

Jamen det är jätteroligt! Det är så roligt att se hur hon utvecklas 😍. Alltså jag tycker nog inte att det är särskilt svårt? Vi har fått flytta undan en piedestal med en blomma på och så får vi hålla koll när hon är nära att hamna under ett bord eller i köket. Men i övrigt är det inte så himla farligt. Tror det blir kämpigare när hon börjar stå och gå sen 🙈.

Hur har ni det? ☺️
 
Tack!

Jamen det är jätteroligt! Det är så roligt att se hur hon utvecklas 😍. Alltså jag tycker nog inte att det är särskilt svårt? Vi har fått flytta undan en piedestal med en blomma på och så får vi hålla koll när hon är nära att hamna under ett bord eller i köket. Men i övrigt är det inte så himla farligt. Tror det blir kämpigare när hon börjar stå och gå sen 🙈.

Hur har ni det? ☺️
Ja det är så fascinerande hur fort det går, hur det kan vara nya saker var och varannan dag 🥰 Haha ja det är kanske när de går som problemen kommer? Tycker jag hör skräckhistorier om hur man måste ta bebisen med sig på toaletten och väl därinne får ägna hela sitt toabesök åt att hindra den från att äta upp toaborsten, typ 🙈 Men är väl som med allt annat olika beroende på bebis och kanske på hur barnsäkert hem man fixar :)

Vi har det bra! Det har bara blivit enklare och enklare, och roligare. Kärleken växer för varje dag ❤️ Känner också att jag blir modigare och får mer självförtroende med vad jag klarar allt eftersom, nu är det plötsligt plättlätt att bara slänga ned henne i selen och ta med henne någonstans, och babysim klarade vi också även utan maken med. Och det är så kul när hon blir mer social - nu skrattar hon när man själv skrattar, "pratar" och umgås verkligen. Tar jag tag i hennes händer och räknar 1-2-3 börjar hon dra för att sätta sig upp på "2" ❤️

Överlag är hon fortfarande rätt motorisk, vill hela tiden ha hjälp att sitta eller stå, gör idoga (misslyckade) försök att krypa och ta sig framåt när hon ligger på mage och vänder sig nu utan problem från rygg till mage. Dock inte från mage till rygg, vilket resulterar i att hon ivrigt slänger sig från rygg till mage, försöker ta sig framåt, misslyckas, blir sur och börjar skrika för att hon inte vill vara på mage. Vi har fått inse att vi har en ganska gnällig bebis, som kräver mycket underhållning och sällan är nöjd med samma aktivitet så länge åt gången. Tur att hon också är så vansinnigt söt ❤️

Jag har börjat jobba 1 dag i veckan också, som snart ska bli 1,5 dag! Har varit iväg två gånger hittills, och känner mig fortfarande rätt kluven. Å ena sidan är det mycket krångligare än jag tänkte mig, pumpningen funkar dåligt och jag får mjölkstockning under dagen. Också svårt att få tillräckligt långa pauser för att hinna med att pumpa. Och det känslomässiga var mycket värre än jag trodde, det kändes verkligen fruktansvärt att lämna henne. Å andra sidan så ÄR det bra för mitt humör att komma hemifrån lite också, och bebis hade det superbra med sin pappa hela dagen och har inga som helst problem med flaskan. Och det är ju bra för dem att få umgås lite ensamma också. Så sammantaget är jag nog nöjd med att jobba lite, men känner samtidigt att jag absolut inte vill jobba mer just nu. Jag hade tänkt kliva upp på 50% när hon fyller 6 månader (är 4 månader nu), men har skjutit upp det till februari. Är himla glad över min förstående arbetsgivare som syr ihop mitt deltidsschema, är extra knepigt för att det ska passa ihop med var jag är placerad just då vilket ibland är på externa arbetsplatser vilket egentligen måste planeras år i förväg 😅
 
Och visstja, framfallet är helt borta nu! Så imponerad av hur kroppen fortsätter att läka långt efter förlossningen, trodde att det var kört när jag fortfarande hade problem efter 2,5 månad men sedan bara försvann det.
 
@Vira Vad härligt det låter! Och vad skönt att framfallet gått tillbaka! Det låter jättebra att du har en sån flexibel arbetsplats så du kan lägga upp det så det passar dig. Skönt!

Angående kryp-ålandet: vi är ju i princip alltid två hemma så dottern behöver inte vara med på toa :D. Är vi själva kan vi än så länge smita in snabbt på toaletten, hon håller sig i vardagsrummet och leker med sina leksaker där. Än så länge i alla fall ;).
 
Lite för tidig femmånaderskontroll avklarad, inklusive vaccin! Väldigt gnälligt dagen efter men verkar ha släppt idag. Ett litet orosmoln är att hon tappat lite till på viktkurvan i förhållande till längden, så nu ligger hon 1,5 kurva högre på längden än på vikten (67 cm och 7,1 kg). Men hon ammar med god aptit och verkar må bra i övrigt, så känns inte som att vi kan göra så mycket åt det. Har börjat med väldigt små smaksensationer och hon verkar gilla det mesta hittills.

Känns som att allt går väldigt fort annars, men inte så fort som bebis verkar önska. Hon lärde sig vända från mage till rygg och gjorde det typ 15 ggr på två dagar, men verkade sedan glömma bort hur man gjorde och har nu inte gjort det alls utan verkar försöka men bli frustrerad när det inte går 😅 Har i stället hittat sina fötter, men blir frustrerad när hon inte får in dem i munnen. När hon ligger på mage ska hon hela tiden hasa sig runt och rotera, eller försöka komma framåt och blir sur när det inte går. Och vagnen var så frustrerande att vi fick ge upp liggdelen och byta till sittdelen igår. Lite för tidigt, men rätt mycket gladare bebis och framförallt kan jag använda vagnen igen och inte bara bära henne i sele överallt.

Men jag förstår inte varifrån det här ivriga och otåliga personlighetsdraget kommer, både maken och jag var tvärtom under bebistid och barndom 🙈
 
Grävde fram vår tråd som låg himla långt bak. Hur går det för alla?

Dottern har hunnit bli 8 månader (9 nästa vecka) och min föräldraledighet börjar dra sig mot sitt slut. En månad har jag kvar och jag ska verkligen njuta av den så mycket jag bara :heart. Jag tycker min föräldraledighet har varit så himla fin, typ bästa tiden i mitt liv. Så mysigt att vara hemma med dottern och ha så mycket tid till att bara vara med min lilla familj. Ska dock bli riktigt, riktigt roligt att gå tillbaka till jobbet. Jag är så pepp på att få göra det jag tycker är så roligt och få vara mitt jobb-jag igen :D.

Vi åker utomlands igen nästa vecka, till södra Europa, och det ska bli så roligt att träffa släkten igen. I övrigt peppar vi stenhårt (!) för julen och har redan köpt i princip alla julklappar redan 🙈

Övrig rapport: dottern är go och glad men har fått världens temperament och stark vilja. Hatar när man byter blöja om inte en av oss underhåller henne medan den andra byter. Fortfarande busenkel att ha med ute, på restaurang eller museum eller vad som, alltid glad och nöjd och babblig och charmar prick alla jämt. Kryper inte riktigt än utan kör sin supersnabba krypålarstil. Klappar händer och tycker om att mata oss med sin sked när hon äter :love:.
 
Grävde fram vår tråd som låg himla långt bak. Hur går det för alla?

Dottern har hunnit bli 8 månader (9 nästa vecka) och min föräldraledighet börjar dra sig mot sitt slut. En månad har jag kvar och jag ska verkligen njuta av den så mycket jag bara :heart. Jag tycker min föräldraledighet har varit så himla fin, typ bästa tiden i mitt liv. Så mysigt att vara hemma med dottern och ha så mycket tid till att bara vara med min lilla familj. Ska dock bli riktigt, riktigt roligt att gå tillbaka till jobbet. Jag är så pepp på att få göra det jag tycker är så roligt och få vara mitt jobb-jag igen :D.

Vi åker utomlands igen nästa vecka, till södra Europa, och det ska bli så roligt att träffa släkten igen. I övrigt peppar vi stenhårt (!) för julen och har redan köpt i princip alla julklappar redan 🙈

Övrig rapport: dottern är go och glad men har fått världens temperament och stark vilja. Hatar när man byter blöja om inte en av oss underhåller henne medan den andra byter. Fortfarande busenkel att ha med ute, på restaurang eller museum eller vad som, alltid glad och nöjd och babblig och charmar prick alla jämt. Kryper inte riktigt än utan kör sin supersnabba krypålarstil. Klappar händer och tycker om att mata oss med sin sked när hon äter :love:.
Som alltid så mysigt att läsa dina uppdateringar, vet inte om du har världens bästa inställning eller om ni har haft världens tur (och säkert skicklighet också) med hur er dotter är, för allt låter bara så härligt och fint ❤️ Jag blir alltid glad av att läsa!

Här går det också mestadels bra, men med en del regelbundna sammanbrott hos alla inblandade :D Vår lilla K har svårt med sömnen, och det är väl egentligen den som på olika sätt har krånglat ända sedan hon var nyfödd. Hon behöver verkligen sova regelbundet, annars blir hon supergrinig och kräver konstant underhållning för att inte bryta ihop, men hon har så svårt att somna och så lätt att vakna. Vi kan egentligen bara söva henne på två sätt. Antingen i vagn, vilket funkar de flesta gånger men inte alltid, oftast efter mellan 5 och 20 minuter. Problemet är dock att man måste fortsätta att vara ute tills sovstunden är slut, för så fort vi går in vaknar hon. Eller så får vi studsa pilatesboll i riktigt intensivt tempo, oftast 15 minuter och ibland upp emot en timme innan hon somnar. Och när hon väl sover får man riktigt försiktigt förflytta sig själv och bebis till soffan och där sitta helt stilla med henne i knät, för annars vaknar hon direkt. Sååå förutom i vagnen sover hon bara med hudkontakt. Kvällarna går till så att vi turas om att studsa henne (måste studsa om ett antal gånger under kvällen) och sitta i soffan med henne medan den andra smyger omkring för att inte väcka. På nätterna samsover vi, och jag knaprar Alvedon för att jag ligger så obekvämt. Tror det är någon månad sedan som det slutade gå att lägga ned henne på dagar/kväll när hon väl somnat. Vet inte riktigt vad vi ska göra med det, för det känns lite ohållbart. Men eh, antar att det går över innan hon tar studenten.

Men! Hon är helt fantastiskt rolig nu. Igår fyllde hon 6 månader, och det känns som att det är så mycket som har hänt bara senaste veckan. Hon har börjat hitta konsonanterna och pratar mycket mer, hon kan tycka att "tittut" är kul och hon har fått upp ögonen för att dra katterna i pälsen. Hon har börjat åla mycket mer och är plötsligt ett par meter från babygymmet och tuggar på gungstolen, river ut böcker eller jagar katterna så fort man tittar bort. Vi har beställt barngrind till trappan och hoppas att den kommer asap, för nu känns det som att det inte är långt kvar innan hon tar sig an längre sträckor. Nya favoritsysselsättningen är att gå medan någon av oss håller henne runt överkroppen, hon har precis förstått att hon kan förflytta sig genom att ta steg då.

Vi var på BVC i förrgår där de konstaterade att hon fortfarande är lite smal, men att det nog beror på att hon rör sig så mycket. De rekommenderade att hon skulle få äta så mycket mat hon vill (vilket jag tycker låter lite dumt eftersom vi just gått från smaksensationer till teskedar, så vi tar det lugnare men ökar snabbare än ursprungsplanen) och är inte oroliga.

Så, lite blandat här, men mest bra ändå! Om inte annat så får jag väldigt mycket motion 🙄
 
Som alltid så mysigt att läsa dina uppdateringar, vet inte om du har världens bästa inställning eller om ni har haft världens tur (och säkert skicklighet också) med hur er dotter är, för allt låter bara så härligt och fint ❤️ Jag blir alltid glad av att läsa!
Men tack, vad glad jag blir! :heart Skicklighet har vi icke haha, jag tror det är en kombination av två saker som gör att vi har det så sjukt fint:
1. Vi har en i grunden väldigt nöjd och harmonisk bebis. Hon sover generellt bra, äter generellt bra och är generellt nöjd mest. Visst går det upp och ned men på det stora hela är hon liksom go och glad bara. Hon sover också bra själv så på dagarna vilar vi, tittar på serier, slappar, när hon sover. I vårt hus existerar det inte att göra produktiva saker när hon sover, vi tar igen oss och har det skönt :D .

2. Vi har tagit många månaders föräldraledighet tillsammans. Totalt ett halvår tror jag det blir. Och det gör stor skillnad tror jag. En period hade vi dåliga nätter, då kunde vi turas om att sova ut varannan dag exempelvis. Vi är pigga och glada och har energi och får så mycket tid tillsammans bara. Det är ingen stress hos oss för just nu har vi typ all tid i världen. I alla fall jämfört med om jag vore hemma själv och maken jobbade heltid. Jag tjatar inte om det här för att säga att oj vad vi är bra utan för att jag verkligen tror att det varit avgörande för oss. Vi har fått en start som familj tillsammans, i lugn och ro. Och vi är till 100% lika mycket föräldrar åt vår dotter och det var jätteviktigt för oss båda.
Här går det också mestadels bra, men med en del regelbundna sammanbrott hos alla inblandade :D Vår lilla K har svårt med sömnen, och det är väl egentligen den som på olika sätt har krånglat ända sedan hon var nyfödd. Hon behöver verkligen sova regelbundet, annars blir hon supergrinig och kräver konstant underhållning för att inte bryta ihop, men hon har så svårt att somna och så lätt att vakna. Vi kan egentligen bara söva henne på två sätt. [...] På nätterna samsover vi, och jag knaprar Alvedon för att jag ligger så obekvämt. Tror det är någon månad sedan som det slutade gå att lägga ned henne på dagar/kväll när hon väl somnat. Vet inte riktigt vad vi ska göra med det, för det känns lite ohållbart. Men eh, antar att det går över innan hon tar studenten.
Oj, jag förstår att det är tufft! Det lär ju gå över men det är såklart en klen tröst just nu. Tufft med samsovningen också, det sabbar ju verkligen kroppen. Men: så himla bra att ni turas om och hjälps åt. Jag tycker allt blir lättare när man inte känner sig ensam i det. Förhoppningsvis stabiliserar det sig lite snart och blir lättare, om inte annat blir det ju färre sovstunder per dag som man måste kämpa med. Ska hålla tummarna att det lättar!
Men! Hon är helt fantastiskt rolig nu. Igår fyllde hon 6 månader, och det känns som att det är så mycket som har hänt bara senaste veckan. Hon har börjat hitta konsonanterna och pratar mycket mer, hon kan tycka att "tittut" är kul och hon har fått upp ögonen för att dra katterna i pälsen. Hon har börjat åla mycket mer och är plötsligt ett par meter från babygymmet och tuggar på gungstolen, river ut böcker eller jagar katterna så fort man tittar bort. Vi har beställt barngrind till trappan och hoppas att den kommer asap, för nu känns det som att det inte är långt kvar innan hon tar sig an längre sträckor. Nya favoritsysselsättningen är att gå medan någon av oss håller henne runt överkroppen, hon har precis förstått att hon kan förflytta sig genom att ta steg då.
Gud så roligt! Och mysigt! Det är ju så himla fantastiskt att få följa deras utveckling och som du säger, det händer så mycket så snabbt! Vår dotter babblar så mycket och har liksom börjat få en egen humor. Hon skrattar så hon kiknar om jag gör så att hennes Lilla Rödluvan-handdocka "letar" efter henne och hela tiden tar fel. Typ dockan tror att pappa är dottern, dockan tror att mamma är dottern, dockan tror att gosedjuret är dottern. När dockan sen hittar rätt så tjuter hon av skratt. För bara några månader sen var hon ju en liten limpa som bara låg på golvet liksom :D .
Vi var på BVC i förrgår där de konstaterade att hon fortfarande är lite smal, men att det nog beror på att hon rör sig så mycket. De rekommenderade att hon skulle få äta så mycket mat hon vill (vilket jag tycker låter lite dumt eftersom vi just gått från smaksensationer till teskedar, så vi tar det lugnare men ökar snabbare än ursprungsplanen) och är inte oroliga.
Skönt att ni inte är oroliga! Det lär ju reda ut sig. Tycker det låter klokt att ni tar det i den takt ni tycker är bäst, man vill ju inte att de ska få ont i magen eller förstoppning.

Vad kul att du uppdaterade, tycker det är så roligt att höra hur ni har det :heart.
 
Men tack, vad glad jag blir! :heart Skicklighet har vi icke haha, jag tror det är en kombination av två saker som gör att vi har det så sjukt fint:
1. Vi har en i grunden väldigt nöjd och harmonisk bebis. Hon sover generellt bra, äter generellt bra och är generellt nöjd mest. Visst går det upp och ned men på det stora hela är hon liksom go och glad bara. Hon sover också bra själv så på dagarna vilar vi, tittar på serier, slappar, när hon sover. I vårt hus existerar det inte att göra produktiva saker när hon sover, vi tar igen oss och har det skönt :D .

2. Vi har tagit många månaders föräldraledighet tillsammans. Totalt ett halvår tror jag det blir. Och det gör stor skillnad tror jag. En period hade vi dåliga nätter, då kunde vi turas om att sova ut varannan dag exempelvis. Vi är pigga och glada och har energi och får så mycket tid tillsammans bara. Det är ingen stress hos oss för just nu har vi typ all tid i världen. I alla fall jämfört med om jag vore hemma själv och maken jobbade heltid. Jag tjatar inte om det här för att säga att oj vad vi är bra utan för att jag verkligen tror att det varit avgörande för oss. Vi har fått en start som familj tillsammans, i lugn och ro. Och vi är till 100% lika mycket föräldrar åt vår dotter och det var jätteviktigt för oss båda.

Oj, jag förstår att det är tufft! Det lär ju gå över men det är såklart en klen tröst just nu. Tufft med samsovningen också, det sabbar ju verkligen kroppen. Men: så himla bra att ni turas om och hjälps åt. Jag tycker allt blir lättare när man inte känner sig ensam i det. Förhoppningsvis stabiliserar det sig lite snart och blir lättare, om inte annat blir det ju färre sovstunder per dag som man måste kämpa med. Ska hålla tummarna att det lättar!

Gud så roligt! Och mysigt! Det är ju så himla fantastiskt att få följa deras utveckling och som du säger, det händer så mycket så snabbt! Vår dotter babblar så mycket och har liksom börjat få en egen humor. Hon skrattar så hon kiknar om jag gör så att hennes Lilla Rödluvan-handdocka "letar" efter henne och hela tiden tar fel. Typ dockan tror att pappa är dottern, dockan tror att mamma är dottern, dockan tror att gosedjuret är dottern. När dockan sen hittar rätt så tjuter hon av skratt. För bara några månader sen var hon ju en liten limpa som bara låg på golvet liksom :D .

Skönt att ni inte är oroliga! Det lär ju reda ut sig. Tycker det låter klokt att ni tar det i den takt ni tycker är bäst, man vill ju inte att de ska få ont i magen eller förstoppning.

Vad kul att du uppdaterade, tycker det är så roligt att höra hur ni har det :heart.
Låter ju rimligt att den gemensamma föräldraledigheten gör mycket också ja! Vi var ju också hemma mer än "standard" tillsammans (men inte lika mycket som ni), och framförallt i början var det livräddande. Sedan blev vi lite för rastlösa för att det skulle ha funkat att fortsätta vara hemma på heltid, men det hade nog egentligen räckt att jobba någon dag var i veckan

Ja alltså den där utvecklingen från limpa på golvet till att ha massor av personlighet, åsikter och vara någon man umgås med, det är ju helt fantastiskt ❤️ Tycker att det blir så extra tydligt när man träffar yngre bebisar (var vår lilla K verkligen så liten?) eller större barn - det känns fortfarande helt orimligt att hon snart kommer att kunna prata och springa omkring.

Ja jag tänker att det nog kommer att fixa sig, hon älskar verkligen mat så jag tänker att det kommer att ge resultat på vinrkurvan. Häromdagen blev hon förbannad efter varje tugga för att katrinplommonpurén var slut och bankade i bordet för att få mer 🙈 :D
 
Som alltid så mysigt att läsa dina uppdateringar, vet inte om du har världens bästa inställning eller om ni har haft världens tur (och säkert skicklighet också) med hur er dotter är, för allt låter bara så härligt och fint ❤️ Jag blir alltid glad av att läsa!

Här går det också mestadels bra, men med en del regelbundna sammanbrott hos alla inblandade :D Vår lilla K har svårt med sömnen, och det är väl egentligen den som på olika sätt har krånglat ända sedan hon var nyfödd. Hon behöver verkligen sova regelbundet, annars blir hon supergrinig och kräver konstant underhållning för att inte bryta ihop, men hon har så svårt att somna och så lätt att vakna. Vi kan egentligen bara söva henne på två sätt. Antingen i vagn, vilket funkar de flesta gånger men inte alltid, oftast efter mellan 5 och 20 minuter. Problemet är dock att man måste fortsätta att vara ute tills sovstunden är slut, för så fort vi går in vaknar hon. Eller så får vi studsa pilatesboll i riktigt intensivt tempo, oftast 15 minuter och ibland upp emot en timme innan hon somnar. Och när hon väl sover får man riktigt försiktigt förflytta sig själv och bebis till soffan och där sitta helt stilla med henne i knät, för annars vaknar hon direkt. Sååå förutom i vagnen sover hon bara med hudkontakt. Kvällarna går till så att vi turas om att studsa henne (måste studsa om ett antal gånger under kvällen) och sitta i soffan med henne medan den andra smyger omkring för att inte väcka. På nätterna samsover vi, och jag knaprar Alvedon för att jag ligger så obekvämt. Tror det är någon månad sedan som det slutade gå att lägga ned henne på dagar/kväll när hon väl somnat. Vet inte riktigt vad vi ska göra med det, för det känns lite ohållbart. Men eh, antar att det går över innan hon tar studenten.

Men! Hon är helt fantastiskt rolig nu. Igår fyllde hon 6 månader, och det känns som att det är så mycket som har hänt bara senaste veckan. Hon har börjat hitta konsonanterna och pratar mycket mer, hon kan tycka att "tittut" är kul och hon har fått upp ögonen för att dra katterna i pälsen. Hon har börjat åla mycket mer och är plötsligt ett par meter från babygymmet och tuggar på gungstolen, river ut böcker eller jagar katterna så fort man tittar bort. Vi har beställt barngrind till trappan och hoppas att den kommer asap, för nu känns det som att det inte är långt kvar innan hon tar sig an längre sträckor. Nya favoritsysselsättningen är att gå medan någon av oss håller henne runt överkroppen, hon har precis förstått att hon kan förflytta sig genom att ta steg då.

Vi var på BVC i förrgår där de konstaterade att hon fortfarande är lite smal, men att det nog beror på att hon rör sig så mycket. De rekommenderade att hon skulle få äta så mycket mat hon vill (vilket jag tycker låter lite dumt eftersom vi just gått från smaksensationer till teskedar, så vi tar det lugnare men ökar snabbare än ursprungsplanen) och är inte oroliga.

Så, lite blandat här, men mest bra ändå! Om inte annat så får jag väldigt mycket motion 🙄
Det där med sömnen. Jag vet hur det känns. Det är sjukt tufft 💚
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 831
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 688
Senast: Jeps
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 732
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp