Vårföräldrar 2023

Det låter verkligen hemskt! Och just det här med att man blir så låst när man är van att vara aktiv!



Mår röv rent ut sagt! Haft haft ca 6 ok bra veckor (23-29) men sista 7 dagarna har 1 trimester kommit smygande igen. Känns som kroppen vil självdö, illmående dygnet runt, och nu de här smärtorna i symfysen.
Känner mig som världens dåligaste gravida människa som inte klarar en så "naturlig" uppgift som att vara gravid.
Har varit hemma från jobbet och var till BM och läkare idag som rekomenderar sjukskrivning igen. Har bara nästa vecka kvar på jobbet innan föräldraledighet och vill SÅ gärna kunna klara det! Så har pratat med min chef idag och blivit av med 10 timmars pass i akuten och satt i vanlig 8 timmars dagfunktion. HOPPAS verkligen det ska gå!

Min kropp har alltid varit stark och vältränad och jag känner mig så sviken av den just nu.☹️
Det är ju ett i-lands problem, vet många som skulle byta deras ofrivilliga barnlöshet mot det här och skäms över allt gnäll jag kastar ut. Men hur ska man överleva potentielt 12 veckor till?!
Jag har varit ofrivilligt barnlös (förnärvarande i v25) och hur jävla mördande det än var så tar inte det bort vad du känner i och för din graviditet. Vem VILL må illa konstant, ha foglossning och känna att kroppen inte pallar det den brukar? Det är liksom inte de delarna jag längtade efter under tiden jag kämpade med att bli gravid det är slutprodukten som var det viktiga. ❤️ Hejja dig som kämpar så och hur bra du faktiskt hanterar det.
 
Min kropp har alltid varit stark och vältränad och jag känner mig så sviken av den just nu.☹️
Det är ju ett i-lands problem, vet många som skulle byta deras ofrivilliga barnlöshet mot det här och skäms över allt gnäll jag kastar ut. Men hur ska man överleva potentielt 12 veckor till?!

Man får känna att det är tufft, och framför allt så får man säga det. Jag hade en tuff graviditet med andra barnet så redan i vecka 30 önskade jag att han kom ut. Att ligga flera veckor på neonatalen vägde över alla smärtor och övriga komplikationer. Fick då höra att jag var en usel förälder som inte såg till mitt barns bästa. Sen dess tillhör jag en av dom som öppet berättat om jobbigt mående och komplikationer. Det är inte alltid rosenskimrande att vara gravid och man behöver inte tycka om att vara gravid.
 
Jag har haft några veckor där det har varit riktigt mysigt att vara gravid men nu börjar jag känna mig färdig även om jag inte har så mycket att klaga på jämfört med er andra. :heart Jag kan typ inte andas om jag sitter i fel position eller böjer mig framåt och är superless på mina flytningar. Jag har varit tvungen att ha trosskydd sen typ v 20 och ibland känns det nästan som man kissar på sig. :wtf:

Jag har nog varit lite för aktiv senaste veckorna med men nu har jag kommit så pass långt så det inte gör jättemycket om bebis vill komma ut. Dom senaste dagarna har jag haft mer sammandragningar än vanligt och dom börjar bli lite obekväma även om dom inte gör direkt ont.
 
V. 37 här och vääääldigt klar med att vara gravid. Foglossning som blir värre för varje dag, klåda över hela kroppen, svårt att andas sittande, svullen som en gris (vad kul det är att få på sig stödstrumpor på morgonen med tanke på allt ovanstående :up:). Trött, vaknar 5-10ggr per natt och somnar minst en gång på dagen, jobbar liggandes i soffan pga orkar inte sitta upp. Ständiga kontroller (2ggr/v minst och självklart är det bra att de har koll) pga för liten bebis och nya motstridiga besked hela tiden om olika avvikande värden som sen inte är avvikande 🤷🏼‍♀️ och olika besked om hur allvarligt eller inte allvarligt det är osv. Orolig för havandeskapsförgiftnin, diabetes, hepatos och för att bebisen är så liten såklart :(

Har i alla fall fått snittdatum nu och har ett slutdatum att se framemot :love: Snittet blir i v. 40! Nervös för det såklart men längtar så mycket efter att få ha honom på utsidan nu…
 
Altså tusen tack för alla era fina och kloka svar! Blir nästan helt rörd! :heart Och tack för att ni delar era egna erfarenheter!

Ni har ju rätt, det är uppenbart bara svårt att acceptera att ens kropp inte kan det den alltid kunnat, att det är några andra förutsättningar när man har en växande människa i sig. Samtidigt som samhällets (eller mina egna?) förväntningar på den lycka och tacksamhet man ska känna och hur mkt man ska "njuuuuuta". Och jag är TACKSAM men samtidigt är det hemskt och det är ju nog ok.

Måste också erkänna att jag under de mörkaste stunder på dagen önskar att han skulle komma redan nu, att jag skulle kunna hantera tiden på neo bättre än min graviditet. Och det känns hemskt egoistisk att tänka så, jobbar ju själv med det och ser hur hårt det är och vilken risk det är med prematura (och såklart önskar jag inte det, men tanker är där). Och tänker: Hur ska jag ens klara ett barn om jag inte ens "klarar" en graviditet?

Nå väl, igen tack!! :heart Och pepp till er andra som kämpar! Kan ju se att det är verkligen många som inte tycker graviditeten är rosa och glimrande!

Och stort Grattis bumpo till graviditeten!☺️
 
Altså tusen tack för alla era fina och kloka svar! Blir nästan helt rörd! :heart Och tack för att ni delar era egna erfarenheter!

Ni har ju rätt, det är uppenbart bara svårt att acceptera att ens kropp inte kan det den alltid kunnat, att det är några andra förutsättningar när man har en växande människa i sig. Samtidigt som samhällets (eller mina egna?) förväntningar på den lycka och tacksamhet man ska känna och hur mkt man ska "njuuuuuta". Och jag är TACKSAM men samtidigt är det hemskt och det är ju nog ok.

Måste också erkänna att jag under de mörkaste stunder på dagen önskar att han skulle komma redan nu, att jag skulle kunna hantera tiden på neo bättre än min graviditet. Och det känns hemskt egoistisk att tänka så, jobbar ju själv med det och ser hur hårt det är och vilken risk det är med prematura (och såklart önskar jag inte det, men tanker är där). Och tänker: Hur ska jag ens klara ett barn om jag inte ens "klarar" en graviditet?

Nå väl, igen tack!! :heart Och pepp till er andra som kämpar! Kan ju se att det är verkligen många som inte tycker graviditeten är rosa och glimrande!

Och stort Grattis bumpo till graviditeten!☺️
Men tack! 😍 Och grattis själv. Du gör faktiskt ett strålande jobb som låter dig själv känna alla de där känslorna som tyvärr är skambelagda. Det är nyttigare att känna dem än att trycka undan dem. Försök att inte racka ner på dig själv för mycket okej.
 
Och tänker: Hur ska jag ens klara ett barn om jag inte ens "klarar" en graviditet?
Klarar du en graviditet så klarar du allt! Barn är underbara - inte hela tiden men ganska ofta - det är inte graviditeten. Barn kan man få en paus ifrån, graviditeten är där hela tiden. Barn kan dränera en på energi och störa sömnen, men det är ändå inte alls på samma sätt som graviditeten gör det. Tröttheten som bebisförälder är jobbig, men inte jämförbar med tröttheten som gravid. Att ha barnet på utsidan är helt klart att föredra.

Jag har haft fertilitetsproblem och kämpat för mina graviditeter. Jag tyckte ändå det var piss. Det var ju barn jag ville ha, graviditet var bara ett nödvändigt ont för att nå dit. (Därmed inte sagt att det alltid är underbart att vara förälder, det är också tufft ibland och det är okej att känna så)
 
Här är en till vars mage nu gått utanför kurvan och ska in på extra ultraljud. Bm trodde att det kan bero på att jag är så kort. Magen sitter högt och trycker på revben och har även mycket sura uppstötningar. Blir yr och måste stanna och pusta även efter korta stunder. Bm säger att det beror på att lungorna är så hoptryckta. Längtar till magen sjunker ner. Blev väldigt förvånad att magen var för stor då jag fått mycket kommentarer om att jag är ganska liten fortfarande. Tur man har tillgång till experterna!

Mentalt är det tufft. Känner att måendet dippat. Tror det har att göra med att vi varit så sjuka så länge. Både jag och mannen är trötta och slitna och vi har inte gjort roliga saker på tre månader. Bara varit sjuka, tagit hand om sjuka människor och städat och tvättat efter sjuka människor 😑

I söndags hade vi romantisk dag köpte barnvagn och bilbarnstol. För oss blev deg besafe strech b och en britax smile 4. Väldigt imponerad av hur enkla och användarvänliga produkter man utvecklat nu. Stor skillnad mot bara för några år sedan. Sedan åt vi lunch på restaurang, lagade lyxmiddag och köpte hem goda ostar. Prata mycket och var ute lite i solen. :heart
 
Här är en till vars mage nu gått utanför kurvan och ska in på extra ultraljud. Bm trodde att det kan bero på att jag är så kort. Magen sitter högt och trycker på revben och har även mycket sura uppstötningar. Blir yr och måste stanna och pusta även efter korta stunder. Bm säger att det beror på att lungorna är så hoptryckta. Längtar till magen sjunker ner. Blev väldigt förvånad att magen var för stor då jag fått mycket kommentarer om att jag är ganska liten fortfarande. Tur man har tillgång till experterna!

Mentalt är det tufft. Känner att måendet dippat. Tror det har att göra med att vi varit så sjuka så länge. Både jag och mannen är trötta och slitna och vi har inte gjort roliga saker på tre månader. Bara varit sjuka, tagit hand om sjuka människor och städat och tvättat efter sjuka människor 😑

I söndags hade vi romantisk dag köpte barnvagn och bilbarnstol. För oss blev deg besafe strech b och en britax smile 4. Väldigt imponerad av hur enkla och användarvänliga produkter man utvecklat nu. Stor skillnad mot bara för några år sedan. Sedan åt vi lunch på restaurang, lagade lyxmiddag och köpte hem goda ostar. Prata mycket och var ute lite i solen. :heart
Lät som en välbehövlig söndag :love:. när får du komma på UL? Jag ska dit nästa gång på torsdag och beroende på om han växt på sig eller inte så kommer jag nog få besked om jag kan genomgå snittet på mitt hemmasjukhus eller om jag måste till ett annat 8 mil bort där det finns neonatalavdelning. Hoppas nästan på att bli skickad dig eftersom mycket varit så rörigt på hemmasjukshuset…
 
Jag har med tid till extra ultraljud v.10 pga att moderkakan satt lite lågt. Mår jättebra, känner mig sjukt smidig även om jag lätt får halsbränna vid för många framåtböjningar. Men så visade ju järnvärdet 105 vid glukostestet för 2 veckor sen 🤪 slarvat med tabletter för har så sjukt svårt att svälja men har sen dess ätit varje dag och ätit mat med mycket järn. Ny koll idag och nu låg det på 100 🙈 "Du ser blek ut" sa bm. "Jag är alltid blek så här års" svarade jag 😅. Så imorgon måste jag ta blodprover i armen för att se vad de säger. Trodde verkligen det hade gått upp. Tycker inte jag känner av det. Det är bara lite extra segt i benen att gå uppför långa backar men kondisen är ju inte på topp precis.
 
Tänk på att kroppens förmåga att ta upp järn minskar om du äter kalcium inom 4 timmar som du tar tabletterna. Så alla mjölkprodukter och novalucol om du äter det för halsbränna.
 
I fredags jobbade jag sista dagen. Känns så himla lyxigt att bo i ett land där jag får gå hem på betald föräldraledighet 8 veckor innan! Tror inte jag hade klarat jobba mer.

Solen skiner, våren har kommit och jag kan vila så mkt som det behövs när illamåendet är som värst. ☺️

5 April är han officielt färdigbakad så har tänkt att han ska komma till påsk. 😅 Håll tummarna! (Han blir säkert ett Majbarn bara därför…)

Hur mår ni andra?
Har ni namn klara?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 229
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
1 992
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp